handdator

Visa fullständig version : Kostråd


Lillebrodern
2009-02-14, 14:57
Kön: ung och vacker herre
ålder: 16
Längd: 180,05
vikt: 78 kg

Jag har tränat i snart 6 månader dock ej gymt utan Kali Sikaran (kampstort) och på senaste tiden så har jag ej haft den riktiga orken att köra på 100%. Så jag tänkte att det måste fattas något i mitt födointag och jag satte mig och plottrade ner allt jag ätit denna veckan.
Träningen jag utför är mestadels teknikträning och uthållighet med kortare explosiva tempohöjningar. Enda gången jag kör vikter är söndagsfysen och då framförallt med kettlebells för att även bygga kordinationen.
Nu är det naturligtvis så att det är svårt att uppskatta och mäta mängden mat som jag stoppat i mig, speciellt eftersom att man inte alltid har en våg med sig. Men min fråga till er är:
Vad behöver förbättras? Tips, tricks och ren magi uppsakttas *drool*

Tisdag
Frukost: 4:a skivor halvljust bröd (njuta).
Lunch: 4:a potatisplättar, 3 skivor blodpudding, 1 hackad morot, 2 msk lingonsylt.
Mellanmål: 40 gram chasewnötter
Middag: Lammgryta med lime och ris (resturangportion)
Träning på klubben 1,5 h

Onsdag
Frukost: 2 smörgåsar (njuta) med skinka, 1 dl milko fjällfil, 05 dl frebaco fruktmüssli.
Lunch: 2 mellanstora potatisar, 1 sejfile(1,5 hg), 1 riven morot, 1,5 dl gröna ärtor.
1 timme innebandy.
Mellanmål: 15 g chasewnötter.
7 Km powerwalk eller rask prommenad.
Mellanmål: 40 g chasewnötter.
5 Km jogging i relativt kuperad teräng inklusive 5*10 armhävningar.
Middag: 1 bakpotatis, 3 skivor falukorv, 1 rund burk pizzasallad, banansmoothie (2 bananer, 7 dl standardmjölk).

Torsdag
Frukost 2 skivor bröd (njuta) och en skiva rågbröd med kaviar.
Mellanmål 15 g chasewnötter.
Lunch: 4 skivor falukorv, 150 g vitkål, 80 g makaroner.
7 km rask prommenad.
Mellanmål 40 g chasewnötter
Middag: 3 wienerkorvar, 1 portion pulvermos, 1 skiva pärlan med leverpastej, banansmoothie (2 bananer, 7 dl standardmjölk).
Träning på klubben 1,5 h.

Fredag
Frukost 3 skivor (njuta) med leverpastej.
Mellanmål 15 g cashewnötter.
Lunch: 3 pannbiffar, 2 potatisar, 150 g blandat morötter och vitkål, 2 dl osötad önos päronjuice.
7 km rask prommenad.
Mellanmål 50 g cashewnötter
5 Km jogging i relativt kuperad teräng inklusive 5*10 armhävningar.
Middag: 150 g baugette och samma mängd torpasallad, 300 g revben, banansmoothie (2 bananer, 7 dl standardmjölk).

Lördag
Frukost: 3 ägg, 4 kaviarsmörgåsar
1,5 timme träning
Mellanmål: Banansmoothie (2 bananer, 7 dl standardmjölk).
Middag: gulasch

Söndag
Frukost: 3 ägg, 4 kaviarsmörgåsar
1 timme träning + 1 timme fys
Middag Grytstek med potatis

King Grub
2009-02-14, 15:01
Det är inget fel på din kost; tvärtom ser den jättebra ut.

Det är antagligen mängderna som gör att orken fattas - äter du tillräckligt mycket, för en ung, aktiv man?

Det ser ut som om du inte äter efter träningen en del dagar - det är däremot ett stort stort fel. Utan födointag efter ansträngning kommer muskelnedbrytningen att vara större än muskeluppbyggnaden och återhämtningen blir dramatiskt försämrad. Där får du i sådana fall planera och lägga om upplägget en del, så du har en rejäl måltid efter träning.

Lillebrodern
2009-02-14, 15:11
Jo, jag kände på mig att det var mängden mat som spökade faktiskt, men samtidigt smyger sig frågan på, hur mycket ska man äta egentligen. Naturligtvis ska man äta tillräckligt, men om jag får upp mängden kolhydrater så är jag rädd för att jag ska skjuta iväg.

Efter träningen så har jag tidigare kört cashewnötter även där (har någon skumm fetishism där ;)). Men på senaste tiden har jag tappat suget för att tugga ner något äckligt efter träningen så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, dricka något ?

Lillebrodern
2009-02-14, 19:29
Glömde kanske påpeka att jag har lite små dåligt med tid att äta lagad mat efter träningen torsdag/tisdag eftersom jag är hemma runt 22:00.

Om jag ska äta mer, ska jag göra det vid alla måltider eller bara innan träning?

young_george
2009-02-14, 19:47
Om jag ska äta mer, ska jag göra det vid alla måltider eller bara innan träning?

Inte så petnoga, men om du kan välja så skulle jag välja efter träning. Har du provat att hiva i dig en gainer? Enkla kalorier efter träning.

Lillebrodern
2009-02-14, 20:14
Inte så petnoga, men om du kan välja så skulle jag välja efter träning. Har du provat att hiva i dig en gainer? Enkla kalorier efter träning.

Du tänker att jag ska äta som vanligt och köra en gainer efter passet?
Är inte proteintillskott bättre i sådana fall för musklerna återhämntning?

Eddie Vedder
2009-02-14, 20:16
Om jag ska äta mer, ska jag göra det vid alla måltider eller bara innan träning?

Nu läste du nog King Grubs svar fel. Det är EFTER träningen det är som viktigast med maten. Och detta oavsett om du kommer hem sent.

Och det behöver inte vara fråga om någon särskild mat. Häll upp en rejäl skål med fil och flingor där du skivar ner några bananer och tillsätter lite nötter t.ex.

Lillebrodern
2009-02-14, 20:21
Det känns som att det starkt kommer att påverka sömnen eftersom att jag kommer hem vid 22:00, eller är det bara om jag får i mig för mycket?

Eddie Vedder
2009-02-14, 20:26
Sover du sämre är det ju ett problem förstås. Hursomhelst är det en fördel att äta efter träningen, därom råder inga tvivel.

Jag föreslår att du i alla fall provar. Sover du betydligt sämre får du ju ändra på något. Och då är du ju förstås välkommen med fler frågor här på Kolo.:)

Lillebrodern
2009-02-14, 20:34
Jag föreslår att du i alla fall provar. Sover du betydligt sämre får du ju ändra på något. Och då är du ju förstås välkommen med fler frågor här på Kolo.:)

Blir till att äta fil i fortsättningen då, men om det inte funkar så kan du vänta dig lite :smash:
Ps. är det protein eller kolhydrater som är viktigast efter träning?

young_george
2009-02-14, 20:41
Blir till att äta fil i fortsättningen då, men om det inte funkar så kan du vänta dig lite :smash:
Ps. är det protein eller kolhydrater som är viktigast efter träning?

Protein. Kolhydrater är viktigt om du gjort väldigt intensiva pass, men för ett vanligt teknikpass eller gympass är det inte lika viktigt.

Lillebrodern
2009-02-14, 20:49
Kan tänka mig att fil med tillbehör ger mest kolhydrater, stämmer inte det? Det var kanske därför bananerna kom in i bilden

young_george
2009-02-14, 20:55
Kan tänka mig att fil med tillbehör ger mest kolhydrater, stämmer inte det? Det var kanske därför bananerna kom in i bilden

Filmjölk fett 3 % (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi: 60.3kcal/252.4kJ
Vatten: 88g
Protein: 3.42g
Fett: 3g varav mättat: 2g, enkelomättat: 0.7g, fleromättat: 0.1g, kolesterol: 10.2mg
Kolhydrater: 4.9g, varav sockerarter: 3.8g