Visa fullständig version : Rå fisk.
RagingBull
2009-02-11, 18:24
Hur tar man sig till för och äta rå fisk(lax) säkert ?
Letat en hel del på internet men hittar inget invecklat kring ämnet.
vill få i mig näring ifrån andra källor och vill helst att det bara är att tina upp och äta.
Finns det något mer att tänka på ? ser det ur ett närings perspektiv och bryr mig inte så mycket om smaken.
Har för mig att man fryser fisken innan man gör sushi tex, men varför i hela friden vill du äta rå?? Utan att det är go sushi liksom... ?
Du kan ju alltid stresskoka/micra den om du har extrembråttom och inte bryr dig om smaken.
Vill du äta gott kryddar du och steker på platta el i ugn vid låg temp. Yummie! *drool*
kungconny
2009-02-11, 18:34
Köp tonfisk om du ändå inte bryr dej om smaken. Lax är ju för dyrt!
RagingBull
2009-02-11, 19:10
Tror inte rå fisk smakar nått över huvud taget, föredrar att äta det rått om det nu inte skulle vara sämre än stekt. det är väll bara att frysa den men hur länge vet jag inte. Wikipedia skiftar imellan 7 dagar till 1 dag.
hittade detta.
http://www.13.waisays.com/raw.htm
och från wikipedia
Freezing is often used to kill parasites. According to European Union regulations,[4] freezing fish at -20°C (-4°F) for 24 hours kills parasites. The U.S. Food and Drug Administration (FDA) recommends freezing at -35°C (-31°F) for 15 hours, or at -20°C (-4°F) for 7 days.[5]
machine gun
2009-02-11, 19:30
Jag har för mig att de sa 3 dagar när jag läste livsmedelsteknologi för några år sedan. Kolla med Livsmedelsverket om du vill vara noga, de har koll på livsmedelslagstiftningen och således även vad som gäller för att t.ex. få servera rå fisk på restaurang (=säker hantering).
När det gäller rå fisk är det ffa parasiter man tänker på.
24 timmar vid -18 grader räcker för att avdöda parasiterna. Det betyder MINST 2 dygn i frysen. Under första dygnet fryser fisken och temperaturen sjunker. Först andra dygnet är hela fisken kallare än -18 grader.
Sedan tar det ett dygn att tina fisken försiktigt i kylen;)
jadu, har råkat inte stekt mina laxfiler tillräklgit rba ibland, halv råa, men de va... halvgott å jag lever.
Handcuff
2009-02-11, 20:57
Hmm...orkar inte laga mat. Jåbbit. Kanske man skulle äta rå fisk istället?
Men herre min..är du seriös?:Virro
I tv-serien "Fiskedrag" så var de på Kolahalvön i Ryssland, medföljande guide/kock gjorde sushimi eller vad det heter, direkt på nyfångad fisk som avnjöts med Wasabi och soya. Verkade gott men som sagt den var pinfärs?
RagingBull
2009-02-11, 21:08
Hmm...orkar inte laga mat. Jåbbit. Kanske man skulle äta rå fisk istället?
Men herre min..är du seriös?:Virro
är det du som skämtar, inte så märkvärdigt med rå fisk. *screwy*
sushi är precis det, rå fisk. och Sashimi det samma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sashimi
Handcuff
2009-02-11, 21:15
sushi är precis det, rå fisk. och Sashimi det samma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sashimi
På riktigt? Sushi = RÅ fisk? Ne fifan då ska jag aldrig mer äta det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.