Visa fullständig version : Arnold Schwarzeneggers kostschema ?
Brian The Family Dog
2009-02-13, 13:45
Är grymt nyfiken på hur Schwarzeneggers kostschema såg ut under hans tävlingskarriär, både inför tävling och under uppbyggning så om du sitter inne med info om det så posta !
Är naturligtvis medveten om att han använde steroider så skippa den delen tack :thumbup:
Scratch89
2009-02-13, 13:47
Han åt ju inte exakt samma sak varje dag; han hade en rätt så avslappnad syn på kost, faktiskt. Mycket "clean" mat, som kyckling och ris, kött och potatis, marmelad och sylt på mackorna... Jag ska se om jag hittar den boken jag har.
Brian The Family Dog
2009-02-13, 15:30
Hoppas du hittar den :thumbup:
Snorkelfarsan
2009-02-15, 17:51
Han drack ju alltid öl också har jag för mig, till alla måltider typ. Kolla min sig, det var han som sa det :)
Han drack ju alltid öl också har jag för mig, till alla måltider typ. Kolla min sig, det var han som sa det :)
Nja skulle inte tro det..
Det var ju bara en "punsh-line" han säger till en journalist i Pumping Iron.
Three pigs
2009-02-15, 18:50
Han rökte brajj också.
Godfella
2009-02-15, 18:52
Han rökte brajj också.
Vem gjorde inte det på 70-talet ? Old news are sooo exciting.
TylerDurden84
2009-02-15, 19:57
Även om Schwarzenegger, Coleman mm sköter sin kost och träning betydligt bättre än många andra så är det långt i från det som fått dem att vinna mr Olympia gång på gång..
Tror att King Grub's deffguide ger dig mer än att försöka hitta vad Arnold åt under hans "storhetstid" (no offence).
Även om Schwarzenegger, Coleman mm sköter sin kost och träning betydligt bättre än många andra så är det långt i från det som fått dem att vinna mr Olympia gång på gång..
Tror att King Grub's deffguide ger dig mer än att försöka hitta vad Arnold åt under hans "storhetstid" (no offence).
Hur vet du att han har tänkt att kopiera det och inte undrar av ren nyfikenhet?
sean_sean
2009-02-15, 21:16
Såg ett klipp för ett tag sen på hur mycket Ronnie Coleman stoppar i sig till frukost. Han öste bland annat i en jävla massa äggvita i sin shake, käkade gröt ur en enorm popcorn skål och en massa andra galenskaper vi (läs: jag) dödliga skulle spy av.
young_george
2009-02-15, 21:40
Såg ett klipp för ett tag sen på hur mycket Ronnie Coleman stoppar i sig till frukost. Han öste bland annat i en jävla massa äggvita i sin shake, käkade gröt ur en enorm popcorn skål och en massa andra galenskaper vi (läs: jag) dödliga skulle spy av.
Nu har jag ingen aning om hur det verkligen är, men det skulle inte förvåna mig om det är mycket spel för kameran för att de ska verka lite extra extrema.
Scratch89
2009-02-15, 22:02
Fast det är väl ingen extrem frukost? Det är ju gröt med ost, samt omelett på äggvita.
KaptenKnäsvag
2009-02-15, 22:38
Fast det är väl ingen extrem frukost? Det är ju gröt med ost, samt omelett på äggvita.
2 skivor ost, 12 äggvitor och 5 dl havregryn. Mesig frukost ja
2 skivor ost, 12 äggvitor och 5 dl havregryn. Mesig frukost ja
Vad får du måtten ifrån? Det är grits han äter, ett slags majsgröt. Sen är 5dl havregryn inget extraordinärt direkt och det är inte 12 äggvitor heller.
Scratch89
2009-02-15, 22:57
Vad får du måtten ifrån? Det är grits han äter, ett slags majsgröt. Sen är 5dl havregryn inget extraordinärt direkt och det är inte 12 äggvitor heller.
Det är ju ett mellanmål mellan seten, så att säga.
KaptenKnäsvag
2009-02-15, 23:09
realized dat. Fick för mig att det var samma sak, men det är ju oatmeal. Jag anser att gröt på 5 dl havregryn är rätt fakkin mycket. Annat om det är rått
Måtten är från sum guy jag frågade
Scratch89
2009-02-15, 23:11
realized dat. Fick för mig att det var samma sak, men det är ju oatmeal. Jag anser att gröt på 5 dl havregryn är rätt fakkin mycket. Annat om det är rått
Fast så jäkla mycket är det inte ändå, faktiskt. Det går om man är hungrig. Jag gjorde ofta gröt på 4 dl havregyn och hade två-tre ägg nedvispade till en omelett till frukost förut när jag tränade på morgonen. Det var inga större problem, men mätt blev man.
EDIT: Däremot blir det väääldigt mycket volym, och det tar typ en timma att äta upp. :D
Nu kommer jag bli kallad för troll...
Men seriöst, varför äta så sjukt stora *volymer* mat? Även om man inte diggar idén att få i sig energi genom fett så måste det finnas något med kolhydrater som har högre densitet än havregrynsgröt? :-)
Man gör gröten hårdare än receptet på paketet.
Nu kommer jag bli kallad för troll...
Nej då, vi har ju redan konstaterat det, ingen idé att peka ut dig igen :)
Nej då, vi har ju redan konstaterat det, ingen idé att peka ut dig igen :)
Meh!
Kom igen, någon energität kolhydratkälla? Messmör? Honung? Fast då går det nog ut i blodet lite väl snabbt så man får en sockerkrasch innan man ens hunnit byta om...
Var ligger den söta (hoho) punkten för volym/fibrer vs. densitet för stärkelsemat så man får i sig mycket energi som möjligt utan att behöva äta som en häst (havregröt) eller att blodsockret åker jojo (honungen)?
Meh!
Kom igen, någon energität kolhydratkälla? Messmör? Honung? Fast då går det nog ut i blodet lite väl snabbt så man får en sockerkrasch innan man ens hunnit byta om...
Var ligger den söta (hoho) punkten för volym/fibrer vs. densitet för stärkelsemat så man får i sig mycket energi som möjligt utan att behöva äta som en häst (havregröt) eller att blodsockret åker jojo (honungen)?
150g havregryn + vatten + shake = lätt att få i sig
150g havregryn + vatten + shake = lätt att få i sig
5 dl havregryn (~400 kcal?) med hyfsat mycket vatten låter som något som skulle ge mig magknip illa kvickt när det börjar svälla i magen. :(
(Här vill jag skriva något som inte tillåts)
Ska du äta ren honung? Kan du inte lägga lite honung i gröten?
Kan du ö h t tänka?
1) Köp en limpa
2) Ät
3) Klart
(Här vill jag skriva något som inte tillåts)
Ska du äta ren honung? Kan du inte lägga lite honung i gröten?
Kan du ö h t tänka?
1) Köp en limpa
2) Ät
3) Klart
Jag tror att du missuppfattade min frågeställning.
Äta extremt mkt gröt ha rman gjort, å då va tös på 16år gjorde jag de jävligt bra.
Jag va inlagd på sjukhus för att utredas vf jag ahde rasat i vikt ( alla utom familjen trodde de va anorexia ) Jag fick ett matschema av dietsist att gröt på kvällen, 2port skulle jag äta + 1 näringsdryck.
Jo men visst, när första kvällen kmr så bär dom in gröten på 4port!!!!!!!! och herregud vad stor den va! Och gröt fanskapet va ju kokat på mjölk dessutom. och så en massa russin i, säkert 3-4dl. Jag klunkade i mig näringsdrycken som va mättande, sen slevade jag i mig gröten på typ 20min :S sista matskedarna va, spyfärdiga.
Jaja mätt som fan, gick upp lite, chockade personalen ( dom erkände att dom gjort för stor ) och blev klassifixerad som INTE ätstörd :D
Anton Fräs
2009-02-16, 06:29
Gröt kokt på mjölk MED russin, mumma! :)
Scratch89
2009-02-16, 08:27
Meh!
Sockerkrasch? Blodsocker som åker jojo? Har du missat alla inlägg du har fått som svar? ;)
Sockerkrasch? Blodsocker som åker jojo? Har du missat alla inlägg du har fått som svar? ;)
Alltså, om jag skall äta mig mätt (och hålla mig!) måste jag äta massvis med gröt. Äter jag istället något med mer kolhydrater i än gröt så magen inte känns som att den skall spricka blir jag "sugen" hyfsat snabbt.
Men men. Det kanske bara är jag som inte står mig på gröt?
Gröt kokt på mjölk MED russin, mumma! :)
mmh, mkt bra smak. *popcorn*
Eddie Vedder
2009-02-16, 18:41
Men men. Det kanske bara är jag som inte står mig på gröt?
Nejdå du är inte ensam. Jag måste käka enorma mängder gröt för att bli mätt och inte står jag mig särskilt länge heller.
Och då kompletterar jag ofta grötportionen med ca ½kg grönsaker. 120g havregryn, ca 3dl fet yoghurt och ungefär ett halvt kg vitkål. Då blir jag mätt helt klart men inte mer.
"Felet" är att jag typ tycker att det är det godaste som finns och inte kan hålla mig även om jag på de allra flesta sätt och vis förmodligen skulle må bättre av att käka mindre gröt.
Three pigs
2009-02-16, 19:11
vad fasen menar du med det svaret? ;S
det betyder väl inte att det är självklart för en byggare.
Äta extremt mkt gröt ha rman gjort, å då va tös på 16år gjorde jag de jävligt bra.
Jag va inlagd på sjukhus för att utredas vf jag ahde rasat i vikt ( alla utom familjen trodde de va anorexia ) Jag fick ett matschema av dietsist att gröt på kvällen, 2port skulle jag äta + 1 näringsdryck.
Jo men visst, när första kvällen kmr så bär dom in gröten på 4port!!!!!!!! och herregud vad stor den va! Och gröt fanskapet va ju kokat på mjölk dessutom. och så en massa russin i, säkert 3-4dl. Jag klunkade i mig näringsdrycken som va mättande, sen slevade jag i mig gröten på typ 20min :S sista matskedarna va, spyfärdiga.
Jaja mätt som fan, gick upp lite, chockade personalen ( dom erkände att dom gjort för stor ) och blev klassifixerad som INTE ätstörd :D
Om du menar att du fick 4 portioner gröt med 3-4dl russin och en näringsdryck så tror jag faktiskt att du minns fel. Lätt hänt att man minns saker som större än de var med tiden. Det låter nämligen jävligt orealistiskt, även om dem erkände att dem gjorde för mycket mat.
forslund
2009-02-16, 19:17
Om du menar att du fick 4 portioner gröt med 3-4dl russin och en näringsdryck så tror jag faktiskt att du minns fel. Lätt hänt att man minns saker som större än de var med tiden. Det låter nämligen jävligt orealistiskt, även om dem erkände att dem gjorde för mycket mat.
4 portioner gröt är ju faktiskt inga stora mängder, alls. Det är, enligt min förpackning, 4dl. Det äter jag varje dag till frukost.
Lite roligt att det där kommer från en som är född 90 :) va inte så jävla old news heller då alltså.
Lite roligt att det där kommer från en som är född 90
Vad är det som är så roligt med det?
mmh, mkt bra smak. *popcorn*
russin.. mmm...
Razorman
2009-02-16, 20:56
Nejdå du är inte ensam. Jag måste käka enorma mängder gröt för att bli mätt och inte står jag mig särskilt länge heller.
Och då kompletterar jag ofta grötportionen med ca ½kg grönsaker. 120g havregryn, ca 3dl fet yoghurt och ungefär ett halvt kg vitkål. Då blir jag mätt helt klart men inte mer.
"Felet" är att jag typ tycker att det är det godaste som finns och inte kan hålla mig även om jag på de allra flesta sätt och vis förmodligen skulle må bättre av att käka mindre gröt.
lite OT, vad häller du i gröten för att få den god ? själv tycker jag det smakar riktigt illa, ända gången det smakar någorlunda e när jag har lika mycket sylt o mjölk som gröt :P
Eddie Vedder
2009-02-16, 20:58
lite OT, vad häller du i gröten för att få den god ? själv tycker jag det smakar riktigt illa, ända gången det smakar någorlunda e när jag har lika mycket sylt o mjölk som gröt :P
Det skrev jag ju. Fet yoghurt.
Även lättyoghurt förekommer samt långfil. Det är de vanligaste men jag har testat det mesta.:D Sök på gröttrådar så hittar du sjukt mycket.
1 kg grönsaker, 5 dl havregryn, 3 dl fet yoghurt, 2 dl vatten och du blev precis nöjd? o_O
Försöker du göra dig lustig på min bekostnad ang. min tidigare kommentar om gröt givet min syn på kolhydrater?
Han kanske rör sig lite mer än dig också? dessutom är det bara att titta på titeln under hans namn för att se att gröt är något som han gillar. Har säkert tränat upp en grötmage med allt vad det innebär ;)
Razorman
2009-02-16, 22:08
Det skrev jag ju. Fet yoghurt.
Även lättyoghurt förekommer samt långfil. Det är de vanligaste men jag har testat det mesta.:D Sök på gröttrådar så hittar du sjukt mycket.
hehe fattade inte riktigt att du slängde i yoghurten i gröten, så du tillagar gröten o sen slänger i yoghurten o äter just like that ? låter inte så smaskigt ;)
Snakebite
2009-02-16, 22:46
Vet inte om det var han men har hört att många gamla bodybuilders drack Guinness med råa ägg i. Very old school!
(ähh, gör jag mig till åtlöje genom att inte syna ett uppenbart hån så får det gå. vad spelar det för roll, det är ju bara ett forum på Internet...)
Fint, trodde jag var ensam om att ha en trasig grötomsättning...
En portion gröt (1 dl havregryn), 4 dl extra havregryn, 1 kg grönsaker och 3 dl fet yoghurt och du blev precis nöjd. o_O
Jag provade mig också fram på olika sätt och kom fram till det som funkade bäst var en vattnig gröt ihopblandad med en deciliter kaseinprotein och sedan på med någon deciliter 10%-ig gräddyoghurt. Protein + fett för mättnad, gröt för volym.
Jepp, gröt och sylt är riktigt fint.
Vet inte om det var han men har hört att många gamla bodybuilders drack Guinness med råa ägg i. Very old school!
Som Eddie skrev är det macho men rätt korkat... (http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/)
hehe fattade inte riktigt att du slängde i yoghurten i gröten, så du tillagar gröten o sen slänger i yoghurten o äter just like that ? låter inte så smaskigt ;)
Första gången jag hörde om fil/yoghurt till gröten istället för mjölk blev jag också tveksam. Men faktum är att det är ett jättelyft: gröten rinner inte iväg när den blandar sig med mjölken som blir ljimmen. Man får det bästa från två världar!
Det blir typ, som en risifrutti men med havre. Havrefrutti! Riktigt nice med vaniljyoghurten, tycker jag.
Jag gillar också gröt :D
Hur gick det med Arnolds kostschema?
Om ni är intresserade av att veta hur den gyllene erans byggare käkade och tränade, tex dem som huserade på muscle beach men också äldre tiders strongmen såsom saxon brothers; gör er då en tjänst och läs boken:
Muscle, smoke and mirrors av Randy Roach
www.musclesmokeandmirrors.com
Ett utdrag:
http://www.westonaprice.org/men/splendidspecimens.html
Eddie Vedder
2009-02-17, 05:30
En portion gröt (1 dl havregryn), 4 dl extra havregryn, 1 kg grönsaker och 3 dl fet yoghurt och du blev precis nöjd..
Är du inte läskunnig. 120g är 3 dl och jag skrev ett halvt kg. Fortfarande mycket mat men du ser ju attdet inte står det du säger att det står.
EDIT: För övrigt ycker jag grötdiskussionen kan sluta här. Det finns ju tusen gröttrådar och den här handlar ju faktiskt om Arnold Schwarzeneggers kostschema och inget annat.
Snakebite
2009-02-17, 09:05
Som Eddie skrev är det macho men rätt korkat... (http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/)
Was? Vilket inlägg hänvisar du till? Jag sa inte att det var en god ide men som sakt, har hört att dem körde på det...kanske Arnold med. Får dubbelkolla i "Arnold Swchwarzenegger - The Encyclopedia of bodybuilding" som ligger och skräpar i lunchrummet på jobbet. Ganska kul läsning faktiskt.
Brian The Family Dog
2009-02-17, 16:39
Hur gick det med Arnolds kostschema?
Precis *grr*
Till övriga så har jag inga planer på att använda vare sig Coleman eller Schwarzeneggers kostscheman.
Jag undrar av ren nyfikenhet.
Tillräckligt om gröt och magsäcksuttänjning nu och mer om Arnolds kostchema(n)
Scratch89
2009-02-17, 18:18
Was? Vilket inlägg hänvisar du till? Jag sa inte att det var en god ide men som sakt, har hört att dem körde på det...kanske Arnold med. Får dubbelkolla i "Arnold Swchwarzenegger - The Encyclopedia of bodybuilding" som ligger och skräpar i lunchrummet på jobbet. Ganska kul läsning faktiskt.
Det är den boken jag ska ha, men jag hittar den inte. Den ligger säkert hemma hos mor i Skövde.
Mass-Tech
2009-02-17, 18:44
Efter att läst igenom 6 år FLEX så är det ända jag har hittat är att han åt 3 hela målltider och 3 snacks.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.