handdator

Visa fullständig version : Era synpunkter (Gymavtal)


martin_vbg
2009-02-11, 16:58
Jag skaffade för ungefär 10 månader sedan ett träningskort på Active Wellness i Göteborg. Avtalet som stod på deras kampanjskylt löd.

Träna som student för 229:-/månad med 12 månaders autogiro.
Visst, det lät kanon tyckte jag.

Jag går in och skriver på avtalet. Då säger personen i kassan att just nu har vi även en kampanj att det är två månader gratis och således betalar du inte de första två månaderna. Najs tänker jag inte helt fel att få två månader på köpet.Jag får betala de två första månaderna kontant. (Ifall jag inte skulle godkänna autogirot eller liknande förklarar han det). Och de börjar dra efter fyra månader som utlovat.

Jag skriver således på avtalet och är nöjd och glad. Jag tränar på och gymmet är helt ok. För ungefär en månad sen tänkte jag säga upp avtalet. Då får jag meddelat mig att det inte alls är 12 månader som gäller utan faktiskt 14 månader eller i mitt fall som fick de två fria månaderna t om. 16 månader... De menar att de två månaderna som var kostnadsfria inte räknas in i avtalstiden samt att man inte får säga upp avtalet innan efter 12 månader har gått och först då är det två månaders uppsägningstid.

Hmm, det här kändes inte alls bra tyckte jag och gick därför hem och funderade lite mer och skrev ihop ett mail "svensk som jag är". :)

Jag fick till svar att det icke gick för sig. Jag tolkade dock detta annorlunda då gymägaren faktiskt skrev tillbaka.

"Hej Martin!

Du är välkommen in att säga upp ditt avtal. (Kan inte göras via mail eller
telefon)

Angående dina tolkningar så står de för dig. Har du något att anmärka på så
tycker jag du hör av dig till konsumentverket."
Jag hade tidigare skrivit att jag ville säga upp mitt avtal 29/4-09 då det hade gått exakt 12 månader sedan jag skrev på avtalet. Fast något finare kanske. :)
Trodde den sista raden var om jag trots att jag fick rätt kunde hjälpa andra träningsutövare att få hyggliga avtal men så skulle det inte tolkas tydligen.

Idag var jag på gymmet och efter passet var ägaren där och jag bad därför om att skriva på uppsägningsavtalet då han till min förvåning totalt dumförklarar mig och att jag inte förstår mig på sånt här och att deras jurist som skrivit avtalet nog har bättre koll än mig.
Jag menar då på att trots att han har koll på juridiken kanske gymmet inte har koll på hur man får marknadsföra erbjudanden då det faktiskt stod rent ut på skylten att det var 12 månader och inte 16 vilket det nu blir för mig. Då skrattar han bara åt mig och dumförklarar mig ännu mer...

Det står med i avtalet att uppsägningstiden gäller efter 12 månader däremot inget om de två fria månaderna och att de inte ingår i avtalstiden.
Men det jag reagerar mest emot är deras sätt att marknadsföra erbjudandet.

Jag bifogar en bild på avtalet som finns ute på internet nu
http://img142.imageshack.us/img142/562/activewellnessiz0.jpg
Jag är mycket tveksam om man får skriva 12 månader när det i bästa fall blir 14 månader. Även om det står i den lilla texten på baksidan av avtalet.

Jag vill höra era synpunkter på detta. Har jag rätt eller ska jag finna mig i detta.
Attityden jag blev bemött av idag kan jag närmast jämföra med personligt påhopp. Mycket oproffsigt. Däremot tycker jag de andra i personalen är trevliga så om någon av er skulle läsa detta ska ni inte ta åt er.

young_george
2009-02-11, 17:18
Om det du säger stämmer så skulle jag be honom dra åt h*lvete. Jag skulle aldrig träna på ett ställe där man blir behandlad så, inte som att dom är det enda i Göteborg.

Jag kan inget om juridik men att man kan använda juridiska knep för att få vem som helst att inta positionen med stort P är inget nytt och ingen ursäkt för att jävlas med sina kunder.

hoikka poika
2009-02-11, 17:19
Då får jag meddelat mig att det inte alls är 12 månader som gäller utan faktiskt 14 månader eller i mitt fall som fick de två fria månaderna t om. 16 månader... [1]De menar att de två månaderna som var kostnadsfria inte räknas in i avtalstiden samt [2]att man inte får säga upp avtalet innan efter 12 månader har gått och först då är det två månaders uppsägningstid.

Nu vet jag ju inte hur avtalet ser ut men där jag har köpt kort så har det varit så att "gratismånaderna" inte har ingått, precis som på detta gymmet.

Däremot tycker jag att det är skitdåligt att erbjuda ett "12 månaderskort" där kortaste tiden är 14 månader. Även om det står i avtalet så tycker jag att det är vilseledande.

Jag skulle ha levt jävel på gymmet i de månaderna som jag var bunden om de inte släppte mitt kontrakt. Om magnesium var "förbjudet" skulle jag damma som fan (även om jag inte använder magnesium annars). Köra OL på parketten. -Vaddå? Jag tränar ju bara! Var i avtalet står det att man inte får träna ryck och stöt? :devil:

PS. Jag skulle alltså försöka ge gymägaren ett rationellt skäl att låta mig slippa betala. Det skulle vara dyrare att ha mig kvar än att släppa mig. Lura mig så jävlas jag med dig.

tjabon
2009-02-11, 17:24
Om det du säger stämmer så skulle jag be honom dra åt h*lvete. Jag skulle aldrig träna på ett ställe där man blir behandlad så, inte som att dom är det enda i Göteborg.

Jag kan inget om juridik men att man kan använda juridiska knep för att få vem som helst att inta positionen med stort P är inget nytt och ingen ursäkt för att jävlas med sina kunder.

+1000

Det råder ingen brist på bra gym i Göteborg.
Jag har tränat på Active Wellness förr om åren, och tycker mej
känna igen attityden.
Synd, eftersom dom har bra grejor...

Hades
2009-02-11, 18:39
Avtalstolkning är alltid knepigt eftersom det är många faktorer som spelar in och eftersom det finns många olika modeller för tolkning.

Som jag förstått situationen är problemet att de marknadsför sin tjänst som att man ska få träna tolv månader för 229 kr/månad medan avtalet inte tillåter uppsägning innan tolvmånadersperioden har gått ut, vilket i praktiken innebär att man måste betala i minst 14 månader.

Beträffande ensidigt utarbetade standardavtal (som det är fråga om här) gäller i viss mån annan praxis än beträffande individuellt utarbetade avtal. För det första kan man konstatera att klausulen rörande uppsägningen från konsumentens sida kan anses vara "oväntad och betungande" (ett uttryck som man brukar använda i avtalsrättsliga sammanhang). Detta särskilt när man i sin marknadsföring uttryckligen skriver "229:-/månad med 12 månaders autogiro", vilket får konsumenten att tro att abbonemanget ska gälla för 12 månader och inte mer. Om parten som konstruerat avtalet vill att en sådan klausul ska gälla har denne en klargörandeplikt, vilket innebär att han på något sätt bör upplysa motparten (konsumenten) om klausulens existens och innebörd. Om så inte sker blir klausulen inte avtalsinnehåll och gäller inte mellan parterna.

Vidare kan oskäliga avtalsvilkor jämkas med stöd av 36 § avtalslagen. Jag skulle vilja påstå att avtalsbestämmelsen om att man inte kan säga upp avtalet innan de tolv månaderna passerat helt klart är oskälig.

Det finns alltså goda möjligheter att argumentera rättsligt för din sak. Att stämma företaget bör dock vara en sista utväg och det bästa vore ju om du kunde lösa problemet på annat sätt. Kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (arn.se). De flesta näringsidkare brukar följa arns rekommendationer.

bubbe
2009-02-11, 18:55
Undrar vilket som är bäst, att vidhålla ett finstilt tjuvtrix ala 2x279kr eller publiceras som ett skitgym på ett forum med 33000 träningsintresserade människor.

martin_vbg
2009-02-11, 19:08
Tack för att jag fått stöd i mitt påstående. Ser nu dessutom att uppsägningsavtalet jag skrev på faktiskt blir på 18 månader eftersom jag skrev på avtalet första gången 29/4-08 och jag kommer betala för sista perioden 29/9-09 och som löper så att jag får träna sista månaden. Alltså har jag betalat för 18 månader om man räknar in de två fria månaderna.

Trist att det blev såhär när det faktiskt är ett väldigt bra gym i övrigt. Ska ringa konsumentverket imorgon.

Granatgiraffen
2009-02-11, 19:14
Här är något att skumma igenom kanske?
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/Allmant/134/

martin_vbg
2009-02-11, 19:21
Tack för länken. Kanske något att skicka till dom t om.

Snart har tio månader gått och då antar jag att man borde kunna klippa av autogiroutbetalningen? För jag har betalat 12 månader om man räknar med mina två månader jag betalat kontant.

shadowfire
2009-02-11, 19:40
Mmmm, ännu en gång.
Jag har stött på fenomenet ack så många gånger i mina yrkesår nu.

Det som få människor känner till är att många företag som erbjuder autogiro, inkluderar bindningstid för det första. Nu har de börjat införa det på hemförsäkringar bland annat, pröjsar du inte en tusing direkt, så kan du ta autogiro men då givetvis med 12 mån bindningstid.

Det som är det sjuka i detta fall är att man lägger på en avslutsperiod, ovanpå de 12 månaderna. Dessutom har jag aldrig hört talas om att man bankar ihop det med "provapåmånader", gratismånader o gudars vet allt.

Falsk marknadsföring så det sjunger om det, bruna i vad avtalets finstilta säger. Jag vet att juridiskt så är det finstilta väldigt lättsamt att luta sig tillbaka på oavsett vilken bransch man är i, men i det här fallet så är marknadsföringen otroligt ogynnsam för gymet i sig om de pysslar med sådana här fasoner.

martin_vbg
2009-02-11, 19:44
Mmmm, ännu en gång.
Jag har stött på fenomenet ack så många gånger i mina yrkesår nu.

Det som få människor känner till är att många företag som erbjuder autogiro, inkluderar bindningstid för det första. Nu har de börjat införa det på hemförsäkringar bland annat, pröjsar du inte en tusing direkt, så kan du ta autogiro men då givetvis med 12 mån bindningstid.

Det som är det sjuka i detta fall är att man lägger på en avslutsperiod, ovanpå de 12 månaderna. Dessutom har jag aldrig hört talas om att man bankar ihop det med "provapåmånader", gratismånader o gudars vet allt.

Falsk marknadsföring så det sjunger om det, bruna i vad avtalets finstilta säger. Jag vet att juridiskt så är det finstilta väldigt lättsamt att luta sig tillbaka på oavsett vilken bransch man är i, men i det här fallet så är marknadsföringen otroligt ogynnsam för gymet i sig om de pysslar med sådana här fasoner.

Tja mannen, jag har en kompis som är istortsett klar med sin juridikutbildning och väldigt duktig på sin sak. Han kallade avtalet för ett kalle anka avtal så det kan inte vara helt korrekt skrivet. :)

Sen att man ger sig på sin kund och kallar de dum i huvudet är inte bättre.

Jag kan skriva ut avtalet här om någon tycker det är intressant.

capture
2009-02-11, 21:13
Om jag inte minns fel läste jag om ett liknande fall fast då var det med kabeltv. Han kollade med KO och sedan med arn och fick rätten på sin sida. Kan dock inte minnas var jag läste det. Skulle kunna vara på minhembio.com

martin_vbg
2009-02-11, 21:19
Om jag inte minns fel läste jag om ett liknande fall fast då var det med kabeltv. Han kollade med KO och sedan med arn och fick rätten på sin sida. Kan dock inte minnas var jag läste det. Skulle kunna vara på minhembio.com

Brorsan hade läst något liknande. Men han hade för sig att det var att de automatiskt band upp kunderna i ytterligare ett år om man inte uttryckligen sagt upp avtalet.
e är trevligare
Jag kommer säga upp avtalet skriftligt och klippa autogirot när jag betalat min tolfte månad tror jag. Eftersom det inte ligger med i en klausul i avtalet att jag måste säga upp det skriftligen vilket de hävdar.
Jag vill inte träna på det gymmet mer utan jag betalar nog den lilla tiden som är kvar (ca två månader) utan att träna där och går till ett annat bättre gym som ligger i närheten av min lägenhet där jag högst troligt får ett mer proffsigt bemötande.

Nitrometan
2009-02-12, 11:30
Japp. Det gällde negativ avtalsbindning.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleId=6076&lngCategoryId=509

Konsumentombudsmannen, KO, anser att Canal Digitals avtalsvillkor för digital-tv-abonnemang innehåller så kallad negativ avtalsbindning. Det innebär att konsumenten blir bunden av ytterligare en abonnemangsperiod om han eller hon inte säger ifrån. Vid negativ avtalsbindning ligger ansvaret för att vara vaksam på konsumenten. Det är konsumenten som måste agera för att ta sig ur ett avtal. Det räcker inte att bindningstiden går ut för att ett abonnemang ska sluta gälla.


Stå på dig och lycka till. Det verkar som om de bara försöker köra över dig och ta dina pengar.

Scratch89
2009-02-12, 13:48
Det tattigaste som jag ser det är att du inte kan säga upp efter tio månader om det är två månaders uppsägningstid. Så ska man väl alltid kunna göra?

martin_vbg
2009-02-12, 14:47
Det tattigaste som jag ser det är att du inte kan säga upp efter tio månader om det är två månaders uppsägningstid. Så ska man väl alltid kunna göra?

Precis vad jag menade också.
Jag ringde konsumentverket idag och frågade och hon tyckte att det lät okej att skriva så i avtalet trots marknadsföringen "12 månader". Hon var förmodligen inte så insatt eftersom hon tyckte det lät ok. Det har varit uppe ett liknande mål tidigare som gymmet förlorat på.

Alltså det som arn länken ovan visar.

GurraGo
2009-02-13, 00:09
Spontant - och särskilt med stöd av ARN:s avgörande - verkar det som att det blir svårt för företaget att hävda att ett avtal som marknadsförs som ett 12-månaders autogiro abonnemang inte under några omständigheter kan gälla under en kortare tid än 12 månader +2 månader. Som kund har man här tecknat sig för 12 och 14 månader samtidigt, en oklarhet vilken får falla tillbaka på företaget som utformat villkoren (jmf det Hades säger).

Egentligen borde samma sak gälla ang. de två månaderna som det är tal om. Om tecknandet av dessa två månader automatiskt medför att uppsägningstiden blir två månader längre och det inte framgår tydligt bör den oklarheten falla tillbaks på bolaget.

Nu verkar det ju till och med vara så att det inte finns något avtalsunderlag för dessa två månader överhuvudtaget (?). Detta borde göra det omöjligt för bolaget att hävda att dessa två månader ska utöka bindningstiden. Det avtal som ni ingått avseende dessa två månader verkar enbart ha ingåtts genom att du betalat och de låtit dig träna.

Beträffande gratismånaderna skulle man i andra hand antagligen kunna hävda att dessa två månader tecknas i anslutning till de 12-månadersavtalet. Ni avtalar därmed att villkoren för 12-månadersavtalet även ska gälla för gratismånaderna. Eftersom dessa två månader marknadsförts som gratismånader medan det i praktiken är omöjligt att undvika betalning för dem, då tecknandet av dem leder till ytterligare två månaders uppsägningstid, bör även detta villkor falla tillbaka på företaget i form av nämnda oklarhetsregel.

36 § AvtL som har nämnts kan gå, men den betraktas ofta som en sista desperat utväg.

Hoppas det ordnar sig för dig och att du hittar ett anständigt gym nästa gång. Är faktiskt förvånad att man som gymägare inte håller en högre grad av seriositet.

Jag reserverar mig för att det här är mina privata funderingar strax efter kl 00.00 efter en 14 h arbetsdag.

martin_vbg
2009-02-13, 09:12
Spontant - och särskilt med stöd av ARN:s avgörande - verkar det som att det blir svårt för företaget att hävda att ett avtal som marknadsförs som ett 12-månaders autogiro abonnemang inte under några omständigheter kan gälla under en kortare tid än 12 månader +2 månader. Som kund har man här tecknat sig för 12 och 14 månader samtidigt, en oklarhet vilken får falla tillbaka på företaget som utformat villkoren (jmf det Hades säger).

Egentligen borde samma sak gälla ang. de två månaderna som det är tal om. Om tecknandet av dessa två månader automatiskt medför att uppsägningstiden blir två månader längre och det inte framgår tydligt bör den oklarheten falla tillbaks på bolaget.

Nu verkar det ju till och med vara så att det inte finns något avtalsunderlag för dessa två månader överhuvudtaget (?). Detta borde göra det omöjligt för bolaget att hävda att dessa två månader ska utöka bindningstiden. Det avtal som ni ingått avseende dessa två månader verkar enbart ha ingåtts genom att du betalat och de låtit dig träna.

Hoppas det fungerar att quota såhär :)
De två månaderna med uppsägningstid står med i avtalet och det står att det först går att säga upp efter 12 månader.
Däremot är det väldigt tveksam marknadsföring när jag enligt deras marknadsföring tecknat för "229:-/mån 12 månader autogiro" men jag kan inte komma undan med kortare tid än 14 månader eller t om. 15 månader eftersom jag var tvungen att betala en månad för att kompensera första månaden ifall autogirot inte skulle fungera.[/QUOTE]

Beträffande gratismånaderna skulle man i andra hand antagligen kunna hävda att dessa två månader tecknas i anslutning till de 12-månadersavtalet. Ni avtalar därmed att villkoren för 12-månadersavtalet även ska gälla för gratismånaderna. Eftersom dessa två månader marknadsförts som gratismånader medan det i praktiken är omöjligt att undvika betalning för dem, då tecknandet av dem leder till ytterligare två månaders uppsägningstid, bör även detta villkor falla tillbaka på företaget i form av nämnda oklarhetsregel.

De två fria månaderna som enligt texten under övrigt "två månader på köpet" tycker jag borde falla under den avtalade tiden.

36 § AvtL som har nämnts kan gå, men den betraktas ofta som en sista desperat utväg.

Hoppas det ordnar sig för dig och att du hittar ett anständigt gym nästa gång. Är faktiskt förvånad att man som gymägare inte håller en högre grad av seriositet.

Jag reserverar mig för att det här är mina privata funderingar strax efter kl 00.00 efter en 14 h arbetsdag.

Det hoppas jag också, har tränat på fem gym innan detta och aldrig haft några problem.

För att dra allt kortfattat kommer jag för mitt "12 månaders autogiro" betala:

12 månader autogiro
+1 månad kontant
+2 månader uppsägningstid
+vara uppbunden ytterligare två månader för mina "Kampanj 2 mån på köpet" däremot vet jag inte hur mycket de kommer vara på köpet när jag förmodligen inte ens kommer bo i staden eftersom planen var att ha mitt träningskort hos dem i 12 månader...
+ 1 månad eftersom de skrivit fel på uppsägningsavtalet så jag nu idag måste gå och korrigera detta i efterhand...

Backe
2009-02-13, 13:07
Den kanske enklaste lösningen för dig är att bolla över problemet på gymet. Dra tillbaka ditt autogiro-medgivande när du har betalat för den tid du anser att avtalet gäller. Vill de kräva betalning för fler månader så är det deras problem. Neka alla krav de ställer och bestrid ett eventuellt betalningsföreläggande från kronofogden. För att de ska få betalt måste de då dra ärendet till domstol och visa sin rätt till dessa pengar. Eftersom det rör sig om en liten summa handläggs det som ett småmål där ditt ansvar för motpartens rättegångskostnader mycket begränsat om du mot förmodan skulle förlora.

Antagligen har gymet inte ork att ta det så lång som till domstol för att kräva några enstaka hundralappar och skulle de ändå välja att göra det kommer processen förmodligen kosta mer än den smakar för deras del. Risken du tar är att du får betala en liten andel av deras rättegångskostnader (förmodligen inte mer än 2000 kr??) om du förlorar.

martin_vbg
2009-02-13, 17:59
Som sagt, tänkte ändra på den där månaden som hade råkat hamna extra på uppsägningsavtalet. Det gick inte så bra.

Anledning:

Jag och min kompis skulle idag träna tillsammans. Han har ett 10-kort vilket gör att han därav inte kan komma igenom dörren utan en medlem med kort är med innan klockan 11:30.

Jag öppnar således dörren med mitt kort och vi går in, gymägaren står då i reception och vi båda hälsar på varandra. Min kompis går fram och klipper sitt kort, allt i sin ordning. Trodde jag.
Jag går och ställer mig en bit ifrån min kompis och då säger gymägaren till mig.
-"Nästa gång du släpper in han lägger jag på en extra månad på ditt avtal."

Jag frågar då vad han menar.

Då förklarar han att personer med klippkort inte får komma in innan efter klockan 11:30 utan isf. ska skaffa ett medlemskort.
Då frågar jag var man kan ta reda på det, på nätet eller?
Varav jag får svaret.
-"Nu är jag trött på dig. Jag tänker inte prata med dig längre."

Ok tänkte jag och vi gick in och började träna.

Tydligen så gällde tiden 11:30 enligt lappen utanför på dörren men eftersom öppettiderna på 10-kortet uppger 07-22 vardagar får väl de också komma in kan man tycka? Receptionen har alltid tidigare varit bemannad eller så har det varit någon i personalen på gymmet där så att man kunnat lösa det den vägen och det är aldrig någon som varit otrevlig eller sagt att vi gjort fel tidigare.
Jag kollade upp i avtalet om det stod något om att gymmet ålägger sig rätten att lägga på en extra månad om man släpper in "obehöriga" och det gör det inte. däremot står det på dörren "Medlem som släpper in obehörig blir omedelbart avstängd!!" Najs, precis vad jag är ute efter! :thumbup:

http://img90.imageshack.us/img90/294/kampanjjg4.jpg
Kan man tolka detta på annat sätt än att man ska träna på gymmet i mer än 12 månader? Mycket tveksamt om jag tolkar detta till 18 månader iaf. :confused:

http://img132.imageshack.us/img132/5559/rutawh4.jpg
Denna mycket välkomnande skylt är det första kunderna möter. Vet inte hur jag ska tolka den, mycket svårtolkad men jag tycker öppettiderna på 10-kortet var rätt lätta att tolka.

Notera att jag inte sagt ett enda ord förutom "Tja" då jag får kommentaren om en månad extra. Jag ville heller inte gå in på diskussionen gällande uppsägningsavtalet eftersom det förmodligen hade fått bägaren att rinna över.

Men nu slipper han ju iaf. tala med mig "på gymmet" eftersom jag bestämt mig för att aldrig mer sätta min fot där. Jag kommer inte känna mig tillfreds när jag står och lyfter vikter och man känner sig hotad. Det kommer förmodligen göra mig omotiverad att gå dit och träna.
Jag tar smällen och slänger de sista månadsbetalningarna i sjön eftersom det bara är småpengar det gäller. Däremot svider det att ge några ytterligare kulor till verksamheten men det ska jag så gott det går försöka slippa.

Jag kommer göra på ett liknande sätt som Backe tidigare skrev och resultatet återstår att se. Men jag kommer inte släppa detta.

hoikka poika
2009-02-13, 18:02
Ge inte upp, köp nytt kort, ring tidningen, ring konsumentverket. Det är inte pengar det handlar om utan en princip. Gymmet i fråga verkar ligga i konsumenträttens gråzon och lurar sina kunder. Inte schysst.

Nitrometan
2009-02-13, 18:06
Det råder ingen brist på bra gym i Göteborg.

Undrar vilket som är bäst, att vidhålla ett finstilt tjuvtrix ala 2x279kr eller publiceras som ett skitgym på ett forum med 33000 träningsintresserade människor.

Man kan ju fundera på hur många av kolos medlemmar som känner sig sugna på att prova eller rekommendera Active Wellness (eller var det Passive Illness?)?

martin_vbg
2009-02-13, 18:09
Man kan ju fundera på hur många av kolos medlemmar som känner sig sugna på att prova eller rekommendera Active Wellness (eller var det Passive Illness?)?

Haha, ja det känns så för mig iaf. passive illness. :)

hoikka poika
2009-02-13, 18:18
PS. Du kan garanterat få ägaren att släppa ditt kontrakt. Kontakta honom och säg att du vill ta ett snack mellan två ögon, på hans kontor t ex, du har agerat irrationellt eftersom du har blivit så arg, men nu har du samlat dig och snacka lite. Nu kommer "dödsstöten".
1. Du berättar om hur lurad du känner dig pga formuleringar av personal och reklam.
2. Du säger att du gärna vill lösa ert gräl på bästa sätt för er båda. Alla förslag du ger ska båda tjäna på. Förslagen gäller alltså att du slipper dina betalningar efter att 12 månader är betalda. Han slipper en "förtalskampanj" mun-till-mun och via internet och konsumentverk. Det kommer att kosta honom 2-300 kr (max, nämn skatten!) och han framstår som en vettig person som det går att snacka med. Dessutom slipper han en missnöjd kund som snackar skit om företaget och anmäler honom till konsumentverket.

Var lugn och sansad, för fram dina argument på ett logiskt och rationellt sätt så kommer det garanterat att gå vägen!

martin_vbg
2009-02-13, 18:20
PS. Du kan garanterat få ägaren att släppa ditt kontrakt. Kontakta honom och säg att du vill ta ett snack mellan två ögon, på hans kontor t ex, du har agerat irrationellt eftersom du har blivit så arg, men nu har du samlat dig och snacka lite. Nu kommer "dödsstöten".
1. Du berättar om hur lurad du känner dig pga formuleringar av personal och reklam.
2. Du säger att du gärna vill lösa ert gräl på bästa sätt för er båda. Alla förslag du ger ska båda tjäna på. Förslagen gäller alltså att du slipper dina betalningar efter att 12 månader är betalda. Han slipper en "förtalskampanj" mun-till-mun och via internet och konsumentverk. Det kommer att kosta honom 2-300 kr (max, nämn skatten!) och han framstår som en vettig person som det går att snacka med. Dessutom slipper han en missnöjd kund som snackar skit om företaget och anmäler honom till konsumentverket.

Var lugn och sansad, för fram dina argument på ett logiskt och rationellt sätt så kommer det garanterat att gå vägen!

Det där skulle aldrig fungera tro mig.

ceejay
2009-02-13, 18:53
"Jag och min kompis skulle idag träna tillsammans. Han har ett 10-kort vilket gör att han därav inte kan komma igenom dörren utan en medlem med kort är med innan klockan 11:30.

Jag öppnar således dörren med mitt kort och vi går in, gymägaren står då i reception och vi båda hälsar på varandra. Min kompis går fram och klipper sitt kort, allt i sin ordning. Trodde jag.
Jag går och ställer mig en bit ifrån min kompis och då säger gymägaren till mig.
-"Nästa gång du släpper in han lägger jag på en extra månad på ditt avtal."

Jag frågar då vad han menar.

Då förklarar han att personer med klippkort inte får komma in innan efter klockan 11:30 utan isf. ska skaffa ett medlemskort.
Då frågar jag var man kan ta reda på det, på nätet eller?
Varav jag får svaret.
-"Nu är jag trött på dig. Jag tänker inte prata med dig längre."



jävlar i mig vad han skulle få skit för det där uttalandet, så där gör man bara inte. Hota med att lägga till extramånader? Dessutom bara sådär? Ni gick efter öppetiderna som stod på kortet och det verkar vara dålig information om det han snackade om.

jag skulle gett han en mysig utskällning. Ta skit ska man inte göra

martin_vbg
2009-02-13, 18:59
jävlar i mig vad han skulle få skit för det där uttalandet, så där gör man bara inte. Hota med att lägga till extramånader? Dessutom bara sådär? Ni gick efter öppetiderna som stod på kortet och det verkar vara dålig information om det han snackade om.

jag skulle gett han en mysig utskällning. Ta skit ska man inte göra

Jag vågar faktiskt inte stöta mig med honom, det verkar inte så vidare smart. Dessutom så är det som att argumentera med en vägg.
Tur att detta kommer lösa sig till min fördel i långa loppet trots att det är trist att man måste leka paragrafryttare.

Hade jag varit av annan karaktär och inte så lugn som person som jag är hade jag nog huggt till för längesen. Jag har aldrig! blivit såhär förolämpad i hela mitt liv och ändå har jag jobbat som säljare och ansiktet utåt åt ett av Sveriges största telekombolag i över fem år där det är väldigt vanligt att man får höra nedtryckande ord.

hoikka poika
2009-02-13, 19:10
Det där skulle aldrig fungera tro mig.

Jag vågar faktiskt inte stöta mig med honom, det verkar inte så vidare smart. Dessutom så är det som att argumentera med en vägg.
Tur att detta kommer lösa sig till min fördel i långa loppet trots att det är trist att man måste leka paragrafryttare.

Hade jag varit av annan karaktär och inte så lugn som person som jag är hade jag nog huggt till för längesen. Jag har aldrig! blivit såhär förolämpad i hela mitt liv och ändå har jag jobbat som säljare och ansiktet utåt åt ett av Sveriges största telekombolag i över fem år där det är väldigt vanligt att man får höra nedtryckande ord.

Ok, du lär ju veta vad som fungerar eller inte eftersom du har haft den kontakten (säljare) med folk.

Men jag tycker ändå att du ska försöka ... försök att smickra och övertala hans rationella/ekonomiska-sinne. Det blir ju enkel plus och minus. Jag menar, ett dåligt omdöme är en betydligt större förlust än några hundra. Gå dit med helt neutral inställning, _du ska vara_ hans logiska tänkande.
Om du skulle lyckas så sparar du några hundra och får upprättelse, lyckas du inte så genomför du hoten och jävlas med honom. Kosta honom mer än de hundralapparna som han tjänar på dig.

martin_vbg
2009-02-13, 19:25
Ok, du lär ju veta vad som fungerar eller inte eftersom du har haft den kontakten (säljare) med folk.

Men jag tycker ändå att du ska försöka ... försök att smickra och övertala hans rationella/ekonomiska-sinne. Det blir ju enkel plus och minus. Jag menar, ett dåligt omdöme är en betydligt större förlust än några hundra. Gå dit med helt neutral inställning, _du ska vara_ hans logiska tänkande.
Om du skulle lyckas så sparar du några hundra och får upprättelse, lyckas du inte så genomför du hoten och jävlas med honom. Kosta honom mer än de hundralapparna som han tjänar på dig.

Jag är 100% säker på att detta inte skulle fungera. Jag har hållit en helt normal samtalsvolym och argumenterat för min sak med bakomliggande fakta. Men det går inte att komma fram, muren är uppe.
Redan från första gången jag pratade med honom har han haft taggarna upp.

Jag har glömt att bifoga det första och enda mailet jag skickat för att säga upp avtalet efter att jag var där första gången. Notera att det inte är jag som skrivit mailet utan min juridikstuderande kompis.

martin_vbg
2009-02-13, 19:26
Härmed uppsäger jag mitt avtal (medlemsnummer: AXXX5 ) till upphörande i
enlighet med den föreskrivna uppsägningstiden. Således upphör avtalet att
gälla per den 30/4-09 då vid denna tidpunkt den föreskrivna bindningstiden
om 12 månaders har löpt ut.

Jag vill i detta sammanhang understryka att den i avtalet stipulerade
bindningstiden är 12 månader, varför jag således inte behöver vänta till
dess att denna tid har löpt ut innan uppsägning kan ske. För den skull att
ni är av annan åsikt vill jag göra er uppmärksam på följande.

För det första kan avtalet inte tolkas på något annat vis än att 12
månader är lägsta bindningstid. Dessutom bör hållas i åtanke att avtalet
är ett konsumentavtal varför eventuella oklarheter skall tolkas till
konsumentens fördel.

Vidare ger 42 § konsumenttjänstlagen konsumenten en ovillkorlig rätt till
avbeställning av avtal av den typ det är fråga om i förevarande fall. Ni i
egenskap av näringsidkare har då endast rätt till eventuella förluster
till följd av denna uppsägning. I praktiken understiger denna ersättning
de två månadsavgifter uppsägningstiden annars ger er rätt till, eftersom
ni inte i avtalet förbehållit er rätten till en förutbestämd ersättning
vid sådana uppsägningar i enlighet med 43 § konsumenttjänstlagen.

Slutligen vill jag göra er uppmärksam på att ni marknadsför tjänsten under
beteckningen ”autogiro – 12 månader”. Skulle detta i praktiken innebära 14
månaders bindningstid är marknadsföringen att anse som vilseledande och
otillbörlig enligt 5 och 10 §§ marknadsföringslagen, något som i sig kan
leda till marknadsrättsliga sanktioner



Vänligen

Martin XXX

martin_vbg
2009-02-13, 19:28
Fick till svar:

"Hej Martin!

Du är välkommen in att säga upp ditt avtal. (Kan inte göras via mail eller
telefon)

Angående dina tolkningar så står de för dig. Har du något att anmärka på så
tycker jag du hör av dig till konsumentverket.

Hälsningar X"

När jag väl kom dit fick jag uppsägningsavtalet som gällde t om. 29/10 snacka om att man blev paff. Jag tolkade faktiskt svarsmailet som det var ok att säga upp det.

CroCop
2009-02-13, 19:59
Har tyckt att du haft "rätten på din sida" hela tråden ända tills du postade din juridikstudentkompis mail till gymägaren. Man får ju huvudvärk bara av att läsa några rader i brevet,du ska säga upp ett gymkort inte skriva en ny FN-resolution. Tror gymägaren blev lite irriterad och säkert var betydligt mer samarbetsvillig om du/ni skippat fikonspråket.

Hoppas dock att det löser sig,tycker du har rätten på din sida jag tror dock som sagt att detta mest handlar om fel personkemi,alltså han är inte typen som gillar att få mail skrivna på det här sättet skrivna till sig när det gäller en så simpel sak som en uppsägning av ett gymkort.

martin_vbg
2009-02-13, 20:06
Jag skrev inte mailet till honom direkt utan jag var på gymmet och ville säga upp det där med en gång då han börjar att snäsa mig.
Därmed tänkte jag få saken avslutad genom att säga upp det på detta sättet och slippa ta saken med honom personligen igen.
Jag försökte alltså den vanliga vägen innan jag skickade iväg mailet.

CroCop
2009-02-13, 20:08
Jag skrev inte mailet till honom direkt utan jag var på gymmet och ville säga upp det där med en gång då han börjar att snäsa mig.
Därmed tänkte jag få saken avslutad genom att säga upp det på detta sättet och slippa ta saken med honom personligen igen.
Jag försökte alltså den vanliga vägen innan jag skickade iväg mailet.

Ok! Det missade jag! Då tycker jag att det var helt rätt att köra den lite mer formella stilen.

martin_vbg
2009-02-13, 20:10
Ok! Det missade jag! Då tycker jag att det var helt rätt att köra den lite mer formella stilen.

*flex*

ceejay
2009-02-13, 20:12
Jag vågar faktiskt inte stöta mig med honom, det verkar inte så vidare smart. Dessutom så är det som att argumentera med en vägg.
Tur att detta kommer lösa sig till min fördel i långa loppet trots att det är trist att man måste leka paragrafryttare.

Hade jag varit av annan karaktär och inte så lugn som person som jag är hade jag nog huggt till för längesen. Jag har aldrig! blivit såhär förolämpad i hela mitt liv och ändå har jag jobbat som säljare och ansiktet utåt åt ett av Sveriges största telekombolag i över fem år där det är väldigt vanligt att man får höra nedtryckande ord.

Du måste nog vara väldigt lugn för att inte tokdampa om du aldrig blivit så förolämpad :)
menmen, finns alltid idioter

Rahf
2009-02-13, 21:07
Vi har lärt oss en sak dock, aldrig Active Wellness. Om allt detta stämmer så är det tammefan bojkott som gäller.

Duffman
2009-02-14, 00:11
Vilket jävla skitställe. Snacka om att genom dålig attityd och osmidighet bjuda in till ett genuint dåligt rykte. När snacket börjat går det inte att stoppa. Vilken normalt funtad människa skulle vilja sätta sin fot på stället efter att ha hört sånt här? Bra jobbat active wellness med andra ord. :(

martin_vbg
2009-02-18, 15:07
Mailade konsumentverket i Måndags gällande ärendet och bifogade alla avtal och bilder på AWs marknadsföring.

Fick svar idag!

Citerat:
"Hej!

Vi har hittat ett ARN avgörande vad beträffar bindningstiden för att säga
upp avtalet med gymet. Enligt avgörandet har du rätt att säga upp avalet
innan ett år har gått och innan bindningstiden har löpt ut.

Med vänlig hälsning

XXX XXX
Konsument Göteborg"

Skönt att ha dom på min sida vilket jag inte hade annat än trott men nu har jag det svart på vitt. :)

Jag antar att arn avgörandet var det jag fick härifrån och även hade skrivit med i mailet. :)

Tack för all hjälp.

martin_vbg
2009-02-18, 18:23
Nu är det uppsagt och jag har stängt av autogirot på omedelbar verkan. Känns rätt skönt. Bara att leta nytt gym mao. :)

Halldin
2009-02-18, 18:28
Kvarstår dock att smiska honom genom att anmäla till ARN eller något annat.
Det minsta han kan göra är ju att ändra i reglerna så att inte fler drabbas.

martin_vbg
2009-03-10, 08:51
I Fredags fick jag betalningspåminnelse. Nu återstår bara att bestrida denna. Kan man inte bara bli lämnad i fred?

fabbo
2009-03-10, 11:14
Läste genom avtalet. Jag tolkar det som de flesta andra säkert, 12 månaders kort varav 2 gratis. Ifall det rör sig om 12 + 2 gratis är en tolkningsfråga. Men det som gymägaren säger är fullständig skitprat. Han är osäker på sig själv, hånar dig för att känna sig säkrare och tror inte att du ska syna hans bluff men konsumentombud. Betala inte, kontakta konsumentombudet och påvisa deras felaktiga marknadsföring.

fabbo
2009-03-10, 11:43
Oj, du hade visst fått svar från konsumentombudet redan. Gå o tryck det i ansiktet på gymägaren framför folk o dumförklara honom.

hahavaffan
2009-03-10, 11:57
Nu är det uppsagt och jag har stängt av autogirot på omedelbar verkan. Känns rätt skönt. Bara att leta nytt gym mao. :):thumbup:

Robbelibob
2009-03-10, 12:38
Active Wellness låter som nåt från tv-shop.

Alm
2009-03-10, 19:02
Gå till tidningen och låt dom ringa upp ägaren. Gör det bara.

Snacka om att bita sig själv i svansen alltså...

martin_vbg
2009-03-10, 19:04
Läste genom avtalet. Jag tolkar det som de flesta andra säkert, 12 månaders kort varav 2 gratis. Ifall det rör sig om 12 + 2 gratis är en tolkningsfråga. Men det som gymägaren säger är fullständig skitprat. Han är osäker på sig själv, hånar dig för att känna sig säkrare och tror inte att du ska syna hans bluff men konsumentombud. Betala inte, kontakta konsumentombudet och påvisa deras felaktiga marknadsföring.

Jag tänker inte betala. :)

:thumbup:

:hbang:

Active Wellness låter som nåt från tv-shop.

Skulle faktiskt kunnat vara. :)

Gå till tidningen och låt dom ringa upp ägaren. Gör det bara.

Snacka om att bita sig själv i svansen alltså...

Det kommer.

martin_vbg
2009-03-10, 21:24
Nu var bestridningen av fakturan skickad, ska bli trevligt att se om man får svar den här gången eller om jag måste gå vidare till andra instanser.
En sak är säker och det är att jag inte tänker betala.

http://img26.imageshack.us/img26/6739/2mnadergratis.jpg
Nytt "bra" erbjudande på webbsidan dagen till ära.

GurraGo
2009-03-10, 21:40
I Fredags fick jag betalningspåminnelse. Nu återstår bara att bestrida denna. Kan man inte bara bli lämnad i fred?

Ange ett skäl när du bestrider. Vet inte exakt när det är relevant men om de tar det så långt som till Kronofogden kan det i alla fall då vara viktigt att du anger varför du bestrider. Det är självklart bra om titt bestridande är så välformulerat som möjligt men det behöver egentligen inte vara långt utan kan bara bestå av några meningar "Jag bestrider då jag sagt upp mitt medlemskap. Jag sa upp det datumet XX...." osv. De

martin_vbg
2009-03-10, 21:53
Ange ett skäl när du bestrider. Vet inte exakt när det är relevant men om de tar det så långt som till Kronofogden kan det i alla fall då vara viktigt att du anger varför du bestrider. Det är självklart bra om titt bestridande är så välformulerat som möjligt men det behöver egentligen inte vara långt utan kan bara bestå av några meningar "Jag bestrider då jag sagt upp mitt medlemskap. Jag sa upp det datumet XX...." osv. De

Jag skrev såhär

"Hej,

Jag förtydligar härmed att jag redan gjort en avbeställning den 18
februari och bestrider därmed fakturapåminnelsen Ni skickat.


Martin"

Roosen
2009-03-10, 22:11
Läste precis egenom tråden.. trisst faktiskt =/

Åh som nån annan skrev här, hör av dig till nån lokal tidning och berätta din historia.. Sånt är alltid populärt =)

Som sagt, oavsett tolkningar av diverse medlämmar så är detta knappast bra pr - i mina ögon. Kommer då aldrig träna där om jag besöker göteborg.

martin_vbg
2009-03-10, 22:25
Läste precis egenom tråden.. trisst faktiskt =/

Åh som nån annan skrev här, hör av dig till nån lokal tidning och berätta din historia.. Sånt är alltid populärt =)

Som sagt, oavsett tolkningar av diverse medlämmar så är detta knappast bra pr - i mina ögon. Kommer då aldrig träna där om jag besöker göteborg.

Jag tror fler tänkt så som läst tråden här inne så jag har egentligen redan fått min "hämnd".
Nu är det sista att slippa betala som gäller och när jag fått rätt där så är det inte bara detta forumet som får reda på storyn. :)

Spiffy
2009-03-10, 22:43
Då tycker jag alla på kolozzeum som tränar på det gymmet ska gå in och säga upp sina medlemskap och hänvisa till denna händelse.

martin_vbg
2009-04-06, 13:49
Jaha, där kom den.

Jag trodde att han hade gett sig men idag fick jag brev ifrån Svensk inkasso och även ett till kravbrev på April månad ifrån gymmet...

Duffman
2009-04-06, 16:08
Att de fortsätter och inte ger sig visar vilka jävla nollor du har att göra med. Nu får du ta till det grova artilleriet. Lokalpress är ett tips.... Spread the wörd...

martin_vbg
2009-04-06, 16:51
Ja, det är helt makalöst. Jag trodde faktiskt de/han hade gett sig men icke. Innan jag sätter till det tunga artilleriet kommer jag att samla information.

Jag har bestridit inkassobrevet och den nya betalningspåminnelsen ifrån Active wellness idag. Imorgon ska jag ringa och snacka med inkassobolaget och ge dem alla uppgifter om ärendet, frågan är vad de kommer att göra. Förhoppningsvis skulle de väl kunna säga upp avtalet med Active Wellness? Varför skulle de vilja kräva folk på felaktiga fakturor?

Jag har lite funderaringar kring hur det fungerar med betalningsanmärkningar och hur lätt det är att hamna i olika sorters register om jag överklagar. Är det någon som har bra koll på detta?

Hades
2009-04-06, 17:11
Ja, det är helt makalöst. Jag trodde faktiskt de/han hade gett sig men icke. Innan jag sätter till det tunga artilleriet kommer jag att samla information.

Jag har bestridit inkassobrevet och den nya betalningspåminnelsen ifrån Active wellness idag. Imorgon ska jag ringa och snacka med inkassobolaget och ge dem alla uppgifter om ärendet, frågan är vad de kommer att göra. Förhoppningsvis skulle de väl kunna säga upp avtalet med Active Wellness? Varför skulle de vilja kräva folk på felaktiga fakturor?

Jag har lite funderaringar kring hur det fungerar med betalningsanmärkningar och hur lätt det är att hamna i olika sorters register om jag överklagar. Är det någon som har bra koll på detta?

Inkassobolaget har ju i princip ingen rätt att kräva dig på pengar eftersom det inte ska finnas någon fordran mot dig. I praktiken finns det nog en risk med att inte betala, eftersom det kan leda till betalningsanmärkningar. Jag har inte någon koll på hur det brukar fungera men prata med inkassobolaget först och rikta dina invändningar mot dem. I värsta fall får du betala och sedan kräva tillbaka pengarna.

martin_vbg
2009-04-06, 17:18
Inkassobolaget har ju i princip ingen rätt att kräva dig på pengar eftersom det inte ska finnas någon fordran mot dig. I praktiken finns det nog en risk med att inte betala, eftersom det kan leda till betalningsanmärkningar. Jag har inte någon koll på hur det brukar fungera men prata med inkassobolaget först och rikta dina invändningar mot dem. I värsta fall får du betala och sedan kräva tillbaka pengarna.

Ja, betala och sedan kräva pengarna har jag funderat på men jag vet inte om det är så man ska göra. Men det är ju det bästa om man kan göra så för att verkligen säkerställa at jag inte får några betalningsanmärkningar.

Men skall som sagt ringa inkassobolaget imorgon och se om de går att prata med. :)

martin_vbg
2009-04-08, 08:25
Tjoho!

Ringde inkasso igår och pratade med en mycket trevlig gentleman som tog mig på orden och jag mailade honom materialet jag skickat till konsumentverket. Därefter skulle han höra av sig till gymmet och få hans version.
Eftersom jag igår kväll fick ett mail där det stod att mitt medlemskap var avslutat antar jag att gymägaren ansåg sig själv ägd. :D

O.W.
2009-04-08, 08:48
Så bra att det verkar har fungerat tillslut att häva avtalet. Följ dock upp med inkassobolaget att de har avskrivit ärendet hos sig också.

Nitrometan
2009-04-08, 08:53
Grattis!

Tänkte att du kunde ha hört av dig till Allmänna Reklamationsnämnden. http://www.arn.se/

Men nu verkar det ha löst sig på ett jättebra sätt.





Fast tro nu inte att detta betyder att jag tycker att "passive sickness" skulle vara ett bra företag.

martin_vbg
2009-04-08, 08:57
Jepp, nästa steg hade varit allmänna reklamationsnämnden, jag ska maila inkassobolaget så jag får bekräftat att deras krav är makulerat. :)

tack för hjälpen i tråden!

kalle_banan
2009-04-08, 09:26
Bra jobbat!

Kryss
2009-04-08, 11:02
Har följt tråden och det var skönt att det löste sig :)