handdator

Visa fullständig version : Solarium hjälp!


RobertStormaner
2009-02-11, 23:21
Hejsan, tänkte börja sola solarium, tycker jag är så ruskigt blek just nu på vintern, blev inte så mycket sola i somras heller.

Har aldrig solat solarium förr, är man för ung om man är 15 år?

Klär man bara av sig, går in o lägger sig 7minuter~ och upprepar processen 2-3 gånger i veckan?

Behöver man sånna brickor över ögonen? finns dom där i solariet?

Bränner man sig lätt?

Och födelsemärken och sånt, måste man täcka dom? :S

sunkan
2009-02-11, 23:25
[QUOTE=RobertStormaner;3486167]Hejsan, tänkte börja sola solarium, tycker jag är så ruskigt blek just nu på vintern, blev inte så mycket sola i somras heller.

Har aldrig solat solarium förr, är man för ung om man är 15 år?

Klär man bara av sig, går in o lägger sig 7minuter~ och upprepar processen 2-3 gånger i veckan?

Behöver man sånna brickor över ögonen? finns dom där i solariet?

Bränner man sig lätt?

Och födelsemärken och sånt, måste man täcka dom? :S[/QUOTE

Det beror ganska mycket på vilken sorts hud du har hur länge och ofta du kan sola. Iaf där jag brukar sola finns det brickor att låna vilket är mycket bra och skönt att ha.

CVN
2009-02-12, 07:42
Nej du är inte för ung.

Ja, men jag hade istället kanske solat 1 gång i veckan eller 2.

Nej du behöver inga brickor, det räcker med att blunda

Ja om du solar för länge, men 7 minuter skall inte vara några problem alls.

Nej du behöver inte tävla dem.

Whistler
2009-02-12, 08:09
Nej, du är inte för ung.

Sola max en gång i veckan, återbildningen av melanin i pigmenten tar ca 5-7 dagar.

Jo, du bör ha brickor för ögonen, bra solarier har en liten automat där de säljs för en tia. Köper du solglasögon utan UV-skydd också?

Leta upp ett solarie som har hudtypsaffischer! Det ska finnas tabeller där du kan hitta vilken hudtyp du har baserat på hår-, ögonfärg och hur lätt du bränner dig. I tabellen ser du sedan hur länge du kan sola per gång. Vanligast för ljusa är 6 minuter första gången, 9 andra, 12 tredje och i fortsättningen.

Du behöver inte täcka födelsemärken, håll däremot ögonen på dem ifall de skulle bli större, i sådana fall uppsök hudläkare.

Använd inte solskyddskräm!

Blir du röd och/eller får ont i huden så har du solat för hårt!

spoonchest
2009-02-12, 13:05
Man måste pröva sig fram. Har börjat själv precis, Rekommendationerna på lokala solariet är 6min. första gången, 8min andra gången osv osv.

Jag gör inte mer än 4-5min, det säger en del om min hy.
Angående ögonskydden så kommer de råden ifrån Strålskyddsinstitutet, så dem bör man lyssna på. Att blunda räcker INTE.

Schander
2009-02-13, 04:41
Nej, du är inte för ung.

Sola max en gång i veckan, återbildningen av melanin i pigmenten tar ca 5-7 dagar.

Jo, du bör ha brickor för ögonen, bra solarier har en liten automat där de säljs för en tia. Köper du solglasögon utan UV-skydd också?

Leta upp ett solarie som har hudtypsaffischer! Det ska finnas tabeller där du kan hitta vilken hudtyp du har baserat på hår-, ögonfärg och hur lätt du bränner dig. I tabellen ser du sedan hur länge du kan sola per gång. Vanligast för ljusa är 6 minuter första gången, 9 andra, 12 tredje och i fortsättningen.

Du behöver inte täcka födelsemärken, håll däremot ögonen på dem ifall de skulle bli större, i sådana fall uppsök hudläkare.

Använd inte solskyddskräm!

Blir du röd och/eller får ont i huden så har du solat för hårt!

Det där har du ju bara läst dig till på solariets infoblad ^^ Open sun rätt igenom ^^ Eller vad det nu heter där du solar. BTW Så tipsa Anna om Solklart Vid busshållsplatsen Östra Centrum. Typ 40kr för 20 minuter och den bränner nästan lika bra som Atlantis...

Tolkia
2009-02-13, 10:09
Ja, du bör använda glasögon.

Du har bara ett par ögon, och det är jävligt irriterande om/när de inte fungerar som de skall. Byta ut dem går liksom dåligt. Strålsäkerhetsmyndigheten (f.d. SSI) vet vad de snackar om här.

Rahf
2009-02-13, 10:13
Alla solarier värda namnet bör ha tillgång till UV-skydd för ögonen.