handdator

Visa fullständig version : För Mycket, För Lite Av Något?

Mind-Games
2009-02-12, 00:06
Okej så man äter så här mycket av de och så här mycket av de andra.

2g/kg protein
0,5-1g/kg fett
Resten kolhydrater

Vad händer med kroppen om man får i sig för LITE protein, kolhydrater eller fett?

Vad händer med kroppen om man får i sig för MYCKET protein, kolhydrater eller fett?

Tack för svar !:D :)

Scratch89
2009-02-12, 00:16
För lite protein? Muskelförtvining och död.
För lite fett? Då kommer dina hormonnivåer att rubbas, du får dålig hy, dåliga naglar och håret blir torrt och kan ramla av.
För lite kolhydrater? Svårt att dra generella slutsatser; vissa blir trötta och sura, andra inte.

För mycket av någonting? Du går upp i vikt.

Eddie Vedder
2009-02-12, 07:27
2g/kg protein
0,5-1g/kg fett
Resten kolhydrater

Vad händer med kroppen om man får i sig för LITE protein, kolhydrater eller fett?

Vad händer med kroppen om man får i sig för MYCKET protein, kolhydrater eller fett?

De där siffrorna är inte huggna i sten på något sätt. Tror du alla människor som lever förhåller sig till siffror i gram/näringsämne?

Inget fett och protein = död

För mycket kcal = allt negativt som följer av viktökning, beroende på dina gener, hur dåligt sammansatt kosten är (mat är mer än bara makronutrienter) och hur ohälsosamt du lever i övrigt så kommer kroppen drabbas av mer negativa metabola konsekvenser.

Det borde finnas någon form av sunt förnuft tycker man....*whatever*

GasseG
2009-02-12, 09:50
Vad händer med kroppen om man får i sig för LITE protein, kolhydrater eller fett?För lite kan du aldrig få men det som händer är att jag blir dum i huvudet och det kan jag sätta pengar på. Det märks inte direkt i vardagliga livet men vid tankearbete så känns det "luddigt" innanför pannbenet och på så sätt märks det väl.

mikaelj
2009-02-12, 09:57
För lite kan du aldrig få men det som händer är att jag blir dum i huvudet och det kan jag sätta pengar på. Det märks inte direkt i vardagliga livet men vid tankearbete så känns det "luddigt" innanför pannbenet och på så sätt märks det väl.

Bara för att ursprungspostaren inte skall tro att det är en sanning vill jag inflika med att vissa upplever det de första veckorna.

Tror jag, minns inte riktigt... ;)