handdator

Visa fullständig version : Ont under skulderbladen


nejnejnej
2009-02-13, 21:30
Hej, jag har haft ont under skulderbladen en längre tid. Första gången jag kände av det var när jag gjorde framåtlutade hantellyft med vedervärdig form och för mycket vikt. Det brände till och jag hade ont i några dagar. Efter det så fortsatte jag att träna på i några månader (skitsmart jag vet) och jag hade under den perioden ont, ibland under skulderbladen och ibland i rotatorcuffen.

Nu den senaste veckan har det blivit värre och jag har ont hela tiden. Jag har lagt ner träningen helt. Jag har börjat få ont i trapezius också där den ansluter till axeln.

Tidigare har jag suttit mycket och jag har typisk dadanördshållning med puckelrygg, lordos och hela baletten. Jag vet inte om det är relevant och kan ha nått med skadan att göra. Jag har slutat att sitta sen dess.

Jag kan utföra alla övningar, skivstångsrodd och allt möjligt, utan att det smärtar speciellt mycket. Smärtan är mer av en ihållande typ, som jag har under hela dagarna.

Jag upplever även att skulderbladen vingar ut en del.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Styrketräning. Tränade rätt mycket roddövningar innan det blev värre, i ett missguidat försök att åtgärda min hållning. Det var samtidigt som jag försökte sluta sitta så mycket. Vet inte om det finns ett samband med det senare och skadan.
Jag körde även helkroppspass och frekvensen (typ var annan dag) kanske bidragit till att överbelastat muskeln?

Tagit några tabletter: nej

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Domningar i ben eller fötter? Svårighet att gå på tå eller häl? Domning i underliv? Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? nope, har lagt ner all träning för tillfället vågar inte stretcha eller göra nått. Deprimerande verkligen.

Övrigt: Vad kan detta vara och vart ska jag vända mig för att få hjälp (förutom hit ;) )? Kan jag träna något så länge? Benen, eller underarmarna, något som får mig att känna att jag inte bara förfaller medans jag väntar.

jaja jag är tacksam för alla tankar känner mig rätt frustrerad och maktlös just nu.

mvh. micke

Beepfaaarp
2009-02-13, 22:18
Svårt att svara på. Det låter som du behöver ett läkarbesök.
Lägg upp bilder, frammifrån och profil ifall du är ute o snurrar med diagnoser.

nejnejnej
2009-02-13, 22:24
Du menar lordos? Ja det var klantigt av mig, jag har inte någon diagnos. Jag innsåg inte att det var en diagnos. Ville bara beskriva min hållning eftersom det kanske var relevant.

Och jag har inte diagnosen vingscapula heller. Återigen bara ett försök att beskriva hur det ser ut.

My bad. Ska inte uttrycka mig så slarvigt igen.

Beepfaaarp
2009-02-13, 22:48
My bad. Ska inte uttrycka mig så slarvigt igen.

Lägg upp bilder istället :)

Finns ganska mycket information på brädan om du söker. Frammåtroterade datanördsaxlar är riktigt vanligt.

Scratch89
2009-02-14, 01:14
Nu är jag ingen sjukgymnast, men det skulle kunna vara infra- eller supraspinatus.
Båda är medlemmar i rotatorcuffens muskler, och är rätt så lätta att överträna. Kan du lyfta armen utåt utan att det gör ont? Kan du utåtrotera armen utan smärta? Har du full rörlighet? Strålar smärtan ibland ut till axeln/armen?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Infraspinatus.PNG/250px-Infraspinatus.PNG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Supraspinatus.PNG/250px-Supraspinatus.PNG

nyrjoh
2009-02-14, 09:09
Bland styrketränande är det vanligt med dominans av rhomboideérna över mellersta/nedre trapezius och serratus anterior av varierande grad. Går detta för långt så kan det ge upphov till besvär med skuldermuskulaturen och även besvär med rotatorcuffsmuskulaturen. För att komma åt detta så är det bra att utföra övningar som stärker mellersta och nedre trapezius.

En övning som jag tycker fungerar bra för att riktigt pricka mellersta trapz är omvända flyes eller T-lyft: Görs liggande på golvet eller på träningsbänk. Lyft armarna uppåt/från golvet och försök att dra ihop skulderbladen. Stanna rörelsen då armarna och bålen bildar ett T uppifrån. För att inte koppla in latsen och rhomboideér i den här övningen så är det viktigt att du inte låter överarmarnas vinkel mot kroppen bli under 90 grader, håll armbågen helt sträckt och handryggen skall vara bakåt då du avslutar rörelsen. Klarar du det så är det även bra att variera med att ha armen roterad så att tummen pekar upp mot taket.

En bra övning för att pricka nedre trapz är magliggande superman eller Y-lyft: Utförs liggande på golv eller träningsbänk. Börja med armarna hängande rakt ned eller på golvet så att armarna och bålen bildar ett Y uppifrån. Lyft armarna snett framåt uppåt så långt du kan. Även här kan du variera mellan att när du avslutar rörelsen så kan du ha tummen uppåt eller handryggen uppåt. Har du svårt att få upp armarna från underlaget om du ligger på golvet så kan du ha två stora kuddar under bröstkorg och mage.

När du gör de här övningarna ska du tänka på att inte dra upp skulderbladen mot öronen.

Här har du en film där de utför bl a T och Y lyft på bänk:

http://www.youtube.com/watch?v=xCp-YynBEvE&feature=related

2-3 set ca 10 reps. I början kan det räcka med bara armarnas tyngd.

Kan vara bra att ta det lugnt med tunga roddar en tid. Latsdrag kan då vara bättre. Även bra att jobba med rörlighet i bröstrygg och bröst och latsmusklerna.

Wall-slides är bra att använda för att öka rörlighet i axlar och bröstrygg:
http://www.youtube.com/watch?v=kUxgYINoto8
Tänk på att ej översvanka(håll magen spänd), fötterna i bit från väggen, bakhuvudet i kontakt med väggen hela tiden. Kan även göras som en passiv stretchövning i liggande. Kan även göras sittande på pall nära väggen.

nyrjoh
2009-02-14, 09:12
Bland styrketränande är det vanligt med dominans av rhomboideérna över mellersta/nedre trapezius och serratus anterior av varierande grad. Går detta för långt så kan det ge upphov till besvär med skuldermuskulaturen och även besvär med rotatorcuffsmuskulaturen. För att komma åt detta så är det bra att utföra övningar som stärker mellersta och nedre trapezius.

En övning som jag tycker fungerar bra för att riktigt pricka mellersta trapz är omvända flyes eller T-lyft: Görs liggande på golvet eller på träningsbänk. Lyft armarna uppåt/från golvet och försök att dra ihop skulderbladen. Stanna rörelsen då armarna och bålen bildar ett T uppifrån. För att inte koppla in latsen och rhomboideér i den här övningen så är det viktigt att du inte låter överarmarnas vinkel mot kroppen bli under 90 grader, håll armbågen helt sträckt och handryggen skall vara bakåt då du avslutar rörelsen. Klarar du det så är det även bra att variera med att ha armen roterad så att tummen pekar upp mot taket.

En bra övning för att pricka nedre trapz är magliggande superman eller Y-lyft: Utförs liggande på golv eller träningsbänk. Börja med armarna hängande rakt ned eller på golvet så att armarna och bålen bildar ett Y uppifrån. Lyft armarna snett framåt uppåt så långt du kan. Även här kan du variera mellan att när du avslutar rörelsen så kan du ha tummen uppåt eller handryggen uppåt. Har du svårt att få upp armarna från underlaget om du ligger på golvet så kan du ha två stora kuddar under bröstkorg och mage.

När du gör de här övningarna ska du tänka på att inte dra upp skulderbladen mot öronen.

Här har du en film där de utför bl a T och Y lyft på bänk:

http://www.youtube.com/watch?v=xCp-YynBEvE&feature=related

2-3 set ca 10 reps. I början kan det räcka med bara armarnas tyngd. Utförs 2-3 dagar per vecka.

Wall-slides är bra att använda för att öka rörlighet i axlar och bröstrygg:
http://www.youtube.com/watch?v=kUxgYINoto8
Tänk på att ej översvanka(håll magen spänd), fötterna i bit från väggen, bakhuvudet i kontakt med väggen hela tiden. Kan även göras som en passiv stretchövning i liggande. Kan även göras sittande på pall nära väggen.

Jag tycker nog det kan vara bra att ta det lugnt med tunga roddar en tid. Latsdrag kan då vara bättre. Även bra att jobba med rörlighet i bröstrygg och bröst och latsmusklerna. Ta det lite lugnt med belastningarna och försök fokusera på teknik och hållning en tid tills besvären minskat. Ta kontakt med sjukgymnast eller annan terapeut. Helst någon som tränar själv. Lycka till!

nyrjoh
2009-02-14, 09:13
Någon admin kan ta bort första posten.