handdator

Visa fullständig version : Baksida Lår-övningar?


Biffensteffi
2003-07-24, 16:28
Hejsan!

skulle vilja ha lite tips på BRA övningar som
främst involverar baksida lår [hamstrings]!

Kör just nu med:
Stela Marklyft
bencurl [liggande på mage]

All hjälp uppskattas!

Niclaaas
2003-07-24, 16:31
dina två och finnen... mer behövs väl inte

har ingen länk på övningen men det kommer nog

King Grub
2003-07-24, 16:33
Originally posted by Niclaaas
dina två och finnen... mer behövs väl inte

Håller med. Raka mark regerar. :hbang: Att köra lårcurl liggande, stående eller sittande är nog mer mentalt stimulerande genom variationen.

Arne Persson
2003-07-24, 16:37
Supersetta lårcurl med raka marklyft c:a 5x10-12/vardera övning.
Obs: eftersom det finns en viss skaderisk i hamstringsmuskulaturen så rekommenderar jag för en gång skull lite fler reps.;)

Massivf
2003-07-25, 09:13
Hmmm, det där med supersetta måste jag pröva!
Har kört lårcurl och sedan raka mark för att få sträckningen.

Varför har jag aldrig tänkt på att supersetta dessa två? :smash:


När det gäller skador i hamstring kan jag bara hålla med Arne.
Jag har haft "sönder" min vänstra hamstring tidigare, drog sönder den i en sån där sittade j*vla pissmaskin, där man sitter med raka ben, rakt ut och sedan ska dra in fötterna under sig...*blä*

//M

shirunai
2003-07-25, 10:32
sån pissmaskin har vi :(

Big_Vik
2003-07-25, 20:28
finns det fler övningar för hamstrings då? knäböj och utfall ska ju ta en hel del där också. du kan väl köra fler set raka mark om det behövs?

Nitrometan
2003-07-26, 15:23
"Finnen" rekommenderades här ovan och är en mycket bra hamstringövning. Den tar "tvärtemot" lårcurl då du i lårcurl oftast har en liten belastning i det utsträckta läget och sedan ökar belastningen ju mer du böjer benet (i de flesta maskiner). I "Finnen" däremot så har du maximal belastning i det utsträckta läget och sedan minskar belastningen ju mer du böjer benet. Därför kompletterar de varandra bra.

Arne Persson
2003-07-26, 15:29
Nitrometan: Testa extra noga biomekaniken i en Nordic Gym sittande eller Liggande lårcurlmaskin.

Nitrometan
2003-07-26, 15:30
Det gör jag gärna. Ska hålla ögonen öppna efter dem när jag är ute i landet och rör på mig.

Solros
2003-07-27, 00:17
Originally posted by Nitrometan
"Finnen" rekommenderades här ovan och är en mycket bra hamstringövning. Den tar "tvärtemot" lårcurl då du i lårcurl oftast har en liten belastning i det utsträckta läget och sedan ökar belastningen ju mer du böjer benet (i de flesta maskiner). I "Finnen" däremot så har du maximal belastning i det utsträckta läget och sedan minskar belastningen ju mer du böjer benet. Därför kompletterar de varandra bra.

Om det är någon som har en länk till nån sida där "finnen" beskrivs, eller kan berätta hur övningen utförs skulle jag bli glad!

z_bumbi
2004-07-12, 16:46
Här t ex men det finns fler beskrivningar om man söker på finnen alt glutehamraises.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19288&highlight=finnen

Edit
Måste bara lägga in den här också..Bamses sommarträning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11226&highlight=finnen) :angel:

pellepedal
2004-07-12, 17:14
Har fått tips om en hamstringövning man kör i benpressen.
HAR DOCK INTE TESTAT DEN SJÄLV ÄNNU!

Sitt som vanligt i benpressen, men ha fötterna brett isär och väldigt högt på plattan. Du ska typ bara ha halva fötterna kvar på plattan. Tå-halvan ska vara utanför. Sen kör du djupa benpressar.

Har inte testat själv, men hört att den ska vara bra.

Kebab-Arne
2004-07-12, 20:31
Originally posted by pellepedal
Har fått tips om en hamstringövning man kör i benpressen.
HAR DOCK INTE TESTAT DEN SJÄLV ÄNNU!

Sitt som vanligt i benpressen, men ha fötterna brett isär och väldigt högt på plattan. Du ska typ bara ha halva fötterna kvar på plattan. Tå-halvan ska vara utanför. Sen kör du djupa benpressar.

Har inte testat själv, men hört att den ska vara bra.

Jag har för mig att farbror Allan säger att det är stor skaderisk på den övningen.

MTnewbie
2004-07-12, 21:50
Hehe "finnen", varför kallas den så? Eller är det bara ni här som kallar GHR för finnen?

bosse_brutal
2004-07-12, 22:59
Originally posted by Kebab-Arne


Originally posted by pellepedal
Har fått tips om en hamstringövning man kör i benpressen.
HAR DOCK INTE TESTAT DEN SJÄLV ÄNNU!

Sitt som vanligt i benpressen, men ha fötterna brett isär och väldigt högt på plattan. Du ska typ bara ha halva fötterna kvar på plattan. Tå-halvan ska vara utanför. Sen kör du djupa benpressar.

Har inte testat själv, men hört att den ska vara bra.


Jag har för mig att farbror Allan säger att det är stor skaderisk på den övningen.

kan se det framför mig, nån lassar på 200+kg, och sen slinter han med fötterna... aj.

Popeye
2004-07-13, 08:58
Ouch :smash:

FyllSkalle
2004-07-13, 09:43
Supersett Stela Marklyft och Lårcurl med kring 10 reps.

Efter att ha läst Arnes tips här på forumet tidigare började jag köra så och resultaten kom ganska snabbt.

Slartibartfast
2004-07-13, 09:48
Originally posted by Kebab-Arne


Jag har för mig att farbror Allan säger att det är stor skaderisk på den övningen.

Finns även experter som anser att man SKA ha fötterna högt uppe på plattan (McRobert t.ex.). Kanske inte SÅ högt, men ändå.

Nitrometan
2004-07-13, 13:35
Eftersom ingen annan har sagt det - övningen kallas för "finnen" för att finska kastare gillar den. Några svenska friidrottare på yngre bronsåldern lärde sig övningen när de hade tagit sig över finska viken för att "träna med fienden" inför den stora Finnkampen.
GHR är en helt annan övning. Jag vet - för jag har kört GHR tillsammans med mannen och myten som uppfann dem.

lyckegard
2004-07-13, 13:56
Tar mig friheten att rita en stor bild på de olika ställen man ska ha fötterna på för att skriva lite om vad jag har läst om plattan.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/fotplattan.png

A Fötter långt ner, tar mycket på quadriceps (framsida lår)
B Fötter tätt ihop, tar mycket på insidan av låret vid knät (droppmuskeln?)
C Fötter högt upp, tar mest på hamstrings (baksida lår)
D Fötter isär, tar mycket på utsida lår (ger extra bredd till benet?)

Källan: Styrketräning en anatomi.

Big_Vik
2004-07-13, 14:00
öh lyckegard (e du shirunai förresten?) ;)
Tror inte det spelar så stor roll ang. fotställning iom. att det inte fu nkar så i böjen. och vad aär skillnaden i dessa övningar?

Action
2004-07-13, 14:09
Finnen rockar... Jag hade i stort sett obefintliga hamstrings 2002. Har efter det kört finnen en hel del och de har utvecklats en hel del även om de fortfarande borde vara bättre...

Lås fast fötterna under ryggstödet i benpressen eller hackliften. Använd gärna en bänk som du tar emot dig på halvvägs ner så du kan hålla emot fullt hela tiden. Släpper man hela vägen ner så är det rätt svårt att orka upp utan att skjuta på med armarna rejält....

Popeye
2004-07-13, 14:14
Nitrometan> Kan du förklara hur man utför Finnen respektive Glutehamraises? Jag trodde att de var samma övning?

JJ
2004-07-13, 14:14
Originally posted by Nitrometan
Eftersom ingen annan har sagt det - övningen kallas för "finnen" för att finska kastare gillar den.

Den nämndes iofs i andra inlägget redan:em:

Action
2004-07-13, 14:15
Originally posted by JJ


Den nämndes iofs i andra inlägget redan:em:

Jasså... såg inget om finska kastare där...;)

Action
2004-07-13, 14:18
Originally posted by Popeye
Nitrometan> Kan du förklara hur man utför Finnen respektive Glutehamraises? Jag trodde att de var samma övning?

Det är samma övning..

Man står på knä och låser fast fötterna/anklarna. Antingen att en polare håller fast dem eller som jag skrev i inlägget innan.'

Sen lutar man sig framåt. Allra helst ska man gå tills man snuddar marken med näsan coh sedan drar man sig uppåt med hjälp av hamstrings...

Man kan inledningsvis köra väldigt korta rörelser, eller ta hjälp av en bänk om man inte orkar hela vägen ner. Använd även händer till att skjuta ifrån från marken så mycket som krävs...

Arne Persson
2004-07-13, 14:25
Originally posted by lyckegard
Tar mig friheten att rita en stor bild på de olika ställen man ska ha fötterna på för att skriva lite om vad jag har läst om plattan.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/fotplattan.png

A Fötter långt ner, tar mycket på quadriceps (framsida lår)
B Fötter tätt ihop, tar mycket på insidan av låret vid knät (droppmuskeln?) HU
C Fötter högt upp, tar mest på hamstrings (baksida lår)
D Fötter isär, tar mycket på utsida lår (ger extra bredd till benet?)

Källan: Styrketräning en anatomi.


B Fötter tätt ihop, tar mycket på insidan av låret vid knät (droppmuskeln?) Hur i hela friden går det till?

D Fötter isär, tar mycket på utsida lår (ger extra bredd till benet?) Ånyo, hur i hela friden går det till?

Avancerat svammel enligt mig.

Action
2004-07-13, 14:33
Originally posted by Arne Persson



B Fötter tätt ihop, tar mycket på insidan av låret vid knät (droppmuskeln?) Hur i hela friden går det till?

D Fötter isär, tar mycket på utsida lår (ger extra bredd till benet?) Ånyo, hur i hela friden går det till?

Avancerat svammel enligt mig.

Och svammel som är tvärtemot vad många andra säger. Det vanliga brukar ju annars vara att ma påstår att smal fotställning ger mer för utsida lår.... Men nu va det visst tvärtom...:D

Arne Persson
2004-07-13, 14:38
Originally posted by Action


Och svammel som är tvärtemot vad många andra säger. Det vanliga brukar ju annars vara att ma påstår att smal fotställning ger mer för utsida lår.... Men nu va det visst tvärtom...:D

Du kan inte påverka de olika vastusmusklerna i M. quadriceps genom olika fotbredder. Du kan påverka M. rectus femoris genom att tex luta kroppen bakåt i tex legextension pga dess ursprung i bäckenbenet.

Action
2004-07-13, 14:40
Originally posted by Arne Persson


Du kan inte påverka de olika vastusmusklerna i M. quadriceps genom olika fotbredder. Du kan påverka M. rectus femoris genom att tex luta kroppen bakåt i tex legextension pga dess ursprung i bäckenbenet.

Jo jag vet... Men det är intressant att se att myterna talar mot varandra....:cool:

MTnewbie
2004-07-13, 14:56
Jo det är sant, GHR måste göras i en riktig GHR maskin som tydligen är ganska dyr för att den måste tillverkas på licens (men det är bara vad jag har hört, vet inte om det stämmer).

Jag har hittills inte sett nån GHR maskin på något svenskt gym.

pellepedal
2004-07-13, 17:29
Originally posted by Arne Persson


Du kan inte påverka de olika vastusmusklerna i M. quadriceps genom olika fotbredder. Du kan påverka M. rectus femoris genom att tex luta kroppen bakåt i tex legextension pga dess ursprung i bäckenbenet.


WORD!

bubbleman
2004-07-13, 20:07
Bara jag som tycker att utfall tar mycket på baksida lår:confused:

Popeye
2004-07-13, 21:57
Glute-Ham Raise (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGluteHamRaise.html)

Ingen speciell maskin där inte?
Ser ganska ut som Finnen eller...

Bra tips med att "låsa fast" fötterna under Hackliften, skall definitivt prövas.

JAM
2004-07-13, 22:20
Originally posted by Arne Persson



B Fötter tätt ihop, tar mycket på insidan av låret vid knät (droppmuskeln?) Hur i hela friden går det till?

D Fötter isär, tar mycket på utsida lår (ger extra bredd till benet?) Ånyo, hur i hela friden går det till?

Avancerat svammel enligt mig. Ska vi inte även lägga

"C Fötter högt upp, tar mest på hamstrings (baksida lår)"

till svammellistan? Jag reserverar mig kraftigt då mina anatomikunskaper i det här sällskapet nog anses minimala, men kan du eller någon annan förklara för mig hur en pressövning för benen kan ta på baksidan av låret? Jag tycker att det låter helt vansinnigt... OK att den är med och stabiliserar, men att det "tar mest" på hamstrings har jag väldigt svårt att föreställa mig. Men tala mig gärna till rätta.

Arne Persson
2004-07-13, 22:38
Originally posted by JAM
Ska vi inte även lägga

"C Fötter högt upp, tar mest på hamstrings (baksida lår)"

till svammellistan? Jag reserverar mig kraftigt då mina anatomikunskaper i det här sällskapet nog anses minimala, men kan du eller någon annan förklara för mig hur en pressövning för benen kan ta på baksidan av låret? Jag tycker att det låter helt vansinnigt... OK att den är med och stabiliserar, men att det "tar mest" på hamstrings har jag väldigt svårt att föreställa mig. Men tala mig gärna till rätta.

Den tar på hamstrings eftersom du utför en extension (sträckning eller bakåtåendling i höftleden). Däremot kan man diskutera hur mkt hamstrings engageras eftersom knäna är böjda i en stor del av rörelelsen i benpress. Det som man bör se upp med i denna variant är att häcken lyfter ganska lätt från ryggstödet och kan ge upphov till skador i korsryggen.

Allan
2004-07-13, 22:58
1, Blanda inte ihop stretch i baklåret med kontraktion. Jag har sett många som lovar och svär på att benpress tar på hamstrings men i själva verket har de korta muskler och har aldrig kört en fulldjupare. Tror jag att det drar.
2, Jag har inte den där boken men ovanligt många såna här "fullständiga guider" dras med pedagogiska fel. Man kan inte ändra effekten dramatiskt bara genom att placera fötterna olika. De primära musklerna kommer att jobba lika mycket i varje fall, men med sämre support.

allan

MTnewbie
2004-07-14, 00:15
Själv har ju aldrig ens sett en sån maskin i verkligeheten men efter vad jag har hört är det inte exakt samma sak. GHR ska tydligen vara ganska mycket lättare än "finnen" (finnen är ju ganska tung att göra utan att stödja sig lite med händerna för oss vanliga människor). I USA kallas förövrigt "finnen" för nåt i stil med "poor mans GHR".

Men Arne, jobbar inte du med gym utrustning? Kan du svara på varför det finns så få GHR maskiner i svenska gym? Måste dom tillverkas på licens eller är det jag som har missuppfattat det?

JAM
2004-07-14, 00:29
Originally posted by Arne Persson


Den tar på hamstrings eftersom du utför en extension (sträckning eller bakåtåendling i höftleden). Däremot kan man diskutera hur mkt hamstrings engageras eftersom knäna är böjda i en stor del av rörelelsen i benpress. Det som man bör se upp med i denna variant är att häcken lyfter ganska lätt från ryggstödet och kan ge upphov till skador i korsryggen. OK, då står jag fast vid att jag inte kallar det där för en hamstringsövning.

Max
2004-07-14, 11:32
Originally posted by bubbleman
Bara jag som tycker att utfall tar mycket på baksida lår:confused:
Vissa dagar får jag bra kontakt med baksida lår med den övningen, andra dagar är all kontakt på röven. Tror inte det har med mitt utförande utan mer hur jag spänner benet i första setet eller nåt i den stilen, kan inte riktigt förklara det närmare.

Nitrometan
2004-07-14, 11:55
Louie Simmons har patent på den s.k. maskinen för Glute/Ham-raise. Men sådär väldigt dyr vet jag inte om den är.

Ett exempel på övningen (http://www.weighttrainersunited.com/gluteham.html)

"Maskinen" hos Dave Tate (http://www.flexcart.com/members/elitefts/default.asp?m=PD&cid=167&pid=7)

En annan variant på den hos Sakke (http://www.voimaharjoittelu.net/images/glute_ham_raise_big.jpg) i Finland, lite närmare för den som vill köpa.

z_bumbi
2004-07-14, 12:03
Originally posted by Popeye
Glute-Ham Raise (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGluteHamRaise.html)

Ingen speciell maskin där inte?
Ser ganska ut som Finnen eller...

Bra tips med att "låsa fast" fötterna under Hackliften, skall definitivt prövas.

Det var ju i alla fall en ställning med i bilden.

När man kör finnen och samtidigt tränar någon annan idrott där baksida lår påverkas så tycker jag man ska sträva efter att nå full rörelse ganska snabbt och sen skjuta sig upp med händerna istället för att korta av rörelsen, det blir mycket negativ träning men stretchen som man ju också är ute efter går nästan före i den övningen.
Det går tydlgen även att använda en vanlig hiss som motvikt om det går väldigt trögt men det har jag inte testat själv.

Allan
2004-07-14, 13:02
Man kan i vart fall få för jävla ont i knäna av Finnen. Rejäl tjocklek på underlaget är absolut nödvändigt!!!


allan

Lyricist
2004-07-14, 22:10
Begriper hur marklyft med raka ben kan vara en bra övning för baksida lår, borde inte ryggen ta största uppmärksamhet?

Brukar själv köra övningen och får träningsvärk men har fått för mig att det beror endast på spänningen av baksida lår-muskeln, och att man får större muskelutveckling av maskiner som isolerar baksida lår eller utfallsgång