handdator

Visa fullständig version : hopparknä? vilka övningar för jag göra?


Dajollee
2009-02-10, 18:12
får ja köra marklyft? knäböj? benpress?

eller ska jag inte köra ben alls till all värk e borta? *gah!*

Beeenjamin
2009-02-10, 18:15
Vänd dig till läkare/sjukgymnast

Dajollee
2009-02-10, 19:50
ja hon verkar inte ha så jätte stor koll på det så jag frågar nån kunnig här

Martin Löwgren
2009-02-10, 20:10
Har man infrapatellartendopati (hopparknä) följer man en särskilld mall för rehabilitering och har din Sjukgymnast inte koll på denna skulle jag byta.

Guddi
2009-02-10, 21:11
Varför följa en särskild mall? Det finns inget magiskt träningsprogram som är bevisat bäst. Det finns principer som man behöver följa, inget mer.

Håll dig till closed chain övningar till en början Dajolle där du arbetar med en tydigt förlängd excentrisk fas. Runt 3 gånger i veckan är lagom. Undvik hopp mm till en början och bygg upp styrkan ordentligt, även kring bålen och höft som är viktig för en bättre/jämnare belastning kring knäskålen. Om din du tycker att din sjukgymnast inte ger tillräckligt klara direktiv så fråga varför eller byt.

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:17
Varför följa en särskild mall? Det finns inget magiskt träningsprogram som är bevisat bäst. Det finns principer som man behöver följa, inget mer.

Håll dig till closed chain övningar till en början Dajolle där du arbetar med en tydigt förlängd excentrisk fas. Runt 3 gånger i veckan är lagom. Undvik hopp mm till en början och bygg upp styrkan ordentligt, även kring bålen och höft som är viktig för en bättre/jämnare belastning kring knäskålen. Om din du tycker att din sjukgymnast inte ger tillräckligt klara direktiv så fråga varför eller byt.
Mall - Principer!

Märk inte ord, du vet mycket väl vad jag menar och det finns tydliga program man använder för just den här diagnosen sen om man kallar det för mall eller princip bryr sig inte de flesta om. De du beskriver anser jag vara en mall att utgå ifrån.

Guddi
2009-02-10, 21:54
Mall - Principer!

Märk inte ord, du vet mycket väl vad jag menar och det finns tydliga program man använder för just den här diagnosen sen om man kallar det för mall eller princip bryr sig inte de flesta om. De du beskriver anser jag vara en mall att utgå ifrån.Det va bara ett förtydligande. Du har ju innan skrivit att du följer umeåmodellen mer eller mindre slaviskt när det gäller tendinos och tendinopatier. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3295290

Du fick det dessutom att låta som att sjukgymnasten var okunnig i fall hon inte följde en viss mall som var lösningen på allt.

Martin Löwgren
2009-02-10, 22:09
Det va bara ett förtydligande. Du har ju innan skrivit att du följer umeåmodellen mer eller mindre slaviskt när det gäller tendinos och tendinopatier. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3295290

Du fick det dessutom att låta som att sjukgymnasten var okunnig i fall hon inte följde en viss mall som var lösningen på allt.

Jag följer aldrig något helt slaviskt, aldrig och om en sjukgymnast inte vet hur man rehabiliterar (vilka principer man ska följa) vid hopparknä ja då anser jag den vara väldigt kass och okunnig.

Dajollee
2009-02-11, 08:10
Varför följa en särskild mall? Det finns inget magiskt träningsprogram som är bevisat bäst. Det finns principer som man behöver följa, inget mer.

Håll dig till closed chain övningar till en början Dajolle där du arbetar med en tydigt förlängd excentrisk fas. Runt 3 gånger i veckan är lagom. Undvik hopp mm till en början och bygg upp styrkan ordentligt, även kring bålen och höft som är viktig för en bättre/jämnare belastning kring knäskålen. Om din du tycker att din sjukgymnast inte ger tillräckligt klara direktiv så fråga varför eller byt.

ok det låter bra. tack för svaret