handdator

Visa fullständig version : Frontböj VS Bänkpress


Arf Pingvin
2009-02-14, 21:42
Det slog mig idag att jag efter idogt tränande av ben och knappt någon överkropp halva 2008 fortfarande bara är ungefär lika stark i frontböj som bänkpress. Det skiljer givetvis nåt kilo hit eller dit men jag kan reppa på ungefär samma vikter och har faktiskt gjort samma resultat på tvåor. Det är faktiskt lite pinsamt och inte så lite irriterande. Är jag helt vanskapt eller är det normalt att man tränar ben på samma vikter som man bollar med i händerna?

Poll kommer. Ni får precisera er i tråden om ni vill.

Brooklyn
2009-02-14, 21:43
jag är också svagare i böj än vad jag är i bänk... men om man tittar till den "stora massan" här på kolo så verkar nog de flesta vara starkare i just benen kontra brösten

LindaS
2009-02-14, 21:44
Det finns ett antal stora SL-pojkar som tar mer i bänkpress än i marklyft.

young_george
2009-02-14, 21:48
Har aldrig maxat i frontböj, men den känns tyngre på samma vikt än bänkpress. Skulle inte tro att det skiljer särskilt mkt för mig dock.

bigtraps
2009-02-14, 21:56
Det finns ett antal stora SL-pojkar som tar mer i bänkpress än i marklyft.

Men ytterst få gör det om du bortser från utrustningen

Toby Asp
2009-02-14, 21:56
Tar lite mer i bänken, men jag kör inte heller frontböj särskilt ofta.

Det finns ett antal stora SL-pojkar som tar mer i bänkpress än i marklyft.

Varför blanda in Marklyft?

ceejay
2009-02-14, 22:00
De som inte tränar särskilt mycket ben kan vara starkare i bänk. Imo är det normalt att ta mer i böj då det är en större muskelgrupp

Rahf
2009-02-14, 22:19
Just frontböj blir intressant eftersom en vikt kan kännas förjävlig att bara racka av. Frontböj är en övning som verkligen känns tung och jobbig, bänkpress känns bra mycket lättare :D.

ceejay
2009-02-14, 22:21
btw, jag kör inte ens frontböj :D jag lyckas inte lägga stången på något bekvämt sätt, får bokstavligen asont av att ens försöka :) stång bak gör inget, men framme, BLÄ!

Fatalist
2009-02-14, 22:22
Frontböj är go, varför är det en så djävla tung egentligen? Är det på grund av att bålen får jobba så mycket?

Jag menar, knäböj är ju ingenting jämfört med frontböj. Iaf inte för mig, knäböj vet jag var jag har mig själv oavsett hur tungt det är - det är en automatisk rörelse som antingen går hela vägen eller inte. Frontböj däremot... Det är en helvetes kamp.

Tung som i påfrestande, ansträngande. Inte tung som i jobbigt att lufta mycket vikt.

C.E.J.
2009-02-14, 22:26
Tränar inte bänkpress, vet inte om det skulle tillföra så mycket, starkare i frontböj iaf, 92.5/70 ligger båda på idag.

Tycker f.ö. frontböj är en av de bekvämaste övningarna som finns, vanliga böjar är jobbiga :D

Thewind
2009-02-14, 22:26
Tränar på 90-100 i frontböj, uppskattat max är 115. Bänkmaxet är 80.

Rahf
2009-02-14, 22:37
Tränar inte bänkpress, vet inte om det skulle tillföra så mycket, starkare i frontböj iaf, 92.5/70 ligger båda på idag.

Tycker f.ö. frontböj är en av de bekvämaste övningarna som finns, vanliga böjar är jobbiga :D

Skönt när den ligger där för en eller två repetitioner, sen börjar det bli drygt :D.

Erik__
2009-02-14, 22:37
Det slog mig idag att jag efter idogt tränande av ben och knappt någon överkropp halva 2008 fortfarande bara är ungefär lika stark i frontböj som bänkpress. Det skiljer givetvis nåt kilo hit eller dit men jag kan reppa på ungefär samma vikter och har faktiskt gjort samma resultat på tvåor. Det är faktiskt lite pinsamt och inte så lite irriterande. Är jag helt vanskapt eller är det normalt att man tränar ben på samma vikter som man bollar med i händerna?

Poll kommer. Ni får precisera er i tråden om ni vill.

Inte så jävla konstigt när du alltid viker ner dig :D aldrig sett dig böja i närheten av max

---

Jag är starkare i frontböj, och väldigt svag i benen.......det säger något om bänkpressandet mitt :D

Arf Pingvin
2009-02-14, 22:44
Du har aldrig sett mig bänka i närheten av max heller. Nu går jag på resultat som jag faktiskt gjort :)

Damien Thorne
2009-02-14, 22:48
Just nu är jag ganska lika i böj (vanlig knäböj) och bänk.

Det är först nu som jag börjar komma ikapp. För 2-3 år sen tog jag 140 i bänk och 100 i böj.

Fast då har jag kört bänk kanske 10år längre än böj *slap*:em:

ceejay
2009-02-14, 22:53
damien, definitionen av disco :D

Damien Thorne
2009-02-14, 23:00
damien, definitionen av disco :D

Ähhh... Jag jobbar på att få ordning på pinsamheten :D

Innan semestern ska det vara rätsida på fanskapet :devil:

joriice
2009-02-14, 23:06
Lite starkare i frontböj.

hasic
2009-02-15, 00:07
Kör inte frontböj, men är troligen starkare i bänkpress ändå.

kalajset
2009-02-15, 00:08
Går nog på ett ut skulle jag tro. Har aldrig gjort en singelmaxning i frontböj, men att jämföra med de vikter jag reppar på när jag väl kör den, så är det nog ingen större skillnad åt något håll. Dock möjligt att jag är lite, lite starkare i vanlig bänk än frontböj p ga dålig frontböjteknik. I vanlig knäböj är jag däremot definitivt starkare än i bänkpress, vilket iofs inte är så svårt i mitt fall. :D (Fortfarande dock för svag procentuellt sett tycker jag).

jwzrd
2009-02-15, 00:37
Mycket starkare i frontböj. 180kg avverkades i frontböjen i fredags och bänkpressen ligger i dagsläget på 150 gissningsvis.

Mantus
2009-02-15, 00:41
En sexa på 85 i frontböj med OL-fattning mot en sexa på 105kg i bänkpress. Med tanke på att jag kört bänkpress under en tidsperiod som är nio gånger längre än den jag kört frontböj på så kommer det förhållandet att jag är starkare i bänkpress antagligen snart att förändras.

heavymetal__
2009-02-15, 00:54
Jag bänkar mer än jag frontböjer.. Men jag tror att det också har att göra med vad man prioriterar o.s.v. Tränar man för tyngdlyftning lär frontböjarna vara bra mycket högre än bänk-maxet:)

Fetknoppen
2009-02-15, 00:55
Det finns ett antal stora SL-pojkar som tar mer i bänkpress än i marklyft.

Fast det är ju den förbannade bänkpresströjans fel. Jag tror inte det finns någon styrkelyftare i de tyngre klasserna, ja inte i någon viktklass, som gör mer i bänkpress än i marklyft om man plockar av dem tävlingsutrustningen. Innan bänkpresströjans intåg i sporten var det vanligt att man gjorde 100kg mer i både knäböj och marklyft än vad man gjorde i bänkpress, och ungefär så skulle det nog fortfarande se ut om utrustningen försvann.

Dreas
2009-02-15, 01:01
Bänken och frontböjen ligger nog ganska nära varandra. PB i bänk ligger runt 100 och PB i Frontböj är 80*5.

Timme
2009-02-15, 01:01
bänkar nog lite mer.

Fetknoppen
2009-02-15, 01:02
Det slog mig idag att jag efter idogt tränande av ben och knappt någon överkropp halva 2008 fortfarande bara är ungefär lika stark i frontböj som bänkpress. Det skiljer givetvis nåt kilo hit eller dit men jag kan reppa på ungefär samma vikter och har faktiskt gjort samma resultat på tvåor. Det är faktiskt lite pinsamt och inte så lite irriterande. Är jag helt vanskapt eller är det normalt att man tränar ben på samma vikter som man bollar med i händerna?

Poll kommer. Ni får precisera er i tråden om ni vill.

Det beror nog på vilka träningserfarenheter man har. Motionärer och nybörjare brukar ogilla att träna benböj eftersom det är så tungt och jobbigt (därför ser man ibland stora överkroppar på piprensare till ben). När jag började träna gjorde jag snabbt ganska mycket i bänkpress och tränade inte knäböj alls. Det tog säkert närmare 4 månader innan jag tydligt överträffade bänkresultatet med knäböj. Frontböj är dessutom klart tyngre än vanlig knäböj så det är kanske inte alls så ovanligt att man gör samma vikter i frontböj och bänkpress.

Tittar jag på mina bästa resultat, från när jag vägde ca 134kg, så gjorde jag en fyra på 220kg i frontböj, och en singel på 212,5kg i bänkpress. I vanlig styrkelyftsböj med bara bälte gjorde jag ca 100kg mer än i frontböj. Jag gissar därför att du i en vanlig knäböj slår ditt bänkpressresultat ganska ordentligt.

Baan
2009-02-15, 01:35
När jag körde frontböj med byggarfattning (korsade armar) var jag snäppet starkare där än i bänkpressen på samma repsantal. Det som egentligen satte stopp var inte benen utan axlarna och att hålla uppe vikten. Om jag nånsin löste det problemet tror jag jag hade kunnat vara betydligt bättre än i bänken men det verkar inte komma :/

Fultjack
2009-02-15, 07:28
Har gjort en 7a på 100 i frontböj tror jag och 10a på 110 i bänk.
Så bänkpressen ligger ett eller två steg före frontisar :thumbup:

Timme
2009-02-15, 09:52
Har gjort en 7a på 100 i frontböj tror jag och 10a på 110 i bänk.
Så bänkpressen ligger ett eller två steg före frontisar :thumbup:

disco :thumbup:





:D

Morrris
2009-02-15, 10:07
Starkare i frontböj.

TheGredde
2009-02-15, 10:27
Jag var ungefär tio kilo starkare i frontböj än i bänkpress, men nu är jag inte är riktigt frisk i axlarna vet jag inte, man kan anta att förhållandet mellan frontböj och bänkpress har ökat lite.

Berguven
2009-02-15, 10:52
120 i böj och 95 i bänk. Jag tycker att vanliga böjar är klart jobbigare än de framtill eftersom det blir en större fällning av ryggen. Dessutom känns det tryggt och skönt att veta att man kan släppa stången i frontböj.

130kg finsk sisu
2009-02-15, 11:34
Fast det är ju den förbannade bänkpresströjans fel. Jag tror inte det finns någon styrkelyftare i de tyngre klasserna, ja inte i någon viktklass, som gör mer i bänkpress än i marklyft om man plockar av dem tävlingsutrustningen. Innan bänkpresströjans intåg i sporten var det vanligt att man gjorde 100kg mer i både knäböj och marklyft än vad man gjorde i bänkpress, och ungefär så skulle det nog fortfarande se ut om utrustningen försvann.
Kan nog säga att jag ligger väldigt nära i dagsläget att bänka mer raw än jag drar i marklyft utan bälte. Skulle tippa att jag tar 270kg raw i bänken +-10kg. Jag vet inte om jag drar denna vikt utan bälte i marklyft.


On topic: Bra mycket starkare i bänken i frontböj!

Totte på slottet
2009-02-15, 11:57
20kg starkare i frontböj. Har precis börjat träna bänk efter flera års frånvaro iofs... men jag kommer nog alltid att vara starkare i frontböj ändå då jag har relativt kassa gener för att odla saftiga tuttar.

Fetknoppen
2009-02-15, 17:40
Kan nog säga att jag ligger väldigt nära i dagsläget att bänka mer raw än jag drar i marklyft utan bälte. Skulle tippa att jag tar 270kg raw i bänken +-10kg. Jag vet inte om jag drar denna vikt utan bälte i marklyft.


On topic: Bra mycket starkare i bänken i frontböj!

Att förhållandet ser ut så för dig kommer inte som en överaskning. Men jag placerar faktiskt dig i facket bänkpressare och inte bland styrkelyftarna.

jwzrd
2009-02-15, 17:45
att förhållandet ser ut så för dig kommer inte som en överaskning. Men jag placerar faktiskt dig i facket bänkpressare och inte bland styrkelyftarna.

haha!

stridis
2009-02-15, 17:50
Starkare i frontböj.

Sherman
2009-02-15, 17:54
Starkare i bänkpress

Smml
2009-02-15, 18:17
Starkare i frontböj

Davidzor3
2009-02-15, 21:43
Har aldrig testat frontböj eller jo,,,Bara stången men det känndes ganska så tungt dock :D

bubbe
2009-02-15, 21:53
Inte helt säker men tippar på att det väger över för bänkpress med ca 10kg.

PepzAdept
2009-02-15, 23:33
Ligger ganska lika, nästan 10 reps på 120kg i de båda. Men tränar inte frontböj så ofta så skulle nog gå om ganska fort om jag gjorde det.

ulfalf
2009-02-16, 08:56
Lite beroende på dagsformen, har maxat 80 i bänk och skulle nog maxa dryga 80 i frontböjen om jag testade. Så lika mycket ungefär i bänk som i frontböj.

Börje H
2009-02-16, 09:32
Bänken ligger en liten bit före, men det skulle nog ändra sig med lite mer frekvent frontande.

Johan Frisk
2009-02-16, 17:21
Jag tränar frontböj, har precis börjat. Nu undrar jag, jag står inte i 90 graders vinkel upprätt, måste man det? När jag tar i från höfterna så blir det en lätt framåtlutning, men jag har aldrig haft något problem med att stången glider framåt, jag använder inte korsade armar, utan stången vilar liksom på främre axlarna och fingrarna liksom bara är under stången utan att riktgit greppa den.

Nu undrar jag, går det bra att man lutar sig fram lite?

Johan Frisk
2009-02-16, 17:56
Här ser man folk som lutar sig fram och en del har märkliga grepp med stången i tymvecken ugnefär. http://www.ulv.edu/asc/examples/

Men att luta sig fram lite går bra då så länge stången ligger stadigt, eller är det dåligt ändå av andra anledningar?

hoikka poika
2009-02-16, 18:40
Johan Frisk: Stå så upprätt som du kan.

Diggler
2009-02-16, 19:09
bänkar nästan dubbelt mot vad jag frontböjer.

Johan Frisk
2009-02-16, 19:18
Johan Frisk: Stå så upprätt som du kan.

Det gör jag också, men jag kan inte stå 90 grader upprätt. Det blir lite framåtlutning, men är det okej? Frågan är väldigt viktig för mig. :)

stridis
2009-02-16, 19:20
bänkar nästan dubbelt mot vad jag frontböjer.

:Virro:eek::krampus

thatkrillesshow
2009-02-16, 20:37
Starkare i frontböj. 130 vs 110.

Roosen
2009-02-16, 20:40
Jag är mkt starkare/uthålligare i överkroppen än i underkroppen. Så jag röstade bänk.. Prio på bänk, inte på snygga droppar på låren.

:)

Johan Frisk
2009-02-16, 21:43
Det gör jag också, men jag kan inte stå 90 grader upprätt. Det blir lite framåtlutning, men är det okej? Frågan är väldigt viktig för mig. :)

Ingen som vet?

C.E.J.
2009-02-16, 23:00
Ingen som vet?

Du fick ju ett svar ovan.

Rahf
2009-02-16, 23:28
Ingen som vet?

Det är lugnt, så länge lodlinjen på stången fortfarande ligger mot fötterna och du inte tippar framåt så att stången glider av. Har man långa lårben som jag själv så blir det lätt att överkroppen vill åka fram lite grann.

Johan Frisk
2009-02-17, 00:25
Det är lugnt, så länge lodlinjen på stången fortfarande ligger mot fötterna och du inte tippar framåt så att stången glider av. Har man långa lårben som jag själv så blir det lätt att överkroppen vill åka fram lite grann.

Tack för svar. Det verkar bra. Men stången ligger mot fötterna? Ovanför fötterna menar du kanske? :) Jag gjorde ett test på det jobbigaste setet och den jobbigaste repetionen när kroppen ville fram lite mer ändå, och stången låg fortfarande utan att jag behövde gripa om den och den gled inte ens. Då ska det alltså inte vara nåt problem?

Jag har precis börjat med frontböj och varierar fotställningen med föredrar ganska så smalt så jag kommer riktigt djupt. man vill ju ändå låta kraften komma från höfterna liksom.

johanw
2009-02-17, 00:30
Frontböjer mer. Beror på att min bänk suger, snarare än på att mina frontböj är starka.

Rahf
2009-02-17, 09:28
Tack för svar. Det verkar bra. Men stången ligger mot fötterna? Ovanför fötterna menar du kanske? :) Jag gjorde ett test på det jobbigaste setet och den jobbigaste repetionen när kroppen ville fram lite mer ändå, och stången låg fortfarande utan att jag behövde gripa om den och den gled inte ens. Då ska det alltså inte vara nåt problem?

Jag har precis börjat med frontböj och varierar fotställningen med föredrar ganska så smalt så jag kommer riktigt djupt. man vill ju ändå låta kraften komma från höfterna liksom.

Ja, lodlinjen ovanför/mot fötterna.

shovit
2009-02-17, 15:17
Det slog mig idag att jag efter idogt tränande av ben och knappt någon överkropp halva 2008 fortfarande bara är ungefär lika stark i frontböj som bänkpress. Det skiljer givetvis nåt kilo hit eller dit men jag kan reppa på ungefär samma vikter och har faktiskt gjort samma resultat på tvåor. Det är faktiskt lite pinsamt och inte så lite irriterande. Är jag helt vanskapt eller är det normalt att man tränar ben på samma vikter som man bollar med i händerna?

Poll kommer. Ni får precisera er i tråden om ni vill.

Om man antar att en person bänkar 100kg och böjer 100kg och väger 100kg så är han ju ändå starkare i ben eftersom han även trycker upp minst hälften av sin kroppsvikt(från mindjan och uppåt typ) så då blir ju vikten han tar i böj ungefär 150kg(säkert mer). Eller har jag fel?

Mapa
2009-02-17, 15:51
Om man antar att en person bänkar 100kg och böjer 100kg och väger 100kg så är han ju ändå starkare i ben eftersom han även trycker upp minst hälften av sin kroppsvikt(från mindjan och uppåt typ) så då blir ju vikten han tar i böj ungefär 150kg(säkert mer). Eller har jag fel?

visst lyfter du mer vikt i böjen, men böjmuskulaturen är väldigt mycket större och oftare starkare än pressmusklerna.. så att om någon tar 100kg i bänk och böj skulle jag säga att böjen är väldigt mycket sämre än bänken

jag är starkare i front än bänk