handdator

Visa fullständig version : Börjar jag bli narkoleptisk? *hjälp*


Pqman
2009-02-11, 14:57
Har lidit av sömnproblem under flera år men nu i samband med att jag ätit roaccutan i ca 3månader har det börjat bli riktigt illa. *rolleyes*

Sover i genomsnitt ca 2-3timmar/natt och är totalt död på dagarna. Brukar kompensera nattsömnen med ca 1.5-2timmars sömn på eftermiddagarna.

På lediga dagar sover jag ca 12-14timmar och är ändå trött hela dagen. Brukar avbryta alla aktiviteter som utförs i hemmet för korta vilostunder hela tiden.

Förhoppningsvis blir allt bättre när jag slutat med roaccutanet för det finns väl förhoppningsvis ingen risk för att det blir permanent???? :confused:

Luttis
2009-02-11, 15:08
Om du kan sova 12-14 h när du är ledig men inte annars är det nog inte roaccutanet som är problemet. Hur som helst kan du kontakta din läkare för att höra vad denne har att säga..

stybb
2009-02-11, 15:11
Narkolepsi är det inte.. Det är mer ett tillstånd där du faller i sömn okontrollerat. Mycket ovanlig sjukdom och inget jag tror kan uppstå av roa.

Jag tycker däremot att du ska kontakta din läkare och berätta om dina problem. Jag tror inte det kommer bli något bestående men roacuttan är inget snällt preparat och jag tycker du ska kontakta din läkare om din livssituation är såpass jobbig som den verkar vara nu.

Nitrometan
2009-02-11, 15:33
Kl 21:00 på TV4 idag är det en dokumentär om narkolepsi.

kaysim
2009-02-11, 15:37
Har lidit av sömnproblem under flera år men nu i samband med att jag ätit roaccutan i ca 3månader har det börjat bli riktigt illa. *rolleyes*

Sover i genomsnitt ca 2-3timmar/natt och är totalt död på dagarna. Brukar kompensera nattsömnen med ca 1.5-2timmars sömn på eftermiddagarna.

På lediga dagar sover jag ca 12-14timmar och är ändå trött hela dagen. Brukar avbryta alla aktiviteter som utförs i hemmet för korta vilostunder hela tiden.

Förhoppningsvis blir allt bättre när jag slutat med roaccutanet för det finns väl förhoppningsvis ingen risk för att det blir permanent???? :confused:


Att du är trött efter att ha sovit 12-14 timmar är inte ovanligt. Jag vet många (inkluderat mig själv) som blir mer trötta ifall man sover mer än 8-9 timmar. Hoppas det löser sig för dig!

olwe
2009-02-11, 16:33
Det är som sagt ej narcolepsi. Snarare är det insomnia, vår vanligaste form av sömnproblem. Det finns en mängd knep man kan använda sig av om man lider av insomnia, men du bör kanske ta reda på om det är rouccatan som är problemet. Jag vet ingenting om det preparatet och kan ej sia om effekter. Däremot påverkar många mediciner vår sömn och kan orsaka insomnia. Stress o.dyl. kan också vara orsaken.