handdator

Visa fullständig version : Tips på stretchning för kampsport!


Donvitoo
2009-02-14, 17:38
Tjenare


Jag har funderat på börja på kampsport men jag ska bort nu i 2 månader så det var ingen ide att börja tidigare. jag vill bli vigare och vill ha ett par övningar så jag kan bli vigare
som kanske kan underlätta min start.

Så jag vill ha tips på övningar, hur ofta, samt jag antar det är mycket höft som gäller när du ska få sparkare högre etc.

LindaS
2009-02-14, 17:45
Kampsportare värmer upp före och stretchar efter passet på ungefär samma sätt som gymnaster och hela kroppen. Hamstrings och ljumskar snarare än höfterna(eller menar du höftböjarna?). Borde finnas filmer på yt med sådant innehåll.

Vilken kampsport är det du ska börja med?

LindaS
2009-02-14, 17:50
Värmer upp och "mjukar" före passet skulle det vara. Mjuka är att dra till och fjädra tillbaka i ytterlägena istället för att hålla kvar länge(viklet är stretching).

rockafellah
2009-02-14, 17:52
Detta är inte jag som skrivit utan tagit den från en annan hemsida! Tänkte själv börja med kampsport och stretcha efter denna manual

1. Värm upp rikigt noga, cykla gärna, det är skonsamt mot lederna. Om du inte har möjlighet att cykla så stretcha dig varm. Börja med att tänja VÄLDIGT försiktigt, det ska knappt kännas. Vila sedan musklerna och skaka området, eller massera.
Upprepa, men stretcha lite mer nu, gå lite, lite djupare. Glöm inte att skaka loss emellan seten.

2. När du känner dig mjuk i kroppen, välj övning, gärna split eller spagat, och gå ut i ställningen till maxläge.
Ta några djupa andetag och slappna av, tänk på något helt annat, ta dig till ditt lugna inre.

3. Nu börjar du sakta och säkert att spänna alla musklerna kring det område som du stretchar. Du ska känna dig tajt och kompakt kring området.
Jag vet vad du tänker, är inte det här KAT-metoden?
Nej, inte riktigt, läs vidare så får du se skillnaden

4. Spänn, spänn, spänn!!! Hela upplägget bygger kring att man tröttar ut musklerna och därmed får mindre motstånd, man "lurar" kroppen. Mindre pigga muskler - mindre motstånd.

5. Efter ett tag av spännande börjar benen att skaka, våldsammare och våldsammare men var dock inte rädd, det är meningen med hela tekniken, så spänn på!

6. När benen inte orkar mer, du märker när hehe, så slappnar du av SAMTIDIGT som du går ut mer, djupare i stretchen.
Slappna av och håll stretchen ett tag.

7. Upprepa 2-4 ggr

ceejay
2009-02-14, 18:16
är stretching sådär farlig som texten visar? :P

rockafellah
2009-02-14, 18:18
Nej. Man ska ju helst stretcha när man är varm trots att det ger mer om man är kall. Fast då är skaderisken betydligt högre.

LindaS
2009-02-14, 18:22
är stretching sådär farlig som texten visar? :PStretching kan bara bli "farligt" om man spänner fast sig eller får hjälp av någon som tar i för mycket. Inte när man gör det på sig själv s a s.

Har dock själv dragit hamstrings ganska illa en gång då jag fick en kraftig krampimpuls samtidigt som jag satt i spagat. Det lät som om någon rev i jeanstyg. :S

ceejay
2009-02-14, 18:31
Stretching kan bara bli "farligt" om man spänner fast sig eller får hjälp av någon som tar i för mycket. Inte när man gör det på sig själv s a s.

Har dock själv dragit hamstrings ganska illa en gång då jag fick en kraftig krampimpuls samtidigt som jag satt i spagat. Det lät som om någon rev i jeanstyg. :S

hmm, vet inte riktigt om jag kan köpa det där med att göra det på sig själv. Om jag sätter mig i split(försöker*) brukar det sträcka satan och om jag skulle släppa taget om golvet med mina händer och sätta mig i positionen skulle jag nog gå sönder. Eller det kanske inte riktigt är det du menar?

Rahf
2009-02-14, 18:33
KAT-stretch varianten som beskrevs bör man inte göra mer än två-tre ggr i veckan tycker jag. Det sliter rätt bra att stretcha så.

Däremot kommer du förmodligen vara lika tafatt och förvirrad som alla andra är när de är nybörjare. Att vara vig kommer inte vara något enormt plus, beroende på kampsport givetvis. Kör du thai-boxning så är det inte lika stort plus motför om du kör Tae Kwon Do.

LindaS
2009-02-14, 18:37
hmm, vet inte riktigt om jag kan köpa det där med att göra det på sig själv. Om jag sätter mig i split(försöker*) brukar det sträcka satan och om jag skulle släppa taget om golvet med mina händer och sätta mig i positionen skulle jag nog gå sönder. Eller det kanske inte riktigt är det du menar?Det beror ju på hur långt du har kvar till golvet. ;) Nej, jag tror inte du går sönder, det behövs en extra kraft, så om någon kommer och trycker till dig på fel sätt så..

Att få ont tillfälligt är en sak, att gå sönder är en annan.

ceejay
2009-02-14, 18:39
haha okej :) trodde faktiskt att kroppsvikten skulle klara av att skada musklerna faktiskt :P kanske om man väger lite för mkt

Donvitoo
2009-02-14, 18:57
ska försöka tima att vara varm
men hur ofta? 1 gång per dag eller något.

rockafellah
2009-02-14, 19:01
morgon och kväll är väl rätt bra? Själv kör jag morgon, kväll och när jag kommer hem från skolan och efter träningar(har problem med ryggen så måste stretcha mer än vanligt, gör inte som jag:))

Donvitoo
2009-02-14, 19:06
hehe
hur länge tämjer du?

rockafellah
2009-02-14, 19:07
hehe
hur länge tämjer du?

Helt olika, beror på hur det känns. Ibland kör jag 30sek på varje grej, ibland 1min, ibland 2min och ibland kör jag ända tills det släpper(svårt att förklara, du kommer kanske märka det), då kan det ta uppåt 5min bara på en övning.

Donvitoo
2009-02-14, 19:18
okej som jag en nybörjare vad rekomenderas?
för jag lär ju få resultat på bara ett par veckor kan jag gissa :P?

ceejay
2009-02-14, 19:33
jadu

börja med att stretcha 20min om dagen, 30 sek per stretchövning? Mer smidighet kräver mer tid men 20min / dag kommer man långt på

young_george
2009-02-14, 19:39
Om du vill sparka högt så träna på att sparka högt. Stretcha kan vara ett bra komplement, men inte lika viktigt som att öva på det du vill klara.

rockafellah
2009-02-14, 20:30
Om du vill sparka högt så träna på att sparka högt. Stretcha kan vara ett bra komplement, men inte lika viktigt som att öva på det du vill klara.

word