handdator

Visa fullständig version : Whey-80 ASPARTAM.


Aftonbladet
2009-02-11, 17:01
Nu senaste tiden har jag ätit mycket whey upp till 3-4 shakes vissa dagar.

Jag har även intagit Gainer Pro i 2 år dock varannan dag. Jag köpte whey 8kg och är snart klar med de sista kg.

Jag har köpt maltodextrin och ska ha proteinpulver för att göra Gainer och jag ska även dra whey i fortsättningen.

Dock slog det mig idag att whey är en stor källa till aspartam, fast jag undviker det i övriga kosten..

Frågan är nu 16kg naturell whey eller något annat, för jag tänker seriöst inte knapra 16kg med aspartam.

Jag är hypokondriker och det skulle gett mig stor ångest..

Vad göres?

Hur mycket aspartam är där i whey?

Tänker bolagen inte på att det finns folk som drar ganska mycket per dag?

Brian The Family Dog
2009-02-11, 17:06
Finns ingen forskning som backar upp att Aspartam skulle vara farligt så varva ner :thumbup:

Morty
2009-02-11, 17:06
Aspartam har inte visats peka mot någon cancerrisk hos människa, därför tror jag itne att "kosttillskottbolagen" bryr sig.

pucktvåa :(

Aftonbladet
2009-02-11, 17:07
Finns ingen forskning som backar upp att Aspartam skulle vara farligt så varva ner :thumbup:

King Grub själv säger att han helst undviker ämnet...

Om jag inte har fel har kolozzeum satt nolltolerans på ämnet (medlemmarna).

Jaha hur jävla vidrigt är naturell? Ska gå och köpa en portions påse på GG imorgon.

Men beskriv det. Jag har druckit kaseinprotein det smaka skit. Gör en jämförelse.

Ola Wallengren
2009-02-11, 17:11
Vassle brukar smaka bättre, lite mjölkigt, inget speciellt.
Det kan vara värt att fråga tillverkarna hur mycket aspartam de ahr i sitt pulver, då kan man ju göra en engen beräkning på hur mycket man får i sig i relation till övre gränsvärdet (som jag tror är 40mg/kg och dag).

Brian The Family Dog
2009-02-11, 17:11
Ungefär samma smak som Alvedon eller annan värktablett men kör på det så slipper du vara paranoid över Aspartamet

Saft und Kraft
2009-02-11, 17:16
Jaha hur jävla vidrigt är naturell?

Ja det beror på hur kinkig man är. Nu dricker inte jag själv proteindrinkar med anledning av att dessa skulle vara goda men är man inne på den biten, kan nog naturellvarianten anses hyfsat äcklig. Men det är klart bara å svälj, ganska enkelt egentligen.

Aftonbladet
2009-02-11, 17:16
Gött snack!!!

Alla säger att det smakar skit. LOL.

Jag kommer lätt köra på naturell om smaken går att tolerera.

Visst det är gott med smaksatt men va fan.

Som gainer lär det inte smaka dåligt alls antar jag. Jag menar x antal gram malto i shakern.

jesse
2009-02-11, 17:20
Gött snack!!!

Alla säger att det smakar skit. LOL.

Jag kommer lätt köra på naturell om smaken går att tolerera.

Visst det är gott med smaksatt men va fan.

Som gainer lär det inte smaka dåligt alls antar jag. Jag menar x antal gram malto i shakern.

maltot i sig smakar knappt något, men det är bara att testa, sedan kommer du vänja dig vid smaken efterhand det gör man alltid.

Brian The Family Dog
2009-02-11, 17:22
Blanda i något Aspartamfritt chokladpulver om det blir för illa :)

Aftonbladet
2009-02-11, 17:23
Blanda i något Aspartamfritt chokladpulver om det blir för illa :)

Aa man kan blanda i saft med. Nejj inte fun light. :smash:

Ola Wallengren
2009-02-11, 17:23
Jag kan inte säga att jag tycker det smakar äckligt och jag tror jag har druckit mig igenom ca 20kg i alla fall.
Däremot tror jag inte att smaken blir bättre med malto i, lite simmigare och med en hint av tapetklister.

Aftonbladet
2009-02-11, 17:24
Jag kan inte säga att jag tycker det smakar äckligt och jag tror jag har druckit mig igenom ca 20kg i alla fall.
Däremot tror jag inte att smaken blir bättre med malto i, lite simmigare och med en hint av tapetklister.

Bulkar du naturell only?

Vad är i så fall din anledning? Har du också hypokondri?

Sverker
2009-02-11, 20:07
Det är bara till att söka. Jag har räknat flera gånger. Jag tror att det finns ca 200 mg aspartam per 100 g proteinpulver. Ger alltså 2 - 3 mg aspartam / kg kroppsvikt;)

Kenna
2009-02-11, 21:09
Skyr också sötningsmedel som pesten, blev mer än lovligt kass i magen på den tiden man tyckte sötningmedelsötat var perfekt, gott men inga kalorier *rolleyes*

Kör bara Whey -80 och -100 naturell, smaken är inga problem alls, smakar åt mjölkhållet men något blaskigare dock, färgen är bättre på -80 då -100 ser gulvattnigare ut.

Jag tycker tom att ESAPRO är helt ok nu, självklart inte det man tänker på om man blir godissugen men, precis som jag försöker lära barnen, "allt kan inte vara gott men det kanske är nyttigt för er.." *flex*

Aftonbladet
2009-02-11, 21:14
Det är bara till att söka. Jag har räknat flera gånger. Jag tror att det finns ca 200 mg aspartam per 100 g proteinpulver. Ger alltså 2 - 3 mg aspartam / kg kroppsvikt;)

Jag förstår inte hur man räknar ut mg /kg kroppsvikt men jag har stött på det.

40mg aspartam/kg kroppsvikt gör tydligen att man ligger i någon riskzon?

Ola Wallengren
2009-02-11, 21:51
Det är bara till att söka. Jag har räknat flera gånger. Jag tror att det finns ca 200 mg aspartam per 100 g proteinpulver. Ger alltså 2 - 3 mg aspartam / kg kroppsvikt;)

Läsk får innehålla 600mg/L, nu vet jag inte hur mycket de flesta läsk sorter faktiskt innehåller, men proteindrink blandat med ca 10g/dL brukar ju bli ganska sött, så kan man inte tänka sig att halten faktiskt kan vara 600mg/100g pulver?
Oavsett så blir det ju en del för att komma upp i gränsvärdet om man inte är flugviktare.

Ola Wallengren
2009-02-11, 21:54
Bulkar du naturell only?

Vad är i så fall din anledning? Har du också hypokondri?

Jag kör oftast med det proteinpulver som är billigast så om man kommer över en säck naturell vassle så är det bara att sätta i sig, mestadels blir det med smak.

Är inte ett dugg oroad för aspartam och gör inget speciellt för att undvika det.

King Grub
2009-02-11, 21:54
Jag förstår inte hur man räknar ut mg /kg kroppsvikt men jag har stött på det.

40mg aspartam/kg kroppsvikt gör tydligen att man ligger i någon riskzon?

Det är Acceptabelt Dagligt Intag här hos oss, den nivå man skall kunna inta varje dag hela livet utan skadliga effekter.

Många anser att den siffran är alldeles för hög, och dom två italienska studierna på aspartam och cancerrisk visade att redan hälften av den mängden gav mössen cancer. Men resultaten från dom studierna är inte accepterade av officiella myndigheter, utan aspartam anses från det hållet riskfritt, så det är upp till individen vad man vill tro och bruka.

Aftonbladet
2009-02-11, 22:04
Läsk får innehålla 600mg/L, nu vet jag inte hur mycket de flesta läsk sorter faktiskt innehåller, men proteindrink blandat med ca 10g/dL brukar ju bli ganska sött, så kan man inte tänka sig att halten faktiskt kan vara 600mg/100g pulver?
Oavsett så blir det ju en del för att komma upp i gränsvärdet om man inte är flugviktare.

Har du någonsin hällt 10gram aspartam i proteindryck och druckit.. OMG

Agent Cooper
2009-02-11, 22:24
Om nu svenska livsmedelsverket, norska livsmedelsverket, europeiska livsmedelsmyndigheten och amerikanska livsmedelsverket kommit fram till att aspartam inte är farligt så är det nog inte särskilt farligt heller.

Ola Wallengren
2009-02-11, 22:26
Har du någonsin hällt 10gram aspartam i proteindryck och druckit.. OMG

Nej du missförstår mig. 10g proteinpulver per deciliter menar jag.

Aftonbladet
2009-02-11, 22:27
Om nu svenska livsmedelsverket, norska livsmedelsverket, europeiska livsmedelsmyndigheten och amerikanska livsmedelsverket kommit fram till att aspartam inte är farligt så är det nog inte särskilt farligt heller.

Jag är osäker. Den store gruben tvivlar. Livsmedelsverket litar jag inte på till 100% direkt.

Ola Wallengren
2009-02-11, 22:30
Om nu svenska livsmedelsverket, norska livsmedelsverket, europeiska livsmedelsmyndigheten och amerikanska livsmedelsverket kommit fram till att aspartam inte är farligt så är det nog inte särskilt farligt heller.

De går i producenterna ledband och vill egentligen förgifta hela mänskligheten och se till så att livsmedelsproducenterna tjänar så mycket pengar som möjligt. Just det... så måste det va.

Kenna
2009-02-11, 22:42
Om nu svenska livsmedelsverket, norska livsmedelsverket, europeiska livsmedelsmyndigheten och amerikanska livsmedelsverket kommit fram till att aspartam inte är farligt så är det nog inte särskilt farligt heller.

Att det inte är farligt har de väl ändå inte kommit fram till, utan att tillräckligt låg dos inte skall vara skadligt för människan.

Aftonbladet
2009-02-11, 22:43
De går i producenterna ledband och vill egentligen förgifta hela mänskligheten och se till så att livsmedelsproducenterna tjänar så mycket pengar som möjligt. Just det... så måste det va.

Han var nog inte ironisk.

Fairing
2009-02-11, 22:47
Läsk får innehålla 600mg/L, nu vet jag inte hur mycket de flesta läsk sorter faktiskt innehåller, men proteindrink blandat med ca 10g/dL brukar ju bli ganska sött, så kan man inte tänka sig att halten faktiskt kan vara 600mg/100g pulver?
Oavsett så blir det ju en del för att komma upp i gränsvärdet om man inte är flugviktare.

Complete protein innehåller 200mg Aspartam/100g pulver. 600mg räcker gott till ett hydrolysat

Agent Cooper
2009-02-12, 07:11
Att det inte är farligt har de väl ändå inte kommit fram till, utan att tillräckligt låg dos inte skall vara skadligt för människan.

Jajaja. Självklart handlar det om aspartam som tillsats i mat i de doseringar man använder idag. Jag tycker det ser ut som att aspartam förmodligen är riskfritt som tillsats, och att enskilda tveksamma studier har fått orimligt mycket uppmärksamhet. Jag kanske är lite färgad av att jag jobbar på en myndighet själv, men jag har svårt att tro att alla dessa myndigheter skulle vara korrupta,köpta eller försedda med skygglappar.

Rött kött är förmodligen en mycket större cancerrisk. Eller chips. Eller...

Sverker
2009-02-12, 07:17
Jag är osäker. Den store gruben tvivlar. Livsmedelsverket litar jag inte på till 100% direkt.


Varför litar du inte på Livsmedelsverket ?



Det är en sak att spjutspetskompetensen sitter hos företagen. De vill tjäna pengar och det är företagens uppgift att redovisa inför myndigheten.

Alla jag mött på Livsmedelsverket har varit synnerligen kompetenta inom sitt områden och MYCKET engagerade i frågorna kring mat, matsäkerhet, kost och hälsa.

Ola Wallengren
2009-02-12, 07:45
Han var nog inte ironisk.

Nej, det hoppas jag inte men jag va det.

Ola Wallengren
2009-02-12, 07:55
Complete protein innehåller 200mg Aspartam/100g pulver. 600mg räcker gott till ett hydrolysat

Tack för den informationen, då kan jag tänka ännu mindre på det.

Kanske något att skriva ut på förpackningen?
Normalkonsumtion kan alltså ge cirka 5-10% av acceptabelt dagilgt intag.

Aftonbladet
2009-02-12, 12:37
Tack för den informationen, då kan jag tänka ännu mindre på det.

Kanske något att skriva ut på förpackningen?
Normalkonsumtion kan alltså ge cirka 5-10% av acceptabelt dagilgt intag.

Whey-80 uppskattas innehålla 600mg alltså. Okej precis som läsken då.

4 Liter whey om dagen sedan är man uppe i farliga mängder.

Bulking Iron
2009-02-12, 12:49
Är du orolig så köp naturellt protein.
Själv blandar jag 1 dl naturellt vassle, 1 dl malto och ungefär en tesked kakao. Det blir riktigt gott! Det funkar även utan kakao men är väl inget man längtar efter precis...men många av mina träningskompisar dricker så och tycker att det smakar bra.

Ola Wallengren
2009-02-12, 13:17
Whey-80 uppskattas innehålla 600mg alltså. Okej precis som läsken då.

4 Liter whey om dagen sedan är man uppe i farliga mängder.

Nej förmodligen inte så mycket, och det gäller iså fall per 100g pulver om jag förstår Fairing rätt.