handdator

Visa fullständig version : Bent over rows på pall!


Ectomorph
2009-02-10, 00:23
Detta är det bästa klippet jag hittat på övningen!
http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q&NR=1

Blir nästan tårögd av det vackra utförandet :)

Contribute
2009-02-10, 00:42
Han kröker ryggen rätt så ordentligt.

EDIT: Fel konto ffs.

hasic
2009-02-10, 01:01
Detta är det bästa klippet jag hittat på övningen!
http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q&NR=1

Blir nästan tårögd av det vackra utförandet :)

Kolla ryggen i bottenläget, ser inte lika vackert ut va?

aelgen
2009-02-10, 12:17
Fuck me if I'm wrong, men det där såg väl inte så jävla bra ut? Ser ju ut som typ RDL med rodd på slutet. Min rygg hade iallafall torskat på den varianten.

Martin Löwgren
2009-02-10, 15:56
Han tappar ryggens kurvatur vilket är de sämmsta du kan göra för ryggen (ökar disktrycket enormt) - mycket dåligt utförande.

Smml
2009-02-10, 16:00
Själva roddarna är väl fina men ryggen är ju helt åt helv.

Martin Löwgren
2009-02-10, 16:15
Själva roddarna är väl fina men ryggen är ju helt åt helv.

Och med andra ord är övningen uselt utförd eftersom det ingår att hålla ryggen under övningen. Man kan ju inte bara göra ett halvt ryck eller en halv stöt för att de ska räknas.

Hemi
2009-02-10, 16:39
Som grädde på moset i tråden råkade Arnold ut för ryggproblem också.

Sheogorath
2009-02-10, 19:16
UHAwAD0ofbg

Gilla sig?

Handcuff
2009-02-10, 19:21
Gilla sig?

Ja särskilt killen som kör bredvid i latsdraget :thumbup:

Sheogorath
2009-02-10, 19:25
Ja särskilt killen som kör bredvid i latsdraget :thumbup:

Har är en av de starka pågarna. :thumbup:

Scratch89
2009-02-10, 19:46
Jag förstår inte varför du flexerar ryggraden så mycket. Disktrycket borde bli enormt.

aelgen
2009-02-10, 21:04
Satan vad det måste slita på ryggen. Såg ju inte mysigt ut någonstans :S

Allan
2009-02-10, 21:10
Det står er fritt att låta bli att köra så. Ni behöver inte bli grova heller. Face it - det är så det ska se ut om det ska ge nåt.

Allan
2009-02-10, 21:11
Som grädde på moset i tråden råkade Arnold ut för ryggproblem också.

Men inte av ryggträningen. Tunga benpressar med arsellyft var en större bov...

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:15
Det står er fritt att låta bli att köra så. Ni behöver inte bli grova heller. Face it - det är så det ska se ut om det ska ge nåt.

Så ökat disktryck i den lumbala regionen är alltså en förutsättning för att bli grov?

*bs*

Det enda de där ger på sikt är en lumbal diskprolaps.

Scratch89
2009-02-10, 21:32
Det står er fritt att låta bli att köra så. Ni behöver inte bli grova heller. Face it - det är så det ska se ut om det ska ge nåt.

Hur ska du ha det? Antingen är det kort ROM som bygger, eller så är det överdrivet ROM, som i det här fallet.

Jag tror att man kan få långt ROM och ett lagom moment utan att kröka ryggen.

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:33
Hur ska du ha det? Antingen är det kort ROM som bygger, eller så är det överdrivet ROM, som i det här fallet.

Jag tror att man kan få långt ROM och ett lagom moment utan att kröka ryggen.+1

Går det inte att bara älska Kolozzeum :Virro

Sebbe_H
2009-02-10, 21:37
Men inte av ryggträningen. Tunga benpressar med arsellyft var en större bov...

Hur vet du att det var just benpressarna och inte ryggträningen? Träningspolare med arnold eller?

Anders The Peak
2009-02-10, 21:48
Om man vill spara ryggen...
rPLQSteNv_s

Allan
2009-02-10, 22:27
Jag hoppas verkligen inte att det fortfarande finns folk som tror att man ser det idealiska övningsutförandet hos de grövsta bestarna? Korrekt träning ör jättebra för välbefinnandet och för att slippa få ont när man blir gammal. Jättebra.
Men vill man bli grov får man kasta allt det där åt sidan. Då handlar det om att skiten ska upp på vilket sätt som helst. Och då blir det kort rörelseutförande -det är kraftig geekvarning på ordet ROM, läs själva vilka som använder det - tunga vikter, och avkall på utförandet. Cheating, overload etc.

Sebbe_H
2009-02-10, 22:34
De grövsta bestarnas muskler har knappats byggts av ostrikta roddar. Man kan nog bli bra grov ändå ska du se.

pragmatist
2009-02-10, 22:40
Jag har pushat för s.k. Pendlay-rodd i en annan tråd, så jag kan väl passa på att göra det i denna också. Galet bra övning för ryggen, och ett uppvaknande om man kört slit-och-släng-rodd tidigare. Ett bra exempel på utförande, inspirerande tungt också:

UIUg8nDVEFs

sunetdanne
2009-02-10, 22:44
Vad är effekten av "shurgandet" mellan repsen i pendlay row?

/Daniel

Allan
2009-02-10, 23:01
De grövsta bestarnas muskler har knappats byggts av ostrikta roddar. Man kan nog bli bra grov ändå ska du se.

Nej. De musklerna har byggt av millimeterkorrekta rörelsebanor med full kontroll. Det vet ju varenda människa, eller hur?

Hemi
2009-02-10, 23:08
Jag har pushat för s.k. Pendlay-rodd i en annan tråd, så jag kan väl passa på att göra det i denna också. Galet bra övning för ryggen, och ett uppvaknande om man kört slit-och-släng-rodd tidigare. Ett bra exempel på utförande, inspirerande tungt också:

UIUg8nDVEFs

Mannen, exakt så gör jag den. Gillar det skarpt. Tidigare beskrev en medlem, tror det var en vid namn Clyde, övningen såsom Arnold gör den och jag testa det det ett tag, gillade det också av andra anledninger men fan vad rädd jag var för ryggen hela tiden.

pragmatist
2009-02-10, 23:11
Vad är effekten av "shurgandet" mellan repsen i pendlay row?

/Daniel

Det hör egentligen inte till övningen, jag skulle tro att snubben gör så för att "påminna" sig själv om att släppa fram axlarna och slappna av. Poängen i Pendlay-rodd är att flexa övre delen av ryggen i toppläget och slappna av i bottenläget (och böja ryggraden framåt en smula om det går). Tanken är att få starkare kontraktion i latsen och rhomberna.

ceejay
2009-02-10, 23:12
Jag har pushat för s.k. Pendlay-rodd i en annan tråd, så jag kan väl passa på att göra det i denna också. Galet bra övning för ryggen, och ett uppvaknande om man kört slit-och-släng-rodd tidigare. Ett bra exempel på utförande, inspirerande tungt också:

UIUg8nDVEFs

så kör faktiskt jag mina roddar :) fast med lite mer sving med ryggen uppåt, inte helt strikt alltså

Scratch89
2009-02-10, 23:16
Jag hoppas verkligen inte att det fortfarande finns folk som tror att man ser det idealiska övningsutförandet hos de grövsta bestarna? Korrekt träning ör jättebra för välbefinnandet och för att slippa få ont när man blir gammal. Jättebra.
Men vill man bli grov får man kasta allt det där åt sidan. Då handlar det om att skiten ska upp på vilket sätt som helst. Och då blir det kort rörelseutförande -det är kraftig geekvarning på ordet ROM, läs själva vilka som använder det - tunga vikter, och avkall på utförandet. Cheating, overload etc.

Men Allan, nu får du också sluta leka Don Quijote. Det är nog ingen här som har propagerat för skivstångsroddar med statiska ryggar och låsta höfter. På samma sätt är det ingen, förutom du, som har propagerat för att man bara ska slita upp skiten utan någon som helst koll på tekniken. Jag tror nog att de allra flesta är överens om att momentum och rörelse i både höft och rygg är att föredra, men förespråkar du, helt ärligt, att man ska kröka ryggen och lasta på tills man spricker?

Allan
2009-02-10, 23:41
Jag tror nog att de allra flesta är överens om att momentum och rörelse i både höft och rygg är att föredra, men förespråkar du, helt ärligt, att man ska kröka ryggen och lasta på tills man spricker?

I ett hälsoperspektiv, nej. Men klippet visar Arnold, det här är ett byggar-forum (eller har varit) och därför ska jag inte alltid behöva klämma in "men gör inte så där för det är farligt" i allting. Det är så man tränar om man vill bli grov. De tränar så hela högen, med mycket små varianter. Några klarar det, andra inte.
Elitträning är inte särskilt nyttigt alldeles oavsett sport, och det vore att ljuga att påstå att man bygger den volym som de flesta förmodligen eftersträvar med lite trevlig semesterträning. Därför kan det vara på sin plats att tala om det emellanåt.
Dessutom finns det en charm i att dra så ögonen smalnar, så att man känner järnsmaken i munnen och hur skinnet lossnar i händerna. Det kan man inte komma ifrån, och när man blivit biten av det verkar det mesta rätt tamt. Det kan till och med finnas nöje i att få total gardin och stupa omkull.
Men vill man träna korrekt så gör det för all del.



Herregud

C.E.J.
2009-02-10, 23:45
I ett hälsoperspektiv, nej. Men klippet visar Arnold, det här är ett byggar-forum (eller har varit) och därför ska jag inte alltid behöva klämma in "men gör inte så där för det är farligt" i allting. Det är så man tränar om man vill bli grov. De tränar så hela högen, med mycket små varianter. Några klarar det, andra inte.
Elitträning är inte särskilt nyttigt alldeles oavsett sport, och det vore att ljuga att påstå att man bygger den volym som de flesta förmodligen eftersträvar med lite trevlig semesterträning. Därför kan det vara på sin plats att tala om det emellanåt.
Dessutom finns det en charm i att dra så ögonen smalnar, så att man känner järnsmaken i munnen och hur skinnet lossnar i händerna. Det kan man inte komma ifrån, och när man blivit biten av det verkar det mesta rätt tamt. Det kan till och med finnas nöje i att få total gardin och stupa omkull.
Men vill man träna korrekt så gör det för all del.



Herregud

Allan kan inte du skriva en artikel på det här temat? Vore väldigt trevlig läsning.

Medusa
2009-02-10, 23:48
För en gångs skull håller jag med Allan här, vill du verkligen växa får du ibland helt enkelt se till att få upp skiten, kalla det cheat eller overload eller vadsomhelst, funkar gör det.
Skivstångsrodd, latsdrag, stångcurl,

Går ju att verkligen bygga på momentum i de flesta övningar och sedan avsluta med 3-4 negativa reps alt. statiska.

Scratch89
2009-02-10, 23:55
Pratar du om att bli grov eller vara ett freak som står på Olympiascenen? Man kan bli bra grov av att köra roddar som inte kröker ryggen, eller något annat. Jag pratar inte om några PT-roddar, men du verkar tro det. Och ja, man kan faktiskt ta i, känna blodsmak och ramla omkull utan att kröka ryggen. Anser du verkligen att en krökning av ryggen är väsentlig för att växa? Enkel fråga.

Måste vara jobbigt för herr Coleman, han kommer inte bli grov om han inte lär sig kröka ryggen.

W1KD7cGRDDc

Pwwy5Z1QTXI

(1:58 in)
UYov15S3RFU


Jag tror egentligen att vi är rätt så överens, men att säga att en krökning av ryggen är essentiell för optimal tillväxt... nä.

Martin Löwgren
2009-02-11, 00:18
Men vill man bli grov får man kasta allt det där åt sidan. Då handlar det om att skiten ska upp på vilket sätt som helst
*bs*

firarjulen
2009-02-11, 10:09
Kan det inte vara så att dessa preppade snubbar som använder denna teknik växer såpass snabbt att dom inte hinner få ryggproblem? Om man tränar rent kanske man kan hålla på längre och därför få mer muskelmassa fast under en längre period? Är inte helt inne på anabola och sånt fanskap, men förstår ni vad jag menar?

Hemi
2009-02-11, 10:23
Kan det inte vara så att dessa preppade snubbar som använder denna teknik växer såpass snabbt att dom inte hinner få ryggproblem? Om man tränar rent kanske man kan hålla på längre och därför få mer muskelmassa fast under en längre period? Är inte helt inne på anabola och sånt fanskap, men förstår ni vad jag menar?

Intressant poäng, fast motstasen skulle lika gärna kunna vara sann, vissa muskler växer så pass att små stödjande saker inte hänger med. Om nu prepp är så pass hur skall vi säga, effektivt. De ryggexperter jag pratat med på siståne säger att ju mer vältränad man är desto mer skyddad är man också mot exempelvis diskbrock. Kanske därför som vanliga SLare och BBare INTE skadar sig så mycket som man skulle kunna tro, utan mer vanliga svenssons som spräcker sig när de tömmer tvättmaskinen.

Bara spekulationer från min sida, vet inget och nada om detta.

jwzrd
2009-02-11, 10:26
Det är bs att "alla" använder den där tekniken. Det har någon drömt/fantiserat ihop. I sanning är det snarare så att proffsen använder i sammanhanget ganska lätta vikter med några undantag. De som kör (jävligt) tungt kör snarare extremt upprätt med undantag för herr Coleman.

Jag skulle nästan också påstå att det tvärtom är jävligt vanligt att många som kommit långt faktiskt kör överdrivet strikt med överdriven fokus på kontakt och pump.

Min personliga åsikt om hur man kör roddjävlar är att man kör lagom slarvigt, förbannat tungt men med kraften sprungen ur rätt muskler och biter ihop för bästa resultat på kort sikt. Har man de fysiska förutsättningarna så kommer man att växa hysteriskt fort och även hålla. Har man inte de fysiska förutsättningarna som krävs så spelar det ändå ingen roll. Man kommer att se ut som en emo-speta och gnälla på forum för all framtid oberoende av hur man beter sig.

Själv tränar jag rodden ganska strikt men reser mig något när det blir snortungt.

Langster
2009-02-11, 10:37
Man kommer att se ut som en emo-speta och gnälla på forum för all framtid oberoende av hur man beter sig.

Hahaha! :laugh:


Angående diskussionen så vet jag inte hur "riktiga" byggare tränar egentligen, har sett lite olika varianter, men oftast är det inte övningar och utföranden som ser "farliga" ut. De verkar ha mentaliteten "play it safe", de kommer ju att växa ändå pga yttre faktorer. Trots det vet jag att en relativt känd svensk byggare som numera slutat hade stora problem med diskbråck och jag såg aldrig honom köra annat än strikt.

Men om man är en vanlig dödlig så ska man inte låta sig begränsas av att köra i totalt korrekt PT-strikt form, det kommer man ingenstans av.

Hemi
2009-02-11, 10:43
Jag vet inte riktigt varför men jag finner alltid den här mannen mycket rolig.

vJCv1vdYVS0&feature=channel_page

C.E.J.
2009-02-11, 12:55
De verkar ha mentaliteten "play it safe", de kommer ju att växa ändå pga yttre faktorer.

Sant, men å andra sidan, om man ska bli proffs kan man nog inte låta yttre faktorer kompensera för suboptimal träning, vilket inom ramen för denna tråd betyder att man inte kan låta yttre faktorer kompensera för "playing it safe"-träning.





(Nu säger jag förstås inte att varken strikt eller ostrikt är det optimala.)

Scratch89
2009-02-11, 13:01
Det är bs att "alla" använder den där tekniken. Det har någon drömt/fantiserat ihop. I sanning är det snarare så att proffsen använder i sammanhanget ganska lätta vikter med några undantag. De som kör (jävligt) tungt kör snarare extremt upprätt med undantag för herr Coleman.

Jag skulle nästan också påstå att det tvärtom är jävligt vanligt att många som kommit långt faktiskt kör överdrivet strikt med överdriven fokus på kontakt och pump.

Min personliga åsikt om hur man kör roddjävlar är att man kör lagom slarvigt, förbannat tungt men med kraften sprungen ur rätt muskler och biter ihop för bästa resultat på kort sikt. Har man de fysiska förutsättningarna så kommer man att växa hysteriskt fort och även hålla. Har man inte de fysiska förutsättningarna som krävs så spelar det ändå ingen roll. Man kommer att se ut som en emo-speta och gnälla på forum för all framtid oberoende av hur man beter sig.

Själv tränar jag rodden ganska strikt men reser mig något när det blir snortungt.

Jag håller med dig. Fast jag vet inte åt vilket håll du slängde iväg gliringen...

The Swedish Oak
2009-02-11, 15:52
Jag körde 3*8 reps av denna övningen idag, hade polare som såg till att jag utförde den korrekt (enligt videon). Körde bara med 50kg, väldigt lugnt tempo, rent generellt kändes det inte obehagligt eller gjorde ont, det var mest som att göra tunga ryggresningar.

Mycket gnäll om skador osv, lättast är väl att testa själv och sedan avgöra om man vill fortsätta göra övningen eller inte. Och framför allt börja med lätt vikt och få in tekniken.

Sheogorath
2009-02-11, 16:22
Jag körde 3*8 reps av denna övningen idag, hade polare som såg till att jag utförde den korrekt (enligt videon). Körde bara med 50kg, väldigt lugnt tempo, rent generellt kändes det inte obehagligt eller gjorde ont, det var mest som att göra tunga ryggresningar.

Mycket gnäll om skador osv, lättast är väl att testa själv och sedan avgöra om man vill fortsätta göra övningen eller inte. Och framför allt börja med lätt vikt och få in tekniken.

:thumbup:

jwzrd
2009-02-11, 16:29
Jag håller med dig. Fast jag vet inte åt vilket håll du slängde iväg gliringen...

På alla forum finns det experter som dividerar så pass mycket mer än de tränar. Inget fel i det, att dividera är ett av livets stora nöjen. Men om man som speta (vilket jag inte påstår att jag själv inte är i sammanhanget) börjar blänga på proffsen och utifrån det bestämma hur man själv ska träna så lär man sig inget. Är man speta efter 1-2 år så har man inte det som krävs för att bli så grov. Steroider eller inte.

Dante (dvs DC-nissen) skrev en del om det där tidigare. Kontentan var att proffsen och andra som blir äckelgrova helt enkelt inte gör något som du och jag inte gör. Det finns inga särskilda hemligheter ens på träningsfronten. Vissa blir sjukt grova, andra blir det inte. Varken gubbstabens Arnold-romanto-roddar eller de där t-nation-special-gorilla-med-arslet-i-vädret-roddarna är det som kommer att trolla fram lvl 18 back of the infinate death laser hos oss spetor.

Smml
2009-02-11, 16:47
Pratar du om att bli grov eller vara ett freak som står på Olympiascenen? Man kan bli bra grov av att köra roddar som inte kröker ryggen, eller något annat. Jag pratar inte om några PT-roddar, men du verkar tro det. Och ja, man kan faktiskt ta i, känna blodsmak och ramla omkull utan att kröka ryggen. Anser du verkligen att en krökning av ryggen är väsentlig för att växa? Enkel fråga.

Måste vara jobbigt för herr Coleman, han kommer inte bli grov om han inte lär sig kröka ryggen.


Jag tror egentligen att vi är rätt så överens, men att säga att en krökning av ryggen är essentiell för optimal tillväxt... nä.

Du lär ju inte dra in Coleman i det här, för han är ju så jävla ren :smash:

Han hade växt av fuskroddar, strika roddar och inga roddar alls.

jwzrd
2009-02-11, 17:07
Du lär ju inte dra in Coleman i det här, för han är ju så jävla ren :smash:

Han hade växt av fuskroddar, strika roddar och inga roddar alls.

Det där räcker dock inte som förklaring. Det finns ganska många som äter samma saker som Coleman men utan att nå en utveckling som är ens i närheten av hans.

För att spinna vidare på mitt tidigare inlägg: Som ren (tja, eller inte) speta handlar det om att hitta övningar som fungerar men har låg skaderisk eftersom det tar åtminstone 10 år av seriös träning att skaffa sig något som går att visa upp. Därför går diskbråcksroddarna bort.

CrazyJoeDavola
2009-02-11, 19:18
Såg något youtubeklipp på en byggare som sade att "akta ryggen, skadar du dig där så är din byggarkariär över". Tycker det ligger lite i det. Har själv fårr rejält ont i ryggen 2ggr och det av benpress och marklyft och det är verkligen inget jag vill ha igen så för mig blir teknik a och o.

Scratch89
2009-02-12, 13:37
På alla forum finns det experter som dividerar så pass mycket mer än de tränar. Inget fel i det, att dividera är ett av livets stora nöjen. Men om man som speta (vilket jag inte påstår att jag själv inte är i sammanhanget) börjar blänga på proffsen och utifrån det bestämma hur man själv ska träna så lär man sig inget. Är man speta efter 1-2 år så har man inte det som krävs för att bli så grov. Steroider eller inte.

Dante (dvs DC-nissen) skrev en del om det där tidigare. Kontentan var att proffsen och andra som blir äckelgrova helt enkelt inte gör något som du och jag inte gör. Det finns inga särskilda hemligheter ens på träningsfronten. Vissa blir sjukt grova, andra blir det inte. Varken gubbstabens Arnold-romanto-roddar eller de där t-nation-special-gorilla-med-arslet-i-vädret-roddarna är det som kommer att trolla fram lvl 18 back of the infinate death laser hos oss spetor.

Det där räcker dock inte som förklaring. Det finns ganska många som äter samma saker som Coleman men utan att nå en utveckling som är ens i närheten av hans.

För att spinna vidare på mitt tidigare inlägg: Som ren (tja, eller inte) speta handlar det om att hitta övningar som fungerar men har låg skaderisk eftersom det tar åtminstone 10 år av seriös träning att skaffa sig något som går att visa upp. Därför går diskbråcksroddarna bort.

Huvudet på spiken! Dock ser jag inte dividerande från spetor (eller annat valfritt ord på folk som inte är grova) som något negativt, sålänge man faktiskt har något vettigt att säga. De flesta sjukgymnaster och kunniga inom anatomi och träningslära är inte särskilt stora, men jag skulle hellre lyssna på dem än byggarbosse som knaprat i femton år och säger "sådär kör jag, och jag blev grov satan!".

Så för att sammanfatta; att rekommendera en krökt rygg i roddarna för att vissa (vilka?) byggare gör det och blir grova, är tamejfan det dummaste jag hört.

Yip_man
2009-02-12, 14:52
Sheo>> jag kör också enligt Arnes filisofi med fullt ROM. det "ROM" du vissar i ståeende/sittande rodd är dock långt över vad Arne skulle förespråka. hoppas att det bara är videon som ser knasig ut men den ståeende rodden ser i mina ögon inte frisk ut vid full ROM. Den sittande förstår jag mer även om jag inte skulle köra den på samma sätt själv. (btw är det filmat på victoria?)

Sheogorath
2009-02-12, 18:32
Sheo>> jag kör också enligt Arnes filisofi med fullt ROM. det "ROM" du vissar i ståeende/sittande rodd är dock långt över vad Arne skulle förespråka. hoppas att det bara är videon som ser knasig ut men den ståeende rodden ser i mina ögon inte frisk ut vid full ROM. Den sittande förstår jag mer även om jag inte skulle köra den på samma sätt själv. (btw är det filmat på victoria?)

Vad är det som inte ser friskt ut? (Arne har kollat på roddarna och uttryckt sitt gillande btw).

Filmat på Gerda.

Scratch89
2009-02-12, 20:24
Sheo, finns det någon anledning till att du krummar ryggen? Jag tror inte att jag har fått någon bra förklaring.

Sheogorath
2009-02-12, 20:59
Sheo, finns det någon anledning till att du krummar ryggen? Jag tror inte att jag har fått någon bra förklaring.

Dynamisk träning av erector spinae.

Gislason
2009-02-12, 21:27
Jag tycker det är viktigt att poängtera att ett "ostrikt" utförande inte nödvändigtvis är synonymt med ett okontrollerat utförande, jag har sett folk som är väldigt duktiga på att cheata kontrollerat.

Viktvana, god teknik och starka leder är nog att rekommendera innan man börjar rycka, men har man full koll på rörelsebanan och håller sig inom muskulaturens arbetsområde tror jag definitivt att man kan dra nytta av ett mer ostrikt övningsutförande.

Sedan är det upp till var och en att dra gränsen.

Scratch89
2009-02-12, 21:31
Dynamisk träning av erector spinae.

Vad är det för nytta? Är det för lätt med vanliga bellybacks med rullning?
Jag kritiserar inte nu, jag är bara nyfiken.

Player
2009-02-12, 21:40
Vad är det för nytta? Är det för lätt med vanliga bellybacks med rullning?
Jag kritiserar inte nu, jag är bara nyfiken.

Jag undrar om träningsvikten för att dynamiskt träna erector spinae sammanfaller med träningsvikten för lats, romber, teres'erna osv...

Sheo, samt övriga som utför sådana långa roddar, säger ni om det?

Sheogorath
2009-02-12, 21:45
Vad är det för nytta? Är det för lätt med vanliga bellybacks med rullning?
Jag kritiserar inte nu, jag är bara nyfiken.

Bellybacks har aldrig varit min kopp av te. Det är säkert en bra övning, men jag ser inte att jag behöver en "isolationsövning" för korsryggen.

Sheogorath
2009-02-12, 21:45
Jag undrar om träningsvikten för att dynamiskt träna erector spinae sammanfaller med träningsvikten för lats, romber, teres'erna osv...

Sheo, samt övriga som utför sådana långa roddar, säger ni om det?

Ja, det tycker jag att det gör. Sammanfaller, alltså.

Scratch89
2009-02-12, 21:49
Men du läser väl fortfarande till sjukgymnast? Ignorerar du varenda kurslitteratur och forskning som säger att flexion av ryggen är förkastligt? Majoriteten av dina kommande patienter/klienter kommer ju ha ryggbesvär.

Elbarto
2009-02-12, 22:12
När det är snack om Roddar så har jag en fråga angående sittande Rodd, Hur ska ryggen vara där? Ska man hålla ryggen rak hela tiden eller är det bara och göra såhär?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

ceejay
2009-02-12, 22:16
jag lutar mig framåt fast jag håller fortfarande ryggen rak, elbarto. Det där utförandet känns väl sådär :/

hasic
2009-02-12, 22:23
jag lutar mig framåt fast jag håller fortfarande ryggen rak, elbarto. Det där utförandet känns väl sådär :/

Vad är det för fel på det utförandet?

Scratch89
2009-02-12, 22:55
Vad är det för fel på det utförandet?

För att det blir en flexering av ryggraden.

hasic
2009-02-12, 23:01
För att det blir en flexering av ryggraden.

Är det lika skadligt om flexeringen sker i bröstryggen som om den skulle skett i ländryggen?

Scratch89
2009-02-12, 23:06
Det kan jag nog inte svara på, troligen inte lika farligt, men fortfarande inte att rekommendera. Det är en risk som är onödig att ta. Det är ju oftast mellersta/övre delen av ryggen som krummas när man tarvlar på tekniken.

Erik__
2009-02-12, 23:09
Det kan jag nog inte svara på, troligen inte lika farligt, men fortfarande inte att rekommendera. Det är en risk som är onödig att ta. Det är ju oftast mellersta/övre delen av ryggen som krummas när man tarvlar på tekniken.

Även kallat timmeteknik, ttmarklyft (fast med mening då)

Player
2009-02-12, 23:10
Ja, det tycker jag att det gör. Sammanfaller, alltså.

Ok, intressant. Jamen dåså, eller nåt, för den som vill och tycker om =)

Scratch89
2009-02-12, 23:28
Även kallat timmeteknik, ttmarklyft (fast med mening då)

Timme böjer mycket mindre på ryggen, vad jag vet. Alltså, högre upp.

MasterChief
2009-02-13, 15:06
Det står er fritt att låta bli att köra så. Ni behöver inte bli grova heller. Face it - det är så det ska se ut om det ska ge nåt.

Personligen tycker jag det här var ett katastrofalt dåligt inlägg. Att köra den här typen av övningar med det utförandet kan vara fullständigt förödande för den tränande. Jag menar nu inte "lite ont" som ett resultat av detta, utan problem som kommer att jaga dig resten av livet. Det är rent löjeväckande att säga att man måste krumma ryggen för att bli grov. Vissa mycket starka individer med ett buktryck som skulle kunna göra en gorilla avis är en sak, de har större marginaler. Men för unga tränande personer som bara har något/några år på nacken är detta ett idiotisk utförande.

jwzrd
2009-02-13, 15:10
Personligen tycker jag det här var ett katastrofalt dåligt inlägg. Att köra den här typen av övningar med det utförandet kan vara fullständigt förödande för den tränande. Jag menar nu inte "lite ont" som ett resultat av detta, utan problem som kommer att jaga dig resten av livet. Det är rent löjeväckande att säga att man måste krumma ryggen för att bli grov. Vissa mycket starka individer med ett buktryck som skulle kunna göra en gorilla avis är en sak, de har större marginaler. Men för unga tränande personer som bara har något/några år på nacken är detta ett idiotisk utförande.

Det är bara maschå-nonsens. Trots att man lär sig förstå att det inte handlar om något annat så blir man förbannad.

Cerberus
2009-02-13, 19:19
helt klart ballt att slänga upp vikterna tycker ja. Offrar hellre muskelmassa än pajar ryggen för all evighet.

krellik
2009-02-13, 23:26
Saken med stångrodd är ju att man kan köra den på ett jävla massa sätt.

Tex Yates rodd, väldigt framåtlutad strikt rodd, moment/cheat rodd, pendlays, dra till olika punkter, kroppen vinklad på olika sätt, etc...

Nästan alla av dessa variationer kan vara -jävligt- bra och bygga stark och tjock rygg tror jag de flesta borde hålla med om? Det jag skulle vilja påstå är att en rodd som är jävligt kass är den som skadar just dig! Just eftersom man kan köra rodden på så många sätt och verkligen anpassa den efter sin egen kropp oavsett om man hanterar jävligt tunga vikter eller om man kör strikt som fan, så finns det ingen anledning att man ska behöva skada korsryggen för att få ut produktiv träning av stångrodden!

Samtidigt tycker jag verkligen inte att man kan påstå att en enda variant av stångrodden är den rätta, det vore precis lika tokigt. Jag tror knappast att en så genomtränad atlet som arnold var i den första filmen skulle haft några problem av den övningen han körde på dem relativt lätta vikterna (väl?). Sålunda inget problem, annan situation om otränade och viktkåta Gustav 17 ser sin idol köra den och försöker köra den med idiotutförande med en jävlar massa vikt.

obesogen
2009-02-15, 11:02
Är det lika skadligt om flexeringen sker i bröstryggen som om den skulle skett i ländryggen?

Nej det är inte lika skadligt, men jag tycker det är onödigt.
Har skrivit om varför jag tycker det tidigare här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2893454&postcount=27

gaah
2009-02-15, 21:52
Jag är nybörjare inom ämnet. Jag har inte styrketränat länge alls, men jag måste säga att det viktigaste för mig är att förbli skadefri. Om jag växer mycket eller lite spelar ingen större roll så länge jag kan fortsätta träna. Alltså tar jag mycket hellre den säkra vägen, även om den andra ger mer.