Visa fullständig version : Yoghurtintag reducerar kroppsfett trots ökat kaloriintag hos styrketränande kvinnor.
King Grub
2009-02-10, 17:53
Resistance training is an effective method to decrease body fat (BF) and increase fat-free mass (FFM) and fat oxidation (FO). Dairy foods containing calcium and vitamin D might enhance these benefits. This study investigated the combined effects of habitual yogurt consumption and resistance training on body composition and metabolism.
Untrained women (N = 35) participated in an 8-wk resistance-training program. The yogurt group (Y) consumed 3 servings of yogurt containing vitamin D per day, and the control groups maintained their baseline low-dairy-calcium diet. Postexercise, Y consumed 1 of the 3 servings/d fat-free yogurt, the protein group consumed an isocaloric product without calcium or vitamin D, and the carbohydrate group consumed an isocaloric product without protein. Strength, body composition, fasted resting metabolic rate (RMR) and FO, and serum 25-hydroxyvitamin D were measured before and after training.
Calories (kcal · kg–1 · d–1) and protein (g · kg–1 · d–1) significantly increased from baseline for Y. FFM increased (main effect p = .002) and %BF decreased (main effect .02) for all groups with training, but Group × Time interactions were not observed. RMR and FO did not change with training for any group.
Habitual consumption of yogurt during resistance training did not augment changes in body composition compared with a low-dairy diet. Y decreased %BF as a result of training, however, even with increased calorie consumption.
IJSNEM, 19(1), February 2009. Changes in Body Composition With Yogurt Consumption During Resistance Training in Women.
http://www.humankinetics.com/ijsnem/viewarticle.cfm?jid=3878E3a46837P6P37886Z4k66734Y7 722367k6Rk8743b2tv&view=art&aid=16725&site=3878E3a46837P6P37886Z4k66734Y7722367k6Rk8743b 2tv
Intressanta resultat.
Hur går det ihop med det man ofta hör om att det inte går att minska i kroppsfett trots ökat kaloriintag, i samband med ketogena dieter?
Vad är det vi ser:confused:
Att kalcium komplexbinder fett och fettet aldrig absorberas jmf samma mängd fett och kalorier hos kontrollgruppen som inte fick kalcium eller ?
Eddie Vedder
2009-02-10, 21:21
Att kalcium komplexbinder fett och fettet aldrig absorberas jmf samma mängd fett och kalorier hos kontrollgruppen som inte fick kalcium eller ?
Ingen orimlig teori. Jag postade den nedanstående tråden för ett tag sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123284
En studie där man observerade mer fett i avföringen vid en kalciumrik kost jämfört med mindre kalcium i kosten.
Sambandet mellan mjölkprodukter och ökad lipolys, lägre blodtryck, positiv inverkan på muskeltillväxt, bättre dentalhälsa m.m. finns ju gott om studier som tyder på. Plocka bort ökad risk för prostatacancer och diabetes samt acnepåverkan hos vissa så är det tämligen optimalt.:D
Anders The Peak
2009-02-10, 21:34
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1109
Har vi några specifika siffror på mängden kalcium? Jag är glad i ost. :-
Har vi några specifika siffror på mängden kalcium? Jag är glad i ost. :-
Finns i anders the peak länk, ost låg först på listan tror jag.
Finns i anders the peak länk, ost låg först på listan tror jag.
Jag tänkte på studien. Innehållet av kalcium i diverse livsmedel känner jag till!
Inge Enveten
2009-02-10, 23:06
Kan detta även gälla män?
Kan detta även gälla män?Ja, men mig veterligen är det inte undersökt än.
Scratch89
2009-02-10, 23:31
Kunskap om kalcium och fett har väl inte varit någon hemlighet, men vad är det nya? Jag har för mig att det står något liknande i Näringslära För Högskolan (eller så var det min fysiologibok). Är det kaloriintaget?
Agent Cooper
2009-02-11, 06:55
Kalcium finns med som "possibly effective" i den här sammanfattningen också.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2129137&tool=pmcentrez
Calcium Research has indicated that calcium modulates 1,25-diydroxyvitamin D which serves to regulate intracellular calcium levels in fat cells [213-215]. Increasing dietary availability of calcium reduces 1,25-diydroxyvitamin D and promotes reductions in fat mass in animals [213-215]. Dietary calcium has been shown to suppress fat metabolism and weight gain during periods of high caloric intake [213,216]. Further, increasing calcium intake has been shown to increase fat metabolism and preserve thermogenesis during caloric restriction [213,216,217]. In support of this theory, Davies and colleagues [218] reported that dietary calcium was negatively correlated to weight and that calcium supplementation (1,000 mg/d) accounted for an 8 kg weight loss over a 4 yr period. Additionally, Zemel and associates [213] reported that supplemental calcium (800 mg/d) or high dietary intake of calcium (1,200 – 1,300 mg/d) during a 24-week weight loss program promoted significantly greater weight loss (26–70%) and dual energy x-ray absorptiometer (DEXA) determined fat mass loss (38–64%) compared to subjects on a low calcium diet (400–500 mg/d). These findings and others suggest a strong relationship between calcium intake and fat loss.
Eddie Vedder
2009-02-11, 07:10
Jag tänkte på studien. Innehållet av kalcium i diverse livsmedel känner jag till!
Läste du min länk?
:-/ Ledsen. 200g ost kan man ju komma upp i med lite vilja.
Kalcium verkar binda till det allra mesta, det förhindrar upptaget av t.ex. Levaxin också.
Ja, det binder till sig allt möjligt.
Tror att det mest är mättade fettsyror som myristin, palmitin och stearin som bildar olösliga komplex med kalcium.
"high dietary intake of calcium (1,200 – 1,300 mg/d) "
Det är ju rätt saftiga mängder kalcium vi snackar om här. Jag tänkte på en sak, vad tror ni om att krossa äggskal(självklart kokar man äggen ordentligt innan) med en mortel eller dylikt och strö på maten istället för att köpa dyra kalcium kosttillskott?
Eventuella salmonellabakterier bör väl dö under kokningen?
Hittade denna studie:
"Eggshell powder, a comparable or better source of calcium than purified calcium carbonate: piglet studies"
http://www3.interscience.wiley.com/journal/63003036/abstract
"Our conclusion is that eggshell powder is, in the case of casein-based diets, as good a source of calcium as CaCO3 and, in the case of soya protein-based diets, better than CaCO3 for growing piglets. As the piglet model is considered to be representative for humans, chicken eggshell powder is also a promising source of calcium for human nutrition."
Någon som vet hur mycket kalcium ett äggskal kan tänkas innehålla?
A.Steinbach
2009-02-11, 15:17
"high dietary intake of calcium (1,200 – 1,300 mg/d) "
Det är ju rätt saftiga mängder kalcium vi snackar om här. Jag tänkte på en sak, vad tror ni om att krossa äggskal(självklart kokar man äggen ordentligt innan) med en mortel eller dylikt och strö på maten istället för att köpa dyra kalcium kosttillskott?
Eventuella salmonellabakterier bör väl dö under kokningen?
Hittade denna studie:
"Eggshell powder, a comparable or better source of calcium than purified calcium carbonate: piglet studies"
http://www3.interscience.wiley.com/journal/63003036/abstract
"Our conclusion is that eggshell powder is, in the case of casein-based diets, as good a source of calcium as CaCO3 and, in the case of soya protein-based diets, better than CaCO3 for growing piglets. As the piglet model is considered to be representative for humans, chicken eggshell powder is also a promising source of calcium for human nutrition."
Någon som vet hur mycket kalcium ett äggskal kan tänkas innehålla?
En liter mjölk ger 1200mg kalcium.
Så det är direkt inga problem att få i sig ordentligt med kalcium utan att behöva tillskott.
Intar man dessutom proteinpulver så bidrar det med en hel del kalcium också.
Nordenator
2009-02-11, 15:20
Tyckte det var förvånadsvärt små siffror det handlade om. Jag får ju i stort sett redan i mig så mycket kalcium via ägg, mjölk, yoghurt och liknande. Schysst om man skulle få någon gömd bonus i form av detta :)
-Englund
2009-02-11, 23:04
Nu fick man lite bättre samvete över sitt mjölkprodukts-beroende! Misstänker att jag inte är den enda:)
"high dietary intake of calcium (1,200 – 1,300 mg/d)"
Det är ju rätt saftiga mängder kalcium vi snackar om här.
Nä, 150g ost.
young_george
2009-02-11, 23:28
Eller 1 liter mjölk
Ang äggskalen tror jag definitivt att det funkar ur näringssynpunkt, kanske blir lite knaprigt att "strö på maten". Jag hade hellre hittat något vettigt sätt att verkligen pulverisera det och dricka det utblandat i vatten. Anledningen till att jag tror äggskal funkar är egentligen att det kalciumtillskott jag tar kommer från bland annat äggskal, men även andra skal som typ snäck-skal.
Paulun påpekar även att det ska vara bra att få i sig magnesium och D-vitamin i samband med kalciumet, något stöd för detta? Mer än att han skriver "forskning visar" eller liknane? Han lämnar ju tyvärr inte referenser till forskningen.
Mitt kalcium-tillskott innehåller just 2 delar kalcium, 1 del magnesium och lite D-vitamin, så uppenbarligen är det inte bara Paulun som tror att dessa ämnen passar bra ihop. =)
D-vitaminets främsta uppgift är att stimulera upptaget av kalcium. Inget D-vitamin = rakitis:(
Varför skulle äggskal vara bättre än någon annan kalciumkälla:confused: Antar att skalet till största delen består av kalciumkarbonat och då kan man lika gärna ta Novalucol som används mot halsbränna.
Eddie Vedder
2009-02-12, 07:12
något stöd för detta?
Ja och han behöver knappast säga mer än så, att det är en av D-vitaminets huvudsakliga uppgifter är ju allmänt känt. Alltså ingen mer tveksam hypotes som D-vitaminets samband med autism och vissa cancerformer t.ex.
Läser du på vilken simpel vitamininformationn som helst (typ hemkunskapsbok för högstadiet) så är det antagligen just det med bentätheten som kommer nämnas om D-vitamin.
Paulun påpekar även att det ska vara bra att få i sig magnesium och D-vitamin i samband med kalciumet, något stöd för detta? Mer än att han skriver "forskning visar" eller liknane? Han lämnar ju tyvärr inte referenser till forskningen.
Mitt kalcium-tillskott innehåller just 2 delar kalcium, 1 del magnesium och lite D-vitamin, så uppenbarligen är det inte bara Paulun som tror att dessa ämnen passar bra ihop. =)
Stephen Langer påpekar det i Solved: The Riddle of Illness också, och poängterar att Ny Forskning(tm) säger att det snarare borde ätas 1:1.
D-vitamin-RDI:n idag däremot är sjukt låg och borde minst sjudubblas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.