handdator

Visa fullständig version : Folk som blundar när de pratar

PowPow
2009-02-11, 19:13
Varför blundar vissa människor när de pratar? Oftast i slutet av meningar. Dryga meningar. Eller så blir meningarna dryga för att personen säger det blundandes.

Och är det bara jag som automatiskt börjar ogilla människor som blundar när de pratar?

joriice
2009-02-11, 19:23
Jag blundar när jag pratar i telefon oftast.

Yankeee
2009-02-11, 19:24
Jag blundrar också varför de gör så.

Jazen
2009-02-11, 19:26
jag blundar när jag sover

bubbe
2009-02-11, 19:26
jag blundar när jag sover

jag pratar när jag sover

samme11
2009-02-11, 19:29
jag pratar när jag sover

Jag sover när jag sover.

ceejay
2009-02-11, 19:30
jag sover sover jag sover

PowPow
2009-02-11, 19:30
Jag blundar när jag pratar i telefon oftast.

Helt okej.

Jag syftar på folk som lägger in 1+ sekunder blundande i sina meningar. Det känns som om det händer när de säger något drygt eller något de tror framhäver dem själv som personer. Men jag vet inte. Det krävs nog en undersökning av rang. Kanske till och med en poll.

Edit: Shit, lillkoloeliten går verkligen loss idag!

agazza
2009-02-11, 19:32
sover sover sover jag sover

Jag har aldrig sett någon blunda när dom pratar med mig. Det skulle dock vara djupt störande.

L-Sami
Kanske de kan koncentrera och hitta språket lättare på det sättet. Anders Carlberg Fryshusets grundare och VD blundar alltid när han håller tal.

Muskelbyggaren
Jag tycker det är en slags avståndstagande, att man frånsäger sig ansvar från en anklagan. Drygheten ligger väl i att folk som ofta behöver göra det just är, dryga. :)

Tycker det är kul att analysera typiska kroppspråk som vi alla ofta omedvetet har för oss. Tex sträcka på sig för att bryta en obekväm tystnad, hålla handen kring hakan för att visa att man överväger något, eller höja ögonbrynen och titta med framåtböjt huvud för att visa skepsis. Tycker man upptäcker hur många som helst när man börjar iakta.

PowPow
2009-02-11, 19:41
Enda exemplet jag kan komma på just nu är en tjej som var med i Bonde söker fru. Det visade sig att hon hette Hanna. Fast det fanns inget bra på youtube nästan. Men iaf, nedan efter typ 0:50.

5_yxsY0mltM

Edit: Gaha. 1:25 och framåt:
cnkHiEpqG9E

Yankeee
2009-02-11, 19:45
Bondetjejen såg ju mest nervös/osäker ut.

Manta
2009-02-11, 19:47
Jag kan nog göra det när jag är uppgiven, dvs förklarar samma sak för sjuttioelfte gången. Har dock inte stört mig på att någon annan skulle göra det, kanske för att jag inte koncentrerar mig så noga när andra pratar, det är sällan värt det.

ceejay
2009-02-11, 19:48
hmm, jag blundar aldrig när jag pratar

Yes
2009-02-11, 20:04
Och är det bara jag som automatiskt börjar ogilla människor som blundar när de pratar?
Verkar det inte ganska dumt att automatiskt ogilla folk för ett beteende man inte ens förstår?

Henchman
2009-02-11, 20:09
Det är nog inte medvetet. Vissa brukar ju klia, röra sig just när de säger något.

Men jag uppfattar det också som att de är lite dryga.

PowPow
2009-02-11, 20:11
Verkar det inte ganska dumt att automatiskt ogilla folk för ett beteende man inte ens förstår?

Självfallet.
Det är därför jag har gett mig ut på denna upptäcktsresa.

Vet inte om det beror på själva eller om det beror på att en massa fryga människor jag mött genom åren har blundat när de pratat. Blev de dryga för att de blundade, eller tyckte jag helt enkelt att de var dryga för att de blundade?

Snackade om fenomenet med en kompis häromdagen, och hon kände igen vad jag menade. Ingen här som upplevt det blundande jag syftar på? Tror det brukar yttra sig när vissa människor säger saker som ska få dem att framstå i god dager (men kanske är osäkra på något?).

Som: Jag vet hur man planterar blommor. Jag gick 12 år på Yales blomsterskola.

Det kursiva sägs med ögonen stängda.

ceejay
2009-02-11, 20:13
bra förklaring på slutet powpow :)

förstår vad du menar med sådana "blundningar".

Mittnamn
2009-02-11, 20:20
Min amerikanska vän blundar redan i första ordet i meningen. Så fort han börjar prata så blundar han. Han fladdrar iallafall inte med blicken.

PowPow
2009-02-11, 20:21
bra förklaring på slutet powpow :)

förstår vad du menar med sådana "blundningar".

Ha, gott. Men resten av inlägget blev ju inte så bra. Så går det när man ligger i soffan och kollar på tv samtidigt som man skriver. Lite omskrivning:

Vet inte om det beror på själva blundandet eller om det beror på att en massa dryga människor jag mött genom åren har blundat när de pratat. Blev de dryga för att de blundade, eller blundade dem för att de var dryga?

ceejay
2009-02-11, 20:23
de som du pratar om blundar för att de är dryga. typiskt "jag är bättre än du"

stridis
2009-02-11, 20:33
Jag tycker det är en slags avståndstagande,

Kanske de kan koncentrera och hitta språket lättare på det sättet. Anders Carlberg Fryshusets grundare och VD blundar alltid när han håller tal.

Jag kan blunda ibland när jag är nervös, då hjälper det mig att hitta språket lättare och situationen blir mer avväpnad. Uppfattas jag då som dryg?

PowPow
2009-02-11, 20:39
Jag kan blunda ibland när jag är nervös, då hjälper det mig att hitta språket lättare och situationen blir mer avväpnad. Uppfattas jag då som dryg?

Om det i övrigt syns att du är nervös så hade du nog inte uppfattats som dryg av mig. Tror jag. Det är bara i vissa fall jag finner det drygt (se ovan). Svårt att sätta fingert på.

I nervösa situationer brukar jag göra något liknande. Jag stänger inte ögonen, men jag sätter allt ur fokus så att jag inte ser annat än en dimmig röra. Det brukar hjälpa mig om jag tappar spåret eller liknande. Antagligen ser jag mer blind än dryg ut då, haha.

johan karlberg
2009-02-11, 20:42
gå därifrån om det är så jobbigt.. troligtvis vill dem bara slippa se dig.

PowPow
2009-02-11, 20:42
gå därifrån om det är så jobbigt..

Hej och välkommen till livet. Så funkar det inte.

Edit: Mig och alla andra då, antar jag? Människor som jag sett göra det tycks göra det i de flesta kontexter. Kanske inte på egna kammaren.

Tricce
2009-02-11, 21:01
Morsan fladdrar med ögonlocken och ibland så till den milda grad att dom förblir stängda. Kommer ihåg att jag frågade varför när jag va yngre och har för mig hon sa att det va nån moviestar hon gillade som "himlade" med ögonen och det såg så snyggt ut så hon apade efter.

Edit: skulle tro att det blir en sån fixide efter ett tag.

Yes
2009-02-11, 21:02
Självfallet.

Vet inte om det beror på själva eller om det beror på att en massa fryga människor jag mött genom åren har blundat när de pratat. Blev de dryga för att de blundade, eller tyckte jag helt enkelt att de var dryga för att de blundade?

Snackade om fenomenet med en kompis häromdagen, och hon kände igen vad jag menade. Ingen här som upplevt det blundande jag syftar på? Tror det brukar yttra sig när vissa människor säger saker som ska få dem att framstå i god dager (men kanske är osäkra på något?).

Jag förstår vad du menar. Problemet med att analysera kroppspråk är dock att det måste sättas i ett sammanhang som är specifikt för varje person, så det blir inte direkt någon exakt vetenskap som kommer ge definitiva svar.

Mycket av det man kan läsa om kroppspråk baseras på vida generaliseringar och psykologiserande. I verkligheten får man dock titta efter mönster hos personen och betrakta det tillsammans med det övriga beteendet, och inte minst vad som kan tänkas komma ur munnen på personen.

Hur skiljer du t.ex. på om personen i ditt exempel berättar om sina 12 år på Yales blomsterskola för att framstå som lite förmer, eller om hon är obekväm(blir nervös) av att framhäva sig på det sättet?

Själv har jag ofta blivit misstagen för nervös för att jag bitit på naglarna eller tuggat på läpparna. I själva verket är det dock ett tecken på att jag sitter och tänker. Om jag är nervös har jag för ovana att klia mig i nacken(vilket också kan vara ett tecken på att jag lyssnar intresserat). Mina vänner brukar kunna läsa mig som en öppen bok, men jag är inte så säker på att andra kan det.

När det gäller att blunda när man pratar har jag två bekanta som brukar göra det, men det gör det på lite olika sätt. Den ena gör det dels när hon pratar om sig själv, ungefär som i ditt exempel, och dels när hon säger något som kan framstå som en aning kontroversiellt. Jag känner henne tillräckligt väl för att veta att hon inte är någon dryg person, hon verkar istället vara sån att hon egentligen inte har något emot att prata om sig själv men känner sig osäker på om det är okej. Andra personen verkar göra så för att hon blir nervös och osäker i min närvaro. Det är väl snarare mer charmigt än drygt skulle jag säga.

Sen kan man säkert komma på fler förklaringar till varför folk gör som de gör, poängen är liksom att man måste studera personen och sammanhanget. Man kan väl säga att alla som blundar när de pratar är dryga lika mycket som att alla med tatueringar är kriminella.

PowPow
2009-02-11, 21:05
Morsan fladdrar med ögonlocken och ibland så till den milda grad att dom förblir stängda. Kommer ihåg att jag frågade varför när jag va yngre och har för mig hon sa att det va nån moviestar hon gillade som "himlade" med ögonen och det såg så snyggt ut så hon apade efter.

AH, Nu sa du något!
Ett liknande fenomen som jag nog kopplar samman.

PowPow
2009-02-11, 21:06
Bra skrivet Yes!

Och självklart en bra poäng om att man inte kan titta på "tells" som gäller generellt, utan istället måste titta mer på individnivå.

palme
2009-02-11, 21:07
En bekants tjej gör så...å typ tiltar huvet ibland. Tror hon har nån liten skada...

C.E.J.
2009-02-11, 21:48
Bondetjejen såg ju mest nervös/osäker ut.

Och det är nog därför folk blundar ibland när de pratar; av samma anledning som man kollar bort några ögonblick när man pratar.

dared
2009-02-11, 21:58
Ruggig smug alert på att tilta huvudet och/eller blunda under meningarna.

Mago
2009-02-11, 22:26
Ruggig smug alert på att tilta huvudet och/eller blunda under meningarna.

Mycket bra avsnitt. :D

H5rQM_HAcfA

dared
2009-02-12, 00:05

Hah, skönt klipp. Good for youuu!:thumbup::D

<Mike>
2009-02-12, 00:46
På tal om folk som pratar så finns det inget värre än dom som alltid höjer tonläget på sista ordet dom säger innan dom pausar. Jag kan inte koncentrera mig när folk pratar på det sättet.

Och när man ändå pratar om konstiga ryck, varför brukar folk som pratar i telefonen, när dom beskriver någonting, göra gester med händerna som för att förklara tydligare? Till exempel "Ja exakt man liksom tar tag i ena änden och så draaaar man..." (tar tag i något i luften och drar lite).
Detta förundrar mig eftersom personen i andra änden av luren inte har någon chans att se gesterna. (förutom om dom hade varit inom synhåll fast då kanske det är onödigt att prata via telefon.)

Anton Fräs
2009-02-12, 00:59
Jag kan blunda ibland vid samtal. Handlar bara om en halv sek eller 2 sek kanske. Inbillar mig att jag blir mer fokuserad på budskapet jag försöker få fram. Gör det oftast när jag debatterar eller diskuterar på lite allvarligare nivå. :)

KniveN
2009-02-12, 01:41
Självfallet.

Förstår precis vad du menar och jag stör mig nåt så otroligt på det... Tycker Matt Stone och Trey Parker samma sak, då vet man att man har rätt :D

Ofta när man diskuterar men en sån person så går inte ett ord man säger in i skallen på dom.

Muskelbyggaren
2009-02-12, 07:53
Och när man ändå pratar om konstiga ryck, varför brukar folk som pratar i telefonen, när dom beskriver någonting, göra gester med händerna som för att förklara tydligare? Till exempel "Ja exakt man liksom tar tag i ena änden och så draaaar man..." (tar tag i något i luften och drar lite).
Detta förundrar mig eftersom personen i andra änden av luren inte har någon chans att se gesterna. (förutom om dom hade varit inom synhåll fast då kanske det är onödigt att prata via telefon.)
Det är väl inget vidare konstigt eftersom tankarna är nära förbundna med vår motorik. Av samma anledning som att du nog inte kan skratta så det låter i telefonen utan att samtidigt göra en min med ansiktet.

spange
2009-02-12, 09:43
Helt okej.

Jag syftar på folk som lägger in 1+ sekunder blundande i sina meningar. Det känns som om det händer när de säger något drygt eller något de tror framhäver dem själv som personer. Men jag vet inte. Det krävs nog en undersökning av rang. Kanske till och med en poll.

usch tvi och satan, jag kom just att tänka på ett riktigt skabb i min klass på högstadiet. fet och dryg som en hudcreme, och så sjukt präktig. Hon brukade vinkla upp huvudet lite samt blunda i slutet av vissa meningar som hon levererade med en överlägsen ton. Går inte att riktigt förklara men den människan var hemsk.

Solros
2009-02-12, 09:47
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Skulle inte kunna göra det själv dock, skulle ju vara helt oförberedd på ett slag eller vadsomhelst. :/

PowPow
2009-02-12, 16:18

H5rQM_HAcfA

AH! Precis så jag menar ju!
Att jag inte tog det avsnittet som exempel. Har ju sett det tidigare, men tänkte inte alls på det. Bra där!

Mysella
2009-02-12, 17:53
Hahaha det var det första jag tänkte på när jag såg tråden, Smug Alert och Randy Marsh's självgoda "theeeenx" :D "I like to be a part of the solution, not the problem *blundar*" hahaha

Black Star Abyss
2009-02-12, 17:58
Helt okej.

Stör mig också enormt på detta. Vet inte var det kommer ifrån, varför de gör det.

Juliette
2009-02-13, 10:08
Jag tycker också att det är irriterande och drygt, troligen för att det var en gubbe på mitt förra jobb som jämt gjorde så, och han var otroligt dryg och bara satt och pratade om sig själv hela tiden.
Alltid när vi satt i möte och pratade om nåt viktigt så kunde han luta sig tillbaka i stolen och lägga upp ena armen på stolen bredvid, han bara satt där och pöste ut samtidigt som han började prata om nåt som var helt off topic, typ hur det var när han var ung och jobbade på ett slakteri, samtidigt som han blundade så där. Man såg hur pupillerna fladdrade där under ögonlocken precis som han var i rem-sömn medans han funderade ut vad han skulle säga, länge, typ 5-10 sekunder åt gången. Och han blundade i varje mening dessutom.
Riktigt irriterande, så malde han på sin historia med långsam röst tills nån till slut avbröt honom, och förde tillbaka honom till verkligheten.
I början så lät vi honom hålla på riktigt länge, kanske 20 min, för man trodde ju att han skulle komma till en poäng, men efterhand lärde vi oss att han bara var sån, och kanske frågade bara efter några minuter om vi skulle fortsätta diskutera det vi gjorde innan.

Men sen finns det ju de som kanske blundar för de är blyga, och det är ju inte alls irriterande, men man märker oftast om de är "dryga" eller blyga. :)

Dan S
2009-02-13, 11:00
Jag blundar med flit då jag är arrogant och är smartass mot folk jag inte tycker om, och det fungerar alldeles utmärkt! HÄHÄHÄ...

Dan S
2009-02-13, 11:03
Med ett litet "överlägset" smil kommer också.

Whistler
2009-02-13, 13:12
Aldrig stött på att någon blundar i en konversation (att tjejen somnar ifrån utläggningar om hur mycket jag curlar räknas inte), när man pratar ska man ju se folk i ögonen.