handdator

Visa fullständig version : När försvinner fettet?


Fors
2003-07-23, 22:24
Man minskar i fettvikt då man ligger på energiminus.
Men hur fungerar detta i praktiken - när försvinner egentligen fettet från kroppen? När använder kroppen fett som energikälla?

shirunai
2003-07-23, 22:30
vid lågintensiv träning, tex vid gång, den använder fett jämt, till och med när du sitter och ser på tv om du ligger på minus dvs.

fett försvinner när du ligger på energiminus

dimmer
2003-07-23, 22:40
hur ska man ligga på minus utan att gå hungrig? dete svårt att äta lite ofta....

shirunai
2003-07-23, 23:25
Är man hungrig finns det ett alternativ näringslös mat som sallad och grejjer med massor av fibrer :eating:

pettan85
2003-07-24, 00:07
Originally posted by shirunai
vid lågintensiv träning, tex vid gång, den använder fett jämt, till och med när du sitter och ser på tv om du ligger på minus dvs.

fett försvinner när du ligger på energiminus

Det är väl så här att kroppen använder fett som energi hela tiden man tar av det lagrade fettet och nytt fett lagras hela tiden in. Så det är inte samma fett som sitter kring magen hela tiden utan det byts ut hela tiden, eller är det jag som fått detta väldigt fel för mig ?

LunaSpice
2003-07-24, 00:43
Originally posted by pettan85


Det är väl så här att kroppen använder fett som energi hela tiden man tar av det lagrade fettet och nytt fett lagras hela tiden in. Så det är inte samma fett som sitter kring magen hela tiden utan det byts ut hela tiden, eller är det jag som fått detta väldigt fel för mig ?

Det fett som vi får i oss i kosten används, beroende på fettets sammansättning, antingen i ämnesomsättningen eller så lagras det i depåer. Varför man därför ska äta mindre fett, iaf mättat fett, under deff är just därför att få ner det total energiintaget samt att minska fettinlagring. Vad många däremot gör fel (nu syftar jag inte endast under deff) är att de drar ned på fettet, äter nästan inget fett alls men äter massvis med kolhydrater istället och hamnar likförbannat på energiplus. Detta gör att nytt fett bildas pga. överskottsenergi, dvs. den energin som vi inte gör av med. De fria fettsyror som INTE används under ämnesomsättning kombineras med glycerol och resynteseras till triglycerider i fettvävnaden.

Kroppen utnyttjar helst kolhydrater istället för fett när cellerna ska producera energi. Detta beror främst på att kolhydraterna är det som ger snabbast ATPproduktion (en väldigt energirik molekyl). Däremot vid pulsfrekvenser runt 120-130 så används mestadels fett som energikälla...det är pga detta som man föredrar gång istället för löpning vid deff. Löpning ger högre puls (för de flesta iaf :)) vilket gör att musklerna snabbt måste ha energi och de tar då istället från muskelglykogenet samt glykogen från levern. Men visst du har rätt, fett förbränns konstant i olika processer, lixom kolhydrater och proteiner. Dock så kan jag inte svara på om det är samma fett eller om det byts ut men jag _tror_ att de fettdepåer som bildas stannar kvar där tills dess att de får signaler från hormoner, nervimpulser eller andra fettförbrännande processer vilket gör att de triglyceriderna i fettvävnaden bryts ned till fria fettsyror -> blodet/lymfa -> cellerna ämnesomsättning.

Fors
2003-07-24, 01:45
Varför ska man skära ner just på det mättade fettet? Om man äter fett och ändå hamnar på energiminus - kommer då något fett att lagras?

Och hur försvinner kroppsfettet i praktiken från kroppen? Är det så att, varje gång man ligger på energiminus, flera gånger per dag (?), bränner fett? Eller hur fungerar det?

Man kan ju hamna på energiminus även då man är fylld med kolhydrater - bränner kroppen fett då?

Om man går ner i vikt då man ligger på energiminus - hur kommer det då sig att man försöker förbränna fettet genom lågintensiv träning? Enligt energiteorin ska det ju förbrännas ändå på något sätt.

LunaSpice
2003-07-24, 08:01
Originally posted by Fors
Varför ska man skära ner just på det mättade fettet? Om man äter fett och ändå hamnar på energiminus - kommer då något fett att lagras?

Och hur försvinner kroppsfettet i praktiken från kroppen? Är det så att, varje gång man ligger på energiminus, flera gånger per dag (?), bränner fett? Eller hur fungerar det?

Man kan ju hamna på energiminus även då man är fylld med kolhydrater - bränner kroppen fett då?

Om man går ner i vikt då man ligger på energiminus - hur kommer det då sig att man försöker förbränna fettet genom lågintensiv träning? Enligt energiteorin ska det ju förbrännas ändå på något sätt.

1. Kan någon vacker moderator flytta tråden till Deff, diet, fettminskning? Tycker den passa bättre där. :)

Det mättade fettet har en kemisk uppbyggnad som försvårar reaktion med andra ämnen i kroppen, därför ska man undvika det.

Fettet finns lagrat i fettcellerna, bl.a. mellan huden och musklerna i underhudsfettet. Fettet finns därför runt hela kroppen och förbränns också jämt fördelat från alla fetttceller, men man kan även lagra det kring organen. Detta är en smart mekanism av kroppen eftersom fettet fungerar som stötdämpande och skyddar därför abdominala organ mot mekanisk åverkan, slag eller annat fysiskt våld. Det är det lagrade fettet kring organen som kallas ölmage medan underhudsfettet är det som är ansvarigt för dessa underbara "love handles". :hbang: Förbränningen av fett sker ju i många av kroppens celler, men musklerna och vissa organ är de vävnader som står för störst fettförbränningen. Fettcellerna i sig förbrukar dock inga större mängder fett. Fettet lagras på en plats (fettcellerna) och förbränns på en annan (musklerna och organen). När fettet är frisatt, i form av fria fettsyror, transporteras dessa med blodet till t.ex. en muskel. Fettet tas upp till muskeln passivt, det vill säga utan hjälp. Det innebär att de fria fettsyrorna tas upp i lika stor utsträckning som de finns i blodet. Om kroppen vill bränna ordentligt med fett så frisätter den därför mycket fett som fria fettsyror. Ju mer fria fettsyror det finns, desto mer kan vi ta upp till muskeln och förbränna.

Vid energiminus så behöver kroppen inte nödvändigtsvis ta av fettet. Det finns lagrade kolhydrater i levern, det finns lagrade proteiner i cellerna som kan användas som energi. Dock så förbränns fett konstant i kroppen och beroende på hur pass vältränad man är, hur stor mängd muskelmassa man har etc. så förbränns mer eller mindre fett. En vältränad person har nämligen mycket mer av ett enzym som kallas Lipoproteinlipas (LPL). Detta enzym, som bl.a. sitter i blodkärlsväggarna i muskel- och fettvävnad, tar sig in i lipoproteinerna, dvs. de enorma molekylär med fetter som packats ihop i efter måltid, och bryter ned dem till mindre kedjor eller fria fettsyror så att cellerna kan ta upp dessa. En person som tränar har mer av LPL i muskelvävnad än i fettvävnad vilket leder till minskad fettinlagring och att kroppen kan använda mer fett till muskelcellerna. Tränande personen har även fler mitokondrier, den del i cellen där fettförbränningen sker. Även sin syresättningsförmåga har ju betydelse för fettförbräningen. Dålig syresättningsförmåga bidrar till att du måste förlita dig på musklglykogenet som energikälla vilket minskar fettförbräningen.

Jag kan också nämna att förbränningen är som störst under natten pga en massa olika processer och hormonella mekanismer. Vissa sover tom. utan täcke vilket gör att kroppen måste förbränna fett (eftersom bristen på glykogen är ganska stor under natten) för att hålla kroppen vid en behaglig temp. Groovy...lite kallt på vintern kanske? :rolleyes:

Vad det svar nog?

Grahn
2003-07-24, 08:12
Studier visade väl iofs att mättat fett hade lättast för att förbrännas istället för att lagras medans tex enkelomättat hade lättast för att användas om det redan var lagrat.

Ligger man på energiminus spelar ju inte fettkvalitet lika stor roll som om man ligger på energiplus imo.

Mättat fett stimulerar ju dessutom testo hos män och bör inte undvikas, iaf om man kör låg kolhydrats diet.

LunaSpice
2003-07-24, 08:23
Jovisst men jag hoppas att folk inte BARA tänker på träningen när det gäller mättade fettsyror. Det har ju länge diskuterats huruvida minskat intag av mättade fettsyror och transfettsyror från partiellt härdade oljor sänker LDL-kolesterolet (det dåliga kolesterolet). Detta har ju bekräftats i ett flertal studier. För mycket mättat fett ökar ju även risken för hjärt - och kärlsjukdomar som de flesta kanske redan vet. Men du har rätt, ett alltöfr lågt intag (under 10-15% av fettintaget) bidrar till sänkt testoproduktion. Ett för högt intag kan även ge insulinkänslighet vilket som bekan kan leda till typ-2 diabetes.

Jag skulle inte ha skrivit "bör undvikas" utan "lågt intag" när det gäller mättade fettsyror. Ber om ursäkt om detta.

Grahn
2003-07-24, 08:41
Mjo men ökad risk för hjärtproblem är ju mer till de som ligger på energiplus eller hur? På energiminus kommer ju kroppen att förbränna fettet och mer därtill annars står ju ngt fel till.

Ta tex keto som exempel där det mättade fettintaget är väldigt högt men man ligger på energiminus, läkarna varnade för risker med åderförfettning osv men vid studier så gick individerna inte bara ner i fettmassa rekordsnabbt utan deras kärlsystem mådde även bättre.
Det beror givetvis på att kroppen lär sig förbränna fettet och det inte bara flyger runt i blodet och slammar fast utan används som det är tänkt ist.

Äter man mycket fett(större andel) blir kroppen bättre på att använda fettet som energi och farorna med tex mättat fett blir mindre jämfört med en kolhydrats baserad kost där kroppen är usel på att använda fettet i maten till ngt vettigt, spec på energiplus.

Tycker därför inte att man kategoriskt ska racka ner på mättat fett. :)

Förutsätter givetvis att man inte är kolhydratsknarkare. :)

LunaSpice
2003-07-24, 09:19
Originally posted by Grahn
Mjo men ökad risk för hjärtproblem är ju mer till de som ligger på energiplus eller hur? På energiminus kommer ju kroppen att förbränna fettet och mer därtill annars står ju ngt fel till.

Ta tex keto som exempel där det mättade fettintaget är väldigt högt men man ligger på energiminus, läkarna varnade för risker med åderförfettning osv men vid studier så gick individerna inte bara ner i fettmassa rekordsnabbt utan deras kärlsystem mådde även bättre.
Det beror givetvis på att kroppen lär sig förbränna fettet och det inte bara flyger runt i blodet och slammar fast utan används som det är tänkt ist.

Äter man mycket fett(större andel) blir kroppen bättre på att använda fettet som energi och farorna med tex mättat fett blir mindre jämfört med en kolhydrats baserad kost där kroppen är usel på att använda fettet i maten till ngt vettigt, spec på energiplus.

Tycker därför inte att man kategoriskt ska racka ner på mättat fett. :)

Förutsätter givetvis att man inte är kolhydratsknarkare. :)

:)

Läste för 2 min sen en studie som gjorts där de mätt blodfetter och LDL och HDLkolesterol hos ett antal individer. Det visade sig att minskat intag av mättat fett inte bara sänkte LDL-kolesterol utan även HDL med ungefär samma %andel. Det är lite intressant då detta betyder att det, ur kolesterolsynpunkt, inte bara är positivt att äta mindre mättat fett.

http://www.mjolkframjandet.se/www/Mf.nsf/0/893DE9536123B010412568B7005C067E?open&topbibliotek

Ozz
2003-07-24, 11:54
"Kroppen utnyttjar helst kolhydrater istället för fett när cellerna ska producera energi. Detta beror främst på att kolhydraterna är det som ger snabbast ATPproduktion (en väldigt energirik molekyl). Däremot vid pulsfrekvenser runt 120-130 så används mestadels fett som energikälla..."

Det är ju lite olika med vad kroppen föredrar. I vila bränner man ju faktiskt mest fett, ju högre intensitet, ju mera svänger det över mot kolhydrater. Kroppen sparar helst på dem. En muskel i vila får 85% av sin energi från fett.
Hjärnan däremot går nästan helt på glukos (utom vid längre svält)
medans hjärtat föredrar att drivas med fett.

dimmer
2003-07-24, 13:40
Originally posted by shirunai
Är man hungrig finns det ett alternativ näringslös mat som sallad och grejjer med massor av fibrer :eating:

lust att ge fler tips?

som hälst ska va lätt att göra
:D

LunaSpice
2003-07-24, 19:06
Originally posted by Ozz
"Kroppen utnyttjar helst kolhydrater istället för fett när cellerna ska producera energi. Detta beror främst på att kolhydraterna är det som ger snabbast ATPproduktion (en väldigt energirik molekyl). Däremot vid pulsfrekvenser runt 120-130 så används mestadels fett som energikälla..."

Det är ju lite olika med vad kroppen föredrar. I vila bränner man ju faktiskt mest fett, ju högre intensitet, ju mera svänger det över mot kolhydrater. Kroppen sparar helst på dem. En muskel i vila får 85% av sin energi från fett.
Hjärnan däremot går nästan helt på glukos (utom vid längre svält)
medans hjärtat föredrar att drivas med fett.

Jag syftade mest på vid träning och vad skelettmujskulaturen använder sig av, vilket kanske inte framgick så tydligt. :) Jag skrev också att under sömn/vila så är fettförbränningen som störst. Ang. hjärnan så används, precis som du säger, nästan uteslutande glukos och detta beror på att blod-hjärnnbarriären. Vattenlösliga ämnen, såsom glukos, kan passera genom aktiv transport. Jag tror även att kreatinin och de flesta joner passerar på detta sätt. Större molekylär, t.ex. proteiner och triglycerider, kan dock inte passera pga. de tight junctions som håller ihop endotelcellerna i hjärnkapillärerna. Det är främst av denna anledning som levern lagrar kolhydrater. Från levern kan det sedan släppas ut glukos ut i blodet som sedan används av hjärnan som enertgikälla.

mangemani
2003-07-24, 21:37
lunaspice:du kanske har läst i en tråd att jag är inne på att höja mitt kcal intag för att kroppen ska kunna förbränna fettet bättre,tänkte då fråga vad det är bäst att höja med,mest kolhydrater eller mest fett(omättat)?

mangemani
2003-07-25, 13:24
jaja,verkar inte få nått svar utav nån,så jag höjer till 2800 kcal och litar på det king grub säger att jag borde höja lite för att förbränningen ska gå bli bättre.

supremo
2003-07-25, 14:50
Originally posted by mangemani
lunaspice:du kanske har läst i en tråd att jag är inne på att höja mitt kcal intag för att kroppen ska kunna förbränna fettet bättre,tänkte då fråga vad det är bäst att höja med,mest kolhydrater eller mest fett(omättat)?

Antar att du låg/ligger på en viss uppdelning av näringsämnena.
Denna uppdelning är väl smartast att behålla även vid det högre kaloriintaget.
Dvs, höj allt; protein, kolhydrater och fett.

mangemani
2003-07-25, 17:36
proteinet behöver jag nästan inte höja någe mer eftersom jag redan ligger,eller rättare sagt kommer at ligga högt över det jag egentligen ska få i mej nu när jag höjer.jaja,men tack för svaret iaf.

supremo
2003-07-25, 18:27
Originally posted by mangemani
proteinet behöver jag nästan inte höja någe mer eftersom jag redan ligger,eller rättare sagt kommer at ligga högt över det jag egentligen ska få i mej nu när jag höjer.jaja,men tack för svaret iaf.

Men då kommer du förstås få en annan fördelning, men det kanske funkar ändå...Tänkte mest om du var ute efter den ultimata fördelningen unik för dig.

mangemani
2003-07-25, 20:00
hur ser detta dagliga näringsintag ut:
kolhydrat:223 gr
fett:86 gr
protein:230 gr

för mycket/lite av nått?

är det dåligt att äta kolhydrater på kvällen?även om man inte ska träna på morgonen.

King Grub
2003-07-25, 20:09
Originally posted by mangemani
hur ser detta dagliga näringsintag ut:
kolhydrat:223 gr
fett:86 gr
protein:230 gr

för mycket/lite av nått?

är det dåligt att äta kolhydrater på kvällen?även om man inte ska träna på morgonen.

2600 kcal? Tänker du svälta dig ännu längre?

Dåligt och dåligt med kolhydrater. De ökar risken för fettinlagring om du inte gör av med energin.

mangemani
2003-07-25, 20:13
jag har ju ökat mitt kcal intag+ att jag har 200 kcal till som jag ska trycka i mej.

ok,då vet jag,inge kolhydrater på kvällen då.

King Grub
2003-07-25, 20:25
Originally posted by mangemani
jag har ju ökat mitt kcal intag+ att jag har 200 kcal till som jag ska trycka i mej.

ok,då vet jag,inge kolhydrater på kvällen då.

Okej, svälta var ett för starkt ord. Men jag tycker ändå du äter för lite för en man med din kroppshydda. Om jag skulle lägga mig på den energinivån skulle jag rasa i både muskler och fettvikt som en lavin. Min kroppsvikt börjar snabbt dala om jag lägger mig under 3500 kcal per dag, och då är jag betydligt lättare än vad du är. Ät mer och rör mer på dig istället, tycker jag, så förbättrar du din förbränning på flera sätt. Sitt inte bara still på rumpan hela dagen.

mangemani
2003-07-25, 21:25
alltså,jag tycker att 2800 kcal om dan är drygt att få ner,man äter och äter tills man spyr,när man ens tänker tanken på mer mat nu mår man illa....men alltså,kan man äta typ lite "onytigare" mat,som tex en pizza eller nått(bara ett exempel)för att komma upp i tillräckligt med kcal?

TV-shopparen
2003-07-25, 21:37
Originally posted by mangemani
men grub,du har väl et hårt arbete om jag inte minns fel(?)och det är väl skillnade mellan din förbränning och min då eller?jag menar,jag förbränner väl inte ens hälften av vad du förbränner eftersom du har jobb osv,räta mej om jag har fel.

alltså,jag tycker att 2800 kcal om dan är drygt att få ner,man äter och äter tills man spyr,när man ens tänker tanken på mer mat nu mår man illa....men alltså,kan man äta typ lite "onytigare" mat,som tex en pizza eller nått(bara ett exempel)för att komma upp i tillräckligt med kcal?

du vet väl själv ungefär hur mycket du käka innan du börja deffa/träna seriöst? Där har du din förbränning. 2800 kcal är inte lite för en otränad person.

mangemani
2003-07-25, 21:42
höll aldrig räkningen då.

sen så är jag inte otränad precis.

TV-shopparen
2003-07-25, 21:50
hur länge har du tränat styrka o kondis då? Hur mycke väger du?

mangemani
2003-07-25, 22:42
Originally posted by TV-shopparen
hur länge har du tränat styrka o kondis då? Hur mycke väger du?


du menar hur länge jag har deffat eller?i snart 1½ månader isf.
just nu väger jag 107 kilo,gått ner runt 4 kilo

mangemani
2003-07-25, 22:43
har styrketränat seriöst i snart 8 månader.

Muskelsmurfen
2003-07-26, 09:47
Öhh, den här tråden blev snurrig?
Mangemani>107kg? Nomalt för dig kan röra sig om 4000kCal...

Det är väl ganska lagom att ligga på ca 30E% fett i kosten förutsatt att man äter ordentligt med fleromättade fetter.

supremo
2003-07-26, 10:34
Originally posted by Muskelsmurfen
Öhh, den här tråden blev snurrig?
Mangemani>107kg? Nomalt för dig kan röra sig om 4000kCal...

Beror ju också på hur mkt av den vikten som är fett också. Vet inte hur mangemani's kroppskomposition ser ut, men väger han 107, med normalt med fett, måste det ätas mycket mer än 2800 kcal.

King Grub
2003-07-26, 10:49
Det har jag också försökt :smash: in, men det verkar inte gå in.

supremo
2003-07-26, 10:59
Originally posted by King Grub
Det har jag också försökt :smash: in, men det verkar inte gå in.
Då hjälper jag till att :smash: då ;)

mangemani
2003-07-26, 13:15
ok ok,jag höjer väl till 3300 kca då,inte för att jag fattar hur jag ska orka få i mej så mycket.

King Grub
2003-07-26, 13:41
Originally posted by mangemani
ok ok,jag höjer väl till 3300 kca då,inte för att jag fattar hur jag ska orka få i mej så mycket.

Har du någon slags förkrympt magsäck? Skulle jag hålla mig till 3300 kcal per dag skulle jag tvingas gå hungrig halva dan.

LunaSpice
2003-07-26, 20:02
Mange...min vän. Som alla säger, du äter så sjukt lite för din kroppshydda. Du äter för lite av allt...protein i synnerhet. Du ska försöka få i dig MINST 3-4 g / kg kroppsvikt /dag. Som grub säger, öka upp till minst 3500 kcal och det är även det i minsta laget. Om det är ekonomin det handlar om så får du börja se dig om efter en annan affär motsvarande.

:eating: MER! :)

Muskelsmurfen
2003-07-26, 23:13
Jag väger 101kg och börjar min deff på 3500kCal...

mangemani
2003-07-27, 18:14
grub:jag går aldrig hungrig,även om jag äter 2800 kcal,känner inte den minsta hunger.......stiger upp vid 9 nått äter en stor kolhydrat frukost(+ proteindrink så fort jag vaknar)....sen är det medelstora portioner med kolhydrater och protein som gäller fram till 6-7 nått,och sn protein och fett resten av kvällen....när jag når gränsen 2500 så är jag proppmätt,magen är helt uttöjd,känns som att ajg inte får i mej nått mer,lyckas iaf dra i mej 2 proteindrinkar och olivolja innan jag lägger mej........

men nu har jag höjt till 3300 kcal.

kan man typ äta lite mer fett i varje måltid så att kcalorierna stiger i höjden?för jag körde idag med 3300 kcal,jag mår fan dåligt nu utav all mat,tänkte om man kunde tillägga nått i kosten som är kcal rik som man inte blir mätt på.

vet inte varför man mår så dåligt utav mat,jag menar när jag bulkade åt jag ju för fan nästan uppåt 5000-6000 kcal om dan:confused:

mangemani
2003-07-27, 18:16
kan ni nu garantera att förbränningen blir bättre nu när jag har höjt?om jag nu motionerar osv och äter kolhydrater,fett och protein?

King Grub
2003-07-27, 18:18
Visst kan du köra på med extra fett för att komma upp i energi. Försök att välja bra fettkällor: nötter, mandlar, oliv- raps- linfrö- fiskolja, feta fiskar, t ex. Mättat fett är inte speciellt lyckat ur hälsosynvinkel, och färdigprodukter eller maträtter som t ex pizza med mycket fett är inte sällan laddade med snabba kolhydrater som pressar upp insulinet onödigt mycket och dåliga sammansättningar.

King Grub
2003-07-27, 18:21
Originally posted by mangemani
kan ni nu garantera att förbränningen blir bättre nu när jag har höjt?om jag nu motionerar osv och äter kolhydrater,fett och protein?

Det går inte att garantera någon annan persons förbränning, men du måste hitta en balans. För att minska i kroppsfett måste du äta mindre än du gör av med, med hygglig protein/kolhydrat/fettsammansättning, men inte för mycket mindre så din förbränning försämras och/eller du tappar muskler och vatten istället för fett. Och med tanke på din kroppsvikt kan du omöjligt behöva lägga dig under 3000 kcal per dag för att komma under din +-0 nivå, och antagligen inte under 3500 heller, med tanke på att du borde ha åtminstone mer muskler än medelsvensson med samma vikt och det faktum att du tränar.

mangemani
2003-07-27, 18:25
jaha,ok,får väl se vart detta bär av den är gången då.......men vad är standard grub,är det att äta mest kolhydrater,sen protein och minst med fett?

mangemani
2003-07-27, 18:31
hmm,nötter,är det inte mättat fett i sådana?spelar det nån roll vad det är för nötter?fungerar chilinötter?

King Grub
2003-07-27, 18:32
Tror inte det finns något som heter standard när det gäller deffprogram.

Proteinintaget bör ligga på runt 3 gram per kilo kroppsvikt, tycker jag, sedan är det fett och kolhydrater man får laborera med. Ju mer man rör sig och ju mer cardio man kör, desto mer kolhydrater. Utan konditionsträning får fettet större utrymme, på kolhydraternas bekostnad.

Det som fungerar bäst för mig är runt 50 e% kolhydrater, 30 e% fett och 25 e% protein.

King Grub
2003-07-27, 18:33
Originally posted by mangemani
hmm,nötter,är det inte mättat fett i sådana?spelar det nån roll vad det är för nötter?fungerar chilinötter?

Valnötter är bästa valet, genom deras höga halt av omega3-fetter, därefter jordnötter som är till stor del omättade. Undvid preparerade nötter som chilinötter. Torrostade skall det vara.

LunaSpice
2003-07-27, 18:34
Originally posted by mangemani
hmm,nötter,är det inte mättat fett i sådana?spelar det nån roll vad det är för nötter?fungerar chilinötter?

Nötter, mandlar och dylikt innehåller omättade fettsyror. Chilinötter borde väl vara samma sak men jag kan inte säga helt hundra.

mangemani
2003-07-27, 18:36
ok tack för svaren grub....får la testa mej fram...jag lär härma dej lite grub,att äta hälften kolhydrater osv,se om det funkar på mej.....

Ozz
2003-07-27, 20:27
Chilinötter dryper väl i fett...

supremo
2003-07-27, 22:11
Originally posted by LunaSpice


Nötter, mandlar och dylikt innehåller omättade fettsyror. Chilinötter borde väl vara samma sak men jag kan inte säga helt hundra.

I chilinötternas fall så är väl själva "skalet" runt nötterna inte direkt nyttigt. Alltså där kryddorna sitter.
Själv brukar jag köra torrostade jordnötter.
Lite mkt salt kanske, men det får man ta.

mangemani
2003-07-28, 13:52
nu har jag köpt hem 2 st jumbo påsar med jordnötter och en fråga dök just upp:kan man ta typ 50-60 gr jordnöter till varanan måltid?blir detta för mycket?satt och räkna ut lite nu och om jag nu käkar 50 gr jordnötter i 3-4 måltider om dan så hamnar jag på över 150 gr fett om dan(och då räknar jag inte med övrigt fett)blir det för mycket?

kan mna räkna med allt protein som finns i jordnötterna?

King Grub
2003-07-28, 14:05
nu har jag köpt hem 2 st jumbo påsar med jordnötter och en fråga dök just upp:kan man ta typ 50-60 gr jordnöter till varanan måltid?blir detta för mycket?satt och räkna ut lite nu och om jag nu käkar 50 gr jordnötter i 3-4 måltider om dan så hamnar jag på över 150 gr fett om dan(och då räknar jag inte med övrigt fett)blir det för mycket?

Det beror väl på om du har utrymme för det i ditt energiintag. Men jag tycker det låter väl mycket. Upp till 1200 kcal från jordnötter? Till vilket syfte?

kan mna räkna med allt protein som finns i jordnötterna?

Det har du fått svar på många gånger: allt protein kan du räkna med, även från vegetabiliska källor, så länge du äter något med fullvärdigt protein i till.

mangemani
2003-07-28, 15:24
den främsta anledningen till att jag nu har köpt jordnötter är att jag vill komma upp till den kcal siffra(3400) som jag nu ligger på.jag mår som sagt illa utav att äta för mycket mat så jag tänkte köpa något som jag lätt kan få i mej och som är kcal rikt.

jag hade tänkt käka runt 70-90 gr jordnötter till idag,ligger redan på 57 gr fett...men om jag gör det så har jag kommigt upp till 2900 kcal(räknat med alla kolhydrater och proteiner jag fått i mej idag)så då kan jag lätt få i mej resterande kcal genom kolhydrater och proteiner senare.

mangemani
2003-07-28, 17:46
japp då var det uträknat och klart,så här kommer mitt näringsintag se ut framöver(kan justeras lite så att fett ersätts med proteiner då och då)

kolhydrat:274 gr
protein:239 gr
fett:131 gr

=3300 kcal

King Grub
2003-07-28, 18:09
Originally posted by mangemani
japp då var det uträknat och klart,så här kommer mitt näringsintag se ut framöver(kan justeras lite så att fett ersätts med proteiner då och då)

kolhydrat:274 gr
protein:239 gr
fett:131 gr

=3300 kcal

Det blev alltså 36 e% fett, 30 e% protein, och 34 e% kolhydrater. Prova och se hur det fungerar. Personligen skulle jag aldrig orka träna hårt på så lite kolhydrater, men du kanske fungerar annorlunda. Lite lite protein för din kroppsvikt, kanske. Uppemot 3 gram per kilo borde du i alla fall fundera på.

supremo
2003-07-28, 18:21
Håller med grub där
Personligen skulle jag nog prova att dra ner lite på fettet och lägga till både kolhydrater och protein.
Men, som du sagt här ovanför att du har svårt att få i dig 3300 kcal utan att äta mkt fett, så får du helt enkelt prova dig fram.

Ska bli intressant att höra dina resultat nu med ökat kcal-intag.

mangemani
2003-07-28, 18:23
jo jag ska försöka klämma in mer proteiner i det hela,men det är väl bara att justera senare.

tja,jag har ju orkat att träna hårt på dom få kolisar jag fick i mej när jag åt 2500 kcal per dag,så jag tror nog det kommer gå bra:)

men tack igen för svaren grub och lunaspice:thumbup:

mangemani
2003-07-28, 18:25
tack supremo,ser själv fram emot att se hur det går:)

jag ska försöka justera lite på fettet och proteinet lite längre fram,men vill se hur detta går först.

supremo
2003-07-28, 18:26
Lycka till! :kickass: :hbang: :eating:

King Grub
2003-07-28, 18:32
Originally posted by mangemani

tja,jag har ju orkat att träna hårt på dom få kolisar jag fick i mej när jag åt 2500 kcal per dag,så jag tror nog det kommer gå bra:)


Det är faktiskt lätt att tro att man tränar hårt bara för att det är jobbigt till max, utan att man vet hur hårt man skulle kunna träna om musklerna var laddade med mer bra bränsle (kolhydrater). :)

Andyh
2003-07-29, 06:45
Originally posted by King Grub


Det är faktiskt lätt att tro att man tränar hårt bara för att det är jobbigt till max, utan att man vet hur hårt man skulle kunna träna om musklerna var laddade med mer bra bränsle (kolhydrater). :)

håller med till 100%
käkade väldigt lite kollisar innan, snudd på keto. jag tyckte att träningen gick bra å att jag tränade svinhårt. nu har jag ökat kollisarna rejält men energiintaget ökade bara marginellt. däremot har träningen blivit betydligt hårdare + att jag inte känner mig trött och vimsig dagarna i ända

mangemani
2003-07-30, 11:33
nu har det gått cirka 5 dagar sen jag höjde mitt kcal intag,och ve och fasa när jag stälde mej på vågen imorse,jag hade gått upp 2 kilo=/....är detta normalt på något sätt?har det nått med att kroppen håller på att ställa in ej på det nya kcal intaget att göra?

supremo
2003-07-30, 11:35
Originally posted by mangemani
nu har det gått cirka 5 dagar sen jag höjde mitt kcal intag,och ve och fasa när jag stälde mej på vågen imorse,jag hade gått upp 2 kilo=/....är detta normalt på något sätt?har det nått med att kroppen håller på att ställa in ej på det nya kcal intaget att göra?

Hur är måtten då?
Med största sannolikhet glykogen och vätska.

Grahn
2003-07-30, 11:38
Njaaaaeeee.....har han dragit ner sin omättning och korrigerar så tar det ju ett tag och mkt aeorob träning för att få den normaliserad

mangemani
2003-07-30, 11:38
måtten vet jag inte...måste man inte ha ett sånt där "fett verktyg" så man kan se hur mycket underhuds fett man har?

mangemani
2003-07-30, 11:42
grahn:ok så alltså kommer detta att ordna sej efter ett tag då om jag forsätter med det jag gör och motionerar?

Grahn
2003-07-30, 12:21
Det borde det göra om du äter nyttigt.

mangemani
2003-07-30, 16:11
Originally posted by Grahn
Det borde det göra om du äter nyttigt.

skämtar du,jag lever fan på ris och tonfisk/kyckling just nu:(

Grahn
2003-07-30, 16:13
Glöm inte fettet :)

Men om du tar tillvara på den ökade energin som du stoppar i dig så ökar förbränningen.

TV-shopparen
2003-07-30, 21:37
Originally posted by mangemani
kan ni nu garantera att förbränningen blir bättre nu när jag har höjt?om jag nu motionerar osv och äter kolhydrater,fett och protein?

jag kan garantera att du kommer bränna mindre fett om du börjar käka 3300 kcal. Om du inte gick hungrig när du käka 2600 , och om du måste ANSTRÄNGA dig för att käka över 3000 är din förbränning inte så hög som de andra tror. Behöver inte veta någonting om näringslära för att lista ut det, enkel troll logik.

aa vet att du kommer skita i mig o lyssna på dem med mer posts, sen komma tebax om nån vecka när du gått upp ännu mer och grina, då kommer jag säga va vaaad deeet jag saaa :D

mangemani
2003-07-30, 23:13
Originally posted by Grahn
Glöm inte fettet :)

Men om du tar tillvara på den ökade energin som du stoppar i dig så ökar förbränningen.


menar du att jag ska motionera mera nu när jag höjt?

hmm,kan tv-shopparen ha en poäng med det han skriver??grub,grahn,supremo,nån?

King Grub
2003-07-31, 06:37
Om du verkligen har sabbat din förbränning så totalt att du är nere på en så låg energiförbrukning varje dag och inte kan äta mer än så innan du lägger på dig fett, så javisst. Men en så pass stor person som du skall inte ha en så låg ämnesomsättning om han inte har någon sjukdom alternativt förstört sin förbränning. En 80-kiloskille med normal förbränning som tränar hårt skall inte bli fet på strax över 3000 kcal, allra minst någon som väger 107.

Grahn
2003-07-31, 07:41
Håller med grubben men det är väldigt vanligt att man sabbat förbränningen, har gjort det själv åtgärdat det en gång, skalade av 20kg sen var förbränninging kass igen.

Nu försökt dra igång den igen men den är motsträvig.

Klart du lägger på dig fett undertiden kroppen korrigerar upp förbränningen, så du måste ju ta till alla medel för att få igång den ordentligt.

Alternativet är att snöa fast i att du ökar ngt kilo i fett igen och bara konstant sänka din energitillgång och kroppen drar ner förbränningen, tillslut blir du fet av 2 salladsblad och har ett immunförsvar i klass med en Aidspatient.

mangemani
2003-07-31, 09:06
tack grahn och grub för att ni rede ut det hela.
jag fortsätter på 3300 kcal.

det här ni säger "använda alla medel för att få upp förbränningen",syfter ni på att jag ska äta mer eller mer motion?

LunaSpice
2003-07-31, 09:06
Äta mer OCH mer motion.

King Grub
2003-07-31, 09:14
Jajamen! Att röra på sig har aldrig skadat någon frisk person. Intensiva, korta konditionspass har du nytta av på många sätt, för fettförbränning, insulinkänslighet, hjärt/lungkapacitet och inte minst för det allmänna välbefinnandet.

mangemani
2003-07-31, 09:25
men hur mycket kan man egentligen pressa kroppen när det gäller träning?jag tränar i stort sätt alla dagar(utom torsda/sönda)i veckan och då tränar jag 2 gånger om dagen+ att jag går ut med med våra hundar på en medellång promenad nästan varje dag,ska jag slänga in ännu mer motin med allt detta?jag har ju tid över på kvällen så jag skulle ju kunna slänga in ett 3:e träningspass?

idag tränar jag ej, ska jag då äta lika mycket mat?

Grahn
2003-07-31, 09:37
Känner du dig energisk eller sliten?

Har du lusten så är ju en kvällspromenad aldrig fel!
Hundar behöver motionera mkt de med. :)

Äter man mycket av tex havregrynsgröt så tycker jag att man känner sig rätt energisk konstant, jämfört med att äta samma mängd kcal med skräpmat.

Gjorde själv "misstaget" efter 10 mån diet att äta för mkt av det goda man inte unnat sig under så lång tid. Det funkar inte riktigt lika bra på att göra en pigg.

Angående HIIT pass så är jag rätt dålig på dem själv, har flera gånger försökt men vid 110kgs kroppsvikt så är det inte spec lätt att börja springa om man aldrig gjort det förr.

ja du ska äta lika mkt vilodagar.

Andyh
2003-07-31, 09:54
Hur sabbar man sin förbränning? och är det möjligt att åtgärda en sabbad förbräning och isåfall hur?

Grahn
2003-07-31, 09:56
Äta förlite och/eller försällan, motionera för lite etc sabbar förbränningen.

Man åtgärdar det genom att äta mer, helst mkt långsamma kolhydrater , och motionera mer.

King Grub
2003-07-31, 10:00
Och under tiden som man reglerar en undermålig förbränning får man tyvärr finna sig i att man antagligen fläskar på sig också, tills ordningen är återställd.

Muskelmassa förbrukar energi, så tokdeffar som bränner mer muskler än fett sänker effektivt förbränningen samtidigt som vågnålen pekar nedåt. Tyvärr tror många då att bara det är viktnedgång så är det bra, utan att tänka på vad viktnedgången består av.

mangemani
2003-07-31, 13:15
Originally posted by Grahn
Känner du dig energisk eller sliten?

Har du lusten så är ju en kvällspromenad aldrig fel!
Hundar behöver motionera mkt de med. :)

Äter man mycket av tex havregrynsgröt så tycker jag att man känner sig rätt energisk konstant, jämfört med att äta samma mängd kcal med skräpmat.

Gjorde själv "misstaget" efter 10 mån diet att äta för mkt av det goda man inte unnat sig under så lång tid. Det funkar inte riktigt lika bra på att göra en pigg.

Angående HIIT pass så är jag rätt dålig på dem själv, har flera gånger försökt men vid 110kgs kroppsvikt så är det inte spec lätt att börja springa om man aldrig gjort det förr.

ja du ska äta lika mkt vilodagar.


nja,vet inte om jag är sliten,men man kan ju känna sej lite trött ibland,men det är väl normalt när man rör på sej så pass mycket som jag gör?

havregrynsgröt äter jag massor av.

HIIT pass kör jag då och då,men har igen börjat att gå raska morgonpromenader med en stor kopp kaffe och proteindrink innan och stor portion med havregrynsgröt efteråt.

grub:översättning på det du skrev=äta mera så minskar risken för muskel nerbrytning + att förbränningen blir bättre?


btw tv-shopparen,jag gör inte som dom som har mest med inlägg säger,jag gör så som dom som har mest erfarenhet säger...inte vet jag,du har säkert en hel del erfarenhet du med,det tvivlar jag inte på,men allt som grub och grahn och resten har lärt mej har alltid funkat,så jag lutar mej mot vad dom säger.

King Grub
2003-07-31, 13:34
Originally posted by mangemani
grub:översättning på det du skrev=äta mera så minskar risken för muskel nerbrytning + att förbränningen blir bättre?


Jepp. Du hade väl bantat bort en hel del muskler förra deffomgången vill jag minnas? Då sänkte du nog din förbränning samtidigt. Så genom att äta på en mer "normal" deffnivå för din vikt nu + konditionsträning i lagom doser borde du normalisera saker och ting, men fram till dess kan det hända att du lägger på dig lite fett också, eftersom din förbränning tycks vara så pass mycket sämre än den borde vara. Men du har egentligen inget val: annars blir förbränningen bara sämre och sämre, och du tvingas dra ner ännu mer på maten för att kunna gå ner, tills du, som Grahn skrev, blir fet på två salladsblad. Och du kan ju själv tänka dig hur bra det går att bygga muskler på en sådan diet.

mangemani
2003-07-31, 16:01
grub:jo min förra deff blev helt misslyckad,fick ju avbryta den pga panik när jag såg muskelförlusten.
nämen jag bryr mej inte om jag lägger på mej lite fett nu,bara det hela jämnar ut sej till slut...jag håller mej vid så här högt kcal intag.

föresten grub,hur länge dröjer det innan man märker nån fettuppgång?jag menar om jag skulle vräka i mej en massa mat idag tex som överskrider kcal strecket,när kommer då fettet?dagen efter eller?

"annars blir förbränningen bara sämre och sämre, och du tvingas dra ner ännu mer på maten för att kunna gå ner, tills du, som Grahn skrev, blir fet på två salladsblad. Och du kan ju själv tänka dig hur bra det går att bygga muskler på en sådan diet."
- mm,jo,det är därför jag väger så mycket som jag väger nu,gjorde ju så som grahn skrev i min förra deff,la på mej grymt mycket fett på en kort tid..

King Grub
2003-07-31, 16:31
föresten grub,hur länge dröjer det innan man märker nån fettuppgång?jag menar om jag skulle vräka i mej en massa mat idag tex som överskrider kcal strecket,när kommer då fettet?dagen efter eller?

Eftersom kroppen kan ta upp i princip allt du stoppar i dig ökar kroppsvikten i samma takt som kaloriintaget. 1 kilo kroppsvikt består av runt 7000-7500 kcal, så när du överskridit din +-0 gräns med den summan har du gått upp ett kilo. Ligger du i soffan/och eller baserar dieten på mättat fett och socker kommer den att bestå uteslutande av fett. Tränar du hårt och äter bra, vilket du förhoppningsvis gör, så kan du få en del av ökningen att vara muskler också. Hur mycket törs jag inte säga; det är fruktansvärt individuellt, och muskelökningar per dag eller vecka kan man mäta i gram, medan fettökningar tyvärr kan ske väldigt snabbt.

mangemani
2003-07-31, 20:17
danke för svaret grub.

hmm,en till tanke till senare när man ska börja bulka igen,jag hade tänkt om man är väldigt stillaliggande och inte gör något alls ansträngande förutom att styrketräna dårå och att man sen inte förbränner så mycket kcal,då borde det väl vara rätt så enkelt att komma upp till den kcal nivå där musklerna växer,förstår du hur jag menar?att man nu inte förbränner 4-5000 kcal om dagen som jag tydligen gör nu,utan istället förbränner typ 3000 kcal istället,då räker det väl att man äter 4000 kcal om dagen för att gå upp i muskel/fettvikt.har jag fel i det jag tänker nu?

King Grub
2003-07-31, 20:19
Originally posted by mangemani
danke för svaret grub.

hmm,en till tanke till senare när man ska börja bulka igen,jag hade tänkt om man är väldigt stillaliggande och inte gör något alls ansträngande förutom att styrketräna dårå och att man sen inte förbränner så mycket kcal,då borde det väl vara rätt så enkelt att komma upp till den kcal nivå där musklerna växer,förstår du hur jag menar?att man nu inte förbränner 4-5000 kcal om dagen som jag tydligen gör nu,utan istället förbränner typ 3000 kcal istället,då räker det väl att man äter 4000 kcal om dagen för att gå upp i muskel/fettvikt.har jag fel i det jag tänker nu?

500 kcal över ditt +-0 streck brukar anges som en bra bulksiffra, för att kroppen skall "våga" lägga på sig något så, ur överlevnadssynpunk, värdelöst som muskelmassa. Över det tjänar nog heller inget speciellt syfte: viktökningarna blir till större och större del fett ju högre över gränsen du ligger. Så att tokbulka på 15000 kcal per dag är bara dumt. :D

mangemani
2003-07-31, 20:36
wow,räcker de bara med 500 +?!
men grub,hur mycket i fettvikt tror du man går upp på den siffran?
har hört(banka inte ner på mej nu om detta skulle vara fel,bara nått jag hört)att man ska på nått sätt kunna gå upp 1 kilo i fett per månad,går detta?

supremo
2003-07-31, 21:47
Originally posted by King Grub

Så att tokbulka på 15000 kcal per dag är bara dumt. :D

Men ack så gott
:eating:

LunaSpice
2003-07-31, 22:59
Originally posted by mangemani
wow,räcker de bara med 500 +?!
men grub,hur mycket i fettvikt tror du man går upp på den siffran?
har hört(banka inte ner på mej nu om detta skulle vara fel,bara nått jag hört)att man ska på nått sätt kunna gå upp 1 kilo i fett per månad,går detta?

1 kilo fettvävnad ca. 7000-75400 kcal. Bara att räkna. 500 kcal * 30 dagar = 15000 kcal på en månad men långt ifrån all överskottsenergi blir ju fett. Du lär nog INTE lägga på dig 1 kilo ren fettvävnad om du dessutom har bra förbränning.

Prankie
2003-08-01, 01:23
Originally posted by King Grub


Så att tokbulka på 15000 kcal per dag är bara dumt. :D

Om jag följer planering så kommer jag bli nästa Anders G i sverige. Tänk dig att bulka på dig 700kg på mindre än ett år. Sen deffa jag ner och hinner precis tävla till lucia cupen. :D

mangemani
2003-08-01, 09:57
Originally posted by LunaSpice


1 kilo fettvävnad ca. 7000-75400 kcal. Bara att räkna. 500 kcal * 30 dagar = 15000 kcal på en månad men långt ifrån all överskottsenergi blir ju fett. Du lär nog INTE lägga på dig 1 kilo ren fettvävnad om du dessutom har bra förbränning.

och resten av överskottsenergin blir väl muskler och annat?

fan,nu längtar man ju tills man är förbi den här *%!=&¤ deffen,nu ´känns det som man är hyper laddad att börja bulka och bygga muskler.....men jag ska försöka hålla mej tills fetet är borta.

mangemani
2003-08-02, 12:00
ungefär hur länge brukar kroppen ta på sej för att ställa in sej på det nya kcal intaget?har ju nu gått 2 veckor och inget har hänt med vikten,den pendlar just nu mellan 106,2 och 105,7.

King Grub
2003-08-02, 12:03
Originally posted by mangemani
ungefär hur länge brukar kroppen ta på sej för att ställa in sej på det nya kcal intaget?har ju nu gått 2 veckor och inget har hänt med vikten,den pendlar just nu mellan 106,2 och 105,7.

Två veckor? Det var ju 030728 du höjde intaget.

mangemani
2003-08-02, 12:06
jasså?ja jag håller inte reda på datum och sånt numera,har blivigt för slö för sånt.

men hur länge kan det ta då?

King Grub
2003-08-02, 12:08
Originally posted by mangemani
jasså?ja jag håller inte reda på datum och sånt numera,har blivigt för slö för sånt.

men hur länge kan det ta då?

Tror jag håller reda på dina datum då? :booty: Jag gick tillbaka i tråden och tittade när du skrev att du höjde.

Längre än 5 dagar i alla fall. Hade det varit 5 veckor som gått istället för 5 dagar hade du börjat kunna fundera.

mangemani
2003-08-02, 12:13
hehe,kanske inte

jaha ok,får väl vänta längre och se om fettet ger med sig då.

grub:är det väldigt viktigt att man föjer kcal intaget strikt när man deffar?jag menar att man en dag kanske råkar få i sej 50-100 kcal över 3300 kcal eller kanske samma siffra under,gör det nått?

King Grub
2003-08-02, 12:15
Originally posted by mangemani
hehe,kanske inte

jaha ok,får väl vänta längre och se om fettet ger med sig då.

grub:är det väldigt viktigt att man föjer kcal intaget strikt när man deffar?jag menar att man en dag kanske råkar få i sej 50-100 kcal över 3300 kcal eller kanske samma siffra under,gör det nått?

Tvärtom! Snarare är det bättre om du varierar intaget, och låter 3300 vara dagsgenomsnittet under en veckas tid, så kroppen inte vänjer sig.

Jag skulle rekommendera att du varierar energiintaget, så du t ex äter, under veckans 7 dagar: 3000,3600,2700,3900,3300,2900, 3700 osv. Veckosumman blir densamma, men kroppen vänjer sig inte. Självklart var siffrorna bara exempel, men slutsumman blir densamma som 3300*7.

mangemani
2003-08-02, 12:25
så man behöver inte oroa sej för om man kanske frossar i sej lite mer då,fan va skönt att veta detta.....då kan man kanske äta lite mindre när man är hos jäntan eftersom jag nu inte kan springa och rota i deras kylskåp stupiett...jaja,hursomhelst,tack grub.

King Grub
2003-08-02, 12:27
Japp, kroppen vet inte att hur många timmar det går på ett dygn. Det är ett längre perspektiv som gäller.

supremo
2003-08-02, 21:50
Precis som kungen säger så är det bra att variera energiintaget...

mangemani
2003-08-03, 13:28
ok,men så det gäller alltså att "choka" kroppen då,ungeär som när man styrketränar?alltså att få kroppen att aldrig vänja sej vid samma sak.

King Grub
2003-08-03, 13:29
Originally posted by mangemani
ok,men så det gäller alltså att "choka" kroppen då,ungeär som när man styrketränar?alltså att få kroppen att aldrig vänja sej vid samma sak.

Svar ja. Variation skadar inte.

mangemani
2003-08-03, 13:36
ok:)

en kopp kaffe mellan varje måltid...bra/dåligt?

LunaSpice
2003-08-03, 13:47
Originally posted by mangemani
ok:)

en kopp kaffe mellan varje måltid...bra/dåligt?

Bra: Koffein ökar frisättningen av fria fettsyror från blodet, ökad pigghet pga att koffeinmolekylerna sätter sig på adenosinreceptorerna vilket ger minskad trötthet, VO2max ökar...alltså maximal syreupptagningsförmåga...har för mig att även elektrolytbalansen i musklerna förbättras. Det ökar även kroppens metabolism och temperatur.

Dåligt: Försämrar insulinkänsligheten...detta lär nog bero på den ökade mängde av fria fettsyror i blodet (de som tränar ökar ju dock insulinkänsligheten genom träning). Äter du kreatin så ska du inte ta koffein samtidigt. Låt det gå några timmar emellan isf så att kreatinet (eller koffeinet) hinner lämna blodbanan.

mangemani
2003-08-03, 13:49
lunaspice:så det lutar mer mot "bra" hållet då?

dricker ni nå kaffe i så stora mängder föresten?

King Grub
2003-08-03, 13:51
Man skall leva också. Är du sugen på en kopp kaffe så drick. Håll kaffeintaget separerat från måltiderna så slipper du de värsta negativa effekterna på insulinet.

Men här är en intressant artikel från T-Mag:

"1) Caffeine intake (in all of its forms) decreases whole body glucose disposal (carbohydrate uptake) by 15-30%.

2) Caffeine intake decreases skeletal muscle glucose disposal by 50%.

3) When consumed with a standard carbohydrate breakfast, caffeine decreases insulin sensitivity, leading to large increases in blood insulin. But even in the face of this insulin surge, blood glucose doesn't disappear at a normal rate. When the body can't take up carbohydrates properly (as when drinking coffee), it releases loads of insulin to help out. However, the coffee actually prevents the insulin from doing this job and you end up with high insulin and glucose. That, my friends, is the serum profile of the obese, type II diabetic.

4) Caffeine decreases insulin sensitivity for at least three hours (this is the duration of the longest study they've performed), but the true duration of the effect isn't known. I speculate that it's at least five hours, the half life of caffeine.

In this case, many people are probably walking around all day with impaired insulin sensitivity. If you're a coffee drinker you should realize that you're living your life like a diabetic except during the times that it could actually be diagnosed. When you go to the doc to see why you're so fat or you feel like crap (if you have any glucose or insulin tolerance problems), what do you have to do? You have to fast overnight and avoid coffee! So 99% of your waking life you're functionally diabetic and that 1% of the time when it really matters and can be diagnosed, you're not. No wonder experts suggest that 50% of North Americans are diabetics who aren't diagnosed as such.

5) In one study, four groups were used to evaluate the effect of caffeine and glycemic index on insulin sensitivity.

• The first group got decaf and a low-GI breakfast. They saw a normal blood glucose and insulin response.

• The second group got decaf and a high-GI breakfast. They saw a bigger insulin and glucose response in the blood.

• However, when the low GI group got regular coffee with breakfast, their blood profile was worse than that of those who got the high-glycemic breakfast and decaf. Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!

• Finally, the group that drank coffee and had the high-glycemic meal ended up looking like diabetics. "

Jag dricker en 2-3 koppar om dagen, ibland koffein före träningen. Så fanatisk får man inte bli så man utesluter allt.

LunaSpice
2003-08-03, 13:53
Originally posted by mangemani
lunaspice:så det lutar mer mot "bra" hållet då?

dricker ni nå kaffe i så stora mängder föresten?

Vad anser du stora mängder? Jag dricker en rejäl kopp på morgonen, främst nu på sommaren innan promenaden. Men eftersom det tyvärr har blivit en vana så dricker jag det även de dagar jag INTE går. :/ Jag har dock koffeinfria veckor...1-2 st / mån vilket gör att jag minskar risken för tolerans. Dessutom känner jag inget behov av att dricka kaffe, känner inget sug...inte ens under de veckor då jag dricker förhållandevis mkt. Det är för det mesta en fråga om vanor enligt mig.

EDIT: Koffein kan va bra innan träning som grubben säger om man känner sig lite sliten eller så. Grymt bra artikel för övrigt... :hbang:

mangemani
2003-08-03, 13:58
men det du menar med sepererat från måltiderna så menar du väl inte direkt efter?om man kanske tar en kopp 1 timme efter maten då?


lunaspice:det jag menar med stora mängder är kanske 1 kopp mellan varje måltid,kan ju bli 4-5 kopper om dan.

King Grub
2003-08-03, 14:13
Originally posted by mangemani
men det du menar med sepererat från måltiderna så menar du väl inte direkt efter?om man kanske tar en kopp 1 timme efter maten då?

Självklart menar jag inte direkt efter. Då hade jag väl inte skrivit separerat? Enligt artikeln ovan bör det gå minst 3 timmar, helst 5, och då blir det inte många koppar druckna. Enligt den är det fullkomligt förkastligt med kaffe. Men som sagt: man skall leva också.

mangemani
2003-08-04, 08:40
fan va deff är psykiskt påfrestande.jag menar ena dagen tycker man att man gått ner en aning,nästa dag tycker man att musklerna ha sjunkigt,ändå nästa tycker man att man har gått upp i vikt men musklerna sjunkigt ändå,tar på psyket grymt mycket,och om man sen har en våg som man väger sej på varje vecka och först ser att ma förlorat nått hekto coh sen gått upp typ 1-2 kilo,det gör inte saken bättre...känner strongt att ma nvill lägga ner deffen,men ni har sagt att det tar en jäkla tid att få bort fettet,så man får väl lida lite til då + att jag inte vill få en till misslyckad deff.

jaja,kanske inte hade nått med denna tråd att göra detta=/

LunaSpice
2003-08-04, 08:46
Originally posted by mangemani
fan va deff är psykiskt påfrestande.jag menar ena dagen tycker man att man gått ner en aning,nästa dag tycker man att musklerna ha sjunkigt,ändå nästa tycker man att man har gått upp i vikt men musklerna sjunkigt ändå,tar på psyket grymt mycket,och om man sen har en våg som man väger sej på varje vecka och först ser att ma förlorat nått hekto coh sen gått upp typ 1-2 kilo,det gör inte saken bättre...känner strongt att ma nvill lägga ner deffen,men ni har sagt att det tar en jäkla tid att få bort fettet,så man får väl lida lite til då + att jag inte vill få en till misslyckad deff.

jaja,kanske inte hade nått med denna tråd att göra detta=/

Håll ut under veckorna så kan du fetäta på lördagar eller dylikt. Det är det som är syftet med ätardagar. Energibrist tär på psyket, no doubt about that.

mangemani
2003-08-04, 08:55
ätardagar?fetäta?men går inte det negativt åt på deffen då?kan man vräka i sej praktiskt taget hur mycket man vill/orkar då eller(mat som chips,godis osv)?

LunaSpice
2003-08-04, 09:05
Ja, så länge du bara gör det en dag i veckan så är det lugnt. Har ingen negativ effekt, tvärtom. Dessutom så ökar det som sagt motivationen i veckorna. Chips och allt möjligt skit...ät tills du storknar. :)

mangemani
2003-08-04, 09:07
grymt:hbang: :eating: :kickass: :D

supremo
2003-08-04, 09:15
På tal om ätardagar, så snackade jag med en f.d. byggare (3:a på SM som bäst). Han sa att han körde ätardagar varje lördag.
I början av tävlingskarriären körde han deffmat, men i större mängder, men sen längre fram, efter några år, provade han att äta allt han kom över.

Ingen skillnad på förbränningen, enligt honom.
Bättre motivation i veckorna, när han åt allt möjligt.
Funkade för honom, inte säkert det funkar för alla.
Jag känner att det funkar för mig.
Men iofs äter jag ju godis flera dagar i veckan, även under en deff.
SKUMBANANER EFTER TRÄNING = :hbang:

LunaSpice
2003-08-04, 09:39
Originally posted by supremo
På tal om ätardagar, så snackade jag med en f.d. byggare (3:a på SM som bäst). Han sa att han körde ätardagar varje lördag.
I början av tävlingskarriären körde han deffmat, men i större mängder, men sen längre fram, efter några år, provade han att äta allt han kom över.

Ingen skillnad på förbränningen, enligt honom.
Bättre motivation i veckorna, när han åt allt möjligt.
Funkade för honom, inte säkert det funkar för alla.
Jag känner att det funkar för mig.
Men iofs äter jag ju godis flera dagar i veckan, även under en deff.
SKUMBANANER EFTER TRÄNING = :hbang:

WORD! Skumbananer rockar så hårt...dessutom är det en bra ursäkt att få käka lite godis också! :bpump:

King Grub
2003-08-04, 09:46
Alltid lösgodis efter ett pass! :eating: :hbang:

Och en ätardag var 10:e dag eller så gör bara gott. Det kan lätt bli 10000+ kcal.

LunaSpice
2003-08-04, 10:13
Originally posted by King Grub
Alltid lösgodis efter ett pass! :eating: :hbang:

Och en ätardag var 10:e dag eller så gör bara gott. Det kan lätt bli 10000+ kcal.

Huga! Vad äter du då?

Jag minns när jag hade såna dagar, jag lagade massor med bakverk...typ kladdkakor med grädde, ostkaka, feta såser etc. Men damn...man va konstant mätt i 24 timmar. :eating:

King Grub
2003-08-04, 10:20
Originally posted by LunaSpice


Huga! Vad äter du då?

Jag minns när jag hade såna dagar, jag lagade massor med bakverk...typ kladdkakor med grädde, ostkaka, feta såser etc. Men damn...man va konstant mätt i 24 timmar. :eating:

ALLT! Bara en frukost kan bestå av 25 tunna pannkakor, täckta av ett berg av sylt, plus ett helt paket Big Pack. :hbang:

Men det finns dem som är värre...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10279&highlight=%E4tardag

mangemani
2003-08-06, 18:58
uppdatering:tycks ha fått mer fett runt midjan nu(?),men samtidigt har konturerna runt axlarna börjat att synas mer och mer,men fettet runt midjan tycks det bara bli mer och mer av,likaså runt ändan och låren....äter fortfarnade mycket sunt,dvs havregrynsgröt,ris osv,äter protein på kvällen tillsammans med nån matsked rapsolja...varierar mitt kcal intag rätt så mycket,ena dan är det 3100 och nästa kan det vara 3500.
har gått upp yterligare nått hekto,men vikten tycks ha stannat upp nu en aning,vägde mej för 1 vecka sen när det hade gått några dagar in på det nya kcal,då vägde jag 106 och idag vägde jag 106,6.

mangemani
2003-08-06, 19:03
så jag vet inte jag,jag motionerar relativt mycke + styrketränar,vad kan vara felet?kroppen måste väl ha hunnit att ställa om sej nu vid det här laget eller?

supremo
2003-08-06, 20:37
Har du märkt nån skillnad på träningsresultat?

mangemani
2003-08-06, 21:31
hur menar du då?menar du om jag inte orkar med lika mycket numera?isf så orkar jag köra lika hårt som innan,dock inte lika hårt på konditions passen.

men vadå,misstänker du överträning eller?

supremo
2003-08-06, 22:37
Nej, jag undrar om du ökat i styrka, genom att du orkat köra hårdare, och haft mer kvalitativ näring att bygga med.

Inte lika hårt på konditionspassen, vad kommer det sig?

mangemani
2003-08-07, 08:32
aha,jo jag har nu justerat så jag äter mer kolhydrater och lite mindre fett.

vet inte varför det är så,känner mej inte motiverad,kan bero på att man ser resultaten.

mangemani
2003-08-07, 09:11
men alltså,jag kanske fördelar maten fel eller at jag äter för stora portioner at så att kroppen inte hinner förbränna maten emellan målen.

hur ser en helt vanlig måltid under deff ut för er?hur fördelar ni upp det?hur många kcal brukar era måltider ligga på ungefär?
mina brukar ligga på 450-550,är detta på tok för mycket(har för mej att grub har svarat på deta redan,men glömt bort vad han sa).

har märkt att kolhydrater på kvällen inte är så skadligt som vissa säger under deff + att man orkar kliva upp och gå lite extre på morgonpromenaderna.

King Grub
2003-08-07, 09:47
Det är inte för mycket. Om du delar upp dina dagliga kcal i 5 lika stora mål, med den energifördelning du vill ha, är det bra. Jag går aldrig under 700 kcal i ett mål, men det behöver ju inte du följa.

mangemani
2003-08-07, 10:11
ok grub tack för det,men hur ska en fördelning se ut?ska jag tex tillägga en del fett(dvs rapps/olivolja) till varje måltid,eller ska jag bara köra kolisar/protein på dagen/morgonen och vräka på med fett på kvällen?hur funkar det hela på morgonen,är det bra att äta en del fett då eller är det inge bra?

King Grub
2003-08-07, 10:17
Originally posted by mangemani
ok grub tack för det,men hur ska en fördelning se ut?ska jag tex tillägga en del fett(dvs rapps/olivolja) till varje måltid,eller ska jag bara köra kolisar/protein på dagen/morgonen och vräka på med fett på kvällen?hur funkar det hela på morgonen,är det bra att äta en del fett då eller är det inge bra?

På morgonen kan du snåla in på fettet för att få ett snabbare proteinupptag efter nattens många timmar. Därefter lägger du de kolhydratrikaste målen, varefter du övergår mer till fett som energikälla i de sista målen för dagen, om du inte skall träna styrka på morgonen, för då behöver du kolhydraterna. Annars stryper du dem på kvällen. På morgonpromenaden skall det vara jobbigt. Det är det utan kolhydrater, för fett är ett sämre bränsle. Proteinintaget håller du högt varje mål. Minst, minst 35-40 gram per mål rekommenderar jag, med 2 toppar per dag, gärna morgon och efter träningen, då du trycker upp proteinintaget rejält. Anabolt så det förslår. Sedan får du pussla ihop målen själv så dagens F/P/K-fördelning till slut hamnar på de procenttal du hade bestämt dig för.

mangemani
2003-08-07, 10:33
tack grub,nu vet jag:eating: :thumbup:

mangemani
2003-08-13, 21:40
jag måste medge att du hade rätt i ditt utalande grub,det där när du sa att jag skulle få hålla på ett BRA tag innan jag såg nått synligt resultat.

har nu deffat i 2½-3 månader(om man nu räknar med den tiden då jag på lågkcalnivå)och jag ser inte en enda förändring förutom runt axlarna och lite på ryggen,men inte är det mycket.
*suckar och fortsätter med deffen*

mangemani
2003-08-13, 22:26
kan man förlora muskler samtidigt som man lägger på sej fett?om man nu räknar med att man kör tung styrketräning,motionerar osv och äter sunt?

yxmannen
2003-08-13, 22:37
Originally posted by mangemani
jag måste medge att du hade rätt i ditt utalande grub,det där när du sa att jag skulle få hålla på ett BRA tag innan jag såg nått synligt resultat.

har nu deffat i 2½-3 månader(om man nu räknar med den tiden då jag på lågkcalnivå)och jag ser inte en enda förändring förutom runt axlarna och lite på ryggen,men inte är det mycket.
*suckar och fortsätter med deffen*


Du kommer knappast SE några resultat så särskilt tydligt då du troligtvis kollar dig i spegeln var dag och då ser man inte själv skillnader. Är du osäker så ta och gör en kalipermätning och ta måtten på hela din kropp, men detta är inget nödvändigt. Vänj dig vid att äta ungefär samma kalorimängd som du normalt sett äter, dvs icke ätardagar. Satsa på att bli starkare och håll inte på och mesa med styrketräningen. Träna så hårt du kan. Att deffa är ingen ursäkt att hålla på och mesa med styrkan även om en del tror det. Särskilt då du inte befinner dig i en tävlingsdeff. När du väl vant dig vid detta kaloriintag så kan du börja göra småjusteringar. Men utgå alltid från din grundplan, som jag förstår så var det 3300 kcal. Börjar du tappa i styrka så tror jag att du är på fel håll. Just av den anledningen att du inte befinner dig i en tävlingsdeff med oerhört lågt kroppsfett.

Satsa på att köra dina styrkepass på ca 1 h med bra intensitet. Kör hårt som sagt. Min erfarenhet säger att många ser deff som något slags ursäkt att träna som en kärring. Gör inte det misstaget. Sträva efter att öka i styrka hela tiden. Och ät helst på regelbundna tider. Planering är a och o i en deff. Du verkar ha för bråttom. Att tappa fett innebär inte att slå av på takten. Försök hela tiden motivera dig till bättre resultat i allt du gör. Det kommer också underlätta deffen. Du ska bara tappa fett. Skit i vikten. Det enda som är viktigt för dig är att äta bra och inte tappa några muskler. Och det kommer i samband med cardio och bra kost. Det är fan så mycket viktigare än att kolla på vågen. Resultaten kommer om du fortsätter köra hårt och att du har tålamod. Garanterat. Det känns som jag upprepar mig mycket i detta inlägg men det jag upprepar tål att höras flera gånger. Lycka till.

mangemani
2003-08-13, 22:43
Originally posted by yxmannen



Du kommer knappast SE några resultat så särskilt tydligt då du troligtvis kollar dig i spegeln var dag och då ser man inte själv skillnader. Är du osäker så ta och gör en kalipermätning och ta måtten på hela din kropp, men detta är inget nödvändigt. Vänj dig vid att äta ungefär samma kalorimängd som du normalt sett äter, dvs icke ätardagar. Satsa på att bli starkare och håll inte på och mesa med styrketräningen. Träna så hårt du kan. Att deffa är ingen ursäkt att hålla på och mesa med styrkan även om en del tror det. Särskilt då du inte befinner dig i en tävlingsdeff. När du väl vant dig vid detta kaloriintag så kan du börja göra småjusteringar. Men utgå alltid från din grundplan, som jag förstår så var det 3300 kcal. Börjar du tappa i styrka så tror jag att du är på fel håll. Just av den anledningen att du inte befinner dig i en tävlingsdeff med oerhört lågt kroppsfett.

Satsa på att köra dina styrkepass på ca 1 h med bra intensitet. Kör hårt som sagt. Min erfarenhet säger att många ser deff som något slags ursäkt att träna som en kärring. Gör inte det misstaget. Sträva efter att öka i styrka hela tiden. Och ät helst på regelbundna tider. Planering är a och o i en deff. Du verkar ha för bråttom. Att tappa fett innebär inte att slå av på takten. Försök hela tiden motivera dig till bättre resultat i allt du gör. Det kommer också underlätta deffen. Du ska bara tappa fett. Skit i vikten. Det enda som är viktigt för dig är att äta bra och inte tappa några muskler. Och det kommer i samband med cardio och bra kost. Det är fan så mycket viktigare än att kolla på vågen. Resultaten kommer om du fortsätter köra hårt och att du har tålamod. Garanterat. Det känns som jag upprepar mig mycket i detta inlägg men det jag upprepar tål att höras flera gånger. Lycka till.


som nån kärring tränar jag då deffinitivt inte,jag kör så hårt så man nästan spyr....kosten min är väldigt sund och bra.cardio kör jag nästan varje dag tillsammans med morgonpromenader.....

jag vet,alla säger att man måste ha tålamod,men tålamod är inte min starka sida,men man kämpar på och försöker hålla tankarna på hur man kommer se ut när deffen är klar.

men tack för svaret iaf.

yxmannen
2003-08-13, 22:58
Originally posted by mangemani



som nån kärring tränar jag då deffinitivt inte,jag kör så hårt så man nästan spyr....kosten min är väldigt sund och bra.cardio kör jag nästan varje dag tillsammans med morgonpromenader.....

jag vet,alla säger att man måste ha tålamod,men tålamod är inte min starka sida,men man kämpar på och försöker hålla tankarna på hur man kommer se ut när deffen är klar.

men tack för svaret iaf.

Ett annat bra sätt är att efter varje avslutad träningsvecka sätta sig ner och tänka efter vad man gjort denna veckan. Tänka på saker man gjort bra och saker man gjort mindre bra. Sen försöker man göra de sämre sakerna bättre nästa vecka. Just att fokusera sig på att ändra misstag hjälper i längden. Kanske kunde du ha stigit upp nån h tidigare eller ätit på bättre tider den dagen eller vad som helst. Det är så man nöter in rutiner och får resultat som varar. Det är sällan en sak funkar hela tiden även om det är bra att ha en grundplan. Variation är nyttigt. Det leder också in i nya tankebanor och man utvecklar så småningom något som funkar bra. Men att hitta till denna grundplan är inte alltid det lättaste. Men det kommer så småningom. Du kommer förhoppningsvis inte sluta träna så du har tid på dig.

mangemani
2003-08-21, 22:17
Originally posted by yxmannen


Ett annat bra sätt är att efter varje avslutad träningsvecka sätta sig ner och tänka efter vad man gjort denna veckan. Tänka på saker man gjort bra och saker man gjort mindre bra. Sen försöker man göra de sämre sakerna bättre nästa vecka. Just att fokusera sig på att ändra misstag hjälper i längden. Kanske kunde du ha stigit upp nån h tidigare eller ätit på bättre tider den dagen eller vad som helst. Det är så man nöter in rutiner och får resultat som varar. Det är sällan en sak funkar hela tiden även om det är bra att ha en grundplan. Variation är nyttigt. Det leder också in i nya tankebanor och man utvecklar så småningom något som funkar bra. Men att hitta till denna grundplan är inte alltid det lättaste. Men det kommer så småningom. Du kommer förhoppningsvis inte sluta träna så du har tid på dig.


tror tammefan att resultaten börjar komma nu!
magmusklerna börjar synas extremt svagt,men dom syns,armarna och axlarna har det tagigt extremt mycke på nu.men mycket kvar att deffa bort*kämpar på*

ps:just såna här resultat man vill se så man kan hålla motivationen uppe under deff.