handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt helkroppsupplägg


Locked
2009-02-12, 19:32
Kör i dagsläget följande övningar. Frivändningar, marklyft, bänkpress, skivstångsrodd, militärpress, i den ordningen. Sen kör jag lite crunches, omvända ryggresningar, tåhävningar och upphopp i cirkel.

Målet är att bli starkare och mer explosiv. Jag tränar även ganska mycket löpning, och fokus just nu ligger väl på att bli snabbare. Men jag vill inte utesluta eller strunta i styrkan, tvärtom. Jag är medveten om att dessa två begränsar varandra mer eller mindre.

Jag har några frågor. Dom där fem basövningarna, räcker dom? Symmetri är inte målet som sagt, men jag vill ju inte att något ska släpa. Räcker frivändningarna för benen? Jag har inte möjlighet att köra knäböj, då jag tränar hemma och inte har någon ställning för detta ännu.

Sen har jag börjat fundera över grejerna jag kör sist. Crunches och omvända ryggresningar är med av gammal vana. Upphoppen har jag lagt in nyligen för spänst. Försöker även få in lite mer sådana övningar, och funderar därför på att slopa crunches och ryggresningar.

Gör ryggresningarna någon nytta? Behövs dom för mina syften? Dito för crunches?

Kanske någon har tips på bra spänstövningar för löpning främst också?

ceejay
2009-02-12, 19:34
Råder dig att försöka göra så att du kan köra knäböj, starka ben är positivt i allt. Frivändningar räcker ej.

Toby Asp
2009-02-12, 20:34
Skulle nog säga att frivändningar visst kan räcka för benen. Har man bra teknik kan man lassa på bra med vikt. Sen är ju även marklyft delvis en benövning.

Ryggresningar och crunches är inte nödvändiga. Är det annat du vill få med så skippa dom.

jwzrd
2009-02-12, 20:37
Jag tycker du kan ta bort en av frivändningar, marklyft och stångrodd och istället lägga till knäböj. Knäböj kommer att utveckla din spänst, styrka och snabbhet bättre. Frivändningar är svårt att göra på ett bra sätt och den övningen tillskrivs egenskaper den inte har för vem som helst. Man blir inte "snabb" av den. Man blir möjligen jävligt öm och får stora kappmuskler. Om man inte är duktig på den som man blir av att få instruktioner under lång tid av tyngdlyftare.

Locked
2009-02-12, 22:40
Fokus i träningen ligger visserligen på löpningen, för tillfället. Men när jag tränar styrka så tränar jag styrka, och då gör det inget för mig om frivändningar kanske inte ger något för löpningen.

Tekniken där är, jag ska inte säga att den är perfekt, för jag är ingen tyngdlyftare, och har aldrig fått instruktioner av en sådan. Däremot har jag spenderat en hel del tid med att titta på filmer, läsa om det, och försöka bana in en korrekt rörelse. Och det har gått rätt bra tycker jag.

Men ja. Knäböj alltså. Ja, jag anade ju att jag inte skulle komma undan med bara frivändningar kanske. Jag får försöka arbeta in knäböj snart då.

Tills vidare, hur är det med knäböj med hantlar? Kan det duga? Kan det rentav vara likvärdigt med vanliga knäböj mer eller mindre? Förutsatt att man kan lasta på tillräckligt med vikt på hantlarna då.

hoikka poika
2009-02-12, 22:54
Fokus i träningen ligger visserligen på löpningen, för tillfället. Men när jag tränar styrka så tränar jag styrka, och då gör det inget för mig om frivändningar kanske inte ger något för löpningen.

Tekniken där är, jag ska inte säga att den är perfekt, för jag är ingen tyngdlyftare, och har aldrig fått instruktioner av en sådan. Däremot har jag spenderat en hel del tid med att titta på filmer, läsa om det, och försöka bana in en korrekt rörelse. Och det har gått rätt bra tycker jag.

Men ja. Knäböj alltså. Ja, jag anade ju att jag inte skulle komma undan med bara frivändningar kanske. Jag får försöka arbeta in knäböj snart då.

Tills vidare, hur är det med knäböj med hantlar? Kan det duga? Kan det rentav vara likvärdigt med vanliga knäböj mer eller mindre? Förutsatt att man kan lasta på tillräckligt med vikt på hantlarna då.

Under antagandet att du håller armarna längs sidan av kroppen så skulle jag säga att det mer skulle likna marklyft än knäböj.

Frivänd upp stången och kör frontböj!

50cent
2009-02-13, 10:02
marklyft bakom ryggen(hacksquat) tar mycket på benen än vanliga mark

hoikka poika
2009-02-13, 10:31
marklyft bakom ryggen(hacksquat) tar mycket på benen än vanliga mark

Jaha?

Locked
2009-02-13, 11:33
Hacksquats har jag prövat, dom känns inte rätt.

Det där med att frivända vikten och frontböja hade jag faktiskt inte tänkt på. :smash: Det skall prövas.

-S-T-
2009-02-13, 11:38
Jag har inte möjlighet att köra knäböj, då jag tränar hemma och inte har någon ställning för detta ännu.

Kör zercherböj, lyft av från bänken.

JFO
2009-02-13, 20:48
Marklyft är en variant av knäböj rätt utförd. Man kan variera denna me stångens placering, en är under gumpen.