handdator

Visa fullständig version : Blir galen


jaaaaag
2009-02-10, 16:45
Jag blir galen på min mobil. Har enda sen jag köpte den haft problem med den och nu håller den på med en ny grej och jag förstår ingenting.
Kanske kan nån kunnig här hjälpa mej? Om det är en enkel inställning som jag missat så vill jag helst slippa skicka in den på service igen.

Problemet nu är täckningen, ibland är den bra men ofta så har jag ingen täckning alls. Har provat att ha den inställd på både Sweden 3g också comviq men ingenting gör det bättre. Det mest irriterande av allt är att ofta när täckningen är på max och jag ska ringa så sjunker den tills jag inte har nån täckning alls igen. Helt jävla irriterande.

Någon som har någon idé? Eller ska mobilfan in på en koll igen?

Tacksam!

gnagaren
2009-02-10, 16:54
Vad är det för märke och modell?

Kimball
2009-02-10, 17:41
Testa stänga av 3G helt och bara köra på GSM-nätet. Kan hjälpa om mobilen har problem (som många fortf. har) att växla mellan näten.
Är det en sonyericsson ligger det under inställningar/kommunikation/mobilnät, nokia under inställningar / nät tror jag.

jaaaaag
2009-02-10, 17:52
Vad är det för märke och modell?

Sony Ericsson G900

Testa stänga av 3G helt och bara köra på GSM-nätet. Kan hjälpa om mobilen har problem (som många fortf. har) att växla mellan näten.
Är det en sonyericsson ligger det under inställningar/kommunikation/mobilnät, nokia under inställningar / nät tror jag.

Ja, jag har gjort det, men utan framgång ;(

agazza
2009-02-10, 18:05
Prövat att updatera telefon?

jaaaaag
2009-02-10, 18:46
Prövat att updatera telefon?

Hur gör man det? Nån inställning, eller via internet?

rQx
2009-02-10, 18:49
Sony Ericsson G900

Jag hade en sådan innan jag tappade den, tror jag hade samma problem faktiskt. Uppdatera programvaran i den.

rQx
2009-02-10, 18:52
http://www.sonyericsson.com/cws/support/phones/topic/updateserviceapplication/g900?lc=sv&cc=se

Herr Oberst
2009-02-10, 19:10
Glöm inte bort att göra backup på alla dina telefonnummer, sms, bilder och filmer.

henk4n
2009-02-10, 21:02
är ditt simkort ett "3g kort"?

jaaaaag
2009-02-10, 23:17
Jag hade en sådan innan jag tappade den, tror jag hade samma problem faktiskt. Uppdatera programvaran i den.

Jag skickade in den på service i november.. då uppgraderade de programvaran men det kanske kommit nått nytt igen.

Glöm inte bort att göra backup på alla dina telefonnummer, sms, bilder och filmer.

Nej, tack.

är ditt simkort ett "3g kort"?

Nej, vanligt comviq.

Kimball
2009-02-10, 23:38
Nej, vanligt comviq.

Är det inte ett comviq-kort med stöd för 3G ballar telefonen ur när han försöker hoppa på 3G-nätet. Gå till ngn som säljer comviq/kundtjänst och be dem kirra ett nytt simkort åt dig.

chidde
2009-02-11, 04:01
de kommer antagligen hänvisa till comviqs kundtjänst, personalen hjälper sällan till med sånt eftersom du enbart ska snylta hjälp och inte ska köpa nånting av dem, därför är det lika bra att du tar kontakt med comviq direkt så spar du tid på det

ring deras kundtjänst och uppge lite personuppgifter, sen skickar de dig ett 3G kort... det var så jag fixade mitt för x antal år sen

jaaaaag
2009-02-11, 13:08
Är det inte ett comviq-kort med stöd för 3G ballar telefonen ur när han försöker hoppa på 3G-nätet. Gå till ngn som säljer comviq/kundtjänst och be dem kirra ett nytt simkort åt dig.

Jasså! Jag köpte mitt kort för kanske 2-3 år sen så något stöd för 3G har det vällan icke. Men även om jag kopplar bort 3G:t och bara kör på GSM så flippar den ändå, kan det ändå bero på att mitt kort inte har stöd för 3G??

de kommer antagligen hänvisa till comviqs kundtjänst, personalen hjälper sällan till med sånt eftersom du enbart ska snylta hjälp och inte ska köpa nånting av dem, därför är det lika bra att du tar kontakt med comviq direkt så spar du tid på det

ring deras kundtjänst och uppge lite personuppgifter, sen skickar de dig ett 3G kort... det var så jag fixade mitt för x antal år sen

Hade du samma problem som jag har?
Ok tack så mkt för hjälpen till er.

Kimball
2009-02-11, 18:23
Icke 3G-kort i 3G stödda telefoner brukar vålla till konstigheter. Give it a shot!

jaaaaag
2009-02-11, 18:49
Jag ringde till comviq tidigare idag och de sa att förr så var man tvungen att skaffa nytt kort men nu så ska alla kort ha 3G stöd, så mitt ska funka bra. Jag beställde ändå nytt dock eftersom jag haft mitt så länge så det skadar inte. Skickade även in jäveln på service idag och ska få ny mjukvara på den igen, så det kanske löser sig... det var bättre förr ;-)

Kimball
2009-02-11, 19:14
Huh? Fan så skumt. På telia behövs det speciella kort för att hantera 3g-nätet åtminstone, låter märkligt om comviq har kunnat adaptera gamla kort så dem klarar det O_o Men så har jag ingen större koll på hur det egentligen funkar heller, så.
Skulle felet kvarstå, lämna in telefonen igen och hoppas att felet kvarstår även då, så får dem göra en reklamation till sonyericsson så har du chans på att få byta till likvärdig mobil om du önskar.