handdator

Visa fullständig version : Kommunen kickar ut oss från vår lokal


kraftsport
2009-02-13, 08:30
Vår kraftsportklubb har funnits i 25år, vi hyr en lokal av kommunen.

Nu får vi veta att från och med 1 september kommer de att hyra ut lokalen till någon annan verksamhet. :confused:

Om det inte finns någon alternativ lokal till oss får vi tyvärr lägga ner vår klubb.

Vet någon här hur man överklagar ett sådant beslut?

Fatalist
2009-02-13, 08:46
Först och främst hade jag gått till den lokala pressen, detta är något de nog gärna uppmärksammar med tanke på hur anrik er kraftsportsklubb är. Rent juridiskt vet jag inte ett jota.

JJ
2009-02-13, 08:57
Jag tror att kommunen är skyldiga er att berätta hur man överklagar, så fråga dem.

wintersnowdrift
2009-02-13, 09:12
Jag tror att kommunen är skyldiga er att berätta hur man överklagar, så fråga dem.

Jag hade i princip lovat mig själv att aldrig öppna Förvaltningslagen igen, men det här kan vara enda gången jag får nytta av att ha läst 15hp så jag kan lika gärna bekräfta ovanstående genom att citera nämna lagtext:

Om beslutet går parten emot och kan överklagas, skall han underrättas om hur han kan överklaga det.

Frågan är alltså om detta beslut kan överklagas, men det borde framgå genom motiveringen. Som ni, eftersom beslutet går er förening emot, borde har rätt att begära:

Ett beslut varigenom en myndighet avgör ett ärende skall innehålla de skäl som har bestämt utgången, om ärendet avser myndighetsutövning mot enskild. Skälen får dock utelämnas helt eller delvis:
[4 st punkter ej relevanta för er]
Har skälen utelämnats, bör myndigheten på begäran av den som är part om möjligt upplysa honom om dem i efterhand.

Det sista är ju så sjuuuukt luddigt formulerat att man smäller av (vilket jag gör typ varje gång jag öppnar lagboken iofs). "Bör om möjligt" är inte helt klockrent men ni borde kunna kräva en motivering till varför ni sagts upp, om inte kommunen redan givit en sådan. Jag är inte helt säker på om uppsägning av föreningslokal räknas som "myndighetsutövning mot enskild" iofs, men oavsett vad som står i Förvaltningslagen borde kommunen kunna visa lite goodwill kan man tycka.

Någon med mer juridik i bagaget än vad jag har får gärna reda ut det hela lite närmare.

//Kristin

mini
2009-02-13, 09:30
Har ni skött er del av avtalet? För då verkar det konstigt att de kickar ut er utan pardon. Har ni någon på kommunen ni har fört samtal med förr? Försök få igång en dialog. Berätta vad er klubb tillför kommunen. Vilka håller till hos er? Har ni en bra ungdomsverksamhet? Tävlingsverksamhet?

Cilia
2009-02-13, 09:30
Jag skulle nog säga att förvaltningslagen i princip inte har någon bäring på det här fallet. Beslutet är i grunden inte ett myndighetsbeslut utan här hyr kommunen ut en lokal och är då fastighetsägare och hyrsvärd. Det borde då rimilgen vara hyreslagen som man bör titta på och vad den förskriver.

Först skulle jag titta på kontraktet och se vad det säger. Vad finns det för villkor när det gäller uppsägning. Har ni fått besittningsrätt eller är den bortskriven?

the_PL_man
2009-02-13, 11:32
Vår kraftsportklubb har funnits i 25år, vi hyr en lokal av kommunen.

Nu får vi veta att från och med 1 september kommer de att hyra ut lokalen till någon annan verksamhet. :confused:

Om det inte finns någon alternativ lokal till oss får vi tyvärr lägga ner vår klubb.

Vet någon här hur man överklagar ett sådant beslut?

Enda klubb som finns registrerad i Karlskoga med den inriktningen är Västra AK vad jag hitta.

Karlskoga Kraftsportklubb skall det finnas något som heter, men jag hittar inte att de är medlemmar i RF överhuvudtaget.

/the_PL_man

kraftsport
2009-02-13, 12:34
Enda klubb som finns registrerad i Karlskoga med den inriktningen är Västra AK vad jag hitta.

Karlskoga Kraftsportklubb skall det finnas något som heter, men jag hittar inte att de är medlemmar i RF överhuvudtaget.

/the_PL_man

Japp, det är Karlskoga kraftsportklubb. Vi är inte med i RF. Vi har inga tävlande för tillfället.

the_PL_man
2009-02-13, 12:37
Japp, det är Karlskoga kraftsportklubb. Vi är inte med i RF. Vi har inga tävlande för tillfället.

Är ni idag en ideéll förening eller ett affärsdrivande gym ?

kraftsport
2009-02-13, 13:07
Är ni idag en ideéll förening eller ett affärsdrivande gym ?

Vi är en ideell förening. Styrelsen har heller inga arvoden förutom gratis träning.

Nitrometan
2009-02-13, 13:32
1996 sades vårt kontrakt gällande vår dåvarande lokal upp av kommunen. Vi fick nio-tio månaders förvarning.

Efter några månader lyckades vi hitta en privat hyresvärd med en bra lokal. Vi fick renovera den själva, den passar oss utmärkt. I stort sett det enda vi saknar är en bastu.

Kommunen var hyggliga och lät oss vara kvar i lokalen tills vi hade hunnit renovera färdigt i den nya (tror det var tre månader).

Sen dröjde det ett tag innan kommunen hittade en köpare till de lokaler de hade sagt upp oss ifrån.

På det hela taget är vi nöjda med flytten. Annars hade vi nog inte fått tummen ur och hittat en lika bra lokal.

Fast visst kändes det konstigt att få ett brev från kommunen där de sa upp hyreskontraktet.

Edit: Det kanske inte hjälper dig - men jag ville bara säga att det inte nödvändigtvis är dåligt.

KniveN
2009-02-14, 02:01
Vår kraftsportklubb har funnits i 25år, vi hyr en lokal av kommunen.

Nu får vi veta att från och med 1 september kommer de att hyra ut lokalen till någon annan verksamhet. :confused:

Om det inte finns någon alternativ lokal till oss får vi tyvärr lägga ner vår klubb.

Vet någon här hur man överklagar ett sådant beslut?

Fick dom behålla moskén i Rosengård? isf kanske deras taktik kan vara något?

LindaS
2009-02-14, 09:25
Fick dom behålla moskén i Rosengård? isf kanske deras taktik kan vara något?Hade dom en kraftsportklubb i moskén?

harald_hårfager
2009-02-14, 09:45
Fick dom behålla moskén i Rosengård? isf kanske deras taktik kan vara något?

Ligger kraftsportsklubben i Rosengård?

TheGovernator
2009-02-14, 09:48
Ligger kraftsportsklubben i Rosengård?

Ligger moskén i Karlskoga?

Allan
2009-02-14, 09:48
Fick dom behålla moskén i Rosengård? isf kanske deras taktik kan vara något?


En bättre taktik är att inte försöka vara rolig om man inte behärskar det. Så låt bli det.

the_PL_man
2009-02-14, 09:51
Har ni provat taktiken att tala med kommunen?

Be dem överväga det hela om det är så att ni går med i RF igen (SSF eller STF) samt startar upp organiserad träning (i ex vis OL eller SL) med målet att bli en aktiv klubb med tävlingsverksamhet i framtiden?

kraftsport
2009-02-14, 17:39
Har ni provat taktiken att tala med kommunen?

Be dem överväga det hela om det är så att ni går med i RF igen (SSF eller STF) samt startar upp organiserad träning (i ex vis OL eller SL) med målet att bli en aktiv klubb med tävlingsverksamhet i framtiden?

Ja, i fredags ringde ordförande upp kontaktpersonen på kummunen. Men han verkade inte kunna säga mera.

Vi ska samla styrelsen och diskutera.

Tack för alla tips. Vi får hoppas det går bra (på något sätt).

CiCoro
2009-02-14, 17:41
Som någon innan mig skrev:
Fastighetsägaren bestämmer vem han vill hyra ut till. Var likadant med moskén, den föreningen ägde inte lokalen oavsett hur bra de skötte sig. Vill han hyra ut till någon annan får han väl göra det.

Eddie Vedder
2009-02-14, 18:30
Det här gör mig ledsen att läsa.:( Jag är ju från grannkommunens atletklubb (Degerfors) och våra klubbar tävlar ju mycke gemensamt, en del Karlskogalyftare har jag stött på i våra lokaler o.s.v.

Jag vet inget om fallet som sådant och vet inte hur Karlskoga kommun har resonerat men håller tummarna för att det löser sig för klubben.

kraftsport
2009-02-14, 22:10
Det här gör mig ledsen att läsa.:( Jag är ju från grannkommunens atletklubb (Degerfors) och våra klubbar tävlar ju mycke gemensamt, en del Karlskogalyftare har jag stött på i våra lokaler o.s.v.

Jag vet inget om fallet som sådant och vet inte hur Karlskoga kommun har resonerat men håller tummarna för att det löser sig för klubben.

Du menar nog Västra Atletklubben. Det är nog lugnt för deras del. Om inte kommun får för sig nått igen. *ta i trä*

Eddie Vedder
2009-02-15, 13:50
Du menar nog Västra Atletklubben. Det är nog lugnt för deras del. Om inte kommun får för sig nått igen. *ta i trä*

Vad har ni för relation till kommunpolitikerna och hur marknadsför ni er verksamhet gentemot dem?

För vi i Degerfors atletklubb har snarare fått jättemycket positiv feedback från kommunen p.g.a. hårt jobb mot doping, mycket folk som ställer upp och hjälper nya ungdomar som vill börja träna, vi har fått pengar till etthelt nytt omklädningsrum och lite konditionsmaskiner o.s.v. för att få dit mer tjejer. Så alla de satsningarna har gett oss jättebra relationer till politikerna.

Men så är det ju å andra sidan en extremt liten håla på 9000 personer och även om Karlskoga är en liten skithåla det också känns den stor nog för att varneda kotte i kommunstyrelsen inte skall vara bekant med varenda kotte i klubbstyrelsen så som är fallet i Degerfors.

z_bumbi
2009-02-15, 14:09
Har förening en fungerade tävliingsverksamhet eller t o m bara är medlemskap i ett idrottsförbund kan det nog vara lättare att få kommunen att ställa upp. Det är nämligen betydligt lättare att prata om kommunstödd konkurrens om man inte uppfyller kraven för en idrottsförening och dopingfrågan kommer också nästan alltid upp när det gäller ett gym.
Innan någon vet vilka skälen är i just det här fallet går det däremot inte säga om det finns några "enkla" vägar som att bli medlemmar i ett idrottsförbund och dra igång med tävlandet.

Sen finns det kommuner som uppenbarligen hatar gymverksamhet men alla kan inte ha sådan otur.

kraftsport
2009-02-15, 16:51
Vad har ni för relation till kommunpolitikerna och hur marknadsför ni er verksamhet gentemot dem?

För vi i Degerfors atletklubb har snarare fått jättemycket positiv feedback från kommunen p.g.a. hårt jobb mot doping, mycket folk som ställer upp och hjälper nya ungdomar som vill börja träna, vi har fått pengar till etthelt nytt omklädningsrum och lite konditionsmaskiner o.s.v. för att få dit mer tjejer. Så alla de satsningarna har gett oss jättebra relationer till politikerna.

Men så är det ju å andra sidan en extremt liten håla på 9000 personer och även om Karlskoga är en liten skithåla det också känns den stor nog för att varneda kotte i kommunstyrelsen inte skall vara bekant med varenda kotte i klubbstyrelsen så som är fallet i Degerfors.

Jag tycker det har varit bra kontakt med kommunen förut. De har varit med och sponsrat med material (speglar, passerkortsystem, magbräda, m.m). Men maskiner och vikter har vi köpt själva.

Då jag var ny på klubben skulle alla skriva på ett kontrakt mot doping. Det är kanske något vi ska införa igen.

Det har varit svårt att få tjejer att träna hos oss. Troligen för att vi har lokalen nere i källaren bakom en låst grind. Det känns nog väldigt instängt och farligt.

Vi har även haft folk från brottarklubben och KB hos oss eftersom de löste gruppmedlemskap ett tag. Och så billigt kan de inte träna någon annan stans.

Just nu har vi nästan bara ungdomar som börjar hos oss.

b_61
2009-03-17, 16:39
Något nytt om hur det går?