handdator

Visa fullständig version : cykla vs gå?


firarjulen
2009-02-13, 11:11
Jag har ca 2 km till jobbet. Om jag går den sträckan i ca 6 km/h så tar det ju 20 min. Cyklar jag, så går det väl på nånstans mellan 5-10 min antar jag.

Tanken var väl att denna transporten skall motsvara "daglig hälsomotion" utöver all träning jag annars utför.

Så frågan är vad som ger mest? Cyklingen blir ju mer intensiv, men det är ju knappast någon period vi snackar om. Promenaden blir ju ändå 40 min totalt under dagen (till och från jobbet) och rekommenderad mängd ligger väl mellan 30-60 min dagligen (har jag läst här nånstans).

Jag ser alltså inte detta som min träning, utan enbart som ett sätt att uppehålla god hälsa.

Scratch89
2009-02-13, 12:29
Promenaden isf. När man cyklar så använder man betydligt mindre kraft för att ta sig x antal meter.

Handcuff
2009-02-13, 12:38
Cyklat varje dag ca 7km i ett halvår nu...alltid så hårt jag bara kan (sover alltid för länge) i snöstorm och på oplogade cykelbanor (har dubbdäck).

Idag tar det precis lika länge och går lika tungt som det gjorde första svängen för ett halvår sedan...så någon överdriven effekt har det verkligen inte haft. Lika mycket andnöd, mjölksyra och svett som dag 1 alltså..och det på samma tid *grr*

Kan tillägga att jag utöver den cyklingen använder cykeln vart jag än ska och det blir en hel del cyklande dagligen. Billigt och trevligt...men knappast effektiv träning :)