handdator

Visa fullständig version : Kryddkris!


Thewind
2009-02-13, 17:13
Har i flera år baserat mycket av min matlagning på glutamat. Knorrs grillkrydda och SM:s salladskrydda har varit favoriterna och alltid funnits med på ett hörn i maten.

Nu har jag lagt ner glutamaten för att kunna sova bättre på nätterna, har haft en del cancer i min omgivning.

Men min mat är inte alls lika god längre, inte i närheten, och nu blir det ännu mera salt och smör för att få lite smak och det är ju inte heller bra.

Som läget är nu blir det en hel del peppar och oregano i grytorna, och ibland lite chilibaserade saker. Men jag vill inte ha starkt. Jag vill ha smak damnit!

Kryddtips?

Brian The Family Dog
2009-02-13, 17:17
cayennepeppar

Edit: Vissa upplever den som stark och obehaglig medan andra upplever den som ett ypperligt bra komplement

Thewind
2009-02-13, 17:22
Är inte det en sån som måste "ligga till sig" i maten en stund innan den börjar smaka? Får testa. Tack!

Fler?

jenni
2009-02-13, 17:22
hoppsan, jag har aldrig tänkt på det,
använder ofta easy cooking mixarana från santa maria, måste kolla om de innhåller det ämnet

Thewind
2009-02-13, 17:29
Står som smakförstärkare E621 eller mononatriumglutamat i innehållsförteckningen.

Har för mig att det finns någon studie som pekar på att det är farligt, men hittar den i ärlighetens namn inte nu.

hemmos
2009-02-13, 18:40
Örtkryddor :d

Thewind
2009-02-13, 18:48
Som vilka?

vildängel
2009-02-13, 18:52
Paprikapulver
Thai Red Curry
Koriander
Spiskummin
Vitlökspulver
Tomatpuré
Dijonsenap
Lime, citron, vinäger för syrlighet

MyungChul
2009-02-13, 20:18
Örter som persilja, timjan, rosmarin, dragon etc.
Buljong och fond.
Japansk soja.
Vitlök, ingefära, chili.
Funkar ju till det mesta.

Klein
2009-02-13, 20:32
Riktig buljong på feta köttben som reducerats till en tjockare fond är oumbärligt i matlagningen.

Trance
2009-02-13, 20:51
hoppsan, jag har aldrig tänkt på det,
använder ofta easy cooking mixarana från santa maria, måste kolla om de innhåller det ämnet

Forskningen pekar inte på att natriumglutamat är cancer-framkallande.

Nu kanske man vilja undvika det ändå av personliga anledningar.

Thewind
2009-02-13, 23:03
Forskningen pekar inte på att natriumglutamat är cancer-framkallande.

Nu kanske man vilja undvika det ändå av personliga anledningar.

By all means, upplys mig gärna. Jag vet inte så mycket om saken, och skulle gärna återgå till grillkryddan.

Anton Fräs
2009-02-13, 23:57
Cancerogent är det inte såvitt jag vet, däremot har man sett att en del kan få hvudvärk och liknande vid glutamatintag. (Ingen studie på detta alltså, utan bara läst/sett på forum att folk tror sig ha fått "bieffekter" av just glutamat.)

Trance
2009-02-14, 00:07
By all means, upplys mig gärna. Jag vet inte så mycket om saken, och skulle gärna återgå till grillkryddan.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20836&epslanguage=SV

Thewind
2009-02-14, 13:27
Tja, jag har letat ännu mer men inte hittat några belägg för att det skulle kunna ge cancer...

Så jag kan inte göra annat än att rekommendera Knorrs utsökta grillkrydda! Pasta och stekta ägg är två rätter som inte går att äta utan denna delikatess!

Tror det vid närmare eftertanke var Yankees inlägg i tråden om Beef Jerky som gjorde att jag fick för mig att glutamat var farligt. Kanske lite dumt att jag inte kollade upp det på en gång *slap*

Kinsei
2009-02-16, 11:05
När man lagat mat med de kryddor som t.ex. MyungChul föreslår smakar grillkrydda faktiskt riktigt, riktigt illa. Tycker jag i alla fall.

Fast min mat är inte särskilt fettsnål, och ibland använder jag saker som socker eller vin för att förhöja en smak. Dessutom låter jag gärna grytor koka länge eller stå till sig till dagen efter, då kommer smakerna fram.

King Grub
2009-02-16, 11:09
Total intake of glutamate from food in European countries is generally stable and ranged from 5 to 12 g/day (free: ca. 1 g, protein-bound: ca. 10 g, added as flavor: ca. 0.4 g). L-Glutamate (GLU) from all sources is mainly used as energy fuel in enterocytes. A maximum intake of 16.000 mg/kg body weight is regarded as safe. The general use of glutamate salts (monosodium-L-glutamate and others) as food additive can, thus, be regarded as harmless for the whole population. Even in unphysiologically high doses GLU will not trespass into fetal circulation. Further research work should, however, be done concerning the effects of high doses of a bolus supply at presence of an impaired blood brain barrier function. In situations with decreased appetite (e.g., elderly persons) palatability can be improved by low dose use of monosodium-L-glutamate.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n3/full/1602526a.html