handdator

Visa fullständig version : Fundering kring hel-kropps pass


zydar
2009-02-14, 17:59
kör nu 3 gånger i veckan

tycker det blir mycket övningar och dåliga ökningar.
har funderingar kring helkropp pass.

Marklyft
hantelpress
benpress

klarar jag mej på dessa övningar? vad mer behöver jag ha med isånnafall?

dared
2009-02-14, 18:20
Beror ju på vad du är ute efter och så men risk för att vader, mage, bicep, mellersta och bakre axlar, lats etc. kommer släpa. Dessutom måste det väl bli tråkigt att bara träna dessa tre övningar, no?

dellan
2009-02-14, 18:21
mark, chins, bengtpress, böj!

rockafellah
2009-02-14, 18:23
Själv tycker jag du ska följa the dellan way. Mark, bänk och böj är de 3 stora och chins tränar typ hela överkroppen.

zydar
2009-02-14, 18:40
är ute efter att blir stark och så lite hyfsad ut.
Försöker lära mej böj, men är dålig teknisk.
funkar inte hantelpress lika bra som bänkpress? Tycker det är en skönare övning.

ceejay
2009-02-14, 18:42
Bänkpress är en riktigt bra övning för hela överkroppen. Inte bara bröst som tränas om du trodde det :)

bänk
mark
böj

+ ngn övning till skulle nog bli bra, typ chins som dellan säger

zydar
2009-02-14, 18:47
kanske kan köra 2 split iförsig

pass1
Marklyft, rodd, latsdrag, baksida axlar i nån maskin, mage

pass2
benpress, knäböj, hantelpress, press över huvet, press neråt i nån maskin.

får ja med allt om ja kör så?

dared
2009-02-14, 19:09
Bänkpress är en riktigt bra övning för hela överkroppen. Inte bara bröst som tränas om du trodde det :)

bänk
mark
böj

+ ngn övning till skulle nog bli bra, typ chins som dellan säger

Vill man hålla det väldigt simpelt skulle nog det funka. Personligen skulle jag nog vara tvungen att slänga in sidolyft och cabelcrunches med liten vila mellan. Samt variera chinsen med tex pull-ups för lite mer krut på bicep ibland (kanske avsluta med pullups om han kör några set). Sedan skulle jag nog även känna mig tvungen att köra någon roddövning. Skulle nog också försöka köra den så baksida axlar får bra med stryk i roddarna.

Går ju hålla passen hyffsat kompakta ändå. Detta är ju dock självklart mina preferenser, du kanske tex utvecklar bicep eller axlarna jämnt med bara det quote:ade schemat.

Om du hade tänkt köra 3 pass i veckan går ju dessa dela på och slänga in en övning per pass eller ngt.


Jag tror iaf att lite variationen kommer göra dig gott i längden. Både på ett muskulärt plan och för motivationen.

rockafellah
2009-02-14, 19:13
Såhär kör jag nu:) Det är förberedelse inför MMA och Muay Thai i höst. Du kan byta ut explosivitetsövningarna om du vill mot kanske, Clean and Jerk, Clean eller Snatches. Vad är det mål med träningen förresten? Bygga muskler eller?

Pass1:
Explosivitet - Styrkevändning
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips

Pass 2:
Explosivitet - Hantelryck
Styrka - Chins
Marklyft
Bänkpress

Alternativt kan du slänga in lite mage också men bålen tränas i alla övningar i programmet nästan.

J.V
2009-02-14, 19:18
Skulle jag köra helkroppspass skulle jag nog köra följande;
knäböj, marklyft, bänkpress, chins/latsdrag, militärpress, skivstångsrodd (med bänkbrett grepp).