handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt fort


jonne_15
2009-02-14, 03:39
Är 16 år och 190 cm lång och väger 75kg (ja vet lite). Mitt mål är att gå upp till 90kg så fort som möjligt. Jag tränar ca 5 dagar i veckan. Hur mycket kalorier behöver jag då ha i mig för att gå upp i vikt? Har i stort sätt stått stilla på samma vikt en bra tid :)

Handcuff
2009-02-14, 07:57
Varför måste det gå fort:confused:

Ät mer än vad du gör idag så går du upp.

pedersen1980
2009-02-14, 11:01
Dricker du gainer efter träning?
Om inte, BÖRJA :o)

Om du gör det, drick mer energi om du har svårt att äta mer.
Antar att du äter mammas mat och skolans mat.
Även nötter är ganska enkelt att få i sig gott om energi av.

Håller helt med Handcuff i frågan varför så bråttom?

Går man upp för fort blir de väldigt ofta späck o de gillar vi inte :o)

1684_
2009-02-14, 11:36
Mår du inte bra av din vikt, hälsan, ska du givetvis gå upp bra i vikt!
Drick mkt kalorier som pedersen säger, mjölk å såna grejer. Ät mkt bananer, avokado, nötter, pasta/ris osv. Ha även en klicksmör lite över allt, e du hemma går de enkelt att pilla i sig. 500kcal i överskott per vecka, så går du upp ca 5hg osv.

saab900
2009-02-14, 12:16
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs igenom den och tänk tvärtom, dvs försök lägga dig på ett lagom överskott. Genom att räkna fram ditt energibehov kan du göra en uppskattning på hur mycket du behöver äta för ett lagom överskottt, men eftersom beräkningen är osäker är det inget att hänga upp sig på. Väg dig under liknande former varannan vecka och sikta på att ha gått upp ett kilo/två veckor. Går det för fort äter du mindre, går det för sakta eller inte alls äter du för lite. Nackdelen med en för snabb viktökning är att kanske mer än du trivs med hamnar runt midjan på för kort tid. Intaget kan du uppskatta genom att kolla näringsvärden på förpackningar och genom att kolla här:

http://www.slv.se/ldb

Lycka till!

Sniggel
2009-02-14, 12:23
Om du vill komma igång snabbt, testa med 4000 kcal och se vad som händer, justera upp eller ner beroende på vad som händer (efter en vecka).

ceejay
2009-02-14, 13:02
jag har börjat öka rätt bra sedan jag såg över min frukost och började inta proteindrink på morgonen och gainer efter träning.

r3mpuh
2009-02-14, 13:06
Att gå upp i vikt är piece of cake. Ät Allt du ser + lite till!:thumbup:

Skolans mat är gratis, ät 3+ portioner och är normalt annars så bör du öka! :D

KaptenKnäsvag
2009-02-14, 15:22
Att gå upp i vikt är piece of cake. Ät Allt du ser + lite till!:thumbup:

Skolans mat är gratis, ät 3+ portioner och är normalt annars så bör du öka! :D

Det kräver i min erfarenhet mer viljekraft att gå upp än ned i vikt.

Ostknäcket
2009-02-14, 16:17
Det kräver i min erfarenhet mer viljekraft att gå upp än ned i vikt.

Samma här.

Nordenator
2009-02-14, 16:20
Det kräver i min erfarenhet mer viljekraft att gå upp än ned i vikt.

Verkar vara ytterst individuellt, så man kan inte riktigt säga något generellt om det. Personligen har jag lätt för att gå ner i vikt, men att gå upp i vikt är verkligen en barnlek. Som mest har jag klämt upp mig 10 kg på en månad :em:

jonne_15
2009-02-14, 17:07
Dricker du gainer efter träning?
Om inte, BÖRJA :o)

Om du gör det, drick mer energi om du har svårt att äta mer.
Antar att du äter mammas mat och skolans mat.
Även nötter är ganska enkelt att få i sig gott om energi av.

Håller helt med Handcuff i frågan varför så bråttom?

Går man upp för fort blir de väldigt ofta späck o de gillar vi inte :o)

Jo jag kör med Gainer efter träningen och försöker äta i skolan med ibland går det knappt ner asså... Det är så sjukt äckligt:(

jonne_15
2009-02-14, 17:08
Det kräver i min erfarenhet mer viljekraft att gå upp än ned i vikt.


Håller helt med.. Jag kan gå ner i vikt hur enkelt som helst men gå upp är lite svårare

jonne_15
2009-02-14, 17:14
Men har ingen aning om vad jag ska äta.. Jag äter det morsan serverar och hon kommer hem väldigt sent så det blir inte så mycket mat de timmarna innan.. Någon som har några tips på vad man kan göra själv? Och sen hur man kollar hur mycket kalorier det finns in varje livsmedel? Laddade ner det där excel-tabellen där man kunde skriva in vilket livsmedel som helst men jag fick det inte att funka :(

Eddie Vedder
2009-02-14, 17:20
Har du svårt att gå upp i vikt finns väl ingen anledning att ha järnkoll på kaloriintaget. Käka din morsas mat och se till att vågen rör sig uppåt.

Tar det flera timmar mellan passet och middagen så ta en gainer efter passet, fixa ett par mackor med ett rejält lager smör och ost och ett glas mjölk när du kommer hem. Det behöver inte vara grovt bröd heller, vitt bröd är ju oftast mer lättätet och mer fullkorn är inte bättre om kosten redan är välbalanserad.

Handcuff
2009-02-14, 18:05
försöker äta i skolan med ibland går det knappt ner asså... Det är så sjukt äckligt:(

Konstigt om du är räka om du håller på och är kräsen som en prinsessa! :furious:

Lassa på rejält i skolan och ät med sked! Drick flera glas mjölk till också!

KaptenKnäsvag
2009-02-14, 18:33
konstigt om du är räka om du håller på och är kräsen som en prinsessa! :furious:

+1

Heniin
2009-02-14, 18:44
Konstigt om du är räka om du håller på och är kräsen som en prinsessa! :furious:

Lassa på rejält i skolan och ät med sked! Drick flera glas mjölk till också!

Skolans käk var ju underbar! :) borde inte vara några problem och gratis är det också

jonne_15
2009-02-16, 21:32
Konstigt om du är räka om du håller på och är kräsen som en prinsessa! :furious:

Lassa på rejält i skolan och ät med sked! Drick flera glas mjölk till också!


Haha jag är ingen räka:P Men du ska bara smaka det asså. Det är fan värre en star nutritions whey-80 drinkar och då är det illa. Det finns inga skedar förresten haha

EnTe
2009-02-16, 22:17
Kör någon skön disguise som en jävla massa ketchup, peppar, dressing eller liknande om nu skolmaten inte passar prinsessan :eating:

Jag kan säga att jag vilken dag i veckan som helst hade käkat skolmaten gratis hellre än den skiten jag måste köpa på stan för 70-85:- PER DAG!

Njut medan du kan broder!

ChrisDEFC
2009-02-16, 22:25
Haha jag är ingen räka:P Men du ska bara smaka det asså. Det är fan värre en star nutritions whey-80 drinkar och då är det illa. Det finns inga skedar förresten haha

lägg ner skitsnacket. dra i dig både drinkar och mat ska du se att det händer saker. tänk att det är föda och ett sätt för dig att nå dina mål istället för att tänka på hur det smakar.

sen ser jag ingen som helst fördel med att gå upp i vikt fort. max 1kg/månad tycker jag du ska lägga dig på. om du nu inte vill gå in för att öka så mycket fett som möjligt. har själv ökat från 73-92 så vet lite vad du går igenom dock är jag 10cm längre än dig. såhär fet är jag nu (se avataren) har nog ökar 0,5kg/mån i snitt under några år, ibland snabbare, ibland har det stått still.

behöver du tips på vad du ska äta så finns det massor med trådar om detta redan...

jonne_15
2009-02-16, 22:31
Kör någon skön disguise som en jävla massa ketchup, peppar, dressing eller liknande om nu skolmaten inte passar prinsessan :eating:

Jag kan säga att jag vilken dag i veckan som helst hade käkat skolmaten gratis hellre än den skiten jag måste köpa på stan för 70-85:- PER DAG!

Njut medan du kan broder!

Haha jo om det ändå fanns sånt som dressing/ketchup peppar o sånt på den jävla skolan:P Men det är väll bara att trycka i sig då

jonne_15
2009-02-16, 22:32
lägg ner skitsnacket. dra i dig både drinkar och mat ska du se att det händer saker. tänk att det är föda och ett sätt för dig att nå dina mål istället för att tänka på hur det smakar.

sen ser jag ingen som helst fördel med att gå upp i vikt fort. max 1kg/månad tycker jag du ska lägga dig på. om du nu inte vill gå in för att öka så mycket fett som möjligt. har själv ökat från 73-92 så vet lite vad du går igenom dock är jag 10cm längre än dig. såhär fet är jag nu (se avataren) har nog ökar 0,5kg/mån i snitt under några år, ibland snabbare, ibland har det stått still.

behöver du tips på vad du ska äta så finns det massor med trådar om detta redan...

Okej okej.. Ja du var ju inte speciellt tjock

NikoLei
2009-02-16, 23:14
precis som redan nämnt:

* se det inte som något "gott" se det som bränsle och byggstenar, det är detta som du stoppar i dej som bygger dej! Är viljan att bli större viktigare än smaken?

* slarva inte med frukosten! den är så sjukt viktigt, jag själv slarvade som fan för inte så längesedan, och jag kan verkligen intyga att man går upp mkt mkt mer iom hjälp av frukosten, jämfört med om du skippar den och bara köra lunch,middag och mellanmål då och då. FRUKOST!

* sömn, hoppas verkligen du sover ordentligt. Det är lätt att tro att man klarar av det, typ 5 timmars sömn bara för att man är ung, fel, kroppen måste få vila för att orka träna, äta och plugg/jobb. Det är under vilan som kroppen bygger upp sej :)

Så fixa ordentlig frukost, gärna proteindrink till, ta gainer efter träningen, var inte petig utan frossa i maten i skolan,hemma eller ännu bättre, hos polarna :D gratis är alltid gott ;) Glöm inte att käka mellanmål då och då, en proteindrink, frukt, mackor...ja, vad du nu tycker funkar :)

Lycka till nu och försök ta till dej vad folk skriver här (nej inte jag, jag säger dom mest självklara sakerna, och ber om ursäkt för eventuella fel) *flex*