handdator

Visa fullständig version : Mentzers logik


Slartibartfast
2003-07-24, 07:19
Saxat ur Heavy Duty 2

"How many times have you and your bodybuilding associates observed that one always comes back stronger after a one- or two-week layoff? Every individual - without exception - that I’ve asked this question has responded with basically the same answer, “Yes, you know, it’s funny, but now that you mention it, I have noticed that I come back stronger after every layoff.” If you are stronger after a layoff, don’t you see that it’s proof positive that you were overtraining (in terms of frequency and, most likely, volume), and that decompensation doesn’t even start after a two-week layoff - let alone a mere 96 hours?!"

Ligger det inte en hel del i det här? Jag har också märkt att jag är starkare efter ett uppehåll, eller när jag av någon anledning tränat samma muskel t.ex var nionde dag istället för en gång i veckan.

Nils
2003-07-24, 09:04
Originally posted by Slartibartfast
Saxat ur Heavy Duty 2

"How many times have you and your bodybuilding associates observed that one always comes back stronger after a one- or two-week layoff? Every individual - without exception - that I’ve asked this question has responded with basically the same answer, “Yes, you know, it’s funny, but now that you mention it, I have noticed that I come back stronger after every layoff.” If you are stronger after a layoff, don’t you see that it’s proof positive that you were overtraining (in terms of frequency and, most likely, volume), and that decompensation doesn’t even start after a two-week layoff - let alone a mere 96 hours?!"

Ligger det inte en hel del i det här? Jag har också märkt att jag är starkare efter ett uppehåll, eller när jag av någon anledning tränat samma muskel t.ex var nionde dag istället för en gång i veckan.
Formtoppning i alla sporter bygger delvis på att man tar det lugnare ett tag så att kroppen blir så hel och fräsch som möjligt.
Men det betyder inte att man kan ta det lugnt alltid om man vill bli bättre...
Nils

Slartibartfast
2003-07-24, 09:09
Jo, men betyder det inte att man skjuter sig själv i foten lite att inte vara maximalt utvilad inför varje pass? Borde man inte syssla med "formtoppning" hela tiden?

Nils
2003-07-24, 09:17
Originally posted by Slartibartfast
Jo, men betyder det inte att man skjuter sig själv i foten lite att inte vara maximalt utvilad inför varje pass? Borde man inte syssla med "formtoppning" hela tiden?
Om man är vältränad så blir man långsamt sämre under en lång formtoppning med lättare träning. SÅ man behöver uppbyggnadsperioderna också oavsett sport.
Och för en byggare är det nog rimligt att anta att man i det närmaste bara behöver uppbyggningsperioderna då man inte behöver maximal muskelprestanda någon gång. Resten av tiden är det snarare återhämntning för psyke och kropp än egentlig formtoppning av muskelprestanda.
(en byggares har iofs också en formtoppning för sin sport, men den har mer med fettborttagning än muskelprestanda att göra)
Nils

Bamse
2003-07-24, 11:00
Originally posted by Slartibartfast
Jo, men betyder det inte att man skjuter sig själv i foten lite att inte vara maximalt utvilad inför varje pass? Borde man inte syssla med "formtoppning" hela tiden?

Jag går inte tillbaka till gymmet förrän jag känner mig fullt återhämtad så att jag kan prestera max. Brukar ta 3-4 dagar = det blir ca 2 styrkepass i veckan.

Jag ökar iaf ständigt med mitt upplägg... utom i den jävla knäböjen som jag inte lyfter mer i nu än i höstas. :furious:

z_bumbi
2003-07-24, 15:22
Originally posted by Slartibartfast
Jo, men betyder det inte att man skjuter sig själv i foten lite att inte vara maximalt utvilad inför varje pass? Borde man inte syssla med "formtoppning" hela tiden?

Till en viss grad så är det rätt. Man ser väldigt ofta tränande som tränar 5 dar i rad och då inte kommer någon stans. Om de då börjar köra ett program med mindre antal träningsdagar brukar de bli mycket starkare och större på kort tid, vilket är det som HIT och liknande använder sig av då de oftast stöter på folk som är övertränade och när de får mer vila får resultat som är smått otroliga den första tiden. Problemet är att man också måste tillföra tillräckligt stimuli för att man kroppen ska vilja växa.
Att variera sin träning kan vara lösningen på detta dilemma.