handdator

Visa fullständig version : Ont i "huden" av knäböj ?


Mourten
2009-02-14, 14:22
När jag kör knäböj blir jag begränsad i reps antalet av att de gör ont i huden.
I området rakt upp från ljumsken på högersida 4-5 cm under naveln fast rakt över ljumsken som sagt. Känns som att huden ska brista där när jag böjer, vet inte varför de blir så.
Någon som vet ?

Fetknoppen
2009-02-17, 13:17
När jag kör knäböj blir jag begränsad i reps antalet av att de gör ont i huden.
I området rakt upp från ljumsken på högersida 4-5 cm under naveln fast rakt över ljumsken som sagt. Känns som att huden ska brista där när jag böjer, vet inte varför de blir så.
Någon som vet ?


Det där låter misstänkt likt ett bråck, men helt säker kan jag naturligtvis inte vara utan att göra en undersökning. Jag bör kanske inte oroa dig och vill därför också säga att det kan vara något annat mycket mindre problem. Jag tycker hur som helst att du ska uppsöka en läkare och beskriva problemet för honom, och var noga med att beskriva att du får ont när du tränar knäböj (samt beskriva det buktryck man bygger upp vid sådan träning).

Knäböj och marklyft föregås vid korrekt utförande av att man spänner hela bålen så att en stark muskelkorsett bildas. Denna muskelkorsett pressar mot de inre organen och om det då finns en svag punkt i bukväggen så kan både bukhinnan och del av tarmen pressa hårt mot denna svaga punkt. Om bråcket blir större när du tränar tungt så kan det i extrema fall bli så att delar av tarmen tillsammans med bukhinnan buktar ut genom ett hål i bukväggen och då drabbas man av ihållande smärta. Detta kräver oftast operation för att komma tillrätta med problemet (i alla fall om man vill fortsätta träna). Operationen är enkel och efter en tid kan man då börja om med styrketräningen igen.

Fetknoppen
2009-02-17, 13:19
Jag tycker absolut att du ska lägga ner all böjträning tills du diskuterat problemet med en läkare.

Mourten
2009-02-17, 15:50
Jag tycker absolut att du ska lägga ner all böjträning tills du diskuterat problemet med en läkare.

Ok tack så mkt, blir dock jävligt nervös nu. Får väl ringa till en läkare.

Mourten
2009-02-17, 19:41
Vart kontakt med läkare nu, fått tid.
Tydligen hade jag en bekant som också fått göra de efter tung träning.

Drast
2009-06-15, 00:06
Hur gick det då?

Mourten
2009-06-17, 21:14
Jag var och gjorde ultra ljud, läkaren såg inget som kunde varit trasigt, han trodde antingen att de vart så litet så jag själv läkt eller att de varit en muskelbristning.
Har inga problem nu iaf :)