handdator

Visa fullständig version : Failure eller inte?


Uffesmyg
2009-02-14, 15:24
Jag förstår inte riktigt det här med failure..

Jag fick förklarat av en personlig tränare att när jag tränar så ska jag alltid sikta på att precis klara säg 8 rep. Klarar jag 12 så höjer jag tills jag bara klarar 8. Detta innebär att jag alltid har siktat på att köra till failure?

Beroende vilken fas jag kör, styrka, massa eller uthållighet så har jag alltid siktat på att precis klara säg 8 rep i bänkpress och inte 9. Det innebär att den sista repetitionen är extremt tung. Vilket tränaren menar att det är detta jag bygger muskler av. Har han rätt?

Jag googlade failure, och det verkar vara delade meningar kring det. Men, säg om man klarar 15 rep i hantelcurl och bara ska köra 8, inte slutar ni på 8:e reppen då? Ni höjer väl så ni bara klarar köra 8 st? Förvirrad :S

Godfella
2009-02-14, 15:30
Varenda set bör inte vara till failure. Sista setet på varje övning kan det vara skönt att verkligen gå fullt ut, men ingenting man bör göra hela tiden.

Och visst, om jag har bestämt mig för att göra en 8:a i hantelcurl, och klarar 15, så kör jag klart setet som vilket som helst, och höjer därefter.

Kolla på Dorian Yates, han kom hyffsat långt på att köra till failure på sitt huvudset.

Scratch89
2009-02-14, 15:30
Det beror väl lite på i vilket set det är, och vad man har för mål just då. Att alltid köra till failure tror jag är lett till, ja failure, men att köra tvärtom, att aldrig ligga uppe och nosa där uppe, är precis lika dåligt för resultaten.

Masdonne
2009-02-14, 15:38
Varför är det inte bra att köra till failure jämt för?
Jag kör i mer än hälften av fallen då jag tränar till failure, och jag försöker köra så strikt som möjligt. Om jag precis klarar 8 reps strikta på 50 kg i valfri övning, skulle det då vara bättre att göra 8 reps på 40 kg när jag egentligen skulle kunna göra några till?

Scratch89
2009-02-14, 15:42
Varför är det inte bra att köra till failure jämt för?
Jag kör i mer än hälften av fallen då jag tränar till failure, och jag försöker köra så strikt som möjligt. Om jag precis klarar 8 reps strikta på 50 kg i valfri övning, skulle det då vara bättre att göra 8 reps på 40 kg när jag egentligen skulle kunna göra några till?

Men det är inget svart på vitt. Att köra till failure set efter set, övning efter övning, pass efter pass, kommer bränna propparna. För vissa kommer det snabbt, andra inte. Sen är väl inte alla överens om var gränsen för failure går, men jag tror nog att många kan lära sig att pressa sig hårdare än vad de egentligen tror.

King Grub
2009-02-14, 15:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure