handdator

Visa fullständig version : Känner mindre av mer belastning....


rockdemon
2009-02-12, 04:08
Vissa muskler får jag mkt mkt mindre kontakt med om jag använder mer vikt och vissa andra är det tvärtom, biceps o triceps tar bättre om jag kör tyngre medans t.e.x axlar o vader reagerar tvärtom, känns det som iaf.
kör jag tungt på vader så känns det inte i vaderna utan det kan göra ont i fotlederna och benhinnorna. kör jag tungt för axlarna så får jag ingen kontakt heller.

beror det på att jag får fel teknik när jag kör tygnre i dessa muskelgrupper?

kör jag t.e.x hantlar utåt sidorna för att träna utsida axlar med tunga vikter så känns det en massa i nacken. Går jag däremot ner några kilo i belastning så bränner det bra. jag förstår det inte riktigt.

Nån som fattar vad jag pratar om?

Anton Fräs
2009-02-12, 04:54
Du kopplar in andra muskler, detta är i synnerhet fallet när det kommer till hantellyft åt sidan. För hög belastning och halvdan teknik och du står snart o svingar med trapz och delts :)

Scratch89
2009-02-12, 07:59
Du kopplar på andra muskler som sagt. Kör du hantellyft åt sidan för tungt kopplar du på alldeles för mycket trapezius, kör du stående vadpress för tungt kanske du böjer i knät och då tränar röven och hela låren.

pellepedal
2009-02-12, 12:17
Helt normalt att det kan vara lite olika kontaktmellan olika muskelgrupper.
En del svarar bäst på tung träning, en del andra på lättare kontaktträning.
Hitta det som passar bäst för varje muskelgrupp för din kropp.

ceejay
2009-02-12, 17:55
om man kör tungt hinner man ju inte bilda mjölksyra etc, eftersom man kör ganska få reps. Samma sak med mig. singlar-3or känns inte mycket i de primära musklerna

ngn får gärna komma med den rätta anledningen

rockdemon
2009-02-12, 22:09
ja men då är det lite som jag trodde då men jag förstår ändå inte vaderna, jag kör från maxläge till maxläge oavsett vikten, men halverar jag vikten o kör dubbelt så många reps så får jag galen träningsvärk. men känner bara lite diffus smärta i hela underbenen när jag kör tungt.

hasic
2009-02-12, 22:33
om man kör tungt hinner man ju inte bilda mjölksyra etc, eftersom man kör ganska få reps. Samma sak med mig. singlar-3or känns inte mycket i de primära musklerna

ngn får gärna komma med den rätta anledningen

Säger inte att du har fel och att jag har rätt, men jag tror inte att det har med mjölksyran att göra. Jag skulle tro att ifall man använder sig av en högre vikt så kopplar man in andra muskler, och därav tränar man inte den primära muskeln lika bra.

Exempel:
Du kör vanlig stångrodd på 60 kg och gör 8 strikta reps. Av någon anledning får du för dig att höja till 80 kg, vilket du inte klarar. Istället börjar du slänga med vikten, dra med armarna osv, och släpper helt fokus från ryggen.