handdator

Visa fullständig version : Jobba inom sjöfart?


von huff
2009-02-10, 09:31
Nu måste man snart söka sig vidare igen.Studerar för tillfället handel på låg nivå och börjar hata det mer och pga det ekonomiska läget inte är så lätt att hitta jobb så funderar jag nu på att söka in till en sjömansskola där man främst studerar för att bli vaktman,vaktstyrman och sen kapten om man orkar och vill.

Har nån erfarenhet av den här branschen?På deras hemsida stod det att det kommer att behövas sånt här folk ännu mer i framtiden, men just nu verkar det som om det dras in på allt:(

Mourten
2009-02-10, 10:09
Jag pluggar i Kalmar på Sjökaptensprogrammet, trivs jävligt bra men min uppfattning är att kontakter är A och O för att få de bra jobben på bra rederier, sen säger skolan och alla andra en annan sak men de är juh för att få sökande :). Men personligen har jag kontakter så är verkligen inte orolig för att inte få ett bra jobb när jag exar, men man ska komma ihåg att de är mindre glamoröst än de låter.
Jobba kanske 5 veckor sen ledig 5 veckor, såklart mycket bra lön etc men är jobbigt å inte vara med sin familj under så lång period.

von huff
2009-02-10, 10:15
Det är nog som du säjjer med all akontakter men skolorna brukar ju ofta samarbeta med olika rederier.Hur lång är din utbildning?:) Japp det är inget trevligt jobb för såna som har familj men intressant att få besöka andra länder+ att man alltid har haft förkärlek till båtar och fiske

JJ
2009-02-10, 10:19
Min enda erfarenhet är att jag gjorde lumpen på isbrytare, 3 veckor till sjöss och en vecka hemma. Det var kul, men jag skulle aldrig i mitt liv vilja ha det som heltidsjobb.
Att kombinera det med familj etc. är svårt lite beroende på hur du jobbar, men de jobb som innebär att man kan komma hem varje dag är eftertraktade.

mela
2009-02-10, 10:19
På Chalmers finns

Sjöfart och logistik 180 hp
Sjöingenjör 180 hp
Sjökapten 180 hp

samt Fartygsbefäl klass VII

Sjöfart och logistik är visserligen ett landkrabbejobb där man, ja, sitter på bryggan i princip.
Sjöingenjör är sånt som Sebbe_H jobbar med. Motorman med möjlighet att blir chief, utbildningen är 4 år med mycket praktik. Jag har läst 3/4 av första året :Virro
Sjökapten är precis som det låter, en kaptens/styrmansutbildning.

Om Fartygsbefäl klass VII står det följande på hemsidan:

Utbildningen omfattar 39 högskolepoäng och vänder sig i första hand till dig som vill arbeta inom skärgårdstrafiken, kustsjöfart, fiske eller sjöräddning/bevakning. Förutom kursen behöver du sjötid för att få ut behörighet att tjänstgöra som befäl i handelsflottan. Kustbevakningen har inte krav på att du skall ha behörighet utan det kan räcka med bara utbildningen.

Det kan ju vara något att börja med kanske.

von huff
2009-02-10, 10:27
Min enda erfarenhet är att jag gjorde lumpen på isbrytare, 3 veckor till sjöss och en vecka hemma. Det var kul, men jag skulle aldrig i mitt liv vilja ha det som heltidsjobb.
Att kombinera det med familj etc. är svårt lite beroende på hur du jobbar, men de jobb som innebär att man kan komma hem varje dag är eftertraktade.

Jepp det kan bli länt spänt om man har familj=/

På Chalmers finns

Sjöfart och logistik 180 hp
Sjöingenjör 180 hp
Sjökapten 180 hp

samt Fartygsbefäl klass VII

Sjöfart och logistik är visserligen ett landkrabbejobb där man, ja, sitter på bryggan i princip.
Sjöingenjör är sånt som Sebbe_H jobbar med. Motorman med möjlighet att blir chief, utbildningen är 4 år med mycket praktik. Jag har läst 3/4 av första året :Virro
Sjökapten är precis som det låter, en kaptens/styrmansutbildning.

Om Fartygsbefäl klass VII står det följande på hemsidan:

Utbildningen omfattar 39 högskolepoäng och vänder sig i första hand till dig som vill arbeta inom skärgårdstrafiken, kustsjöfart, fiske eller sjöräddning/bevakning. Förutom kursen behöver du sjötid för att få ut behörighet att tjänstgöra som befäl i handelsflottan. Kustbevakningen har inte krav på att du skall ha behörighet utan det kan räcka med bara utbildningen.

Det kan ju vara något att börja med kanske.

Tackar iofs spelar de där poängena ingen skillnad då jag söker till en svenskspråkig sjömansskola i Finland:)Jo för att bli kapten krävs gansk amycket jobb och praktik och utbildningen tar 4,5 år men efter 1-3 år kan man sök ajobb som styrman redan.

Varför hoppade du av???

JJ
2009-02-10, 10:31
Jepp det kan bli länt spänt om man har familj=/



Det kan lätt bli spänt att sitta fast med ett gäng ufon också i ett antal veckor, inga kvinnor, inget vin, ingen sång.
Däremot vore ju t.ex. ett jobb inom kustbevakningen eller liknande säkert skitkul, men svårare att få.

mela
2009-02-10, 10:31
Tackar iofs spelar de där poängena ingen skillnad då jag söker till en svenskspråkig sjömansskola i Finland:)Jo för att bli kapten krävs gansk amycket jobb och praktik och utbildningen tar 4,5 år men efter 1-3 år kan man sök ajobb som styrman redan.

Varför hoppade du av???

Ah.

Jag hoppade av för att jag hade väldigt bristande kunskaper i matematik. När vi började läsa elteknik med triginometri hade jag aldrig hört talas om sinus och cosinus. Annars tyckte jag att det va skitkul att skruva isär växlar och gå runt i motorrum på stora fartyg.

mela
2009-02-10, 10:32
Det kan lätt bli spänt att sitta fast med ett gäng ufon också i ett antal veckor, inga kvinnor, inget vin, ingen sång.
Däremot vore ju t.ex. ett jobb inom kustbevakningen eller liknande säkert skitkul, men svårare att få.

Ca 2000-3000 sökande på 25 platser. Ungefär. Men annars så.
Dessutom tar inte kustbevakningen in studerande i år, de är "överbemannade".

von huff
2009-02-10, 10:33
Det kan lätt bli spänt att sitta fast med ett gäng ufon också i ett antal veckor, inga kvinnor, inget vin, ingen sång.
Däremot vore ju t.ex. ett jobb inom kustbevakningen eller liknande säkert skitkul, men svårare att få.

Kvinnfolk kanske dte inte finns men vin har jag hört att det finns mycket av:DJo det kanske skulle vara nåt typ 1 vecka jobb 1 vecka ledigt

von huff
2009-02-10, 10:35
Ah.

Jag hoppade av för att jag hade väldigt bristande kunskaper i matematik. När vi började läsa elteknik med triginometri hade jag aldrig hört talas om sinus och cosinus. Annars tyckte jag att det va skitkul att skruva isär växlar och gå runt i motorrum på stora fartyg.

Det var synd att det föll på det=/

ulfalf
2009-02-10, 10:43
Kvinnfolk kanske dte inte finns men vin har jag hört att det finns mycket av:DJo det kanske skulle vara nåt typ 1 vecka jobb 1 vecka ledigt

Det är nolltolerans när det gäller intagande ombord av alkohol, åtminstone i den svenska handelsflottan.

Dessutom får man inte se ett dugg av andra länder, kulturer osv bara för att man kör/åker lastfartyg. Visst får man se ländernas kuster osv, men i de allra flesta fallen har du varken tid eller möjlighet att "utforska" landbacken vid de hamnar/städer du lägger till vid.

Vill du köra stora båtar men samtidigt vara hyfsat fast på landbacken så sikta på att bli lots. Dock antar jag att det kräver en hel del år till sjöss också, men kan ju vara ngt efter några år i alla fall.

von huff
2009-02-10, 10:47
Det är nolltolerans när det gäller intagande ombord av alkohol, åtminstone i den svenska handelsflottan.

Dessutom får man inte se ett dugg av andra länder, kulturer osv bara för att man kör/åker lastfartyg. Visst får man se ländernas kuster osv, men i de allra flesta fallen har du varken tid eller möjlighet att "utforska" landbacken vid de hamnar/städer du lägger till vid.

Vill du köra stora båtar men samtidigt vara hyfsat fast på landbacken så sikta på att bli lots. Dock antar jag att det kräver en hel del år till sjöss också, men kan ju vara ngt efter några år i alla fall.

Jo men det beror så mycket var du jobbar och vad du fraktar osv osv.Har hört att man kan ha bra lön om man kör småbåtar som drar in större fartyg till hamnan ochså.Oftast blir det väl ganska mycket tid över ochså

ulfalf
2009-02-10, 10:51
Jo men det beror så mycket var du jobbar och vad du fraktar osv osv.Har hört att man kan ha bra lön om man kör småbåtar som drar in större fartyg till hamnan ochså.Oftast blir det väl ganska mycket tid över ochså

Det är rätt lika oavsett vad man har för last. Det kostar att ligga till kaj och tid är pengar som sagt. Tid över beror på hur du jobbar, om du jobbar 6 om 6 vill du nog inget annat än att sova på din lediga tid, men har du tur och får jobba 4-8 har du ju faktiskt lite fritid ombord.

Jobba på bogserbåt kan jag tyvärr inte uttala mig om, men det är väl ungefär som lots kan jag tänka.

Men jag ska inte försöka tala ner om att jobba till sjöss, det är en fantastisk känsla att styra ett större fullastat fartyg på tusentals ton och med tusentals hästar under huven...

von huff
2009-02-10, 10:54
Det är rätt lika oavsett vad man har för last. Det kostar att ligga till kaj och tid är pengar som sagt. Tid över beror på hur du jobbar, om du jobbar 6 om 6 vill du nog inget annat än att sova på din lediga tid, men har du tur och får jobba 4-8 har du ju faktiskt lite fritid ombord.

Jobba på bogserbåt kan jag tyvärr inte uttala mig om, men det är väl ungefär som lots kan jag tänka.

Men jag ska inte försöka tala ner om att jobba till sjöss, det är en fantastisk känsla att styra ett större fullastat fartyg på tusentals ton och med tusentals hästar under huven...

Nä men det är fakta som du säjjer och jobbet passar nog inte alla.Sen bero rdet på är du kapten eller springpojke man jobbar när det finns jobb ibland mer ibland mindre.Förståss är det ingen turistresa man åker på:)

arjeplogarn
2009-02-10, 10:58
Jag har en Persson 460 som du kan få köpa. Till rätt pris givetvis.
Då har du blivit sjökapten. Jag kan även krydda dealen lite med att jag skickar med en Mariner 20. Har endast använts till lugnt storskaligt fiskande i våra lugna fjällsjöar. Skicka pm.

ulfalf
2009-02-10, 11:04
Nä men det är fakta som du säjjer och jobbet passar nog inte alla.Sen bero rdet på är du kapten eller springpojke man jobbar när det finns jobb ibland mer ibland mindre.Förståss är det ingen turistresa man åker på:)

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Min erfarenhet är att arbetsbördan oftast är större för kapten, i och med allt administrativt arbete som måste skötas, utöver vakter osv. Det är också väldigt beroende på hur många styrmän man har, vad man har för vaktschema osv. Man kan nog inte heller säga att det nånsin på moderna, underbemannade fartyg aldrig kommer finnas lite att göra för en matros heller, det finns alltid saker att fixa med på ett fartyg. Ofta gäller regeln att ju mindre fartyg/besättning, desto mer finns det att göra.

Men vill du hemskt gärna till sjöss så är det ju bara att söka.

von huff
2009-02-10, 11:14
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Min erfarenhet är att arbetsbördan oftast är större för kapten, i och med allt administrativt arbete som måste skötas, utöver vakter osv. Det är också väldigt beroende på hur många styrmän man har, vad man har för vaktschema osv. Man kan nog inte heller säga att det nånsin på moderna, underbemannade fartyg aldrig kommer finnas lite att göra för en matros heller, det finns alltid saker att fixa med på ett fartyg. Ofta gäller regeln att ju mindre fartyg/besättning, desto mer finns det att göra.

Men vill du hemskt gärna till sjöss så är det ju bara att söka.

jo jag menade att de som har högre befattningar har mer att göra.Jag frågad en kompis som visserligen bara var sommarhjälp och han sade att vissa dagarn kunde man jobba 10 timmar medan andra dagar tog man det lugnare och jobbade kanske 6 timmar, men det gäller äl mer för matroserna,fast det var kapten och styrman vi talade om och de har troligtvis fullt upp hela tiden

von huff
2009-02-10, 11:16
Jag har en Persson 460 som du kan få köpa. Till rätt pris givetvis.
Då har du blivit sjökapten. Jag kan även krydda dealen lite med att jag skickar med en Mariner 20. Har endast använts till lugnt storskaligt fiskande i våra lugna fjällsjöar. Skicka pm.

Tackar, men siktar kanskelite högre än så:)Har nog kört en och annan liten båt redan

ulfalf
2009-02-10, 12:24
... fast det var kapten och styrman vi talade om och de har troligtvis fullt upp hela tiden

Det är sant. I den studien jag var med och genomförde var det mycket sällsynt med befäl som jobbade enligt vaktschemat. Speciellt i samband med hamnbesök var man tvungen att jobba på någon av sina frivakter, åtminstone kapten. Rent hälsomässigt är det inget vidare att jobba som befäl, i alla fall inte på mindre båtar där man bara är två befäl som delar på tiden. Mycket vanligt med övervikt, sömnproblem osv. hos äldre sjöbefäl. Har för mig att jag läste en studie som visade att medelåldern hos vaktgående sjöbefäl var tio år mindre än den för resten av befolkningen. Har dock inte tid att plocka fram den just nu, men något åt det hållet var det i alla fall. Så ska du till sjöss, se till att jobba på båtar med 4-8 vakt.

von huff
2009-02-10, 12:31
Det är sant. I den studien jag var med och genomförde var det mycket sällsynt med befäl som jobbade enligt vaktschemat. Speciellt i samband med hamnbesök var man tvungen att jobba på någon av sina frivakter, åtminstone kapten. Rent hälsomässigt är det inget vidare att jobba som befäl, i alla fall inte på mindre båtar där man bara är två befäl som delar på tiden. Mycket vanligt med övervikt, sömnproblem osv. hos äldre sjöbefäl. Har för mig att jag läste en studie som visade att medelåldern hos vaktgående sjöbefäl var tio år mindre än den för resten av befolkningen. Har dock inte tid att plocka fram den just nu, men något åt det hållet var det i alla fall. Så ska du till sjöss, se till att jobba på båtar med 4-8 vakt.

Okej:)Låter ganska jävligt men å andra sidan är det mycket jobb och sen en längre paus fast säkert väldigt påfrestande.



Vet nån hur det är med lönerna?

ulfalf
2009-02-10, 12:43
Okej:)Låter ganska jävligt men å andra sidan är det mycket jobb och sen en längre paus fast säkert väldigt påfrestande.



Vet nån hur det är med lönerna?

Ja. De befäl jag intervjuade sa att det som de värdesatte mest med att jobba till sjöss var att det var så långa perioder ledighet. Lite konstigt kanske att säga att det bästa med jobbet var ledigheten, men det var så de sa i alla fall.

Lönerna är mycket bra. Kan inte ge några exempel, men ingångslönerna för befäl är högre än för ingenjörer och läkare (har jag för mig). Halva tiden (när du är ombord) har du ju heller inga matutgifter osv. Dock har du högre lön ju jävligare vaktschema du går på. 6-6 ger högre lön än 4-8, dock har du ju hälsovinster, mer fritid ombord osv med 4-8 så det är ett avvägande man får göra.

von huff
2009-02-10, 12:56
Ja. De befäl jag intervjuade sa att det som de värdesatte mest med att jobba till sjöss var att det var så långa perioder ledighet. Lite konstigt kanske att säga att det bästa med jobbet var ledigheten, men det var så de sa i alla fall.

Lönerna är mycket bra. Kan inte ge några exempel, men ingångslönerna för befäl är högre än för ingenjörer och läkare (har jag för mig). Halva tiden (när du är ombord) har du ju heller inga matutgifter osv. Dock har du högre lön ju jävligare vaktschema du går på. 6-6 ger högre lön än 4-8, dock har du ju hälsovinster, mer fritid ombord osv med 4-8 så det är ett avvägande man får göra.

Låter bra:)

Själv hittade jag att lönerna i stort sett varier mellan 30 000- 45 000 kronor men det varierar säkert mycket och troligtvis kan man få mycket mer, vet iofs inte vad man tjänar i Sverige en säkerligen ganska samma som i Finland.

Mourten
2009-02-10, 13:56
Som sagt, jag pluggar nu och har vart ute tidigare som jungman.
Du ser inte mkt av världen, de där är gamla vanförestläningar. Hamnarna ligger inte i städerna längre dom ligger utanför med industrierna, oftas lossar man på några timmar då sover man sen sticker man igen. Klart ibland under 10 veckors törnar hinner du se en hamn i 4 timmar då du e ledig men mer är det inte, de finns ingen tid till att gå på krogen etc längre. Men lönen och ledigheterna är i mina ögon guld.
Seglar du i Östersjön på fäjorna jobbar du 1/2 dvs 1 vecka på 2 veckor hemma.
2styrman gör runt 30k på en sån färja. genom att jobba 1/2 dvs.
Som skeppare på rätt båt (läs offshore norge) kan du göra 150 000 - 200 000 kr i månaden. Men att komma dit är inte lätt och jobbet är slitsamt så de förslår.
Efter du exat skolan har du 36 månader på sjön att segla innan du ens har behörighet att bli kapten. Dvs ungefär 6 år om du seglar enligt 1/1.

von huff
2009-02-10, 14:01
Jepp jag visste att man måste jobba ganska länge för att bli kapten.Att bli vakhavande strman kräver inte lika mycket

Mourten
2009-02-10, 14:16
Nix, du får din klassV direkt efter skolan, iaf i sverige. Så e bara å börja segla 3e lr andre.

von huff
2009-02-12, 12:32
Jahas dte lär inte bli nåt av det, pga av min diabetesPtatade nyss med rektorn och han sa att de aldrig härtills beviljat nåt tillstånd att börja studera i deras skola om man har diabetes