handdator

Visa fullständig version : Slitna triceps brachi


Nuevo
2009-02-10, 20:58
Som topic säger, har problem med triceps. Ung och dum så hade man svårt att skilja på smärta och smärta vilket ledde till någon form av skada. Har nu haft detta 1-2 år utan att orka bry mig mycket mer än att halvt om halvt lägga tricepsträning på hyllan.

Började genom främst pushdowns med kabel, inga märkvärdiga vikter, tyckte inte jag tränade triceps mer/hårdare än någon annan muskel. Trots det så avslutade jag övningen med rejäl smärta allt för många gånger på rad utan att inse problemet *rolleyes*

När vettet tog övertag så testade jag vila, fortsatte med bröstpressar som ändå aldrig känts i triceps för mig då jag kör brett. Tänkte att man skulle kunna vänta ut problemet men icke, även om jag inte gjort något som smärtar på månader så känns det bara minimalt bättre nästa gång jag tränar triceps. Direkt efter stretch smärtar det även lite i muskeln.

Smärtan är inte så allvarlig att det hindrar mig från något annat än tyngre belastning men varje gång jag försöker mig på dips, pulldowns eller liknande så känns det som att muskeln är "sliten". Det är alltså inte muskelfästen som smärtar utan hela muskeln.

Första tanken är muskelbristning men jag har väldigt dålig koll på olika former av skador. Har inte varit hos någon sjukgymnast eller liknande. Några tankar om vad det kan vara? behandlingsmetoder?


Tack på förhand

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:07
Som topic säger, har problem med triceps. Ung och dum så hade man svårt att skilja på smärta och smärta vilket ledde till någon form av skada. Har nu haft detta 1-2 år utan att orka bry mig mycket mer än att halvt om halvt lägga tricepsträning på hyllan.

Började genom främst pushdowns med kabel, inga märkvärdiga vikter, tyckte inte jag tränade triceps mer/hårdare än någon annan muskel. Trots det så avslutade jag övningen med rejäl smärta allt för många gånger på rad utan att inse problemet *rolleyes*

När vettet tog övertag så testade jag vila, fortsatte med bröstpressar som ändå aldrig känts i triceps för mig då jag kör brett. Tänkte att man skulle kunna vänta ut problemet men icke, även om jag inte gjort något som smärtar på månader så känns det bara minimalt bättre nästa gång jag tränar triceps. Direkt efter stretch smärtar det även lite i muskeln.

Smärtan är inte så allvarlig att det hindrar mig från något annat än tyngre belastning men varje gång jag försöker mig på dips, pulldowns eller liknande så känns det som att muskeln är "sliten". Det är alltså inte muskelfästen som smärtar utan hela muskeln.

Första tanken är muskelbristning men jag har väldigt dålig koll på olika former av skador. Har inte varit hos någon sjukgymnast eller liknande. Några tankar om vad det kan vara? behandlingsmetoder?


Tack på förhandLåter som en kronisk Olecranonbursit (kronisk inflamation i armbågsledens bakre slemsäck). Men du säger att du har ont i hela muskelbuken så blir jag fundersam

Bursor eller slemsäckar (bursae synoviales) finns i människokroppen över 150 och de placerar sig överallt i stöd- och rörelseorganen. Deras uppgift är att minimera friktionen mellan rörliga delar och på så sätt underlätta den normala rörelsen.

Bursorna kan bli inflammerade av friktion, kemisk irritation eller bakteriinfektion och bursiten kan vara ett delsymtom i generella, inflammatoriska eller infektiösa sjukdomar, t ex reumatiska sjukdomar och tuberkulos.

Bursiter kan indelas i friktionsbursiter, kemiska bursiter och septiska bursiter. De kan förekomma i primär och sekundär form.

Kan förekomma såväl akut som kroniskt (dock med helt olika symptom)

Mer info om det här:

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5654 (bara den akuta formen finns beskriven)

Nuevo
2009-02-10, 21:27
Jo som sagt så är det just muskeln det smärtar i, även om det bara var den akuta formen i länken så känns det inte så likt mitt problem.

Vad tror du om bristning? eller finns det någon anledning till att avfärda tanken direkt?

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:30
Jo som sagt så är det just muskeln det smärtar i, även om det bara var den akuta formen i länken så känns det inte så likt mitt problem.

Vad tror du om bristning? eller finns det någon anledning till att avfärda tanken direkt?Har du full styrka? Smärtar det när du motståndstestar?

Det kan va så att du fick en bristning för länge sen och att den nu läkt men med massvis av ärrvävnad som ger upphov till smärta.

Mvh

Nuevo
2009-02-10, 21:56
Har du full styrka? Smärtar det när du motståndstestar?

Det kan va så att du fick en bristning för länge sen och att den nu läkt men med massvis av ärrvävnad som ger upphov till smärta.

Mvh


Låter högst sannorlikt, tror inte jag har någon nedsatt styrka förutom de förluster man fått av att inte kunna träna muskeln ordentligt.

Smärtan kommer just vid överbelastning och stegras för varje repetition.

Hur går man till väga för att läka en bristning? om det ens går att reparera helt?

Martin Löwgren
2009-02-10, 22:06
Låter högst sannorlikt, tror inte jag har någon nedsatt styrka förutom de förluster man fått av att inte kunna träna muskeln ordentligt.

Smärtan kommer just vid överbelastning och stegras för varje repetition.

Hur går man till väga för att läka en bristning? om det ens går att reparera helt?
Ja jag tror vi hittat din diagnos.

Ja prognosen är väldigt god men behandlingen gör väldigt ont och de krävs många tillfällen. Stötvåg och djupa tvära friktioner på bristning och dess ärrvävnad samt mobilisering och töjning av armbågsleden kommer göra succe.

Nuevo
2009-02-10, 22:12
Stötvåg, djupa tvära friktioner på bristning och dess ärrvävnad, mobilisering

Mycket tacksam för all hjälp!

Orkar du beskriva dessa som en sista tjänst? :em:

Martin Löwgren
2009-02-11, 00:10
Mycket tacksam för all hjälp!

Orkar du beskriva dessa som en sista tjänst? :em:

Googla shockwavetherapy och tvära friktioner :thumbup:

Jag är inte så begåvad på att förklara. Shockwave är en maskin och tvära friktioner är ett slags massagegrepp.