handdator

Visa fullständig version : Fiskbullar


Nordenator
2009-02-10, 22:25
Jag är en person som verkligen har problem med att sätta i mig det mesta från havet. I ett försök att börja få i mig lite mer varierat fett köpte jag hem lite lax, men det känns bara fel och jag tycker det smakar rätt dåligt oavsett vad jag gör med den. Makrill i tomatsås får jag kväljningar av. Rökt aborre, räkor, torsk.. ja, det mesta smakar äckligt för mig. Är det så pass grovt panerat att det inte längre smakar fisk fungerar det.

Men jag tänkte.. hur står det till med långa omega3-fettkedjor i fiskbullar? Jag har för mig att det var rätt ätbart och nästan snudd på gott. Att lära mig äta normal fisk verkar vara uteslutet och jag avstår helst ifrån tillskott (rapa fisksmak är bland det äckligare jag råkat ut för).

Energimässgt ser det ju helt okey ut, så att knäcka några burkar i veckan vore nog tänkbart om det faktiskt är bra förhållande av fett i dem.

fishy
2009-02-10, 22:33
Ett tips som kan få laxen att smaka mindre lax, eftersom du konstigt nog är ute efter det.
Dra över rikligt med pesto över laxfilén/kotletten och lägg i ugnsäker form, i med lite salladslök och pressad citron. Peppra, in i ugnen.

Det är väll förmodligen ingen vidare fet fisk eftersom fettprocenten är 4-5%. Sås inräknat.

Scratch89
2009-02-10, 23:38
Så skönt att fishy svarade i en tråd om fiskbullar. ;)

Nordenator
2009-02-11, 07:53
De i buljong innehåller 2,5% tror jag det var. Det talar ju mer bara om mängden man behöver äta så länge de har bra sammansättning. Ska ju även vara lite miljögifter och liknande i fiskbullar vill jag minnas, vilket betyder att öka mängden för att väga upp för mindre fetthalt borde inte vara något problem.

Ch4rles
2009-02-11, 11:27
Jag kan tipsa om ICA's fiskbullar som är (delvis) gjorda på lax. De vanliga skulle jag inte tro innehåller så värst mycket fett, dom är väl gjorda på torsk eller liknande vit fisk. Såsen brukar ju innehålla grädde, så det är väl där fettet kommer ifrån.

Eddie Vedder
2009-02-11, 12:04
Fisk har fler positiva egenskaper än bara omega-3, fiskproteinet har gynnsamm effekt på insulinkänslighet t.ex. Disk innehåller vitaminer och mineraler. Så fiskbullar är definitivt ett bättre val än ingen fisk alls, både gott och helt okej näringsmässigt.:)

Komplettera med fiskolja så får du ju omega-3 därifrån om inte annat.

TheGovernator
2009-02-11, 12:24
Fisk har fler positiva egenskaper än bara omega-3, fiskproteinet har gynnsamm effekt på insulinkänslighet t.ex. Disk innehåller vitaminer och mineraler. Så fiskbullar är definitivt ett bättre val än ingen fisk alls, både gott och helt okej näringsmässigt.:)

Komplettera med fiskolja så får du ju omega-3 därifrån om inte annat.

O Rly?

hoikka poika
2009-02-11, 12:36
Fisk har fler positiva egenskaper än bara omega-3, fiskproteinet har gynnsamm effekt på insulinkänslighet t.ex. Disk innehåller vitaminer och mineraler. Så fiskbullar är definitivt ett bättre val än ingen fisk alls, både gott och helt okej näringsmässigt.:)

Komplettera med fiskolja så får du ju omega-3 därifrån om inte annat.

Eller varför inte någon annan olja med bra sammansättning?

O Rly?

:D

Eddie Vedder
2009-02-11, 12:39
Eller varför inte någon annan olja med bra sammansättning?


Det handlar ju om fiskfett nu. Fett från andra källor verkar ju inte vara bekymret. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.

Nordenator
2009-02-11, 15:04
Fisk har fler positiva egenskaper än bara omega-3, fiskproteinet har gynnsamm effekt på insulinkänslighet t.ex. Disk innehåller vitaminer och mineraler. Så fiskbullar är definitivt ett bättre val än ingen fisk alls, både gott och helt okej näringsmässigt.:)

Komplettera med fiskolja så får du ju omega-3 därifrån om inte annat.

Du tror inte det räcker med att klämma 4-5 burkar per vecka för att nå fettet? Kompletterar helst med så lite som möjligt i väg av tillskott och tyckte inte riktigt om omega3kapslarna heller. Fick alltid små rapar med äcklig fisksmak efter jag satt i mig dem.

hoikka poika
2009-02-11, 16:02
Det handlar ju om fiskfett nu. Fett från andra källor verkar ju inte vara bekymret. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.

Jag missade att det fiskfettet som var huvudfrågan och trodde att det var fettinnehållet/sammansättningen i en fiskmåltid som efterfrågades.

Anton Fräs
2009-02-11, 23:34
Ta tabletterna precis innan en måltid och "fiskrap" problemen torde vara över :)

Nordenator
2009-02-12, 21:40
Kan väl ge lite mer feedback på min egen tråd nu då jag kikat mer på burkarna. För fiskbullar i buljong: 2,6 (260g) x 0.3 (0.3g/100g) omega3 per burk, vilket ger 0,78 g omega3.

Rekommendationer

Intaget av fleromättade fettsyror (omega-6 och omega-3) bör utgöra 5-10 procent av det dagliga energiintaget (E%), varav cirka 1 E% bör vara omega-3-fettsyror. 1 E% motsvarar 2,5-3 gram per dag för en vuxen kvinna respektive man.
Källa: SLV

2.5 gram ger strax över 3 burkar per dag. (~3.2). Däremot får man väl räkna med att man får i sig omega 3 även från andra källor. Ska undersöka om laxbullarna har mer, annars får jag väl hitta något effektivare sätt eller komplettera fiskbullarna med annat.

mikaelj
2009-02-12, 21:50
Kan väl ge lite mer feedback på min egen tråd nu då jag kikat mer på burkarna. För fiskbullar i buljong: 2,6 (260g) x 0.3 (0.3g/100g) omega3 per burk, vilket ger 0,78 g omega3.

2.5 gram ger strax över 3 burkar per dag. (~3.2). Däremot får man väl räkna med att man får i sig omega 3 även från andra källor. Ska undersöka om laxbullarna har mer, annars får jag väl hitta något effektivare sätt eller komplettera fiskbullarna med annat.

Ett annat sätt att uppnå balans är att utesluta alla övriga vegetabiliska fleromättade fetter (satsa på mättat och enkelomättat -- kokosfett, smör och olivolja), så behöver du inte lika mycket omega 3 för att kompensera för allt omega 6 du får i dig! Kött från gräsbetande djur samt ägg från utegående höns har en n-6:n-3-kvot på närmare 2:1 snarare än 10-20:1 som de som är utfodrade på spannmål har.

Nordenator
2009-02-12, 22:01
Steker i rapsolja, men i övrigt kommer större delen av mitt fettintag just ifrån ägg och nötkreatur. Skulle kanske kunna byta ut de normala äggen mot omega3-ägg. Frågan är ju då dock om fettet i äggen kommer ha ett större innehåll av de långa kedjorna än i vegetabliska? Hönan i sig har väl bra förmåga att omvandla normala korta kedjor till de långa, men reflekteras det i äggets innehåll?

Nordenator
2009-02-12, 22:06
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_904611.svd#tw_link_widget
Kanske räcker med lite fiskbullar, omega3-ägg för att få en någorlunda balanserad kost. Ägg sätter jag ju redan i mig i alla fall. Hur som helst kan det ju inte bli sämre än idag då jag inte äter fisk alls.

Eddie Vedder
2009-02-12, 22:13
Hönan i sig har väl bra förmåga att omvandla normala korta kedjor till de långa, men reflekteras det i äggets innehåll?

ja det gör det. Omvandlingen från ALA i linfröna ("omega-3 berikade ägg" innebär alltså ägg från hönor som fått extra linfrön) har i hönan omvandlats till EPA och DHA åt oss.

Samma sak med fisken som ju äter alger med ALA. Fisk är rik på omega-3 mestadels p.g.a. att fisken äter alger samt annan fisk.:) Även miljön i vilken djuret vistas påverkar också.

mikaelj
2009-02-12, 22:15
Steker i rapsolja, men i övrigt kommer större delen av mitt fettintag just ifrån ägg och nötkreatur.

Någon särskild anledning till att du steker i rapsolja istället för smör, smörolja/ghee eller kokosfett? De senare tål värmen bättre, innehåller mindre mängd omega n-6 och (tycker jag) smakar bättre.

Skulle kanske kunna byta ut de normala äggen mot omega3-ägg. Frågan är ju då dock om fettet i äggen kommer ha ett större innehåll av de långa kedjorna än i vegetabliska? Hönan i sig har väl bra förmåga att omvandla normala korta kedjor till de långa, men reflekteras det i äggets innehåll?

Vegetabiliskt n-3 (ALA) är alltid kortkedjigt, animaliskt n-3 (EPA och DHA) är alltid långkedjigt. Ägg får man genom att klämma på hönor, alltså animaliskt.

Jag har för mig att eko-ägg har större andel omega 3 än "omega 3-ägg". Om inte så mår fjäderfäna bättre.

Nordenator
2009-02-12, 22:19
Någon särskild anledning till att du steker i rapsolja istället för smör, smörolja/ghee eller kokosfett? De senare tål värmen bättre, innehåller mindre mängd omega n-6 och (tycker jag) smakar bättre.

Mest bara slöhet. En dunk står alltid där eftersom vi driver fritösen med det. Eller drev, åtminstone. Fritösen har inte gått speciellt varm de senaste åren. Men visst, smör smakar helt klart bättre och känns bättre att steka i.

Nordenator
2009-02-12, 22:29
Men tackar för alla svar. Ska utvärdera mitt fettintag och balansera det :)

Nordenator out. Sömnen kallar. Eller egentligen morgonkaffet. De hänger samman rätt kraftigt.