handdator

Visa fullständig version : grönsaker nödvändigt?

jenni
2009-02-13, 15:39
Jag har märkt att jag äter väldigt lite grönsaker, det kan bli lite grann i någon maträtt men aldrig att de tar någon större del på tallriken, avocado äter jag försig mycket av, men inget annat,
kan detta göra att man får någon brist på näringsämnen?
bör man äta grönsaker varje dag?
jag kan tillägga att jag ist äter minst 1kg frukt dagligen, så kan det täcka upp det jag missar när jag inte äter grönsaker?

regus
2009-02-13, 15:45
Det gör det lätt. Även om du skulle missa något näringsämne då och då så gör det inte något. Kroppen är sjukt tålig och det krävs mycket för att få någon märkbar näringsbrist, förutom hälsonojja.

Sniggel
2009-02-13, 15:50
För bra hälsa är det nog nödvändigt att äta frukt och eller grönsaker. Nu äter du ju dock rikligt med frukt så det går säkert bra.

firarjulen
2009-02-13, 16:26
HIJACK!

Och hur blir det om man även äter minimalt med frukt? Vad går man miste om?

jesse
2009-02-13, 17:08
HIJACK!

Och hur blir det om man även äter minimalt med frukt? Vad går man miste om?

det beror ju väldigt mycket på hur man äter i övrigt.

agazza
2009-02-13, 17:12
Jag äter varken grönsaker eller frukter. kanske ett äpple då och då på sommaren. Jag fungerar normalt, sen är det nog knappast optimalt.

jenni
2009-02-13, 17:20
Tack för svaren då fortsätter jag hamstra frukt och kan slippa grönsakerna ;)

Eddie Vedder
2009-02-13, 17:43
1 kg frukt ger dig precis det som finns i frukten. Men inte ersätter det vad du eventuellt går mniste om från andra livsmedel för det.

Frukt är gott men knappast särskilt näringsrikt.

jenni
2009-02-13, 18:20
1 kg frukt ger dig precis det som finns i frukten. Men inte ersätter det vad du eventuellt går mniste om från andra livsmedel för det.

Frukt är gott men knappast särskilt näringsrikt.

nu hänger jag inte med, varför är inte frukt näringsrikt, det innehåller väl mer vitaminer än grönsaker, eller är jag ute och cyklar:em:

Eddie Vedder
2009-02-13, 18:27
nu hänger jag inte med, varför är inte frukt näringsrikt, det innehåller väl mer vitaminer än grönsaker, eller är jag ute och cyklar:em:

Vissa frukter är rika på C-vitamin. Så mycket mer är det inte. Men du kan ju inte bara säga "frukter" och "grönsaker" som om det vore homogena grupper. Att likställa isbergssallad med broccoli blir ju knappast rätt. Grönsak A skiljer sig från grönsak B och grönsakerna A och B skiljer sig från frukterna A och B som även skiljer sig från varandra.

Det är ju bara att titta i en livsmedelstabell och dra egna slutsatser. Titta på olika näringsämnen i förhållande till sockermängden, jämför med RDI o.s.v.

jenni
2009-02-13, 18:33
Vissa frukter är rika på C-vitamin. Så mycket mer är det inte. Men du kan ju inte bara säga "frukter" och "grönsaker" som om det vore homogena grupper. Att likställa isbergssallad med broccoli blir ju knappast rätt. Grönsak A skiljer sig från grönsak B och grönsakerna A och B skiljer sig från frukterna A och B som även skiljer sig från varandra.

Det är ju bara att titta i en livsmedelstabell och dra egna slutsatser. Titta på olika näringsämnen i förhållande till sockermängden, jämför med RDI o.s.v.

jo, det är sant,
jag äter främst äpplen och päron
ang sockermängden så orkar jag inte tänka på det,
alla håller på att tjata om gi och lowcarb så jag har nått gränsen där jag blundar för det, dumt kanske men men

Eddie Vedder
2009-02-13, 18:37
alla håller på att tjata om gi och lowcarb så jag har nått gränsen där jag blundar för det, dumt kanske men men

Det var inte så jag menade, absolut inte. Jag menade bara om man nu tvärt måste ställa livsmedel mot varandra. Jag anser frukt vara helt okej, överskattat men definitivt okej och gott.:)

Sockermängden är LÅG i frukt, dock mer än i grönsaker.

C.E.J.
2009-02-13, 18:41
Att likställa isbergssallad med broccoli blir ju knappast rätt. Grönsak A skiljer sig från grönsak B och grönsakerna A och B skiljer sig från frukterna A och B som även skiljer sig från varandra.

Har sett dig skriva om detta några ggr nu. För en som inte äter grönsaker och inte kan nåt om dem, vilka grönsaker är värda att satsa på för att få i sig alla mysiga phytonutrients? Paprika, broccoli, tomater är grönsaker jag gillar, "funkar de"?

jenni
2009-02-13, 18:45
Har sett dig skriva om detta några ggr nu. För en som inte äter grönsaker och inte kan nåt om dem, vilka grönsaker är värda att satsa på för att få i sig alla mysiga phytonutrients? Paprika, broccoli, tomater är grönsaker jag gillar, "funkar de"?

det skulle jag också vilja veta :)
vilka ska man välja främst om man nu helst inte äter några alls ;)

jenni
2009-02-13, 18:45
Det var inte så jag menade, absolut inte. Jag menade bara om man nu tvärt måste ställa livsmedel mot varandra. Jag anser frukt vara helt okej, överskattat men definitivt okej och gott.:)

Sockermängden är LÅG i frukt, dock mer än i grönsaker.

skulle du säga att 1kg äpplen+ päron är för mycket per dag? *cry*

Eddie Vedder
2009-02-13, 18:58
Paprika, broccoli, tomater är grönsaker jag gillar, "funkar de"?

Absolut. Tomater i form av t.ex. puré eller krossade tomater är dessutom ännu bättre. vanliga tomater är ju mest vatten.

skulle du säga att 1kg äpplen+ päron är för mycket per dag? *cry*

Nej inte alls. Håller du den vikten du vill, känner dig frisk, mår bra, tycker frukt är gott o.s.v. så har du ju själv svaret. Och det vet ju du bättre än mig.

jenni
2009-02-13, 19:01
Absolut. Tomater i form av t.ex. puré eller krossade tomater är dessutom ännu bättre. vanliga tomater är ju mest vatten.

Nej inte alls. Håller du den vikten du vill, känner dig frisk, mår bra, tycker frukt är gott o.s.v. så har du ju själv svaret. Och det vet ju du bättre än mig.

okej tack :) då fortsätter jag med min fruktfrossa ;)
men jag tror du vet mer än mig, du kan så mycket om näringslära ju
tycker att du borde ha mer cred för all hjälp och tips du kommer med här på kollo *cupid*

Eddie Vedder
2009-02-13, 19:04
okej tack :) då fortsätter jag med min fruktfrossa ;)
men jag tror du vet mer än mig, du kan så mycket om näringslära ju
tycker att du borde ha mer cred för all hjälp och tips du kommer med här på kollo *cupid*

:em:

.............jag PM:ar mitt kontonummer så fixar vi pengarna till veckan.:cool:

GasseG
2009-02-13, 19:17
skulle du säga att 1kg äpplen+ päron är för mycket per dag? *cry*det konstiga med äpple är att det innehåller förhållandevis lite C-vitamin jämfört med andra frukter och bär. Tror man till och medkan få C-vitaminbrist genom att ha äpple som det enda "gröna" intaget en längre tid....tänk på det.

Cerberus
2009-02-13, 19:25
alkaliska dieter(mycket grönsaker o frukt) gör att man oxiderar mindre protein om jag inte minns fel. Mer muskler fick man iaf. Källa: Muscular development (kan inte länka för de finns webshop)

blir en bättre ph-balans.

Halldin
2009-02-13, 19:31
det konstiga med äpple är att det innehåller förhållandevis lite C-vitamin jämfört med andra frukter och bär. Tror man till och medkan få C-vitaminbrist genom att ha äpple som det enda "gröna" intaget en längre tid....tänk på det.
Man får vara väldigt begåvad om man får c-vitaminbrist, äpplen eller ej.

Eddie Vedder
2009-02-13, 19:33
alkaliska dieter(mycket grönsaker o frukt) gör att man oxiderar mindre protein om jag inte minns fel. Mer muskler fick man iaf. Källa: Muscular development (kan inte länka för de finns webshop)

blir en bättre ph-balans.

Snacket om alkalogen och acidogen kost är kraftigt överdriven och vetenskapen bakom dom teorierna är från 1930-talet, en svensk näringsforskare vid namn Ragnar Berg som var verksam i Dresden för övrigt.:)

Hursomhelst är dom teserna motbevisade, kostens bas- och syrabildande egenskaper har inte någon som helst betydelse för en frisk individ och inte ens vid extrema koster kan man påvisa någon reell pH-förändring som inte kroppens egna organ lätt som en plätt reglerar.

Det är med andra ord en myt idag som verkar leva vidare och där gammal forskning (som sedan länge motbevisats) ligger till grund.

Cerberus
2009-02-13, 19:39
for real? va en podcast på md om alkalisk diet o den kom rätt nyligen, felinformerad?

har väl inte läst på trovärdiga sidor då kanske. Trist då :( trodde ja hade ett trick in the trade här

mikaelj
2009-02-13, 19:46
En konkret jämförelse mellan frukt och animalier. Lite orättvis, eftersom frukt just enbart innehåller C-vitamin och socker. Vissa grönsaker som broccoli, tomat m.fl. är lite mer näringsrika. Johanna Söderlund skriver mer om frukt (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html#links) (och mycket intressant om annat också)

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg

Men om man behöver grönsaker? Nej, inte om äter en varierad animalisk kost inkl. inälvsmat, t.ex. lever(-pastej). Finns mer att läsa i ämnet, t.ex. Villhjalmur Stefansson som levde på enbart kött i ett år med perfekt hälsa. (http://en.wikipedia.org/wiki/Vilhjalmur_Stefansson#Low-carbohydrate_diet_of_meat_and_fish)

Äter man inte en varierad kost kan man behöva komplettera med grönsaker.

Morty
2009-02-14, 00:42
Skitbra tabell! Ska visa den för mamma som är övertygad om att vitaminer i kosten kommer ifrån frukt, inte pölsa med ägg! :o

mikaelj
2009-02-14, 00:49
(tabellen kommer från Frukt och näring (kostdoktorn.se) (http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring))

Trance
2009-02-14, 00:56
En sak som verkar vara en förvirring här på forumet (när man ser på alla multi-vitaminer osv som intas) är att folk verkar tro att mer är bättre när det gäller vitaminer.

Speciellt vitamin A är det rätt lätt att få i sig för mycket av.

Scratch89
2009-02-14, 00:58
Det som jag är lite orolig över är väl, om man tar bort all frukt och grönt, var man ska få sitt C-vitamin ifrån. Nu är det rätt så låg dos för att komma upp i RDI, men om man, som vissa gör, lever väldigt strikt med maten, kan det komma en brist. Man äter liksom inte +100 gram lever om dagen.

mikaelj
2009-02-14, 01:11
Eftersom C-vitamin är likt glukos förhindras upptaget om man äter det ihop med mycket kolhydrater. Lite ironiskt eftersom frukt ju skall vara den perfekta källan för C-vitamin...:

The cellular uptake of vitamin C (ascorbic acid, ASC) is promoted by insulin and inhibited by hyperglycemia. (...)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9550452

Wikipedia (engelska sidan om C-vitamin) verkar kunna svara en del frågor om Villhjalmur Stefansson och kött:

In 1928 the Arctic anthropologist Vilhjalmur Stefansson attempted to prove his theory of how the Eskimos are able to avoid scurvy with almost no plant food in their diet, despite the disease striking European Arctic explorers living on similar high-meat diets. Stefansson theorised that the natives get their vitamin C from fresh meat that is minimally cooked. Starting in February 1928, for one year he and a colleague lived on an exclusively minimally-cooked meat diet while under medical supervision; they remained healthy. (Later studies done after vitamin C could be quantified in mostly-raw traditional food diets of the Yukon, Inuit, and Métís of the Northern Canada, showed that their daily intake of vitamin C averaged between 52 and 62 mg/day, an amount approximately the dietary reference intake (DRI), even at times of the year when little plant-based food were eaten.)[37]

Till sist: om vi låtsas som att inget av det där stämmer och går efter SLVs rekommendation på 60mg räcker det med 30g röd paprika för att fylla ditt dagsbehov av C-vitamin.

Scratch89
2009-02-14, 01:26
Eftersom C-vitamin är likt glukos förhindras upptaget om man äter det ihop med mycket kolhydrater. Lite ironiskt eftersom frukt ju skall vara den perfekta källan för C-vitamin...:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9550452

Wikipedia (engelska sidan om C-vitamin) verkar kunna svara en del frågor om Villhjalmur Stefansson och kött:

Till sist: om vi låtsas som att inget av det där stämmer och går efter SLVs rekommendation på 60mg räcker det med 30g röd paprika för att fylla ditt dagsbehov av C-vitamin.

För det första handlade ditt abstrakt, återigen, om sjuka människor, och inte friska. Att ha kroniskt höga blodsockernivåer sabbar mer än bara C-vitaminupptaget. Om du dessutom läser första meningen ser du att C-vitaminupptaget främjas av insulin. Var kommer det största insulinpåslaget ifrån?

Och nej, wikipedia duger inte som källa i det här fallet. Och varför ska vi prata om att äta rått kött? Vi är civiliserade människor.

Cerberus
2009-02-14, 04:57
man lär sig nåt nytt varje dag här på kolo.

är inte frukter en hyfsad antioxidant-källa då?

Eddie Vedder
2009-02-14, 08:12

Det kan det säkert vara, iaf när den är hyfsat färsk. Men det är just det som är grejen, frukt beskrivs som en så bra källa till vitaminer och mineraler. Det är ju helt fel men innebär inte för dne delen att det omöjligtvis är nyttigt och bra att käka.

Allt handklar ju inte om vitaminer och mineraler.

mikaelj
2009-02-14, 10:02
För det första handlade ditt abstrakt, återigen, om sjuka människor, och inte friska. Att ha kroniskt höga blodsockernivåer sabbar mer än bara C-vitaminupptaget. Om du dessutom läser första meningen ser du att C-vitaminupptaget främjas av insulin. Var kommer det största insulinpåslaget ifrån?

När du äter något med kolhydrater i ökar blodsockernivån (och insulinnivån). Oavsett om du är frisk eller sjuk. Glukos, och inte C-vitamin, prioriteras därför.

Sedan huruvida det har någon jättestor skillnad är en annan sak, men eftersom det rör sig om ett dagsbehov på 60mg vore det ju bra om man slapp bli av med en del av det. Nåväl.

Och nej, wikipedia duger inte som källa i det här fallet. Och varför ska vi prata om att äta rått kött? Vi är civiliserade människor.

Är det bara ociviliserade vildar som beställer "rare" på resturanger, menar du?

Scratch89
2009-02-14, 11:01
När du äter något med kolhydrater i ökar blodsockernivån (och insulinnivån). Oavsett om du är frisk eller sjuk. Glukos, och inte C-vitamin, prioriteras därför.

Sedan huruvida det har någon jättestor skillnad är en annan sak, men eftersom det rör sig om ett dagsbehov på 60mg vore det ju bra om man slapp bli av med en del av det. Nåväl.
Nån av oss missförstår. Det står ju klart och tydligt att C-vitaminupptaget främjas av insulin. Insulin kan agera bärare åt båda, samtidigt.

Är det bara ociviliserade vildar som beställer "rare" på resturanger, menar du?

Japp, och yuppies. De beställer sushi. :D

GasseG
2009-02-14, 13:12

Alltså det beror ju på vilken frukt som sagt men en sak som kanske borde poängteras är: antioxidant = vitamin!

z_bumbi
2009-02-14, 13:44
Till sist: om vi låtsas som att inget av det där stämmer

Man behöver inte ens låtsas, om du ska propagera för något hjälper det att vara påläst och dessutom använda källor som inte sitter och gissar.

Eddie Vedder
2009-02-14, 13:49
Alltså det beror ju på vilken frukt som sagt men en sak som kanske borde poängteras är: antioxidant = vitamin!

Det är väl bara viatmin C, E och A som fungerar som antioxidanter bland vitaminerna?

Däremot finns enormt mycket olika ämnen med antioxidativa egenskaper som inte är vitaminer eller mineraler.

Johgl
2009-02-14, 15:33
Något som jag undrar även om det inte är exakt trådskaparens fråga men är väldigt likt.
Kan man klara sig utan frukt och grönt och istället bara äta multivitamin tabletter, eller skiljer sig upptaget utav näringsämnerna?

Inte för att jag kommer att äta så men vore intressant att veta då jag har funderat sen det togs upp att tilsatta vitaminer inte var nå vidare på matakuten med Bert Karlsson.

Eddie Vedder
2009-02-14, 15:43
Kan man klara sig utan frukt och grönt och istället bara äta multivitamin tabletter, eller skiljer sig upptaget utav näringsämnerna?

Det är som sagt inte vitaminer och mineraler som du primärt går miste om, vitaminer och mineraler finns fullproppat i ägg, köttprodukter, mjölk och fullkornsprodukter t.ex.

Men det är C-vitaminet som blir problem. Till viss del kan det ersättas med piller men man har inte påvisat samma antioxidativa effekter från tillskott av antioxidanter som när de förkommer i sin naturliga form (d.v.s. i mat).

Frågan dyker upp titt som tätt.:)

De antioxidanter och bioflavonider som man missar om man tar ett vanligt standard en-om-dan multivitamin från apoteket.. räcker det med att äta frukt och havregröt för att få i sig dem?

När det kommer till just antioxidanter och dylika bioaktiva ämnen som anses värdefulla men inte essentiella så är det oftast på tok för komplext för att rakt av bara kunna separera ett identifierat ämne (t.ex. betakaroten, Q10, alfa-tokoferol etc.) och förvänta sig samma inverkan på kroppen.

Det går inte att säga att ämne x som förekommer i livsmedel A inverkar på kroppen på samma sätt "ensam" som i dess nativa biokemiska miljö där det samverkar med massa andra oidentifierade och identifierade bioaktiva ämnen i olika proportioner. Att en kost rik på betakarotenrika grönsaker visar positiva samband mellan med en viss hälsofaktor är långt ifrån samma sak som att tillskott av betakaroten är nyttigt för samma sak. Lungcancer och betakaroten är kanske det mest lysande exemplet, där har kosten visat positiva samband men supplementering snarare en försämring.

Johgl
2009-02-14, 15:51
Okej, tackar för svaret :) ska söka bättre i framtiden!

mikaelj
2009-02-14, 23:13
Man behöver inte ens låtsas, om du ska propagera för något hjälper det att vara påläst och dessutom använda källor som inte sitter och gissar.

Snyggt citat! En extra valentinbakelse till dig.

Faktum kvarstår, han varken dog eller fick sämre hälsa på ett helt år. Visst, en person, men om det nu vore så illa borde han åtminstone fått blödande tandkött. Effekten var just snarare tvärtom.

Men han kanske käkade citron i smyg, vad vet jag...

C.E.J.
2009-02-15, 10:05
Snyggt citat! En extra valentinbakelse till dig.

Faktum kvarstår, han varken dog eller fick sämre hälsa på ett helt år. Visst, en person, men om det nu vore så illa borde han åtminstone fått blödande tandkött. Effekten var just snarare tvärtom.

Men han kanske käkade citron i smyg, vad vet jag...

Och faktum kvarstår att du aldrig anger källor.

norpx
2009-02-15, 10:45
Och faktum kvarstår att du aldrig anger källor.
Jodå det är underförstått att hans master i näringslära och källor är,

http://kolhydrater.ifokus.se/

dessutom har han ju en sjukt grym fysik som bevisar hur bra hans kostval är.

Frantic
2009-02-15, 13:25
En sak som verkar vara en förvirring här på forumet (när man ser på alla multi-vitaminer osv som intas) är att folk verkar tro att mer är bättre när det gäller vitaminer.

Speciellt vitamin A är det rätt lätt att få i sig för mycket av.

Är det skadligt att få i sig för mycket? Fick med en burk mulitvitaminstabletter vid ett inköp av kosttillskott och de innehåller 4-500 % av RDI för vissa av vitaminerna/mineralerna.

Eddie Vedder
2009-02-15, 13:28
Är det skadligt att få i sig för mycket? Fick med en burk mulitvitaminstabletter vid ett inköp av kosttillskott och de innehåller 4-500 % av RDI för vissa av vitaminerna/mineralerna.

Background
Oxidative stress may cause gastrointestinal cancers. The evidence on whether antioxidant supplements are effective in preventing gastrointestinal cancers is contradictory.

Objectives
To assess the beneficial and harmful effects of antioxidant supplements in preventing gastrointestinal cancers.

Search strategy
We identified trials through the trials registers of the four Cochrane Review Groups on gastrointestinal diseases, The Cochrane Central Register of Controlled Trials on The Cochrane Library (Issue 1, 2003), MEDLINE, EMBASE, LILACS, and SCI-EXPANDED from inception to February 2003, and The Chinese Biomedical Database (March 2003). We scanned reference lists and contacted pharmaceutical companies.

Selection criteria
Randomised trials comparing antioxidant supplements to placebo/no intervention examining the incidence of gastrointestinal cancers.

Data collection and analysis
Two reviewers independently selected trials for inclusion and extracted data. The outcome measures were incidence of gastrointestinal cancers, overall mortality, and adverse events. Outcomes were reported as relative risks (RR) with 95% confidence interval (CI) based on fixed and random effects meta-analyses.

Main results
We identified 14 randomised trials (170,525 participants), assessing beta-carotene (9 trials), vitamin A (4 trials), vitamin C (4 trials), vitamin E (5 trials), and selenium (6 trials). Trial quality was generally high. Heterogeneity was low to moderate. Neither the fixed effect (RR 0.96, 95% CI 0.88 to 1.04) nor random effects meta-analyses (RR 0.90, 95% CI 0.77 to 1.05) showed significant effects of supplementation with antioxidants on the incidences of gastrointestinal cancers. Among the seven high-quality trials reporting on mortality (131,727 participants), the fixed effect (RR 1.06, 95% CI 1.02 to 1.10) unlike the random effects meta-analysis (RR 1.06, 95% CI 0.98 to 1.15) showed that antioxidant supplements significantly increased mortality. Two low-quality trials (32,302 participants) found no significant effect of antioxidant supplementation on mortality. The difference between the mortality estimates in high- and low-quality trials was significant by test of interaction (z = 2.10, P = 0.04). Beta-carotene and vitamin A (RR 1.29, 95% CI 1.14 to 1.45) and beta-carotene and vitamin E (RR 1.10, 95% CI 1.01 to 1.20) significantly increased mortality, while beta-carotene alone only tended to do so (RR 1.05, 95% CI 0.99 to 1.11). Increased yellowing of the skin and belching were non-serious adverse effects of beta-carotene. In four trials (three with unclear/inadequate methodology), selenium showed significant beneficial effect on gastrointestinal cancer incidences.

Authors' conclusions
We could not find evidence that antioxidant supplements prevent gastrointestinal cancers. On the contrary, they seem to increase overall mortality. The potential cancer preventive effect of selenium should be studied in adequately conducted randomised trials.

Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 4. Antioxidant supplements for preventing gastrointestinal cancers.

http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004183/pdf_fs.html

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/full/142/1/75

http://0-content.nejm.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/330/15/1029?ijkey=1f568391d53e8d230841effeb34d0cd5ffc5ea3 b&keytype2=tf_ipsecsha

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/142/1/37?ijkey=ded0a5cfc325a6a34b31743deae92b3b93742b87&keytype2=tf_ipsecsha
Meta-Analysis: High-Dosage Vitamin E Supplementation May Increase All-Cause Mortality. Annals of Internal Medicine. 4 January 2005 | Volume 142 Issue 1 | Pages 37-46

Conclusion: High-dosage (400 IU/d) vitamin E supplements may increase all-cause mortality and should be avoided.

Potential harm of vitamin E supplementation. Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1141-2; author reply 1142-3.

The Danish Fitness and Nutrition Council has evaluated the basis for recommendations on the intake of antioxidants and has found limited basis for increasing the recommended intake levels for the antioxidants vitamin C and E. Evidence was insufficient to support recommendations for polyphenol or carotenoid supplementation. Supplementation with high doses of vitamin E and beta-carotene may present a health risk. A high intake of fruit and vegetables is associated with a reduced risk of lifestyle diseases, but there is no evidence that this association is due to an antioxidant effect.

Antioxidants and health. Ugeskr Laeger. 2006 Aug 21;168(34):2787-9.

Cerberus
2009-02-15, 16:01
jag tror jag ska sluta med multivitamin-tillskott.

Eddie Vedder
2009-02-15, 16:06
jag tror jag ska sluta med multivitamin-tillskott.

Det tycker jag inte du ska. Jag utgår från att du håller dig till runt 100% av RDI och inte blandar extra vitamintillskott från både det ena och det andra och då behöver du inte oroa dig.

Risken är väl om man dels har ett vitmintillskott med orimliga doser och sedan därutöver kör med proteinpulver och/eller olika prestationshöjande produkter där det finns ännu mer tillsatta mikronutrienter och antioxidanter.

Men nöjer man sig med t.ex. en vanlig multivitamintablett från Apoteket är det på sin höjd onödigt men knappast skadligt.:)

tired_soldier
2009-02-16, 03:15
Det mesta som finns i mat finns i pillerform. Jag personligen äter inte något av vare sig grönsaker eller frukt, om man nu inte ska räkna rostad lök och saltgurka..

Jag mår bra, tränar bra och blir aldrig sjuk dessutom..

Grönsaker är extremt överskattat om man nu inte gillar det för smakens skull.

Eddie Vedder
2009-02-16, 05:20
Jag mår bra, tränar bra och blir aldrig sjuk dessutom..

En sådan anekdot har lika mycket bevisvärde som "jag röker ett paket cigg om dagen och har minsann aldrig fått cancer så det är ofarligt."

tired_soldier
2009-02-19, 00:10
En sådan anekdot har lika mycket bevisvärde som "jag röker ett paket cigg om dagen och har minsann aldrig fått cancer så det är ofarligt."

I beg to differ. Tobaksrökning är bevisligen livsfarligt. Att däremot välja vitamintabletter framför att äta grönsaker är det inte, även om jag har läst en del rön som påtalar nackdelar.

Dessutom lade jag inte fram det som ett bevis för en objektiv sanning (påtalade att "jag personligen" inte äter grönsaker, varvid du då får läsa det som hur det ligger till för mig personligen eller ta det som en universal sanning). Hade jag skapat en tråd om något hade jag blivit glad om folk skrev sina personliga erfareneter av det ämne jag vill diskutera.

Eddie Vedder
2009-02-19, 07:53
I beg to differ. Tobaksrökning är bevisligen livsfarligt. Att däremot välja vitamintabletter framför att äta grönsaker är det inte, även om jag har läst en del rön som påtalar nackdelar.

Men det du eventuellt går miste om när frukt undviks är ju som sagt inte det du får extra av från multivitaminpreparatet.

Vitaminer och mineraler är grönsaker och frukter inte särskilt rika på, det hittar du mnycket mer i kött, ägg, mjölkprodukter, fisk m.m.

C-vitaminiets antioxidativa effekt från supplementering är inte lika påvisad från tillskott som från kosten och detta gäller fler antioxidanter, tokoferoler, karotenoider, Q10 etc. Visst finns ämnena i tillskotten men att det är samma sak har du inget stöd för.