handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med att basera dagens proteinintag på ägg?


Black Star Abyss
2009-02-12, 18:21
Satt och lekte med tanken att vara supersnål ekonomiskt, och som huvudsakliga proteinkälla ha ägg i några dagar, eller någon vecka. Skulle det finnas några nackdelar med en sådan kost?

Scratch89
2009-02-12, 18:24
Det blir rätt så mycket fett. Även fast det är bra fett, så blir det ändå en hel del. Du får ju lika mycket protein från mjölk för ungefär samma peng, om du vill vara ekonomisk. Eller havregryn.

mikaelj
2009-02-12, 18:47
20 XL-ägg, ~1,4 kg, ger 11*14 = 154g fett och 12*14 = 168g protein, totalt ~2000 kcal. Fast det är lite slöseri med protein, förstås.

Utöver järn och C-vitamin får du dessutom i dig allt(?) du behöver från ägg.

agazza
2009-02-12, 19:05
Du får 24 ägg för 20kr på Ö&B

Jag åt väldigt mycket ägg förra året, det kan du se i journalen. Ungefär 5-7 ägg om dagen.

Det var enkelt gott och billigt, en rostad fullkornsmacka, med kaviar + mjölk, lunch middag, kvällsfika nästan varje dag.

Sverker
2009-02-12, 19:15
Mycket ägg kommer att trycka upp mängderna kolesterol i blodet.

Bra eller dåligt ? Det får tiden visa, ingen som vet.

mikaelj
2009-02-12, 19:18
Mycket ägg kommer att trycka upp mängderna kolesterol i blodet.

Är det så, eller kommer levern att minska sin egenproduktion?

Om det nu är så är det ändå HDL och den fluffiga varianten av LDL som ökar. Ett Apo-test kommer visa att du fått bättre värden. Dåliga kolesterolvärden får du av kolhydrater...

Sverker
2009-02-12, 19:39
Letar just nu runt efter abstraktet. Fanns någon text att hög äggkonsumtion tryckte upp mängden cirkulerande kolesterol i blodet. Jag tolkade det som en ren förskjutning av jämnvikten. Det som är avgörande är hur mycket som fäster i blodkärlsväggarna.




Men hur får du ihop kopplingen kolhydrater med kolesterol i blodet ?

Handcuff
2009-02-12, 19:44
Men hur får du ihop kopplingen kolhydrater med kolesterol i blodet ?

Kolhydrater är roten till allt ont här i världen. Finns massa spännande böcker som behandlar kolhydratens ondska *rolleyes*

Kischen
2009-02-12, 19:45
Dåliga kolesterolvärden får du av kolhydrater...

Låter som helt ny forskning, källa?

mikaelj
2009-02-12, 19:52
Jag förutsatte att det var ett välkänt faktum att kolhydrater ökar nivåerna av VLDL och "täta" LDL (dåligt), och att mättat fett höjer nivåerna av HDL och "fluffigt" LDL (bra)?

Ex. Influence of dietary carbohydrate and fat on LDL and HDL particle distributions, men jag är säkert på att ni kan hitta fler.

A.Steinbach
2009-02-12, 19:56
Extremt högt kolhydratintag eller hög andel snabba kolhydrater/socker ökar mängderna av VLDL pga ökad DNL i levern pga att det bildade fettet ska transporteras ut i blodet.

Inga problem för ett aktiv person som äter en balanserad kost med mindre mängd skräpmat.

Sverker
2009-02-12, 20:09
Jag förutsatte att det var ett välkänt faktum att kolhydrater ökar nivåerna av VLDL och "täta" LDL (dåligt), och att mättat fett höjer nivåerna av HDL och "fluffigt" LDL (bra)?

Ex. Influence of dietary carbohydrate and fat on LDL and HDL particle distributions, men jag är säkert på att ni kan hitta fler.

In particular, increased levels of small, dense LDL particles, together with reduced levels of large HDL and increases in small HDL, are integral features of the atherogenic dyslipidemia found in patients with insulin resistance, obesity, and metabolic syndrome.

Knappast relevant för någon som tränar.

Black Star Abyss
2009-02-12, 20:16
Det blir rätt så mycket fett. Även fast det är bra fett, så blir det ändå en hel del. Du får ju lika mycket protein från mjölk för ungefär samma peng, om du vill vara ekonomisk. Eller havregryn.

Kanske med normal mjölk, men jag är laktoskänslig. Har inte räknat på vad proteinet kostar i laktosfria mjölken dock.

Mycket ägg kommer att trycka upp mängderna kolesterol i blodet.

Bra eller dåligt ? Det får tiden visa, ingen som vet.

Var går då gränsen för mycket? Jag har ätit två ägg om dagen i 3 år.

mikaelj
2009-02-12, 20:25
Var går då gränsen för mycket? Jag har ätit två ägg om dagen i 3 år.

Jag tror inte att ens den dubbla eller trippla mängden är någon fara.

(se tråden "Kan naturlig kost orsaka sjukdom?")

Scratch89
2009-02-12, 20:26
Sambanden mellan dietärt och kroppseget kolesterol verkar minska hela tiden. Men det är såklart under normala omständigheter; om du äter så mycket kolesterol att du överstiger hela ditt kroppslager (säg, fem gram eller så), så spelar det ju ingen roll om levern slutar producera det; det är fortfarande för höga nivåer.

mikaelj
2009-02-12, 20:28
In particular, increased levels of small, dense LDL particles, together with reduced levels of large HDL and increases in small HDL, are integral features of the atherogenic dyslipidemia found in patients with insulin resistance, obesity, and metabolic syndrome.

Knappast relevant för någon som tränar.

Så fort du har fyllda glykogenlager, vilket definitivt gäller för de som tränar givet vad jag sett vad folk äter här på Kolozzeum, har kroppen ingen annanstans att lagra undan kolhydraterna. Vad händer då med dem?

Eddie Vedder
2009-02-12, 20:29
Var går då gränsen för mycket? Jag har ätit två ägg om dagen i 3 år.

det är definitivt inte mycket iaf. Jag har käkat 26 ägg sedan i måndags, tror det var 43 stycken förra veckan. Jag påstår inte att jag rekommenderar det men det är åtminstone en konsumtion som jag antar att de allra flesta skulle klassa som stor.

Är det något jag inte oroaor mig över så är det kolesterol i födan från det kanske nyttigaste livsmedlet man kan tänka sig.

Den dagen jag får svart på vitt att ägg påverkar Apokvoten negativt och leder till mer oxiderat kolesterol i kärlväggen så litar jag på den hypotesen.

Knappast relevant för någon som tränar.

Knappast ovanligt att folk under långa perioder ligger på överskott och kolhydratrik kost i kombination med ett inaktivt liv (d.v.s styrketräning som enda motionsform).

Sverker
2009-02-13, 07:05
Jag blir alldeles paff:(

Folk äter för mycket och fläskar på sig. De är inte aktiva i vardagen och dessutom lullar man runt på gymmet utan gnista och glöd.
Så skyller man de stora fettdepåerna på kolhydraterna.


Självklart så blir glukosen till fett ifall man äter för mycket. Det är heller ingen skillnad ifall man äter för mycket fett. Det stoppas också undan i fettdepåerna. Till sin ytterlighet kan man också bli fet av protein. Det är bara lite svårare men också dyrare och miljövidrigare.

Varför inte plocka fram någon studie på normalviktiga samtidigt som de är relativt aktiva. Hur måga av dem har förhöjda kolesterolvärden samt förhöjda mängder neutrallipider i blodet ? Hur många av dem har förhöjt blodtryck ? Hur ser fördelningen ut mellan de som baserar sin kost på kolhydrat jämfört med en grupp med större andel fett. Vilka slipper undan och vilka drabbas av det metabola syndromet ?



Jag gissar att det inte är några större skillnader mellan grupperna:D

roosm
2009-02-13, 08:36
Det finns ju kyckling filé för ca 69 kr kilot på många billigare matbutiker. Och även dyrare matbutiker om man tittar åt euroshopper eller liknande.
Torkade bönor brukar kunna ge bra mängd protein för pengarna annars.
Och jag hade tippat på att om det inte gäller någon längre tid så är det ingen större fara att käka ägg i stora mängder. Hittar du dessutom 24 pack för 20 kr så kan du ju kasta gulorna med gott samvete, det e fortfarande galet billigt.
Havregryn är som sagt också en bra, billig källa till protein.
Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Jag har faktiskt själv funderat på att göra liknande, om än inte så extremt så att jag bara skulle käka ägg, bara för att testa hur lågt man kan pressa mat-budgeten en månad (och då är det inte ens jag som står för matkostnaderna...). =)

Tolkia
2009-02-13, 09:59
+1 på Sverker. Som vanligt verkar det svårt att skilja mellan konsekvenserna av övervikt orsakad av överkonsumtion av kolhydrater och konsekvenskerna av konsumtion av kolhydrater.

jwzrd
2009-02-13, 10:13
Jag blir alldeles paff:(

Folk äter för mycket och fläskar på sig. De är inte aktiva i vardagen och dessutom lullar man runt på gymmet utan gnista och glöd.
Så skyller man de stora fettdepåerna på kolhydraterna.


Självklart så blir glukosen till fett ifall man äter för mycket. Det är heller ingen skillnad ifall man äter för mycket fett. Det stoppas också undan i fettdepåerna. Till sin ytterlighet kan man också bli fet av protein. Det är bara lite svårare men också dyrare och miljövidrigare.

Varför inte plocka fram någon studie på normalviktiga samtidigt som de är relativt aktiva. Hur måga av dem har förhöjda kolesterolvärden samt förhöjda mängder neutrallipider i blodet ? Hur många av dem har förhöjt blodtryck ? Hur ser fördelningen ut mellan de som baserar sin kost på kolhydrat jämfört med en grupp med större andel fett. Vilka slipper undan och vilka drabbas av det metabola syndromet ?



Jag gissar att det inte är några större skillnader mellan grupperna:D

Nu ska du inte vara så rationell och genomtänkt. :)

mikaelj
2009-02-13, 19:48
Varför inte plocka fram någon studie på normalviktiga samtidigt som de är relativt aktiva. Hur måga av dem har förhöjda kolesterolvärden samt förhöjda mängder neutrallipider i blodet ? Hur många av dem har förhöjt blodtryck ? Hur ser fördelningen ut mellan de som baserar sin kost på kolhydrat jämfört med en grupp med större andel fett. Vilka slipper undan och vilka drabbas av det metabola syndromet ?

Det är lätt, bara att titta på blodet hos blodgivare. Är det grumligt äter hen troligtvis SNR, är det genomskinligt är det troligtvis lågkolhydratkost.

Sverker
2009-02-13, 19:56
För mig är en grumlig lösning en suspension av partiklar. Helt enkelt ämnen som inte löst sig fullständigt. Låter direkt livsfarligt med olösta partiklar i blodet när blodet pressas genom alveolerna i lungerna eller nefronerna i njurarna:( För att inte prata om de finaste blodkärlen i hjärnan och hjärtat.

Berätta för mig vad grumligheten beror på.

Morty
2009-02-14, 00:53
För mig är en grumlig lösning en suspension av partiklar. Helt enkelt ämnen som inte löst sig fullständigt. Låter direkt livsfarligt med olösta partiklar i blodet när blodet pressas genom alveolerna i lungerna eller nefronerna i njurarna:( För att inte prata om de finaste blodkärlen i hjärnan och hjärtat.

Berätta för mig vad grumligheten beror på.

Kolhydrater! Gift i blodet! LCHF-are har renare blod än oss nu också :D

mikaelj
2009-02-14, 01:16
Någon som läst fysiologi eller arbetar med blodgivning kan säkert svara på det. Jag har inte en aning, så jag gissar på VLDL.

... och, ja, Morty, VLDL ökar av kolhydrater. Det är visat i studie efter studie att lågkolhydratkost förbättrar blodfetter, HbA1c, CRP, hjälper överviktiga att gå ner i vikt och gör typ 2-diabetiker medicinfria.

När skall du komma med något konstruktivt?

Scratch89
2009-02-14, 01:19
Någon som läst fysiologi eller arbetar med blodgivning kan säkert svara på det. Jag har inte en aning, så jag gissar på VLDL.

... och, ja, Morty, VLDL ökar av kolhydrater. Det är visat i studie efter studie att lågkolhydratkost förbättrar blodfetter, HbA1c, CRP, hjälper överviktiga att gå ner i vikt och gör typ 2-diabetiker medicinfria.

När skall du komma med något konstruktivt?

Är det bevisat? Studien du länkade till sist behandlade överviktiga personer med metabolt syndrom. I princip alla åtgärder som bryter deras liv kommer ge hälsoförbättringar. Vi vill gärna se bevis, gärna studier, som handlar om normalviktiga människor.

Sverker: Om man har väldigt höga blodfetter kan det synas med blotta ögat. Vår föreläsare som arbetade som överläkare har sett det ett par gånger i sitt liv, men då var det nog inget naturligt fall, utan efter ordentlig medicinering. Det såg lite läskigt ut, tydligen; det blir som vätskan i en odiskad köttfärssåskastrull. :D

Anders The Peak
2009-02-14, 07:32
En beskrivning av medicinering och behandling av det som diskuteras:

http://www3.vgregion.se/lkgoteborg/pillret4_01/statiner1.html
http://www3.vgregion.se/lkgoteborg/pillret4_01/hyperlipidemi.html

Karlshamnsstudien som jag tycker är relevant även för friska individers hälsomarkörer:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_pub_diva-182-2__fulltext.pdf

Anders The Peak
2009-02-14, 07:38
En beskrivning av medicinering och behandling av det som diskuteras:

http://www3.vgregion.se/lkgoteborg/pillret4_01/statiner1.html
http://www3.vgregion.se/lkgoteborg/pillret4_01/hyperlipidemi.html

Karlshamnsstudien som jag tycker är relevant även för friska individers hälsomarkörer:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_pub_diva-182-2__fulltext.pdf

24 månaders uppföljningen: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-3-22.pdf

Sverker
2009-02-14, 07:58
Men jag är konstruktiv mikaelj:confused: Jag för diskusionen framåt hela tiden även om skutan kantrar rätt rejält i den hårda vinden.

Jag har bara bett om några studier på normalviktiga, relativt aktiva personer med ett kaloriintag som matchar förbrukningen och som går omkring med sänkt insulinkänslighet och förhöjda blodfetter, både neutralfettet och kolesterolet.

För mig som är aktiv, så så skulle jag förändra livstilen, och inte bara kosten hos en person med det metabola syndromet. Bara sitta ned och reda ut hur mycket personen är aktiv i sin vardag. Går det att öka aktiviten där ? Någon promenad då och då, trappor istället hiss, en cykeltur till stormarknaden, damsugning av bostaden, vaxning av bilen osv.
Nästa steg är någon aktivitet som förhöjer pulsen och ökar omsättningen av glykogen. Det kan vara allt från stavgång till badminton och styrketräning.
Självklart är en översyn av kosten viktigt. Första steget är att STOPPA viktiökningen genom att justera ned kaloriintaget 50 - 100 kcal eller vad det nu kan vara.

Sedan kan vi börja plocka med kalorierna. Kolhydrater, fett, protein...spelar nog ingen roll...här gäller det att se mäniskan. Vad passar för den personen ?
Samtidigt och hela tiden gäller det att reda ut HUR personen drabbades av övervikt. Stress, ångest, socialt beteende, tröst ...jag är naturvetare och den här biten är inte min grej. Jag vet att den finns men jag skulle aldrig gå djupare där. Det klarar jag helt enkelt inte av.





Nu till sak.
Vi började med förhöjda blodfetter. Nyss var vi inne på VLDL som innehåller neutralfett och kolesterol från levern. Är det ett problem ? Jag frågar dig mikaelj ?
Är vi i kaloribalans som kommer VLDLkoncentrationen i blodet säkert inte bli så hög att någon kan drabbas av blodpropp. Jag tror inte att det blir stora klumpar av fett i de finaste blodkärlen. Alltså betraktar jag bara VLDLpartikeln som någon tillfällig buffert.
Varför skulle bildandet av VLDL ta fart hos någon i kaloribalans även om den vräker i sig kolhydrat. Omsätts kolhydraterna finns säkert något hål någonstans man kan stoppa in glykogenet. En aktiv person har oftast mer muskler än motsvarande inaktiv. Jag liter fullständigt på glykogensyntetaset.

mikaelj
2009-02-14, 10:28
Jag vet inte hur mycket av det LDL som finns i blodet som kan tas upp av celler.


Är vi i kaloribalans som kommer VLDLkoncentrationen i blodet säkert inte bli så hög att någon kan drabbas av blodpropp. Jag tror inte att det blir stora klumpar av fett i de finaste blodkärlen. Alltså betraktar jag bara VLDLpartikeln som någon tillfällig buffert.
Varför skulle bildandet av VLDL ta fart hos någon i kaloribalans även om den vräker i sig kolhydrat. Omsätts kolhydraterna finns säkert något hål någonstans man kan stoppa in glykogenet. En aktiv person har oftast mer muskler än motsvarande inaktiv. Jag liter fullständigt på glykogensyntetaset.

Då har du enormt stora lager och/eller tränar precis hela tiden. På typisk kost och träningsnivå går du nästan konstant omkring med fyllda glykogenlager. Det är därför de som börjar med lågkolhydratkost går ner 2-3 kg direkt. (nu är det osäkert på om vi pratar om 95% av befolkningen eller om de som tränar ordentligt. men, träning är ingen 100%-ig försäkring för att slippa hjärtsjukdomar, även om oddsen förbättras.)

På ett träningspass nöter du inte jättemycket av dina glykogenlager. Träning över VO2max är rätt jobbigt...

Det tar lång tid för de flesta av de här problemen att visa sig... hur många känner du till som drabbas av hjärtkärlsjukdom i ung ålder? (och för att fortsätta på den linjen, är alla feta? nope.)

VLDL och täta LDL är lättoxiderade och orsakar på så vis problem i blodkärlen, det handlar ju inte om att allt kolesterol i sig spontant bildar blodproppar. En stor del av problemet är också ett för stort intag av fleromättade växtfetter.

LDL that does not get taken up into cells tends to oxidize. The polyunsaturated fatty acids (PUFA) in its membrane get damaged by free radicals, and then they proceed to damage the protein in the surface, and finally the fatty acids and cholesterol in the core.

Once LDL oxidizes, it can invade the arterial wall in areas that experience disturbed blood flow, like the points were arteries curve or branch. These areas, especially in people who do not exercise enough, are permeable to large molecules. Oxidized lipids cause them to attract white blood cells and initiate an inflammatory cascade that produces arterial plaque.

mikaelj
2009-02-14, 10:36
Är det bevisat? Studien du länkade till sist behandlade överviktiga personer med metabolt syndrom. I princip alla åtgärder som bryter deras liv kommer ge hälsoförbättringar. Vi vill gärna se evis, gärna studier, som handlar om normalviktiga människor.

Ptja....

An Isoenergetic Very Low Carbohydrate Diet Improves Serum HDL Cholesterol and Triacylglycerol Concentrations, the Total Cholesterol to HDL Cholesterol Ratio and Postprandial Lipemic Responses Compared with a Low Fat Diet in Normal Weight, Normolipidemic Women (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/9/2756)

Very low carbohydrate diets are popular, yet little is known about their effects on blood lipids and other cardiovascular disease risk factors. We reported previously that a very low carbohydrate diet favorably affected fasting and postprandial triacylglycerols, LDL subclasses and HDL cholesterol (HDL-C) in men but the effects in women are unclear. We compared the effects of a very low carbohydrate and a low fat diet on fasting lipids, postprandial lipemia and markers of inflammation in women. We conducted a balanced, randomized, two-period, crossover study in 10 healthy normolipidemic women who consumed both a low fat (<30% fat) and a very low carbohydrate (<10% carbohydrate) diet for 4 wk each. Two blood draws were performed on separate days at 0, 2 and 4 wk and an oral fat tolerance test was performed at baseline and after each diet period. Compared with the low fat diet, the very low carbohydrate diet increased (P 0.05) fasting serum total cholesterol (16%), LDL cholesterol (LDL-C) (15%) and HDL-C (33%) and decreased serum triacylglycerols (-30%), the total cholesterol to HDL ratio (-13%) and the area under the 8-h postprandial triacylglycerol curve (-31%). There were no significant changes in LDL size or markers of inflammation (C-reactive protein, interleukin-6, tumor necrosis factor-) after the very low carbohydrate diet. In normal weight, normolipidemic women, a short-term very low carbohydrate diet modestly increased LDL-C, yet there were favorable effects on cardiovascular disease risk status by virtue of a relatively larger increase in HDL-C and a decrease in fasting and postprandial triaclyglycerols.

(Apo-kvoten förbättras av lågkolhydratkost, hade den mätts vore resultaten bättre. Enbart LDL är ett trubbigt mått då lågkolhydrat ger mer av bra, fluffiga varianten, medans högkolhydratkost ger mer av den dåliga, täta varianten.)

mikaelj
2009-02-14, 10:38
Sedan kan vi börja plocka med kalorierna. Kolhydrater, fett, protein...spelar nog ingen roll...här gäller det att se mäniskan. Vad passar för den personen ?
Samtidigt och hela tiden gäller det att reda ut HUR personen drabbades av övervikt. Stress, ångest, socialt beteende, tröst ...jag är naturvetare och den här biten är inte min grej. Jag vet att den finns men jag skulle aldrig gå djupare där. Det klarar jag helt enkelt inte av.

Varför resonerar du då som en beteendevetare modell Stephan Rössner?

Vad gäller överviktiga finns det ju flera studier som visar att det är just fördelningen som är intressant.

Men, det är lite utanför ämnet.

A.Steinbach
2009-02-14, 10:53
På ett träningspass nöter du inte jättemycket av dina glykogenlager. Träning över VO2max är rätt jobbigt...
.

Tror du att tränigen måste vara anaerob för att man ska förbruka muskelglykogen?

En man med ett energiintag på 3000kcal/dag och där 50E% består av kolhydrater kommer att få i sig 375g kolhydrater. Kroppen kan lagra runt 500g eller mer beroende på hur stor man är.

Bara själva hjärnan och nervsystemet förbrukar drygt 100g kolhydrater/dag.

Då återstår 275g som är utspritt under dagen. Hur hade du tänkt dig att man konstant går runt med lagrade glykogendepåer speciellt som kolhydratoxidationen ökar postprandiellt när man ätit ett kolhydratrikt mål.

Scratch89
2009-02-14, 10:58
Ptja....

An Isoenergetic Very Low Carbohydrate Diet Improves Serum HDL Cholesterol and Triacylglycerol Concentrations, the Total Cholesterol to HDL Cholesterol Ratio and Postprandial Lipemic Responses Compared with a Low Fat Diet in Normal Weight, Normolipidemic Women (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/9/2756)



(Apo-kvoten förbättras av lågkolhydratkost, hade den mätts vore resultaten bättre. Enbart LDL är ett trubbigt mått då lågkolhydrat ger mer av bra, fluffiga varianten, medans högkolhydratkost ger mer av den dåliga, täta varianten.)

Intressant! Jag ska kika vidare, och inte bara läsa abstraktet.

mikaelj
2009-02-14, 10:58
En man med ett energiintag på 3000kcal/dag och där 50E% består av kolhydrater kommer att få i sig 375g kolhydrater. Kroppen kan lagra runt 500g eller mer beroende på hur stor man är.

Bara själva hjärnan och nervsystemet förbrukar drygt 100g kolhydrater/dag.

Då återstår 275g som är utspritt under dagen. Hur hade du tänkt dig att man konstant går runt med lagrade glykogendepåer speciellt som kolhydratoxidationen ökar postprandiellt när man ätit ett kolhydratrikt mål.

Genom att inte förbruka dem, naturligtvis.

Hur förklarar du annars de vätskekilo de flesta tappar när de utesluter kolhydrater ur kosten?

(50% låter förresten som hämtat ur SNR, men befolkningsmålet är 55% så 412g är en bättre siffra.)

Guddi
2009-02-14, 11:26
Genom att inte förbruka dem, naturligtvis.

Hur förklarar du annars de vätskekilo de flesta tappar när de utesluter kolhydrater ur kosten?RER ligger på runt 0,85 vid en balanserad kost vilket indikerar 50 % energi från fett och 50 % energi från kolhydrater, i vila. Äter man därför 50 E % från kolhydrater så är det mer eller mindre precis den mängden som du förbränner under en dag. lägg till en promenad, ett styrketräningspass, trapporna istället för hissen och du kommer ha en större RER under vissa tidpunkter på dagen.

Kroppen ändrar sin substratförbrukning baset på kosten. Om man inte medvetet försöker göra det så kommer man därför väldigt sällan ha fulla glykogendepåer. Allt förutsätter givetvis att man inte överäter som Sverker skrev innan. Studien du länkade till var intressant men kvinnorna va inte fysiskt aktiva och proteinintaget skiljde sig rejält mellan grupperna.

(50% låter förresten som hämtat ur SNR, men befolkningsmålet är 55% så 412g är en bättre siffra.)
Gör nu inte detta till en SLV-råd debatt. Du påstår att kolhydrater ger dåligt kolesterol punkt, medan tex Steinbach säger att det bara sker när man överkonsumerar kolhydrater, särskilt snabba, och inte rör på sig. Vill du diskutera SNR och befolkningsmål så starta en ny tråd.

Tolkia
2009-02-14, 11:28
Varför resonerar du då som en beteendevetare modell Stephan Rössner?
Varför får du ångest så fort någon nämner att majoriteten överviktiga behöver se över sitt ätbeteende, och att det kan finnas väldigt många anledningar utöver hunger till att man äter och äter på ett för kroppen inte så bra sätt?

Anders The Peak
2009-02-14, 11:53
Man brukar säga att alla vägar går till Rom och här tar 63% av trådarna oss till den här diskussionen om vad som är bäst. Antagligen är det bästa att avstå raffinerade kolhydrater och försöka äta dem som de står till buds i naturen.
Om man gör en enkel kalkyl så inser man att det inte är helt lätt att komma upp i några större volymer kolhydrater om man utesluter de raffinerade produkterna.
Jag tycker även att det avspeglar sig i den glukosmängd som kan hanteras av kroppen samtidigt ca 4-5gr när blodsockret stiger utöver det går mycket på högvarv för att inte vi ska ta skada av det och om belastningen pågår över tid kan man anta att det sätter sina spår både i kärlväggar(AGE) och i form av fettdepåer.

Sverker
2009-02-14, 14:19
Varför resonerar du då som en beteendevetare modell Stephan Rössner?


För att man ska vara medveten om det. Naturvetenskap är enkelt. Det är kalorier in mot kalorier ut. Beteendet varför man äter kalorierna är ( för mig som inte är så insatt ) svårare att förstå.

A.Steinbach
2009-02-14, 22:04
Genom att inte förbruka dem, naturligtvis.

Hur förklarar du annars de vätskekilo de flesta tappar när de utesluter kolhydrater ur kosten?

(50% låter förresten som hämtat ur SNR, men befolkningsmålet är 55% så 412g är en bättre siffra.)

Precis som Guddi påpekade så anpassar kroppen sin substratförbrukning efter det man äter. Så äter man en viss mängd kolhydrater kommer man även förbränna en viss mängd kolhydrater. Vilket jag även skrev själv att kolhydratoxidationen ökar postprandiellt när man ätit ett kolhydratrikt mål.

Hur jag förklarar de vätskekilo de flesta tappar i början. Ja det kan ju variera en hel del beroende på den initiala glykogennivån när man startar.

T ex som man kunde se i den här studien så tappade deltagarna alltifrån 2-7,4kg de fyra första dagarna på en VLCD. Och den viktförlusten var ju då en kombination av fett, vätska, glykogen och kalium.

Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive
weight regain, and distortions in estimates of body composition
Am J Clin Nutr 1992;56:292S-3S.

Man förlorar även kalium när man förlorar glykogen och kalium påverkar också vätskebalansen.

Ja befolkningsmålet ligger på 55E% kolhydrater. So what, det var bara ett exempel. Utgår man från en normalviktig normalaktiv man så är energibehovet lägre än 3000kcal och därmed även kolhydratintaget trots att hjärnan och nervsystemet fortfarande förbrukar över 100g kolhydrater.

mikaelj
2009-02-16, 09:39
Intressant! Jag ska kika vidare, och inte bara läsa abstraktet.

Här får du en till sammanfattning... (om jag inte missuppfattat den och skjutit mig i foten?). Jag tolkar det som att icke-HDL-blodfetter ökar, orelaterat till ändringar i BMI, pga kolhydratintaget. Tyvärr är deras definitioner av HCLF och LCHF ganska mesiga, men det är åtminstone en fingervisning.

Increased plasma concentrations of lipoprotein(a) during a low-fat, high-carbohydrate diet are associated with increased plasma concentrations of apolipoprotein C-III bound to apolipoprotein B-containing lipoproteins. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17556688)

...varför det är intressant...

Apolipoproteiner bättre riskmarkör än konventionella lipider (http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=7479)

En överväldigande majoritet av alla studier visar således, enligt vår mening, att apolipoproteiner och särskilt apo-kvoten är bättre än eller åtminstone likvärdiga med LDL-kolesterol som risk- och terapimarkörer. Därtill kommer de praktiska fördelar som talar för apo-kvoten. Den är lätt att förklara, den reflekterar balansen mellan de »onda« (VLDL, IDL, LDL) och de »goda« (HDL) blodfetterna; den är med andra ord ett enkelt samlingsmått på kolesterolbalansen.

... och därför tror jag att det är kolhydrater och inte fett som leder till sämre blodfettprofil / sjukdomsrisk.

Anders The Peak
2009-02-17, 12:26
Här får du en till sammanfattning... (om jag inte missuppfattat den och skjutit mig i foten?). Jag tolkar det som att icke-HDL-blodfetter ökar, orelaterat till ändringar i BMI, pga kolhydratintaget. Tyvärr är deras definitioner av HCLF och LCHF ganska mesiga, men det är åtminstone en fingervisning.

Increased plasma concentrations of lipoprotein(a) during a low-fat, high-carbohydrate diet are associated with increased plasma concentrations of apolipoprotein C-III bound to apolipoprotein B-containing lipoproteins. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17556688)

...varför det är intressant...

Apolipoproteiner bättre riskmarkör än konventionella lipider (http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=7479)



... och därför tror jag att det är kolhydrater och inte fett som leder till sämre blodfettprofil / sjukdomsrisk.

Mycket intressant inlägg mikaelj. Du borde nog starta en egen tråd kring det här med LCHF.

porja
2009-05-07, 23:15
Mycket ägg kommer att trycka upp mängderna kolesterol i blodet.

Bra eller dåligt ? Det får tiden visa, ingen som vet.


kan hög fettintag under deff påöka kolesterolvärdet när man äter mkt ägg???

tex 4-5 XL stora ägg i frukost om dan


äter samtidigt mkt ost, totalt 1kg var 5 dag ungefär....

Eddie Vedder
2009-05-08, 05:54
kan hög fettintag under deff påöka kolesterolvärdet när man äter mkt ägg???

tex 4-5 XL stora ägg i frukost om dan

Finns inget som stödjer att 4-5 ägg skulle vara farligt. Ett ökat totalkolesterol genom högt intag av dietärt kolesterol säger inget om hälsan. Det handlar inte om kolesterolmolekylen som sådan utan olika inflammatoriska lipoproteinpartiklar.

Pontus H
2009-05-08, 07:56
havregryn är väl ingen bra proteinkälla? det inehåller ju inte överdrivet med protein/100g?

agazza
2009-05-08, 08:06
havregryn är väl ingen bra proteinkälla? det inehåller ju inte överdrivet med protein/100g?

13,3g/100g

Mer än ägg som ligger på runt 12g/100g

stafh
2009-05-08, 08:24
Fast ägg har ju en aning bättre aminosyrefördelning.

On topic: Jag tror jag hade blivit rätt trött på ägg om jag hade käkat 10+ om dagen.