handdator

Visa fullständig version : Spytt av fisk ur samma förpackning två gånger


Halldin
2009-02-13, 22:24
Rubriken säger mycket.

Jag käkade pangasiusfilé för ca. 1-2 veckor sedan, någon/några timmar efter intaget spydde jag.

Ikväll åt jag pangasiusfiléer ur samma påse då jag snarast trodde det föregående fallet var en släng av vinterkräksjukan som jag åkt på varje år de senaste 4 åren. Nu var ju dock kopplingen väldigt tydlig, eftersom jag spydde igen.

Det jag undrar är om jag helt enkelt åkt på en värdelös förpackning, eller om fisk i allmänhet är väldigt känslig för hur den tinas?

Scratch89
2009-02-14, 00:40
Hur länge har fisken legat i frysen? Tillagade du den ordentligt?

Agent Cooper
2009-02-14, 05:04
Rubriken säger mycket.

Jag käkade pangasiusfilé för ca. 1-2 veckor sedan, någon/några timmar efter intaget spydde jag.

Ikväll åt jag pangasiusfiléer ur samma påse då jag snarast trodde det föregående fallet var en släng av vinterkräksjukan som jag åkt på varje år de senaste 4 åren. Nu var ju dock kopplingen väldigt tydlig, eftersom jag spydde igen.

Det jag undrar är om jag helt enkelt åkt på en värdelös förpackning, eller om fisk i allmänhet är väldigt känslig för hur den tinas?

Tja, det låter ju som en värdelös förpackning. Släng den.

Största anledningarna till att mat blir dålig är:
1.Den förvaras för länge i rumstemperatur, vilket gör att bakterietillväxten ökar, särskilt om det är högt fuktinnnehåll i maten.
2.Den förvaras öppet för luften, vilket gör att damm fastnar på den. På dammet sitter det bakterier, som börjar växa i maten. Slutna förpackningar är att rekommendera.

Sverker
2009-02-14, 08:07
Tjaaa...helt omöjligt och svara på orsaken men..
Tina alltid fisken i kylskåpet. Aldrig framme på en bänk. Fisk är känsligt.

Tillaga fisken ordentligt. Inget mjukt slem i mitten utan tillaga så att fisken blir genomstekt.

Nu har du klarat av de flesta bakterierna som legat i fisken. De har inte hunnit växa till i antal och de har inte överlevt tillagningen.

Men vissa bakterier bildar toxin när de växer till i antal. Inte omöjligt att fisken tog lång tid på sig vid infrysningen. Ditt snabba insjuknande tyder på en toxinförgiftning.

Halldin
2009-02-14, 09:22
Ok, tackar för svaren. :thumbup:

Jag var noga med att tillaga den ordentligt och på hög temperatur så att den var genomstekt. Det är nog bäst att helt enkelt slänga förpackningen, synd att jag har flera kg till i frysen. Känns ju inte så lockande att testa hur dom är också.

Barca
2009-02-14, 09:26
Ok, tackar för svaren. :thumbup:

Jag var noga med att tillaga den ordentligt och på hög temperatur så att den var genomstekt. Det är nog bäst att helt enkelt slänga förpackningen, synd att jag har flera kg till i frysen. Känns ju inte så lockande att testa hur dom är också.

Köpt på willys eller?

Halldin
2009-02-14, 09:27
Köpt på willys eller?
Nix, en ICA-affär.

Alm
2009-02-14, 09:42
Har också köpt samma filé, den bio-odlade från Vietnam, inte haft några problem.

Scratch89
2009-02-14, 11:04
Du behöver ju inte slänga allihopa. Sålänge du har den bra lagrad i frysen, och inte för länge, behöver det inte vara något fel. Tänk på att du ska tina den i kylskåpet (helst med en tallrik ovanpå så den inte får så mycket luft på sig), och sedan steka tills den är helt genomstekt. Man kan även ta fisken direkt från frusen och stoppa in i ugnen. Då slipper man hela den jobbiga tina-fasen; oftast vill man ju ha mat direkt.

Tabbe
2009-02-14, 12:10
Jag hade nog testat en gång till om typ 1 vecka när jag hade glömmt bort det, helt ärligt :D

Dock tinat och tillagat den bra.

Nordenator
2009-02-14, 12:42
Eller bara kasta skiten och försöka en gång till med en ny påse..? Pengarna är överkomliga i detta fallet skulle jag våga påstå. Varför testa sig fram med fisk som kan vara dålig?

Snapphanen
2009-02-14, 13:10
Hur är det med att tina (inte bara fisk utan kyckling också) i varmvatten? Brukar lägga det frysta i en skål sen på med hett varmvatten. Expresstining

Sverker
2009-02-14, 14:29
Kan du hålla tiden kort. En halvtimme, så hinner det inte hända så mycket. Tar det längre tid så ökar riskerna.

Halldin
2009-02-14, 21:50
Sverker, du nämnde toxinförgiftning.
Handlar det om dålig upptining, eller att fisken tinats och sen frysts igen (d.v.s icke obruten kedja) eller både och?

Sverker
2009-02-15, 08:29
Det kan ha hänt precis var som helst i kedjan från fångsten till matbordet. Så fort bakterierna får chans att tillväxa dvs i temperaturintervallet 5 - 60 grader C så sker en viss bildning av gifter/toxiner. Bra exemempel är
staphylococcus aureus
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/staphylococcus-aureus-matforgiftning/
Infektionen har då skett när fisken filéats eller under förpackningen.

bear.flowertwig
2009-02-15, 14:27
Intressant tråd. Blir att se över upptiningsvanorna en smula.