handdator

Visa fullständig version : Definition på TUT? (time under tension)


Erik__
2009-02-10, 23:05
Funderade på en sak angående det där..

om jag kör 150kg x 5 i marklyft med oavbrutet lyftande.....
Eller samma serie men jag stannar mellan varje reps och drar de som singlar. Vilket ger då längst tut?

I ena fallet har jag ju konstant spänning under en längre tid, men om jag stannar mellan varje reps kommer själva lyftandet att ta längre tid även om jag räknar bort den lilla pausen mellan repsen.

Ska inte börja fila naglar och börja jaga något ultimate2008supergermanmexiansupergrowthprogrammex xlmusclesculption, vill bara förstå lite bättre vad det är man läser om när man ser begreppet dyka upp lite varstans.

Scratch89
2009-02-10, 23:25
Marklyft var väl en dålig övning att ta som exempel. Marklyft är väl en av de få övningara som man borde köra så snabbt som möjligt, mest för att det är svårt att hålla buktryck, och hålla buktryck på vägen ner. Det handlar iallafall om att man kör långa set; vad jag vet får man låsa ut mellan seten, men det ska inte vara massa hyperventilering och gnäll.

Erik__
2009-02-10, 23:40
Marklyft var väl en dålig övning att ta som exempel. Marklyft är väl en av de få övningara som man borde köra så snabbt som möjligt, mest för att det är svårt att hålla buktryck, och hålla buktryck på vägen ner. Det handlar iallafall om att man kör långa set; vad jag vet får man låsa ut mellan seten, men det ska inte vara massa hyperventilering och gnäll.

Det var inte hur man utför övningen jag undrade över, tog det bara för att jag tyckte det var ett tydligt exempel. Begreppet time under tension säger ju bara att de handlar om tid under spänning eller hur man nu bättre översätter det, ville veta mera om det defineras som hur lång oavbruten spänning man haft, eller hur lång spänning totalt.

(jag tränar marklyft på båda sätten för att gå för att gå OT, allt handlar väl om vilket syfte och vilka mål man har, men det hör inte hit)

Sniggel
2009-02-11, 10:03
Bra fråga. Ibland har jag sett TUT användas i sammanhang som oavbruten TUT, dvs att man undviker pauser i set för att begränsa syretillförseln till muskeln. I andra fall har det nämnts i princip som antal sekunder en muskel fått jobba under ett träningspass, oavsett hur mycket och långa pauser den fått.

Erik__
2009-02-12, 18:04
Bra fråga. Ibland har jag sett TUT användas i sammanhang som oavbruten TUT, dvs att man undviker pauser i set för att begränsa syretillförseln till muskeln. I andra fall har det nämnts i princip som antal sekunder en muskel fått jobba under ett träningspass, oavsett hur mycket och långa pauser den fått.

Hmokej, då är du ju ungefär lika förvirrad som mig :D