handdator

Visa fullständig version : Funktionell styrka!


rockafellah
2009-02-12, 22:36
Hej alla som läser:) Jag hade tänkt börja med Muay Thai och MMA till hösten eftersom alla grupper i vår hann bli fulla innan jag bokade in mig*gah!* Så tänkte bygga upp en riktigt bra grund med riktigt bra kondition och en bra grundstyrka. För att få detta ska jag givetvis köra kardio och styrketräning. Ett styrketräningspass tänkte jag kunde se ut såhär:
Marklyft
Bänkpress
Dips
Knäböj
Chins
Militärpress
Sit-ups
Snea-situps
Bicepscurl med EZ-stång
Triceps extention

Min fråga är då, hur ser det ut? Är detta ett bra pass för funktionell styrka eller ska jag byta ut någon övning?
Läs gärna min journal för ytterligare info. Bl.a. träningsdagar och bilder:)

hasic
2009-02-12, 22:45
Tycker du kan skippa isolationsövningarna och hålla dig till basövningarna. Ungefär såhär:

Marklyft
Bänkpress
Dips
Knäböj
Chins
Militärpress

Detta räcker då du får med magen, biceps och triceps i dessa övningar.

rockafellah
2009-02-12, 22:53
Tycker du kan skippa isolationsövningarna och hålla dig till basövningarna. Ungefär såhär:

Marklyft
Bänkpress
Dips
Knäböj
Chins
Militärpress

Detta räcker då du får med magen, biceps och triceps i dessa övningar.

Okej:) Det låter ju skitbra! Tar inte heller lika lång tid att görat:D

hasic
2009-02-12, 23:01
Okej:) Det låter ju skitbra! Tar inte heller lika lång tid att görat:D

Kör tungt och lycka till. :thumbup:

joriice
2009-02-12, 23:04
Varför inte någon direkt övning för baksida lår, eller mer fokusering på ben

young_george
2009-02-12, 23:06
Varför inte någon direkt övning för baksida lår, eller mer fokusering på ben

Med knäböj och marklyft har han ju lika mkt fokus på ben som på ngn annan muskelgrupp.

rockafellah
2009-02-12, 23:09
Varför inte någon direkt övning för baksida lår, eller mer fokusering på ben

Har jävligt stora ben redan, målet med mina förbränningspass är att minska mina ben, eller kroppen överlag för att ersätta fettet med benhårda muskler:)

hasic
2009-02-12, 23:11
Har jävligt stora ben redan, målet med mina förbränningspass är att minska mina ben, eller kroppen överlag för att ersätta fettet med benhårda muskler:)

Har du tränat styrketräning tidigare?

Guddi
2009-02-12, 23:12
Vill du bli stark i kampsport så måste du lägga in några styrkeuthållighetsmoment också. Tänk crossfit fast lite mindre teknikkrävande övningar och kanske ett litet ökat fokus på ren aerob kondition.

Player
2009-02-12, 23:14
Tycker du kan skippa isolationsövningarna och hålla dig till basövningarna. Ungefär såhär:

Marklyft
Bänkpress
Dips
Knäböj
Chins
Militärpress

Detta räcker då du får med magen, biceps och triceps i dessa övningar.

Jag hoppas att det inte är i nämnd ordningsföljd, då övningsvalet i sådana fall kan bli problematiskt.
Böj efter mark?
Militärpress efter dips?
Inled hellre med böj, samt avsluta med dips, är väl mina rekommendationer.

young_george
2009-02-12, 23:22
Är inte uttrycket "funktionell styrka" sjukt löjligt förövrigt?

Känns lite "du har ju bara vattenmuskler", eller vilken styrka är "ofunktionell"?

Smml
2009-02-12, 23:29
Håller med george, vad är funktionell styrka? Har Ronnie Coleman "ofunktionell" styrka? Gymnaster tycker jag har "funktionell" styrka om man måste använda termen.

dojjan
2009-02-12, 23:41
Är inte uttrycket "funktionell styrka" sjukt löjligt förövrigt?

Känns lite "du har ju bara vattenmuskler", eller vilken styrka är "ofunktionell"?

Det är det väl inte? Om du t ex. tränar för kampsport vinner du nog inte så mycket på att köra 2-3 reps.

young_george
2009-02-12, 23:45
Det är det väl inte? Om du t ex. tränar för kampsport vinner du nog inte så mycket på att köra 2-3 reps.

Varför inte? Det är precis vad t.ex. Pavel Tsatsouline för kampsportare.

Varför skulle en sådan styrka vara ofunktionell?

hasic
2009-02-12, 23:53
Varför inte? Det är precis vad t.ex. Pavel Tsatsouline för kampsportare.

Varför skulle en sådan styrka vara ofunktionell?

Beror ju på kampsporten i sig. Är det en explosiv sport lär man ju inte ha nytta utav detta då det tar tid för muskeln att utveckla maximal kraft. Är det däremot en sport där råstyrka bara är positivt så är ju den styrkan funktionell. Så jag skulle säga att det beror helt på sporten i sig.

Smml
2009-02-12, 23:58
Är det en explosiv sport så är ju lågreppare bra

young_george
2009-02-12, 23:59
Beror ju på kampsporten i sig. Är det en explosiv sport lär man ju inte ha nytta utav detta då det tar tid för muskeln att utveckla maximal kraft. Är det däremot en sport där råstyrka bara är positivt så är ju den styrkan funktionell. Så jag skulle säga att det beror helt på sporten i sig.

Går ju utmärkt att träna explosviteten i dojon och styrkan i gymmet med låg reps och tunga vikter.

Träna explosivt och lågreps står förövrigt inte i motsats.

hasic
2009-02-13, 00:00
Är det en explosiv sport så är ju lågreppare bra

Lågreps behöver ju inte innebära att man blir explosivare?

Smml
2009-02-13, 00:20
Lågreps behöver ju inte innebära att man blir explosivare?

Ska högreppare göra det?

hasic
2009-02-13, 00:22
Ska högreppare göra det?

Det har jag aldrig skrivit. Explosiv träning ska däremot göra det.

Guddi
2009-02-13, 10:18
Det beror på var man ligger i sin träning. Är man otränad så ökar man explosiviteten bara genom att öka sin maxstyrka. Explosiv träning ökar givetvis explosiviteten den med men där har man ett tak som sätts av maxstyrkan. Med andra ord så ska dom kombineras.

Dan S
2009-02-13, 11:00
Funktionell styrka för mig är ju knapapst att kunna cable curla 25 kg 8 gånger. Men att kunna ha använding utav styrkan i det vanliga livet. Eller tänkbara situationer som kan uppstå i det verkliga livet. Jag tränar på det viset, att bana in de "moment" jag vill bara bra i. Det kallar jag funktionell styrka. Något som är användbart! :thumbup:

Du kommer ju inte kunna bygga en bra fysik, bra styrka och bra kondition på kort tid. Så enkelt är det inte. Men träna kan du ju alltid göra, så gott du kan, och äta så gott du kan, sedan är det dina gener som avgör hur det blir. Sedan har vi ju det här med konditionsträning kontra muskeltillväxt. Du borde kanske inte köra kondition medans du bygger upp grunden. För att sedan köra styrka och explosivt + kondition kanske? Någon får rätta mig om jag har fel, eller gärna addera eller ändra vad som.

Smml
2009-02-13, 11:36
Det har jag aldrig skrivit. Explosiv träning ska däremot göra det.

Jaha, men man kan inte träna explosivt med lågreps? Eller vad menar du?

hasic
2009-02-13, 11:57
Jaha, men man kan inte träna explosivt med lågreps? Eller vad menar du?

Jo, men likaså kan man träna explosivt med fler repetitioner, vilket du verkar förneka.

Smml
2009-02-13, 12:01
Jo, men likaså kan man träna explosivt med fler repetitioner, vilket du verkar förneka.

Nej det gör jag inte. Men det var du som ratade lågreps från början.

hasic
2009-02-13, 12:05
Nej det gör jag inte. Men det var du som ratade lågreps från början.

Det jag sa var att man kanske inte har nytta av att träna råstyrka om man satsar på explosivitet, och så är det om man har tränat ett tag och styrkan inte begränsar träningen. Därav mitt inlägg tidigare i tråden, som aldrig besvaras, där jag frågar om TS har tränat länge.

Smml
2009-02-13, 12:37
Det jag sa var att man kanske inte har nytta av att träna råstyrka om man satsar på explosivitet, och så är det om man har tränat ett tag och styrkan inte begränsar träningen. Därav mitt inlägg tidigare i tråden, som aldrig besvaras, där jag frågar om TS har tränat länge.

Varför skulle man inte ha nytta av att träna styrka bara för att man vill satsa på explosivitet? Den kan man träna både i dojon och när man kör lågreppare. Jag har blivit mycket explosivare och jag kör i princip aldrig högreps.

hasic
2009-02-13, 12:38
Varför skulle man inte ha nytta av att träna styrka bara för att man vill satsa på explosivitet? Den kan man träna både i dojon och när man kör lågreppare. Jag har blivit mycket explosivare och jag kör i princip aldrig högreps.

Har du provat att träna explosivt med några fler reps under en längre tidsperiod?

Smml
2009-02-13, 12:58
Har du provat att träna explosivt med några fler reps under en längre tidsperiod?

Hur många reps är några fler reps enligt dig?

hasic
2009-02-13, 13:01
Hur många reps är några fler reps enligt dig?

6-10. Har du inte tränat så utan att prova det så ser jag ingen anledning till varför du skulle förneka att det fungerar. Om du nu har provat det så tycker vi helt enkelt om olika sätt att träna explosivitet på.

Smml
2009-02-13, 13:05
6-10. Har du inte tränat så utan att prova det så ser jag ingen anledning till varför du skulle förneka att det fungerar. Om du nu har provat det så tycker vi helt enkelt om olika sätt att träna explosivitet på.

Har iaf tränat på 6-8 reps så explosivt som möjligt. Med lågreps menar jag 3-6 reps. Sen har jag inte förnekat att det fungerar, jag har bara sagt att jag tycker att lågreps är bra om man vill träna explosivitet och styrka. Om man tränar kampsport så tycker jag att det är bra att vara stark (kanske inte SL-stark och böja 400 kg) för att explosiviteten kan man som jag sa tidigare träna både med lågreps och på kampsportsträningarna. Varför skulle explosiva högreppare vara "bättre"?

hasic
2009-02-13, 13:08
Har iaf tränat på 6-8 reps så explosivt som möjligt. Med lågreps menar jag 3-6 reps. Sen har jag inte förnekat att det fungerar, jag har bara sagt att jag tycker att lågreps är bra om man vill träna explosivitet och styrka. Om man tränar kampsport så tycker jag att det är bra att vara stark (kanske inte SL-stark och böja 400 kg) för att explosiviteten kan man som jag sa tidigare träna både med lågreps och på kampsportsträningarna. Varför skulle explosiva högreppare vara "bättre"?

Jag säger inte att det är bättre att träna med högreps, men jag fick intrycket av att du påstår av att lågreps är det enda som är bra, därav mitt svar.

Smml
2009-02-13, 13:13
Jag säger inte att det är bättre att träna med högreps, men jag fick intrycket av att du påstår av att lågreps är det enda som är bra, därav mitt svar.

All träning är väl bra. Men av egen erfarenhet tycker jag att lågreps är bättre, därför förespråkar jag det.

rockafellah
2009-02-13, 15:46
Har du tränat styrketräning tidigare?

Började typ på allvar 2009.

rockafellah
2009-02-13, 15:49
Jävlar, 3 sidor på en dag:D Men när man tränar explosiv träning, ska man skjuta upp i tex. bänken snabbt då eller?

OBS! Det jag ser som funktionell träning är övningar som involverar stora delar av kroppen, basövningar:)

dojjan
2009-02-13, 16:07
Varför inte? Det är precis vad t.ex. Pavel Tsatsouline för kampsportare.

Varför skulle en sådan styrka vara ofunktionell?

Jag sa inte att det skulle vara ofunktionellt. Jag tror man vinner mer på att köra 10+ reps explosivt än att köra 2-3 om man tränar för att bli bra på kampsport.

Tricklev
2009-02-13, 16:17
Varför tjatar ni, Guddi har redan gett ett betydligt bättre svar än erat gnatande kommer ge.

Det beror på var man ligger i sin träning. Är man otränad så ökar man explosiviteten bara genom att öka sin maxstyrka. Explosiv träning ökar givetvis explosiviteten den med men där har man ett tak som sätts av maxstyrkan. Med andra ord så ska dom kombineras.

Mago
2009-02-13, 16:24
Jag tror att ryck och stöt är en väldigt bra grund för MMA.

rockafellah
2009-02-13, 16:59
Jag tror att ryck och stöt är en väldigt bra grund för MMA.

Hur går det till då? Som det låter?:em:

Mago
2009-02-13, 17:20
Hur går det till då? Som det låter?:em:

Det finns säkert bra instruktionsvideos med perfekta tekniker där ute, men så du vet vad jag pratar om:

Stöt. Filen heter t.o.m. "for MMA fighters". Yeah! ;)
KNOFGj4FnbQ

Ryck
2Rms41zxbqI

Cerwinbob
2009-02-13, 19:43
Exempel på upplägg (inkluderar ej uppvärmingsset). Magträning tillkommer.

Måndag

Knäböj 4x8
Stela marklyft 5x5
Lutande hantelpress 4x6
Kabelrodd, brett grepp 4x6
Hantellyft åt sidan 3 x 10
Hammercurls 3 x 10

Onsdag

Bänkpress 5x5
Skivstångsrodd, underhandsgrepp 4x6
Front squats 4x8
Good mornings 4x6
Skullcrushers 3x8
Vadpress 3x12+

Fredag

Marklyft 6x4
Benpress 3x12
Militärpress 5x5
Dips, med vikter 4x6
Bencurl 3x8
Hantelcurl 3x8

Väldigt bra träningsprogram kör själv detta, pragmatist på forumet som skrivit det. Liknar ditt fast lite rimligare träningsmängd samt övningsval.

krellik
2009-02-13, 23:40
Jävligt mycket volym där... Klarar man det sure säkert jävligt bra...

Men som backup ifall man går upp på hög träningsvolym på kampsporten (+5 pass) så tror jag att något i stil med:

Pass 1. Marklyft, militärpress, stångrodd

Pass 2. Knäböj, bänk/hantelbänk, chins

...är bra. Produktivt och väldigt lite volym om man håller ner seten, man kan öka på ett sånt här program även om man kör väldigt mycket kampsport och kompleterar med extra cardio...

Vill man lägga in något explosiv övning så lägger sig hantelryck lätt först på pass 1 och styrkevändningar lätt först på pass 2..

Black Star Abyss
2009-02-13, 23:43
Speciellt i MMA:n kommer du behöva bibehålla styrkan även efter lång ansträngning. Det är lätt att lyfta, vänta och brottas i början när man är full av energi. Halvvägs in i ronden skriker musklerna och man orkar knappt hålla emot längre. Satsa på explosivitet, skitbra kondition och bra mjölksyretålighet.

krellik
2009-02-13, 23:48
Maxstyrka är en oerhört viktig fysisk kvallitet. Det lägger som sagt grunden för hur explosiv du kan vara och tro det eller ej det lägger även grunden för hur uthålig du kan vara i en mma fight, ligger du tex nära din maxstyrka för att utföra ett kast så suger det mer ur din uthålighet än om du ligger på en mindre del av din maxstyrka, förmodligen mer relevant i uthålighets perspektiv när det gäller mma än att nöta armhävningar och hindusquts för muskeluthålighet.

Så max styrka är nog en av de vettigaste sakerna man kan träna utanför kampsports gymmet, speciellt eftersom de saker du nämnde tränar man bäst sportspecifikt -i- kampsports gymmet...

young_george
2009-02-13, 23:51
maxstyrka är en oerhört viktig fysisk kvallitet. Det lägger som sagt grunden för hur explosiv du kan vara och tro det eller ej det lägger även grunden för hur uthålig du kan vara i en mma fight, ligger du tex nära din maxstyrka för att utföra ett kast så suger det mer ur din uthålighet än om du ligger på en mindre del av din maxstyrka, förmodligen mer relevant i uthålighets perspektiv när det gäller mma än att nöta armhävningar och hindusquts för muskeluthålighet.

Så max styrka är nog en av de vettigaste sakerna man kan träna utanför kampsports gymmet, speciellt eftersom de saker du nämnde tränar man bäst sportspecifikt -i- kampsports gymmet...

w o r d!

rockafellah
2009-02-14, 02:07
Som jag fattat det är maxstyrka och exposivitet det man ska satsa på.
När jag vill göra muskeln uthålligare är det väl bara att köra en någorlunda tung vikt med många reps eller?

Till Krellik!!Men varför så få övningar? Visst, du har med alla basövningar typ men ändå. Inga dips tex?

hasic
2009-02-14, 02:19
Som jag fattat det är maxstyrka och exposivitet det man ska satsa på.
När jag vill göra muskeln uthålligare är det väl bara att köra en någorlunda tung vikt med många reps eller?

Till Krellik!!Men varför så få övningar? Visst, du har med alla basövningar typ men ändå. Inga dips tex?

Dels kör du med ett högt antal repetitioner, och dels kan du köra med kortare vila mellan sets.

Du får med triceps ordentligt i bänkpressen.

dyxeldoff
2009-02-14, 08:32
trana braziljans jujitsu tills vidare

krellik
2009-02-14, 12:42
Som jag fattat det är maxstyrka och exposivitet det man ska satsa på.
När jag vill göra muskeln uthålligare är det väl bara att köra en någorlunda tung vikt med många reps eller?

Till Krellik!!Men varför så få övningar? Visst, du har med alla basövningar typ men ändå. Inga dips tex?

Så "få" övningar just för att det ger mer energi över till det som är mest relevant för dej = kampsporten!
Musklerna klarar ofta ganska mycket innan de blir övertränade, nervsystemet ansträngs lättare när man kombinerar kampsport och styrketräning vilket ganska snabbt resulterar i ett sunkigt imunförsvar (inte bra om man har närkontakt med svettiga människor x timmar i veckan...) och en allmän håglöshet och ovilja att träna även fast kroppen "orkar"...

Det är även så att bra basövningar hjälper varandra, säg att du kör hantelbänk och militärpress tungt ett tag och lägger på rejält med vikter, byter du sen ut hantelbänken mot viktade dipps efter 2 månader så är du magiskt starkare i dipsen med (om du inte lagt på dej en massa extra fläsk som blir extravikt i den övningen....)
I slutändan är det bara du som bestämmer vad du klarar men tänk även så här att du -varje- pass ska ha en målbild att du lägger på antingen 2 solida reps med fullt rörelseomfång eller lägger på 2.5kg extra. Klarar du att göra det på de övningarna och inte känner dej utbränd till kampsportspassen så fine tryck på hur mycket som helst. Men jag tror ändå att det är den typen av resultat du ska förvänta dig av dig själv tror jag sätter saken i perspektiv och detta kräver en träningsjournal som du är noggrann med och som du läser igenom innan du går till gymmet...

Ta inte det här fel men av styrkeresultaten i din signatur (vilket det inte är något fel på eftersom du är nybörrjare) att döma så har du mer nytta av att bara öka din maxstyrka för att öka din explosivitet. Att ta upp din knäböj till 150kg och ditt marklyft till 200 nånstans kommer göra dej oerhört mycket mer explosiv. Det är den typen av styrkebas du letar efter.

krellik
2009-02-14, 12:49
Vill tillägga att den här mentaliteten att man ska ha med en övning för varje del av kroppen oftast är rotat i byggartänk där man vill försäkra viss direkt stimulans av varje del för att försäkra sig om muskeltillväxt.

Det är oftast som kampsportare bättre att i gymmet mer ha en styrkelyftares tänk om styrkeökningar och försöka att sluta tänka i muskel banorna... Det är ofta svårt för vi är ju alla lite fåfänga men man får försöka trösta sig att lägga man på 50kg på basövningarna så lägger man i regel på sig en del kött så länge man inte äter som en höna...

creperiet
2009-02-14, 14:54
Vill du bli stark i kampsport så måste du lägga in några styrkeuthållighetsmoment också. Tänk crossfit fast lite mindre teknikkrävande övningar och kanske ett litet ökat fokus på ren aerob kondition.

Bra tänk. Funktionellt för kampsporten borde vara en kombination av både explosivitet och styrkeuthållighet, där båda utförs med hög/mycket hög intensitet (vilket naturligt innebär ett lägre tempo och lättare vikter för det senare). Lägg explosivitet först.

krellik
2009-02-14, 15:02
Bra tänk. Funktionellt för kampsporten borde vara en kombination av både explosivitet och styrkeuthållighet, där båda utförs med hög/mycket hög intensitet (vilket naturligt innebär ett lägre tempo och lättare vikter för det senare). Lägg explosivitet först.

Och ni menar att ni inte får nog träning av denna fysiska kvallitet på själva kampsportspassen?

Om man säger så här, kör man 4a pass kampsport i veckan så lägger man lätt redan åtminstone 4a timmars träning på dessa kvalliteter...
Har man då låg styrka så är det nog -mer- effektivt att lägga de extra pass man orkar i veckan på att antingen höjas in maxstyka eller att tex skaffa sig en aerobisk bas om man nu inte har detta redan...

rockafellah
2009-02-14, 16:09
Har ni alla läst vad som står i början så kör jag inte kampsport just nu. Jag skrev att jag vill bygga en bra grund TILL HÖSTEN!! Eftersom alla grupper i stort sett är fulla just nu:)

krellik
2009-02-14, 16:24
Jag är lite uttråkad och understimulerad idag så jag tänkte roa mej med att flumma ut lite kring begreppet "funktionell träning" och kampsporter av typen MMA.

En sport som mma är så pass bred att de flesta sorters extra träning utanför kampsportslokalen kan vara "funktionell" i någon bemärkelse för någon aspekt av gamet.
Det man skulle kunna ta som exempel på aktiviteter som är mindre funktionella skulle kunna vara tex en 5 dagars bodybuilding split med fokus på isolationsövningar och med väldigt många set och reps till failure. Detta skulle i någon mening vara ofunktionellt eftersom det skulle krävas för mycket återhämnting, resultera i för lite styrkeökning jämfört med andra typer av styrketräning och möjligtvis skulle det resultera i lite för mycket massa ökning vilket skulle kunna göra att man hamnar i fel viktklass i onödan.
En annan typ av träning är att man försöker kombinera mma träningen med att tävla i maraton och dylikt, detta skulle förmodligen gå ut över ens explosivitet.

Dock finns det mma atleter på hög nivå som fys tränar på just detta sätt vilket säger en hel del om att det finns en stor bred i vad som kan vara funktionellt på ett eller annat sätt.

Det som är mest relevant är vad är funktionellt för just dig/mig så att säga. De flesta som börjar träna mma är väldigt svaga unga killar. Man brukar säga att en rimlig styrkenivå att försöka ligga på som mma atlet är 2.5xbw i marklyft, 2xbw i knäböj, 1.5xbw i bänkpress och 1xbw i strikt press över huvudet. Det innebär för en 80kg kille att han ska ligga i närheten av 200kg marklyft, 160kg knäböj, 120kg bänk och 80kg i press över huvudet. Detta gör att man är stark i sin viktklass i mma vilket är bra nog. Så kommer man in med en gedigen styrketränings bakgrund och ligger nära/över den här typen av siffror och har jättekass kondition så är det inte rimligt att man ska lägga 3-4 dagar i veckan på ren styrketräning om man samtidigt satsar på mma. Då kan man gott skära ner till 1-2 pass i veckan för att bibehålla eller höja sin styrka långsamt och lägga fokusen någon annan stans. Är man inte så explosiv i det här läget så kan förmodligen plyometrisk träning förefalla vara ren magi för sin mma träning..

Men är man en ung kille utan stor styrketränings erfarenhet som kanske ligger under 1xbw i de flesta av de här övningarna så har vi en helt annan situation, då kommer höjning av maxstyrkan automatiskt resultera i en höjning av explosiviteten, man kommer bli mer uthålig i många moment i en match eftersom man är tvungen att utöva en mindre del av sin maxstyrka, man kommer bli tåligare mot skador, etc. För den här atleten så är det ungefär så funktionellt det kan vara att lägga 2-3 pass i veckan vid sidan av mma träningen fokuserat att just höja sin maxstyrka och då vill jag hävda att i det läget så är det inte mer muskeluthålighet/mjölksyreträning som man ska lägga till eftersom man förmodligen redan får åtmistone en 3-5timmar solid sån träning genom sin kampsportsträning... Den här atleten begränsas även när det gäller explosiv styrka av sina svaga styrketräningsnivåer så här kommer nog inte plyometrisk träning kännas som samma magi som för den starkare atleten... Här har man nog mer nytta av att bekanta sig med olympiska lyft variationer delvis för att få in lite teknik i dem från början mer än något annat...

En annan aspekt är ifall man kommer helt otränad ur soffan och har en vilopuls över 70 så skulle det kunna vara i högsta grad funktionelt att lägga in en 2 pass i veckan med löpning i rätt intensitet i 60minuter... Joel från 8weeksout.com som är en topp mma tränare anser att från alla topp mma atleter han har arbetat med att som mma atlet ska man ligga med en vilopuls runt höga 40/låga 50. Har man lägre vilopuls än det så lägger man förmodligen för mycket träning åt uthålighets hålet vilket går ut över explosivieten, de anaerobiska bitarna och styrkan, medans är man betydligt över detta så kommer detta vara en brist som begränsar flera aspekter av ens träning.
...Så för atleten ur soffan skulla 2 såna här pass i högsta grad vara funktionella medans för någon som kommer in med en uthålighetsbakgrund så är det knappast något man behöver lägga tid på...

Så är man ny färsking i gamet är 2 enkla saker man kan kolla, vad ligger er styrka på i dessa 4a övningar relaterat till er kroppsvikt. Och hur är er vilopuls?

rockafellah
2009-02-14, 16:25
Har också kommit på en 2-split.

Pass1:
Explosivitet - Styrkevändning
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips
Clean and Jerk

Pass 2:
Explosivitet - Snatch med hantel
Styrka - Chins
Marklyft
Bänkpress
Frivändningar
Snatch

Dessa övningar är de jag vill träna så blev 6 övningar per pass. Kör varje pass 1 gång i veckan och resten blir kondition tills jag tappat några kilon:)

krellik
2009-02-14, 16:27
Har ni alla läst vad som står i början så kör jag inte kampsport just nu. Jag skrev att jag vill bygga en bra grund TILL HÖSTEN!! Eftersom alla grupper i stort sett är fulla just nu:)

Det spelar inte så stor roll.

1. Bli starkare.
2. Bli bättre på armhävningar. Detta eftersom man ofta behöver göra en jävla massa såna och ifall de inte tar så mycket ur en så är det enklare att fokusera på tekniken i början.
3. Ut och spring 2-3 gånger i veckan.
4. Vill du förbereda dig för intensiten i kampsportspassen släng in lite pass från crossfit.com eller rosstraining.com eller något i den stilen och kör 100%...

krellik
2009-02-14, 16:32
Har också kommit på en 2-split.

Pass1:
Explosivitet - Styrkevändning
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips
Clean and Jerk

Pass 2:
Explosivitet - Snatch med hantel
Styrka - Chins
Marklyft
Bänkpress
Frivändningar
Snatch

Dessa övningar är de jag vill träna så blev 6 övningar per pass. Kör varje pass 1 gång i veckan och resten blir kondition tills jag tappat några kilon:)


Fetmarkerade är just explosiviets övningar. Svårare sådana dessutom än de du kör först. Ska du köra dem så tar du bort styrkevändningarna och hantelrycken och lägger in dessa övningar där istället...

Anledningen till hantelryck och styrkevändingar är just att de var enklare att lära sig om man inte har en tyngdlyftningstränare och samtidigt få ut mycket av explosivitets fördelarna...

Edit: Du blandar terminologin mellan svenska och engelska:

Clean = Frivändning (vändning) Powerclean = styrke(fri)vändning
Clean and djerk = Frivändning till stöt (här skulle du kunna press eller stötpressa istället för stöt)
snatch = ryck

bara för tydlighetens skull...

rockafellah
2009-02-14, 16:38
Det spelar inte så stor roll.

1. Bli starkare.
2. Bli bättre på armhävningar. Detta eftersom man ofta behöver göra en jävla massa såna och ifall de inte tar så mycket ur en så är det enklare att fokusera på tekniken i början.
3. Ut och spring 2-3 gånger i veckan.
4. Vill du förbereda dig för intensiten i kampsportspassen släng in lite pass från crossfit.com eller rosstraining.com eller något i den stilen och kör 100%...

Just nu kör jag 3 fettförbränningspass och 1 konditionspass i veckan. Jag går också rätt mycket på morgonar för att slippa ha ont i ryggen under dagarna. Armhävningar klarar jag typ 50-60st i rad just nu:) Får väl bättra på till 100st!

krellik
2009-02-14, 16:40
Just nu kör jag 3 fettförbränningspass och 1 konditionspass i veckan. Jag går också rätt mycket på morgonar för att slippa ha ont i ryggen under dagarna. Armhävningar klarar jag typ 50-60st i rad just nu:) Får väl bättra på till 100st!

Det var bara ett standardsvar... 60 armhävningar räcker gott och väl för att vara nybörjare.

Hur är din kondition? Är den bra räcker det kanske med ett konditionspass, är det en svaghet så skulle du ha mer nytta av att köra åtminstone ett till...

rockafellah
2009-02-14, 16:40
Pass1:
Explosivitet - Styrkevändning och Clean and Jerk
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips


Pass 2:
Explosivitet - Snatch och Frivändningar
Styrka - Chins
Marklyft
Bänkpress
Frivändningar

Något sånt här då? Eller ska jag skippa styrkevändning och köra 1 explosivitetsövning/pass?

rockafellah
2009-02-14, 16:42
Det var bara ett standardsvar... 60 armhävningar räcker gott och väl för att vara nybörjare.

Hur är din kondition? Är den bra räcker det kanske med ett konditionspass, är det en svaghet så skulle du ha mer nytta av att köra åtminstone ett till...

Jag klarar att springa 1mil relativt lätt iaf:)(trots min form)

krellik
2009-02-14, 16:46
Pass1:
Explosivitet - Styrkevändning och Clean and Jerk
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips


Pass 2:
Explosivitet - Snatch och Frivändningar
Styrka - Chins
Marklyft
Bänkpress
Frivändningar

Något sånt här då? Eller ska jag skippa styrkevändning och köra 1 explosivitetsövning/pass?

Så här ska det se ut:

Pass 1. Frivändning till stöt. Alternativt kan du köra frävndning till press och ta bort pressen senare ur passet. Eller kör du bara frivändningar här.
-knäböj
-stångrodd
-militärpress
-dips

Pass 2. Bestäm dej för om du ska rycka eller frivända
-marklyft (tyngsta basövningen alltid först)
-bänkpress
-chins
Och nej inte mer frivändningar som är en teknikkrävande explosivitets övning. Dessa övningar ska ligga först, dels av explosivitets aspekten (behvöer vara fräsch för detta) och för teknik inlärningsaspekten.

Sen personligen tycker jag att ska du köra rena olympiska övningar som frivändning till stöt och ryck så behöver du någon kunnig som hjälper dej.

...annars ser det helt okej ut.

krellik
2009-02-14, 16:47
Jag klarar att springa 1mil relativt lätt iaf:)(trots min form)

tid?

Annars testa spring 12 minuter och se hur långt du kommer, dvs coopers test.

Vad är din vilopuls när du går upp ur sängen?

rockafellah
2009-02-14, 16:53
tid?

Annars testa spring 12 minuter och se hur långt du kommer, dvs coopers test.

Vad är din vilopuls när du går upp ur sängen?

Vet inte, men inte så bra skulle jag tippa;) Min vilopuls kanske ligger på 45 eller nåt när jag vaknar. Tog pulsen nyss, då var den 48bps.

rockafellah
2009-02-14, 16:57
Pass1:
Explosivitet - Clean and Jerk/Frivändning till press
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Dips

Pass 2:
Explosivitet - Snatch
Styrka - Marklyft
Bänkpress
Chins

Kör såhär. Jag kör snatch på pass2 eftersom jag inte vill göra Clean/frivändning 2 gånger i rad. Tänkte att de 2 första veckorna fixar jag in tekniken och kör 15 reps per övning.

krellik
2009-02-14, 16:57
Vet inte, men inte så bra skulle jag tippa;) Min vilopuls kanske ligger på 45 eller nåt när jag vaknar. Tog pulsen nyss, då var den 48bps.

Pulsen ligger där den ska iallafall. För din del skulle det vara intressant att göra ett cooperstest och se var du ligger.

Sen så är ju saken att du behöver inte göra något speciellt för att bara börja träna, du behöver inte tro att du måste vara i superbra form för att våga dig dit, dock är det inte fel att utnyttja tiden så bra som möjligt och bygga upp kondition och styrka.

krellik
2009-02-14, 17:00
Tänkte att de 2 första veckorna fixar jag in tekniken och kör 15 reps per övning.

nej nej nej

Aldrig över 3 reps.

-Och- låga vikter.

Och det kräver mer än några veckor att lära dej riktiga sittvändning, stötar och ryck med stång...

Jag är fortsatt skeptisk. Bästa fall så skadar du dig inte så att du sabbar din mma träning i förtid.

...Seriöst tänk efter och sök upp en styrketränings tränare för att åtmionstone ge dej någon form av grund att starta från om du nu verkligen ska göra dem...

rockafellah
2009-02-14, 17:01
Varför inte över 3 reps? Jag hade tänkt köra 5reps när jag kan tekniken.

krellik
2009-02-14, 17:05
Varför inte över 3 reps? Jag hade tänkt köra 5reps när jag kan tekniken.

Olympiska lyft mår bäst som singlar. Väldigt tekniska lyft och formen tenderar att gå åt helvete på högre repetitioner.

rockafellah
2009-02-14, 17:08
Okej. Men ska jag köra typ 1 rep och kanske 5set då eller?

krellik
2009-02-14, 17:11
...Och kör du styrkevändningar och hantelryck så är det inga problem att köra 5or när du har koll på läget.

Men riktiga frivändningar (sittvändningar), stötar och ryck med stång är en annan historia och då är 5rep "högre rep"...

Pet lyft. Min åsikt är att det är lite av ett sidospår, vill du bli tyngdlyftare eller kampsportare? Jag menar inte att du inte i längden kan behärksa både tyngdlyftning och mma eller vad du nu skulle köra, men om du just nu vill fokusera dej för att förbereda dej för mma så skulle jag rekomendera att fokusera mer på maxstyrka och flås än att peta teknik med de riktiga olympiska lyften...

rockafellah
2009-02-14, 17:12
Då kör jag samma styrkeövningar men explosivietsövningarna får bli styrkevändning och hantelryck?

krellik
2009-02-14, 17:15
Då kör jag samma styrkeövningar men explosivietsövningarna får bli styrkevändning och hantelryck?

Det tror jag är en bra ide.

Det är inte så att styrkevändingar och hantelryck är barnsligt lätta, de är bara lätta i förhållande till de "riktiga" variationerna. Inte lättare än chins och marklyft eller knäböj..

Jag tror du kommer hinna lägga en bra styrkegrund på det passet tills du börjar om du är konsekvent med träningen och äter och sover bra, lycka till!:hbang:

rockafellah
2009-02-14, 17:16
Det tror jag är en bra ide.

Det är inte så att styrkevändingar och hantelryck är barnsligt lätta, de är bara lätta i förhållande till de "riktiga" variationerna. Inte lättare än chins och marklyft eller knäböj..

Jag tror du kommer hinna lägga en bra styrkegrund på det passet tills du börjar om du är konsekvent med träningen och äter och sover bra, lycka till!:hbang:

Bra, äntligen kommer vi fram till ett bra pass!:thumbup: Måste säga att jag är jävligt imponerad av dig;) Beundrar att du orkar sitta och lära upp en idiot som jag att träna rätt till MMA:em: