Visa fullständig version : Några förslag?? Nyttigt godis/Vad är bäst??
Jag har lite funderingar kring jämförelse av olika livsmedel.
Om man t.ex. vill äta lite sött och gott på helgen, är det då bättre att äta 2st nutrilett-barer eller en godispåse innehållande mestadels choklad för ca 20kr? Alltså nu skiter vi i näringsinnehållet utan bara fokuserar på kalorier.
Med tanke på att barerna egentligen ska ersätta en hel måltid är det ju som att trycka i sig 2 måltider bara sådär??
Är det bättre att äta oboypulver+vatten (kan bli upp till 500g pulver) eller en 200g mjölkchokladkaka/godispåse ā 20kr??
Jag undrar även om nån vet hur man gör för att kaloriräknaden som finns för nedladdning här på forumet kan användas till macbook??
Kom gärna med tips på nyttigt godis som man kan ha på helgen:) Jag e ganska choklad och glass besatt så nåt nyttigt alternativ till det??
Och isåfalll hur mycket är OK? Jag har en tendens att äta mycket när jag väl "får"........Tack på förhand:)
Zandibar
2009-02-11, 12:46
Hoppas jag inte är ute på helt fel spår, men tränar du aktivt ska du kunna äta som du vill, bara du inte överdriver och balanserar det med nyttig kost.
Eddie Vedder
2009-02-11, 12:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112571&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120532&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97470&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79721&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83537&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111838&highlight=godis
King Grub
2009-02-11, 13:09
Jag hoppas du skrivit fel med när du nämner 500 gram O'Boypulver. Det är en ohemul mängd. Är det ett normalt godisintag för dig kan det räcka långt för att förklara utebliven viktminskning.
När det väl gäller choklad så är Lindt choklad med hög kakaohalt ett plus, lite svårare att bara vräka i sig p.g.a. det starka smaken så det räcker längre.
Ett bra "sött" tilltugg är hallon. Smakar förjäkla gott, är billigt(köp frysta) och har liten energimängd. (Lindt + Hallon är GRYMT :thumbup:)
Utöver dem två är det nötter som gäller, tänk dock på att många typer av nötter innehåller relativt mycket fett.
Scratch89
2009-02-12, 07:55
Utöver dem två är det nötter som gäller, tänk dock på att många typer av nötter innehåller relativt mycket fett.
Nötter? Varför nötter?
Jag tror att det är lätt att lura sig själv genom att äta "nyttigare" godis. Mitt tips är att äta en lagom mängd av det man verkligen tycker är gott i stället!
Nötter? Varför nötter?
För att det är gott*drool* Och helt okej fetter ist för chips osv dessutom
Men det är ju mina åsikter och jag baserar dem på egna erfarenheter, bara sedda som tips. Det optimala vore väl att inte falla för sötsug/sug överhuvudtaget men TS frågade ju efter alternativ?:em:
thompaboy
2009-02-12, 16:29
För att det är gott*drool* Och helt okej fetter ist för chips osv dessutom
Men det är ju mina åsikter och jag baserar dem på egna erfarenheter, bara sedda som tips. Det optimala vore väl att inte falla för sötsug/sug överhuvudtaget men TS frågade ju efter alternativ?:em:
Nackdelen med nötter är väl att de är väldigt energitäta vilket gör att man inte får så mycket volym för kalorierna. En näve ger väl i runda slängar 500 kalorier vilket iaf inte skulle mätta lika bra för mig som 250 gram kvarg med frysta bär eller motsvarande.
wintersnowdrift
2009-02-12, 17:04
Jag har lite funderingar kring jämförelse av olika livsmedel.
Om man t.ex. vill äta lite sött och gott på helgen, är det då bättre att äta 2st nutrilett-barer eller en godispåse innehållande mestadels choklad för ca 20kr? Alltså nu skiter vi i näringsinnehållet utan bara fokuserar på kalorier.
Med tanke på att barerna egentligen ska ersätta en hel måltid är det ju som att trycka i sig 2 måltider bara sådär??
Skilj på nyttigt och kalorifattigt, för dessa är inte per definition ekvivalents begrepp. "Folk"/Aftonbladetgenerationen blandar ofta ihop dem vilket leder till många onödiga missförstånd.
En enkel mikroekonomisk analys:
Du är ute efter att minimera ditt kaloriintag, men ändå tillfredsställa godissuget så gott det går inom ramen för denna restriktion. Vad som är "bäst" av choklad för 20 kr och ett par Nutrilett-barer beror i ditt fall således på vilken vara som innehåller mest tillfredsställelse per kalori. Mao; om två Nutrilett-barer innehåller 400 kcal och choklad för 20 kr innehåller 500 kcal (obs! nu gissar jag bara gällande kaloriinnehållet, de exakta värdena får du kolla upp på innehållsförteckningarna) men båda dessa kombinationer ger dig lika mycket njutning, så väljer du barerna. Om förhållandet är det ovända väljer du godiset.
//Kristin
OK. Ja det är som sagt bara kalorierna jag e ute efter.
Men en sak jag inte fattar om vi fortsätter med dina exempel, Wintersnowdrift: Om jag isåfall skulle välja chokladkakan så innehåller ju den ofta typ 23g fett/100g och Nutrilettbarerna kanske 8g fett/100g...Spelar det ingen roll VAR kalorierna kommer ifrån??
Sen tänkte jag på en grej angående den där choklad-gröten som är omtalad här på forumet (gröt med kakao i). Hur mycker kalorier tror ni att det kan vara i en portion (2dl gryn + kanske 3 msk kakao och socker därtill (5msk?))
Finns det ingen vettig kaloriräknare såsom den som finns för nedladdning här på fourmet som även funkar på mac??
Scratch89
2009-02-12, 23:02
Har du ingen matvåg?
ostkaka, kanske inte godis men det är bra gott och fungerar fint framför TV'n på kvällen :)
250g kvarg blandat med 100-150g chokladpudding (såna där miniförpackningar som finns på ICA/Konsum) smakar nästan bara chokladpudding men blir väldigt "drygt" och mättande. Gillar du choklad bör du älska detta! :thumbup:
Nattljus
2009-02-13, 14:49
250g kvarg blandat med 100-150g chokladpudding (såna där miniförpackningar som finns på ICA/Konsum) smakar nästan bara chokladpudding men blir väldigt "drygt" och mättande. Gillar du choklad bör du älska detta! :thumbup:
det där lät väldigt smarrigt *drool*
synd att jag inte har någon färdig pudding hemma... funkar det att blanda med hemkokt chokladpudding månntro?
Väg och mät, väg och mät, väg och mät.
den med njutning per kalori måste ju vara gångbar. Mest njutning per kalori är väl opti?
tntballe
2009-02-17, 00:36
det där lät väldigt smarrigt *drool*
synd att jag inte har någon färdig pudding hemma... funkar det att blanda med hemkokt chokladpudding månntro?
Har du oboy eller kakao så fungerar det utan puddingen. Godast med oboyen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.