handdator

Visa fullständig version : blir något SM i AF och DC i AF ???


porja
2009-02-10, 03:17
Tyvärr har populariteten av AF tävlingarna sjunkit på 2000-talet. Det känns d samma med bodybuildingen. Jag tror att det är så smutsig sport(att det fuskas med preparat) att folk inte vill medverka eller kolla på eller nått.
Jag såg själv på videoklippen från LP.finalen 2008 att det var nästan mindre så mkt publik jämfört med 2005 då jag var där...


Vad tycker ni?

är det arbetet mot dopingens fel, skkf:s fel, eller........

hur kommer det att se ut under 2009?

tjabon
2009-02-10, 03:30
Att intresset sjunkit tror jag beror på flera saker.

1) Nyhetens behag:
Det händer inte så mycket nytt längre.
Nya profiler kommer inte fram i media längre.

2) Intresse för hård träning:
Numera tycker folk att dom är duktiga och
"motionerar" när dom promenerar 3 km med sina "pinnar".
En del gym "dissar" också oss som tränar hårt. T.ex. tar bort hantlar +50 kg m.m. Antalet byggare på gymmen har minskat senaste 5-10 åren (alla fall
i Jönköping).
Sen har vi ju dagens ungdomar, som är i sämre fysiskt skick än oss 60-70 talister....*gah!*

3) Det här med "dunderhonung" tror jag spelar mindre roll.
Tråkigt är att Body är som strutsen: Stoppar huvvet i sanden.....
Jag har slutat prenumerera och är inte längre aktiv på forumet heller.

Det är attityden till byggning och hård träning som ändrats.

porja
2009-02-10, 03:53
JUSTERING i STOR BOKSTAV NEDAN:

Jag såg själv på videoklippen från LP.finalen 2008 att det var MINDRE ÄN HÄLFTEN så mkt publik jämfört med 2005 då jag var där...


tjabon:

intressant läsning.
håller med angående "intresset för hårdträning har sjunkit"

och Body tidningen kan man inte lita på.....dopingen är för utbrett...

tjabon
2009-02-10, 04:18
JUSTERING i STOR BOKSTAV NEDAN:

Jag såg själv på videoklippen från LP.finalen 2008 att det var MINDRE ÄN HÄLFTEN så mkt publik jämfört med 2005 då jag var där...


tjabon:

intressant läsning.
håller med angående "intresset för hårdträning har sjunkit"

och Body tidningen kan man inte lita på.....dopingen är för utbrett...

Dopning finns överallt, i alla idrotter, men jag tycker det är lessamt att man
inte får knysta ett ord om detta på Bodys Forum.
Man kan inte stoppa diskussionen, då sticker folk....

Jorgen
2009-02-10, 06:03
blir något SM i AF och DC i AF ???
Ja.

porja
2009-02-10, 12:28
Dopning finns överallt, i alla idrotter, men jag tycker det är lessamt att man
inte får knysta ett ord om detta på Bodys Forum.
Man kan inte stoppa diskussionen, då sticker folk....


mmm jag har kollat bodys forum o andra forum när nyheten om den stora dopingstillslaget i hela landet dök upp..

det visar sig att bodys- och skkf ledning icke gör sitt bästa...

Allan
2009-02-10, 12:43
1. Vi diskuterar inte andra forums policy på Kolozzeum. Är detta uppfattat?
2. Alla diskussioner om doping spårar ur fullständigt utan stenhård övervakning. Därför känns det helt meningslöst att gå in och förklara till exempel SKKF's syn på saken.
3. Det finns fortfarande mejladresser till SKKF. Varför inte använda det?

Allan
2009-02-10, 12:47
Fortfarande handlar det om pengar. Lyssna nu - det finns ingen som helst ekonomisk resurs för att bedriva ett effektivt antidopingarbete inom SKKF. Ingen som helst. Och skulle förbundet händelsevis tjäna lite pengar kan man ju fråga sig om de genast ska användas till anti-dopingverksamhet eller till att stärka förbundet.
Det får vara hur det vill med att "alla" vet att "alla" dopar sig. Faktum är att det strider mot svensk rättsuppfattning att döma folk utan bevis. Vi ska inte ha Folkdomstolar som avgör skyldig eller inte. Och innan man kan testa i tillräcklig omfattning kan man ju fråga sig om man ens ska ha tävlingar, i såna fall.
Jag tycker det är bättre att ha tävlingar.

Andreas Guiance
2009-02-10, 13:39
fortfarande handlar det om pengar. Lyssna nu - det finns ingen som helst ekonomisk resurs för att bedriva ett effektivt antidopingarbete inom skkf. Ingen som helst. Och skulle förbundet händelsevis tjäna lite pengar kan man ju fråga sig om de genast ska användas till anti-dopingverksamhet eller till att stärka förbundet.
Det får vara hur det vill med att "alla" vet att "alla" dopar sig. Faktum är att det strider mot svensk rättsuppfattning att döma folk utan bevis. Vi ska inte ha folkdomstolar som avgör skyldig eller inte. Och innan man kan testa i tillräcklig omfattning kan man ju fråga sig om man ens ska ha tävlingar, i såna fall.
Jag tycker det är bättre att ha tävlingar.

+1

saab900
2009-02-10, 13:59
Nu är ju jag inte insatt i det här, men jag läste en annan tråd om när det gick här i Västerås, och otroligt många klagade över alldeles för dyra biljettpriser, apropå svikande publik. Någon jämförde med rockkonserter har jag för mig.

the_PL_man
2009-02-10, 14:27
SM i AF blir det väl i Säffle i år ?

Nitrometan
2009-02-10, 15:12
Nu är ju jag inte insatt i det här, men jag läste en annan tråd om när det gick här i Västerås, och otroligt många klagade över alldeles för dyra biljettpriser, apropå svikande publik. Någon jämförde med rockkonserter har jag för mig.
Det finns de som säger att man ska se till att locka en publik innan man tar dyra priser för biljetterna.

Sen finns det de som tror att man kan locka en stor publik genom höga biljettpriser.

Nu vet jag inte vad biljetterna i Västerås kostade eller hur stor publiken var. Det var mest en observation i hur man kan resonera kring biljettpriserna.

Degpekka
2009-02-10, 16:13
Fint skrivet Allan! :)

Jorgen
2009-02-10, 16:19
SM i AF blir det väl i Säffle i år ?
Stämmer bra det.
Nu vet jag inte vad biljetterna i Västerås kostade eller hur stor publiken var. Det var mest en observation i hur man kan resonera kring biljettpriserna.

300:- för en dag, 500:- för hela helgen.
Lördagen var totalt slutsåld, söndagen fanns det ca 150 biljetter kvar till. Lokalen rymmer drygt 900 pers.

Baan
2009-02-10, 16:21
Vi diskuterade resurserna förut och det visade sig att det inte fanns någon vilja överhuvudtaget att bedriva antidopingverksamhet (i en ganska episk tråd). Då ska man inte snacka om resurser. Nog med skitsnack för helvete.

Jorgen
2009-02-10, 16:28
Vi diskuterade resurserna förut och det visade sig att det inte fanns någon vilja överhuvudtaget att bedriva antidopingverksamhet (i en ganska episk tråd). Då ska man inte snacka om resurser. Nog med skitsnack för helvete.

Jag tycker att du skall höra av dig till förbundet för att få reda på deras syn på saken och hur det ekonomiska läget är.

von huff
2009-02-10, 16:39
Kan man inte göra så att alla som tävlar måste testa sig och stå för kostnaderna själv?

Sebbe_H
2009-02-10, 16:42
Kan man inte göra så att alla som tävlar måste testa sig och stå för kostnaderna själv?

Gör det, så får vi se om det dyker upp några. *popcorn*

tjabon
2009-02-10, 16:53
Nu är ju jag inte insatt i det här, men jag läste en annan tråd om när det gick här i Västerås, och otroligt många klagade över alldeles för dyra biljettpriser, apropå svikande publik. Någon jämförde med rockkonserter har jag för mig.

Sen det här med att ha fotoförbud (för det hade man väl ???):
Rena galenskapen. Det gynnar ingen. All publicitet behövs !!!

Jorgen
2009-02-10, 16:55
Sen det här med att ha fotoförbud (för det hade man väl ???):
Rena galenskapen. Det gynnar ingen. All publicitet behövs !!!
Nej.

Herr Oberst
2009-02-10, 16:58
Det var gott om folk i Västerås. Det kan jag bevisa eftersom jag använde min kamera rätt flitigt där.

mini
2009-02-10, 17:00
Hur man lyckas ha utgifter som med nöd och näppe täcks av biljettintäkterna på ca 375 000 plus anmälningsavgifter och intäkter från utställare är svårt att förstå.

Jorgen
2009-02-10, 17:02
Hur man lyckas ha utgifter som med nöd och näppe täcks av biljettintäkterna på ca 375 000 plus anmälningsavgifter och intäkter från utställare är svårt att förstå.

:confused:

mini
2009-02-10, 17:06
:confused:

Apropå förbundets dåliga ekonomi och ett snabbt överslag på tävlingen i Västerås.

Jorgen
2009-02-10, 17:09
Apropå förbundets dåliga ekonomi och ett snabbt överslag på tävlingen i Västerås.

SM gick plus i år. Oas så gick MTGP back ca 150 000 och SM i AF back ca 20 000.
Plus att den fd huvudsponsorn gick i konkurs och lämnade en ganska stor skuld till förbundet.

Men ekonomin är på väg åt rätt håll absolut.

Allan
2009-02-10, 17:10
Det är väl bara att be att få ta del av förbundets årsredovisning och se om det går ihop eller inte. Jag vet att det inte gör det.

mini
2009-02-10, 17:11
Det är väl bara att be att få ta del av förbundets årsredovisning och se om det går ihop eller inte. Jag vet att det inte gör det.

Det är ingen som tvivlar på att förbundet har dålig ekonomi.

Andy.da.wohoo
2009-02-10, 17:33
Kan man inte göra så att alla som tävlar måste testa sig och stå för kostnaderna själv?

Tycker jag inte. Det lär ju höja priset ganska rejält om man vill tävla?

Anton Fräs
2009-02-10, 17:40
Men ekonomin är på väg åt rätt håll absolut.

Skönt att höra :hbang:

bigtraps
2009-02-10, 18:41
Infekterat ämne tydligen

porja
2009-02-10, 22:39
Fortfarande handlar det om pengar. Lyssna nu - det finns ingen som helst ekonomisk resurs för att bedriva ett effektivt antidopingarbete inom SKKF. Ingen som helst. Och skulle förbundet händelsevis tjäna lite pengar kan man ju fråga sig om de genast ska användas till anti-dopingverksamhet eller till att stärka förbundet.
Det får vara hur det vill med att "alla" vet att "alla" dopar sig. Faktum är att det strider mot svensk rättsuppfattning att döma folk utan bevis. Vi ska inte ha Folkdomstolar som avgör skyldig eller inte. Och innan man kan testa i tillräcklig omfattning kan man ju fråga sig om man ens ska ha tävlingar, i såna fall.
Jag tycker det är bättre att ha tävlingar.

håller med dig Allan :)

skans
2009-02-10, 23:53
Om tävlingen kostar säg runt 300 000 kr och ett doping prov kostar ett par tusen? kan man inte höja alla biljettpriser osv 10% och då åtminstone ha råd att testa vinnaren i varje klass?

skans
2009-02-10, 23:55
edit : dubbelpost, försökte rätta till lite särskrivningar osv men va för sent.

Herr Oberst
2009-02-10, 23:58
Om tävlingen kostar säg runt 300 000 kr och ett doping prov kostar någon tusenlapp?
Skulle man inte kunna höja alla biljettpriser osv 10% och då åtminstone ha råd att testa vinnaren i varje klass?

Är själv inte dopingjägare direkt, men förslaget känns rätt meningslöst med tanke på att många preparat har rätt kort spårtid och därmed kan en sönderdopad deltagare vara helt ren vid tävlingstillfället.
Ska det ens vara lönt att försöka komma åt dopingen krävs nog oannonserade dopingtest ett antal gånger om året.

skans
2009-02-11, 00:02
Okej, trodde det fungerade mer som i tex skidåkning, friidrott där många har spår i kroppen på tävlingen.
Förstår att inte allt syns och att oannonserade tester är det bästa, men tycker att mitt förslag är bättre än inget.

Morrris
2009-02-11, 10:11
SM i AF blir av, men som sagt i Säffle istället för Karlstad. Jag tror det kommer bli bra, vi som jobbar med det hoppas så iallafall. Kommer bli lite mer events än förra året, vilket förhoppningsvis kommer uppskattas.
Hoppas vi ses där!

L-Sami
2009-02-11, 19:58
Är det billigare att arrangera AF-SM i Säffle eller vad är vitsen med det?

Fultjack
2009-02-11, 20:54
SM i AF blir av, men som sagt i Säffle istället för Karlstad. Jag tror det kommer bli bra, vi som jobbar med det hoppas så iallafall. Kommer bli lite mer events än förra året, vilket förhoppningsvis kommer uppskattas.
Hoppas vi ses där!

Ser framemot det :) Tyckte det var trevligt förra året :thumbup: Förutom hinderbanan utomhus i regnet.

the_PL_man
2009-02-11, 21:24
Är det billigare att arrangera AF-SM i Säffle eller vad är vitsen med det?

Freddan(som säkert flera träffat i samband med AF på sistone) är från Säffle(han är f ö med och anordnar en fitnesstävling i Lysekil i sommar) och han är väl en av arrangörerna.
Dessutom fyller Säffle AK fyller 60 år i år och känner jag Freddan rätt väver han ihop det till ett kanonarrangemang med fullspikat program och många sponsorer(han brukar omge sig med ett gäng bra människor som ser till att hans planer kommer i hamn).
Han var en av de drivande bakom UJNM som gick i Säffle, och det var ett oerhört bra arrangemang. Dessutom skapade han TV-tid (15-20 minuter) hos lokala TV4 för styrkelyft.

mvh
the_PL_man

Jorgen
2009-02-11, 22:00
Är det billigare att arrangera AF-SM i Säffle eller vad är vitsen med det?

Ja, bla.
Se även the_PL_man´s svar.

Freddan is the man. :thumbup:

porja
2009-02-12, 16:16
thank u Freddan

d ser inte dåligt ut... positivt, in i kaklet, wow

förhoppningsvis är lilla jirgen på plats

the_PL_man
2009-02-13, 11:17
Blogg för Fintess4fun som arrangeras i sommar, och där står det lite om SF i AF:
http://www.fitness4fun.se/

Sedan kan ni alltid kika in i Freddas blogg där han skriver en del om sitt arbete med SM i AF:
http://fredda.barajag.net

/the_PL_man