handdator

Visa fullständig version : Får ont i skeletett vid bicepsträning.


Mekanikern
2009-02-11, 07:37
När jag gör olika bicepsövningar så får jag så sjukt ont i underarmen och de känns som att skelettet håller på och går av.

Är de min teknik som är åt helvete eller kan man få så när man tränar med tunga vikter.

Några som känner igen sig eller vet ifall någon kräm/salva/träningstillbehör skulle hjälpa?

Ber om ursäkt för stavningen.

Scratch89
2009-02-11, 07:55
Hur håller du i stången? Är det en rak stång, så att tummarna hamnar väldigt mycket utåt, eller är det en EZ-stång så att det blir lite snällare vinkel?

Mekanikern
2009-02-11, 08:00
Hur håller du i stången? Är det en rak stång, så att tummarna hamnar väldigt mycket utåt, eller är det en EZ-stång så att det blir lite snällare vinkel?


Den är rak - kanske de som spökar?

Problemet uppstod för cirka 2 veckor sen och har inte känt av de innan då jag tränade med lättare vikter.

Vill också tillägga att vänstern är den som skriker efter hjälp och vill att jag slutar medans högern säger "du klarar några till".

Scratch89
2009-02-11, 08:03
Sådär har jag också haft, och jag tror att det är rätt så vanligt. Jag tror att det är den raka stången som är boven; testa att byta till en EZ-stång och börja om där. Det kan även vara så att du har fått någon slags förslitningsskada på underarmen, för den jobbar ju faktiskt rätt så hårt statiskt i många övningar. Om man kör ett klassiskt rygg+biceps-pass är man rätt mör i underarmarna.

Så första steget är att testa byta till EZ-stång, andra steget är att dra ner på övningar som involverar underarmen.

isglass
2009-02-11, 08:52
när jag kör biceps med järnlans får jag ont när jag släpper lansen. Det bränner till några sekunder , jag tror det är mina senor, man kanske borde stretcha ut dom före man kör biceps. Men chins och bicepscurl med hantlar funkar hur bra som helst utan någon smärta.

alindvall
2009-02-11, 09:06
Skivstångscurl tar ju en hel del på underarmarna så bygg upp en rejäl underarmsstyrka genom andra övningar och försök sedan igen. Undertiden kan du ju som sagt köra med EZ-stång eller med hantlar!

phrack
2009-02-11, 09:41
Hade också det här problemet när jag var rykande färsk, svårt att säga vad jag gjrode som fick det att gå över. Stärk underarmen med typ http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/BBWristCurl.html och se till att stretcha. Sänk vikten och försök igen efter en vecka. Repetera om det fortfarande gör ont. Skivstångscurl med rak stång har funkat grymt för mig, så jag personligen inte att du ska överge övningen!

kaysim
2009-02-11, 09:43
När jag gör olika bicepsövningar så får jag så sjukt ont i underarmen och de känns som att skelettet håller på och går av.

Är de min teknik som är åt helvete eller kan man få så när man tränar med tunga vikter.

Några som känner igen sig eller vet ifall någon kräm/salva/träningstillbehör skulle hjälpa?

Ber om ursäkt för stavningen.

Har haft liknande problem typ 100 ggr. Jag brukar ibland smörja in armarna i zon-salva och vila 2-3 dagar, då brukar det gå över. Brukar även stretcha underarmarna rätt så ordentligt innan biceps eller rygg träning. Aloe vera muskelsalva kan vara skönt att ha på före eller efter träningen tillsammans med stretching.

Om du kör biceps/rygg samma pass så kan du testa köra till exempel biceps/ben, brukar inte bli så ont då.

z_bumbi
2009-02-11, 09:49
Stå rakt med armarna hängande, vrid ut händerna från kroppen så att tummarna pekar från kroppen och handflatorna är vända framåt.
Kan tummarna utan problem peka rakt ut utan att axlarna trycks bakåt?
Om inte så stretcha just den riktningen, en bra övning är "tors hammare" med ett vanligt kvastskaft.
Nästa grej är att det inte finns någon större anledning att krama stången stenhårt så lätta på greppet och testa om det hjälper.

En rak stång är oftast bättre då man bibehåller rörligheten som man bör ha...

Langster
2009-02-11, 09:53
När jag gör olika bicepsövningar så får jag så sjukt ont i underarmen och de känns som att skelettet håller på och går av.

Är de min teknik som är åt helvete eller kan man få så när man tränar med tunga vikter.

Några som känner igen sig eller vet ifall någon kräm/salva/träningstillbehör skulle hjälpa?

Ber om ursäkt för stavningen.

Jag känner igen just det där, det löste sig genom att jag helt enkelt inte håller så hårt i stången längre. Man behöver inte krampa fast händerna runt stången, man kan hålla rätt "löst".

isglass
2009-02-11, 09:55
tror ni det far bort om man kör extremt tung i biceps och en repedition ? Tror jag nästan ska prova, har funkat på allt annat hittills så är rätt optimistisk .

gleipner
2009-02-11, 10:17
Stå rakt med armarna hängande, vrid ut händerna från kroppen så att tummarna pekar från kroppen och handflatorna är vända framåt.
Kan tummarna utan problem peka rakt ut utan att axlarna trycks bakåt?
Om inte så stretcha just den riktningen, en bra övning är "tors hammare" med ett vanligt kvastskaft.
Nästa grej är att det inte finns någon större anledning att krama stången stenhårt så lätta på greppet och testa om det hjälper.

En rak stång är oftast bättre då man bibehåller rörligheten som man bör ha...

+1 på detta. En annan stretch är att man tex står lutad mot ett bord eller liknande som tål att du lutar överkroppen framåt. Du för händerna i ett supinerat grepp och trycker ner händerna så att endast tummarna är på ovansidan bordet, de andra fingrarna "håller fast" bordet.
Samtidigt som du lutar dig lite framåt, på detta sätt stretchar du underarmarnas flexorer. Jag har själv samma skit och har inte full rörlighet i dessa. Gör jag Bumbis test så trycks axelleden bakåt..har även liknande problem som trådskaparen.

Rahf
2009-02-11, 11:14
tror ni det far bort om man kör extremt tung i biceps och en repedition ? Tror jag nästan ska prova, har funkat på allt annat hittills så är rätt optimistisk .

Nej, är du ute efter att bli stark i biceps eller få dem att växa? Räkna med att du kommer få mer förslitningar om du kör riktigt gristungt, motför om du kör lättare. Man jobbar sig runt problemet med kompletterande övningar och stretching, man forcerar det inte.

Är du seriös på detta forum?

Musselbank
2009-02-11, 11:32
Ta det på rätt sätt:


Vill också tillägga att vänstern är den som skriker efter hjälp och vill att jag slutar medans högern säger "du klarar några till".

Det skulle ha kunnat vara en politisk observation :-)

isglass
2009-02-11, 13:04
Nej, är du ute efter att bli stark i biceps eller få dem att växa? Räkna med att du kommer få mer förslitningar om du kör riktigt gristungt, motför om du kör lättare. Man jobbar sig runt problemet med kompletterande övningar och stretching, man forcerar det inte.

Är du seriös på detta forum?

bara bli stark, vill gärna bli slank och få kvinnligare former. Första gången jag prova biceps med järnlansar så fick jag ont i mina underarmar så är nog ingen förslitning skada. Ska testa köra lätt som du säger, stretcha före och smörja in mina armar i lejon balsam , funkar inte det då ska jag forcera.

ja är seriös, håller min journal uppdaterad hela tiden.

Scratch89
2009-02-11, 13:10
Det skulle ju kunna vara så att du spenderar alldeles för mycket tid i curlracket, så att du är lite sliten i armarna också. Tillsammans med mycket ryggträning och mycket bicepsträning, så är det inte direkt ovanligt.

Rahf
2009-02-11, 13:12
bara bli stark, vill gärna bli slank och få kvinnligare former. Första gången jag prova biceps med järnlansar så fick jag ont i mina underarmar så är nog ingen förslitning skada. Ska testa köra lätt som du säger, stretcha före och smörja in mina armar i lejon balsam , funkar inte det då ska jag forcera.

ja är seriös, håller min journal uppdaterad hela tiden.

Varför vill man smörja in armarna i tigerbalsam? Kanske för att få fram blodcirkulation och så, men då är det nog smidigare med en bra uppvärmning istället. Tigerbalsam kan vara ganska störande om man smörjer in det på stora ytor.

Det funkar inte att forcera, du förvärrar bara problemet. Långa slanka muskler vs. stora bulliga existerar inte. Du har en typ av muskel och den kan bara bli större eller mindre, inte längre eller kortare.

isglass
2009-02-11, 13:24
Varför vill man smörja in armarna i tigerbalsam? Kanske för att få fram blodcirkulation och så, men då är det nog smidigare med en bra uppvärmning istället. Tigerbalsam kan vara ganska störande om man smörjer in det på stora ytor.

Det funkar inte att forcera, du förvärrar bara problemet. Långa slanka muskler vs. stora bulliga existerar inte. Du har en typ av muskel och den kan bara bli större eller mindre, inte längre eller kortare.

senaste gångerna jag testat biceps med järnlans så har det gjort ont fast jag kört det i slutet av passet.

Jag hört hundra versioner hur muskler växer så vet inte vad man ska tro på, jag verkar inte växa i massa men det är jag bara glad över.

Rahf
2009-02-11, 13:25
senaste gångerna jag testat biceps med järnlans så har det gjort ont fast jag kört det i slutet av passet.

Jag hört hundra versioner hur muskler växer så vet inte vad man ska tro på, jag verkar inte växa i massa men det är jag bara glad över.

Tro mig, muskler blir större eller mindre, inte längre eller kortare. Något annat svar får du inte på detta forum. Kvällspressen och taffliga hälsomagasin däremot..

Hemi
2009-02-11, 13:55
Sök på Arne Persson och det här temat så kommer det fram grejer. Docj ungefär samma som Z Bumbi skrev.

Pirko
2009-02-11, 13:58
Jag och min kompis har haft exakt samma problem. En brännande smärta efter att du kört övningen, eller hur? För mig gick det över efter ett tag, gjorde ont men gav sig efter nån vecka. Smärtan har kommit tillbaka någon gång efter det också, men även då gått över.

Sniggel
2009-02-11, 14:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95717&highlight=ez-st%E5ng

kaysim
2009-02-11, 15:23
Ta det på rätt sätt:



Det skulle ha kunnat vara en politisk observation :-)

hahah:)

kaysim
2009-02-11, 15:24
Varför vill man smörja in armarna i tigerbalsam? Kanske för att få fram blodcirkulation och så, men då är det nog smidigare med en bra uppvärmning istället. Tigerbalsam kan vara ganska störande om man smörjer in det på stora ytor.

Det funkar inte att forcera, du förvärrar bara problemet. Långa slanka muskler vs. stora bulliga existerar inte. Du har en typ av muskel och den kan bara bli större eller mindre, inte längre eller kortare.

ja, just därför smörjer man bara litegrann på just underarmarna:) tigerbalsam + stretch + uppvärmning kan vara bra ibland, ibland inte.

ceejay
2009-02-11, 20:42
väl pronatorerna som är lite stela, bumbi skrev ett bra inlägg

Uffesmyg
2009-02-11, 23:36
Haft precis likadant. Det uppkom när jag började köra tunga 4-6 reppare med rak skivstång. Det slet helt enkelt för mycket på underarmarna. Jag vilade ca 2 veckor från bicepsövningar och körde sedan mer hantlar och med lite lättare vikter.. nu känner jag bara av det ibland. Det isar till lite i underarmarna precis vid skelettet när jag lägger ifrån mig en skivstång nu bara

arremannen
2009-02-11, 23:39
Hade samma problem för ca 1 år sen, kom tillbaka................förra rygg/biceps passet (tror jag tränat lite för hårt en period utan vila). Förra gången var det vila som hjälpte och att värma upp underarmarna innan passen, speciellt biceps/rygg, ska göra samma sak nu. Hoppas det går över, fördjävlig smärta alltså! *suck*

simmarn
2009-02-12, 00:04
Har precis samma problem och även förra året vid den här tidpunkten. Det hjälper inte att köra med EZ stång, iallafall inte för mig. Det är nog bäst att skippa bicepscurl av alla dess slag tills armen mår bättre eller sänka vikterna en del. Tror nog att det är en förslitningsskada då jag fått det två år i rad precis lika långt in på den hårda träningsperioden.

Mvh