handdator

Visa fullständig version : Vänja sig vid proteintillskott etc


Snakebite
2009-02-12, 20:32
Jag säljer kosttillskott i London och får då alla möjliga dumma men även kloka frågor. Jag är ingen expert men har ändå tillräcklig kunskap/erfarenhet för att kunna guida dem flesta kunderna i djungeln. En fråga jag ofta får är om man ska behöva "vila" från t.ex. proteintillskott när man använt det ett tag. Något som jag afärdat som nonsens eftersom en tränande individ alltid kommer att ha en större muskelnedbrytning/uppbyggnad(proteinomsättning) än gemene man.

Har dock klurat på möjligheten till att proteinsyntesen alltid stimuleras lika mycket vid intag av snabba proteiner på tom mage. Självklart lär ju detta variera naturligt men rent hypotetiskt skulle det kunna vara så att t.ex. fria EAA eller vassle skulle stimulera proteinsyntesen mindre under år 3 av ett kontinuerligt användande än för personen som just börjat använda dem? Gissar att det kanske aldrig undersökts men vad tror ni?

(En parentes...min favoritfråga är: Hur stor kommer jag vara efter jag ätit detta kosttillskott. Självklart mycket enkelt att ge ett adekvat svar på :D )

King Grub
2009-02-12, 20:37
Ja, så är det antagligen, eller i alla fall så att man vänjer sig vid träning+aminosyror, så att gensvaret blir mindre med tiden.

The response to a single bout of exercise is of limited practical interest, as lasting beneficial effects of exercise require exercise training. We therefore examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise. We found that neither resting nor postexercise net muscle protein balance was affected by exercise training. In other words, the extent of negative protein balance after exercise was the same before and after training. Further, the anabolic response to amino acids after training was blunted. The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids.

J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S.

Resultaten kommer från Tipton och Wolfes Response of muscle protein metabolism to resistance training and acute resistance exercise during hyperaminoacidemia. Am J Physiol, 2006.

Det är tyvärr fortfarande in press och inte publicerad än.

Snakebite
2009-02-12, 20:46
Där ser man på. Man kanske skulle sluta med träning och kosttillskott i några år för att danka ner sig och börja på en lägre nivå för att få en bättre effekt...lol

Aftonbladet
2009-02-12, 20:52
Där ser man på. Man kanske skulle sluta med träning och kosttillskott i några år för att danka ner sig och börja på en lägre nivå för att få en bättre effekt...lol

Men va fan.... Total hysteri har fan drabbat alla som är seriösa med sin träning, de blir fan uberseriösa.

Gäller detta protein i allmänhet? Vänjer sig kroppen vid protein? För i så fall är det riktigt strange..

Kischen
2009-02-12, 20:58
Men va fan.... Total hysteri har fan drabbat alla som är seriösa med sin träning, de blir fan uberseriösa.

Gäller detta protein i allmänhet? Vänjer sig kroppen vid protein? För i så fall är det riktigt strange..

Vad menar du? Det var ganska uppenbart att det du citerade var ett skämt.

King Grub
2009-02-12, 21:05
Där ser man på. Man kanske skulle sluta med träning och kosttillskott i några år för att danka ner sig och börja på en lägre nivå för att få en bättre effekt...lol

Eller så är det styrketräningen som är faktorn man måste vila en längre tid från för att få tillbaka den tidigare effekten... och då är det ju tveksamt om man vinner något på det i längden.

Alla vet ju, att det går långsammare med tiden att öka i muskelmassa. Det här kanske är en av dom naturliga mekanismerna som reglerar detta. En annan är att proteinsyntesen är förhöjd mycket kortare tid efter träning, om man är van vid styrketräning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104747

Snakebite
2009-02-12, 21:06
Men va fan.... Total hysteri har fan drabbat alla som är seriösa med sin träning, de blir fan uberseriösa.

Gäller detta protein i allmänhet? Vänjer sig kroppen vid protein? För i så fall är det riktigt strange..

lol = Laugh out loud. Något skämtsamt inlägg kanske ;)

Tabbe
2009-02-13, 09:44
äh det är ju aftonbladet :D ;)

Har också fått den frågan brukar kontra med vänjer du dig vid ett glas mjölk/en kycklingfilé.

Även om det svaret inte är helt korrekt eftersom frågan här va om kroppen vänjer sig vid det snabba intaget av aminosyror.