handdator

Visa fullständig version : Muffins

Niclaaas
2003-07-24, 16:14
Här är ett recept jag till största delen snott från Mallan :)

MUFFINS ca 12 st
1dl fruktsocker
1,25dl rapsolja
2st ägg
1tsk bakpulver
1dl mjölk
70g proteinpulver (helst vassle, jag använde Whey-80)

Vispa sockret och oljan, tillsätt ägg och vispa igen. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och vispa tills det blir en smet. Sätt därefter in i ugnen på 175grader i ca 15 minuter

Tycker själv att de smakade bra även om vanliga muffins tyvärr smakar mer :eating:

Har någon nåt tips om vad man kan byta ut sockret mot så dela gärna med er

EDIT: la till att det bör vara vassle och fruktsocker

spinkoo
2003-07-24, 16:50
Verkar gott :D

Faktum är att jag inte var ironisk :em:

goa_killen
2003-07-24, 17:43
verkar riktigt mumsigt!!

säger som spink, inte alls ironisk..

z_bumbi
2003-07-24, 18:43
Originally posted by Niclaaas
Har någon nåt tips om vad man kan byta ut sockret mot så dela gärna med er

Fruktsocker.

loboman
2003-07-24, 19:23
Ser mumsigt ut men förstör man inte proteinet i den höga värmen, jag har för mig att jag läst det?

King Grub
2003-07-24, 19:37
Originally posted by loboman
Ser mumsigt ut men förstör man inte proteinet i den höga värmen, jag har för mig att jag läst det?

I teorin, men det spelar ingen roll i praktiken. Även om proteinet skulle denatureras av värmen så spelar det ingen roll, eftersom människans tarmar inte absorberar protein direkt. Proteinet bryts ner av enzymer från bukspottkörtelns till aminosyror eller väldigt små kedjor av aminosyror.

Det som händer när proteinet denatureras är att den roliga 3D-strukturen du kan se på bilder försvinner, men den primära strukturen är fortfarande intakt, och eftersom enzymerna ändå bryter ner proteiner och oligomer till mindre beståndsdelar spelar det ingen roll, eftersom aminosyrorna och små aminosyrekedjor, när enzymerna gjort sitt, är vad som transporteras genom tarmväggarna och in i blodströmmen.

Niclaaas
2003-07-24, 23:47
Originally posted by z_bumbi

Fruktsocker.
tackar :cheers:

Originally posted by King Grub

I teorin, men det spelar ingen roll i praktiken. Även om proteinet skulle denatureras av värmen så spelar det ingen roll, eftersom människans tarmar inte absorberar protein direkt. Proteinet bryts ner av enzymer från bukspottkörtelns till aminosyror eller väldigt små kedjor av aminosyror.

Det som händer när proteinet denatureras är att den roliga 3D-strukturen du kan se på bilder försvinner, men den primära strukturen är fortfarande intakt, och eftersom enzymerna ändå bryter ner proteiner och oligomer till mindre beståndsdelar spelar det ingen roll, eftersom aminosyrorna och små aminosyrekedjor, när enzymerna gjort sitt, är vad som transporteras genom tarmväggarna och in i blodströmmen.

mao.... mina muffins rockar :thumbup:

*Flash*
2003-07-25, 00:18
Ska nog testa det där nångång det verkar ju rocka phett :hbang:
Men vilken smak hade du på prottepulvret?

Niclaaas
2003-07-25, 11:55
flash: jag hade choklad, men det smakade ändå inte choklad sen. ska testa vanilj idag :thumbup:

Niclaaas
2003-07-25, 15:18
testade kasein.... ingen höjdare

Muaytudd
2003-07-25, 23:57
du kan köra med Hermesetas (fusksocker) oxo blir bra. Tror det ska vara bättre än vanligt socker.

Jag har kört med jordgubb, blev gott om man hade i bär oxo :)

Niclaaas
2003-07-26, 12:55
Originally posted by Muaytudd
du kan köra med Hermesetas (fusksocker) oxo blir bra. Tror det ska vara bättre än vanligt socker.

Jag har kört med jordgubb, blev gott om man hade i bär oxo :)

tack för tipset, ska kolla det :thumbup:

gött:eating:

ETK_TIS
2003-07-26, 14:00
Rå socker ?? brukar jag köra med när jag bakar

Skåne
2003-08-26, 17:37
Man kanske skulle kunna ha Excell istället för socker, pulvret är ju sött som bara den.

Nate
2003-08-26, 21:50
muffins --->

http://www.honung.se/dagensmuffin/index.pl