handdator

Visa fullständig version : OpenOffice Tabell för uträkning av näringsvärden, kaloriintag osv.


hampfuz
2009-02-10, 19:47
Jag hade lite tid över och knåpade ihop en OpenOffice mall eftersom den andra enbart fungerar till Excel och jag inte orkar sitta och räkna ut/skriva in allt manuellt. Min är något simplare än highiq's, men den fyller sin funktion bra.

Allt man behöver göra är att välja livsmedel ur listan, skriva in vikten så tar den data från livsmedelsverkets databas och räknar ut resten.

Man kan också, om man vill, använda mallen för att räkna ut sitt kaloribehov med eller utan aktivitetsfaktor och underskott.

Ladda hem (http://chickenfist.fre3.com/naringstabell.ods)

*flex*

http://chickenfist.fre3.com/skarmdump.png

Edit: Jag har inte testat den jättemycket, men den borde funka som den ska!

J.V
2009-02-10, 20:13
Verkar riktigt grymt.
Dock verkar det strula lite när man ska välja livsmedel, oftast så fylls bara näringsvärde per 100g i, resten är tomt, sen försvinner även näringsvärdet när man klickar någon annanstans.

dipper
2009-02-10, 20:34
Guld! Här ska hem o testas när man kommer hem från jobbet :D

hampfuz
2009-02-10, 20:50
Verkar riktigt grymt.
Dock verkar det strula lite när man ska välja livsmedel, oftast så fylls bara näringsvärde per 100g i, resten är tomt, sen försvinner även näringsvärdet när man klickar någon annanstans.

Skumt, resten ska komma fram när du skriver in vikten. Fungerar för mig, har du gammal version av OpenOffice kanske?

J.V
2009-02-10, 20:53
Laddade ner OpenOffice precis för att kunna kolla det här, så det är ganska ny version. ;)

Vet inte om jag förklarade ordentligt, så gör ett försök till. :) När jag alltså väljer ett livsmedel så kommer näringsvärde per 100g fram, namnet på livsmedel försvinner också. När jag sedan klickar någon annanstans, t.ex. för att skriva in vikten jag tryckt i mig, så blir hela raden tom.

isterbuk
2009-02-11, 16:25
Kanon :)

Undrar bara över "Faktor" rutan, vad som är räknas som en vilodag? Är det 1 eller ska man räkna på 1.2, då jag alltid utgår från vilodagar i mina beräkningar.

Är måtten enligt deff-guiden som finns här på kolo?

"Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag"

Eddie Vedder
2009-02-11, 17:25
Är måtten enligt deff-guiden som finns här på kolo?

Deffguidens siffror är ekvationen från Harris&Benedict. Att utgå från 1 är total immobilisering i stort sett. Sitter man i stort sett stilla hela dagen kan kanske 1.2-1.3 vara en korrekt siffra. Men det är fortfarande ett EXTREM inaktivt liv med 1.2

isterbuk
2009-02-11, 17:39
Deffguidens siffror är ekvationen från Harris&Benedict. Att utgå från 1 är total immobilisering i stort sett. Sitter man i stort sett stilla hela dagen kan kanske 1.2-1.3 vara en korrekt siffra. Men det är fortfarande ett EXTREM inaktivt liv med 1.2

Alright, tackar så mycket. Då kör jag på 1.2 då jag tillbringar större delen av min dag i en skolsal, dvs mycket stillasittande.

Sen plussar jag på de kalorier jag förbrukar via min träning för att hålla balans/underskott/överskott.

Funkar det att göra så? Eller är jag ute o cyklar.

Eddie Vedder
2009-02-11, 17:43
Alright, tackar så mycket. Då kör jag på 1.2 då jag tillbringar större delen av min dag i en skolsal, dvs mycket stillasittande.

Sen plussar jag på de kalorier jag förbrukar via min träning för att hålla balans/underskott/överskott.

Funkar det att göra så? Eller är jag ute o cyklar.

Hur tar du dig till och från skolan och hur lång tid tar det? För det krävs knappast mycket rörelse för att ligga högre än 1.2

hampfuz
2009-02-11, 18:14
Laddade ner OpenOffice precis för att kunna kolla det här, så det är ganska ny version. ;)

Vet inte om jag förklarade ordentligt, så gör ett försök till. :) När jag alltså väljer ett livsmedel så kommer näringsvärde per 100g fram, namnet på livsmedel försvinner också. När jag sedan klickar någon annanstans, t.ex. för att skriva in vikten jag tryckt i mig, så blir hela raden tom.
Hm, ingen aning varför den gör så. Testade på en annan dator innan och det fungerade som det skulle.

Kanon :)
Är måtten enligt deff-guiden som finns här på kolo?

Yes! :)

Det slog mig också att jag kanske skulle lagt till ett fält för överskott också, men nåja, det är bara att skriva ett negativt värde i Underskott-fältet.

isterbuk
2009-02-11, 18:27
Hur tar du dig till och från skolan och hur lång tid tar det? För det krävs knappast mycket rörelse för att ligga högre än 1.2

Jag går till och från skolan, det tar cirkus 10min att gå i raskt tempo.

När jag räknar på 1.2 så ska jag få i mig ~2300kcal/dag för att ligga i balans, kan det verkligen stämma?

Är 23år, 187cm och väger 79kg.

Gym tränar 5pass*40min/vecka, kör väldigt intensivt på gymmet, dvs kör en övning ett set för att sedan gå till nästa övning köra ett set.

Går raska promenader 4*60min/vecka (7.5 - 9km/h)

Så ser en vanlig vecka ut träningsmässigt för min del.

Weekend Warrior
2009-02-11, 19:04
Nej, för din aktivitetsfaktor är långt ifrån 1.2. Din aktivitetsfaktor är nog närmare 1.6/1.7.

DudX
2009-02-11, 20:56
Tackar :D Fint "program"

Kommer ha mycket nytta av det!