handdator

Visa fullständig version : Har jag fattat kost och träningslära rätt?


Workoutboy234
2009-02-12, 21:04
Jag har nu läst i min bok om hälsa+idrott som jag fick från skolan.
Har läst hälsa+träningslära i den nu och jag har ett par frågor, eller saker som jag inte riktigt är 100% litar på som står i boken.
(Har ingen läxa i detta men det är möjligt att det kanske kommer på fråga nån gång lite senare i idrottsutbildningen... men det är inte därför jag frågar så jag hoppas inte det ses som läxhjälp).

Påståenden från bok:

-För att få ut så mycket näring från maten som möjligt bör du äta 3 stora mål+2 mellanmål.
Jag vet ett måltidsfrekvens inte gör någon skillnad om man ska gå ner i vikt vid samma kalori-intag men är det så att man tar upp näringen bättre om man äter ofta? (Jämfört med 3 lite större mål). Tvivlar på det men jag vet inte.

-HDL-kolesterol är bra som sänker risk för hjärt och -kärl sjukdomar och LDL är dåligt kolesterol som har motsatt effekt. Lågintensiv träning gör att kroppen (levern?) skickar ut mer bra kolesterol och mättat fett gör att kroppen skickar/tillverkar dåligt kolesterol.
Jag har läst ett par trådar om detta här på kollo och det verkar vara lite tvivel om ifall detta är sant. Alltså att t.ex. kolesterol från maten ökar ens kolesterol-värde, vissa säger väl att levern producerar mindre kolesterol och att det därför jämnar ut sig. Det kanske är så att man inte har ett helt säkert svar på denna frågan än.

-Man behöver bara 50g protein/dag. Överskott bryts ner till energi eller fett.
Menas det då 50g/dag för att överleva/få tillräckligt för att täcka alla organs protein behov utan att de blir skadade? För att 50g/dag är 0.8g/kg för mig och JUST för muskelmassa så är det väl mer opti med 1.5-2g/kg (men de skriver väl inte en bok om hur man bäst bygger muskler och undrar därför om de kanske menar att man behöver 50g/protein (om man är inom "normalvikt" på bmi skalan får jag väl anta att boken menar) för att överleva.

-Hårt arbete+värme=2-3 liter svett/timme.
Tycker bara att det låter mycket.

-Tugga maten ordentligt, då tillgodogör du dig näringen bättre.
Kanske att maten smälter lite snabbare eller så, men tillgodogör man sig verkligen näringen bättre?

Uppskattar alla svar! Hoppas jag inte skrev för mycket nu.

King Grub
2009-02-12, 21:07
Punkt 1 och 3 är direkt felaktiga.

50 gram protein räcker för överlevnad, men för att få maximala träningsresultat krävs betydligt mer.

Workoutboy234
2009-02-12, 21:11
Punkt 1 och 3 är direkt felaktiga.

50 gram protein räcker för överlevnad, men för att få maximala träningsresultat krävs betydligt mer.

Ok, tack så hemskt mycket. :thumbup:

Eddie Vedder
2009-02-12, 21:24
Kolesteroldelen handlar inte om dietärt kolesterol utan om HDL respektive LDL. De benämns i regel som "det goda kolesterolet" respektive "det onda kolesterolet" men att beskriv det som olika sorters kolesterol är helt felaktigt och jag fattar faktiskt inte varför den beskrivningen lever vidare.

Den leder ju uppenbarligen till förvirring. Det handlar alltså om olika transportproteiner, två lipoproteiner som transporterar bl.a. kolesterol men även protein och triglycerider. De har olika egenskaper i kroppen och balansen däremellan anses idag av vikt för hälsan. Men att enbart mäta LDL-partiklar kontra HDL-partiklar förefaller vara en alldeles förenklad indikation på hjärt- kärlhälsan även det.

mikaelj
2009-02-12, 21:45
Tills vidare är väl Apo-kvoten ett bättre mått än enbart LDL/HDL, åtminstone?

Teorin om LDL är väl dessutom att de oxiderar lättare och ställer till det i kärlen. Men uppgiften annars för kolesterol är väl som förstadium till diverse hormoner samt för att stabilisera cellväggar när man äter för mycket fleromättade fetter, om jag förstått det rätt.

Workoutboy234
2009-02-12, 22:43
Oj tack för alla svar, tror jag förstår det här med kolesterol lite bättre nu. :)
Glömde dock en fråga, det står typ såhär i boken:

"Man ska inte ta snabbt socker innan träning eftersom då reagerar insulinet och tar upp sockret från blodet och kan t.o.m. göra så att blodsockernivåerna blir lägre än innan"
Hmm, borde inte detta bero på insulinkänsligheten? (Eller har jag HELT missuppfattat vad insulinkänslighet är?)

Workoutboy234
2009-02-12, 22:57
Kolesteroldelen handlar inte om dietärt kolesterol utan om HDL respektive LDL. De benämns i regel som "det goda kolesterolet" respektive "det onda kolesterolet" men att beskriv det som olika sorters kolesterol är helt felaktigt och jag fattar faktiskt inte varför den beskrivningen lever vidare.

Den leder ju uppenbarligen till förvirring. Det handlar alltså om olika transportproteiner, två lipoproteiner som transporterar bl.a. kolesterol men även protein och triglycerider. De har olika egenskaper i kroppen och balansen däremellan anses idag av vikt för hälsan. Men att enbart mäta LDL-partiklar kontra HDL-partiklar förefaller vara en alldeles förenklad indikation på hjärt- kärlhälsan även det.

Suttit och tänkt på detta lite nu. Så det är alltså samma kolesterol, bara det att det är olika transportproteiner som transporterar olika protein och triglycerider. Eller är jag helt fel på det?

Rahf
2009-02-12, 22:58
Oj tack för alla svar, tror jag förstår det här med kolesterol lite bättre nu. :)
Glömde dock en fråga, det står typ såhär i boken:

"Man ska inte ta snabbt socker innan träning eftersom då reagerar insulinet och tar upp sockret från blodet och kan t.o.m. göra så att blodsockernivåerna blir lägre än innan"
Hmm, borde inte detta bero på insulinkänsligheten? (Eller har jag HELT missuppfattat vad insulinkänslighet är?)

Ett annat argument är att prestationsförmågan inte ökar av kolhydratsintag före träning. Har man käkat någon/några timmar innan så behövs det inte heller.

Scratch89
2009-02-12, 23:01
Oj tack för alla svar, tror jag förstår det här med kolesterol lite bättre nu. :)
Glömde dock en fråga, det står typ såhär i boken:

"Man ska inte ta snabbt socker innan träning eftersom då reagerar insulinet och tar upp sockret från blodet och kan t.o.m. göra så att blodsockernivåerna blir lägre än innan"
Hmm, borde inte detta bero på insulinkänsligheten? (Eller har jag HELT missuppfattat vad insulinkänslighet är?)
Det där låter konstigt, ja. Insulin kommer att utsöndras ja, och möjligen kommer det utsöndras tillräckligt mycket för att kunna trycka ner blodglukosnivåerna, men det finns fyra (4!) andra hormon som ser till att det inte sjunker under normala värden.

Suttit och tänkt på detta lite nu. Så det är alltså samma kolesterol, bara det att det är olika transportproteiner som transporterar olika protein och triglycerider. Eller är jag helt fel på det?
Nej, du har rätt. Se på bilden här som jag länkar till. Till vänster har du HDL, dvs lipoproteiner med hög densitet (transportprotein med lite fettlösliga ämnen, kolesterol). Till höger har du LDL, dess motsats. Mycket mer kolesterol, som gör att densiteten sjunker (fett flyter ju som bekant på vatten).

http://www.walgreens.com/library/graphics/images/en/19279.jpg

Workoutboy234
2009-02-12, 23:08
Tack så mycket Scratch! Känns alltid skönt när man förstår något som tidigare skulle vara helt otänkbart att ens försöka sig på att förstå.

Guddi
2009-02-12, 23:20
-Hårt arbete+värme=2-3 liter svett/timme.
Tycker bara att det låter mycket.Det är fullt möjligt men det är få människor som orkar arbeta på den intensiteten över en timme så mängden blir inte så farlig ändå. Räcker med att man får i sig någon liter under aktiviteten så klara man sig fint.

"Man ska inte ta snabbt socker innan träning eftersom då reagerar insulinet och tar upp sockret från blodet och kan t.o.m. göra så att blodsockernivåerna blir lägre än innan"
Hmm, borde inte detta bero på insulinkänsligheten? (Eller har jag HELT missuppfattat vad insulinkänslighet är?)Det varierar från person till person hur man svarar på kolhydrater säg en 20-30 minuter innan träning. vissa får en sänkt blodsockernivå men man har ändå inte sett någon påverkan på prestationen.

Workoutboy234
2009-02-12, 23:23
Det är fullt möjligt men det är få människor som orkar arbeta på den intensiteten över en timme så mängden blir inte så farlig ändå. Räcker med att man får i sig någon liter under aktiviteten så klara man sig fint.

Det varierar från person till person hur man svarar på kolhydrater säg en 20-30 minuter innan träning. vissa får en sänkt blodsockernivå men man har ändå inte sett någon påverkan på prestationen.

Aha, för att det antyds i min bok. Tack för svar :)

mikaelj
2009-02-13, 07:09
Hmm, borde inte detta bero på insulinkänsligheten? (Eller har jag HELT missuppfattat vad insulinkänslighet är?)

Delvis något om celler som jag inte vet något om, delvis hur pass tömda dina muskelglykogenlager är. När det finns plats kvar i dem hamnar sockret där direkt.