handdator

Visa fullständig version : Träna på Blodpudding och Ostkaka?

andnel
2009-02-09, 20:59
Jag har hamnat i en ganska härlig diskussion med min broder angående vad man egentligen kan träna på för mat. Han hävdar att det går fint att äta som han gör efter träning, d.v.s: Blodpudding och Ostkaka.

Han resonerar som så att det finns bra med både kolhydrater och proteiner i dessa två maträtter (?). Jag, däremot, hävdar att det omöjligen kan funka att bara äta detta. Det känns liksom bara för lite och för konstigt.

Så här mycket äter han enbart efter 60 min vanlig styrketräning:

150 g Ostkaka
425 g Blodpudding

Allt som allt får han i sig:

Ostkaka
Energi: 1035 Kj
Kcal: 255
Protein: 15 g
Kolhydrater: 24 g
Socker: ?

Blodpudding
Energi: 3612 kj
Kcal: 852
Protein: 38 g
Kolhydrater: 81 g

Jag har ingen aning om detta är korrekta sättet att räkna ut näringsvärden och rätt intag e.t.c. Men om det nu är så... är det verkligen tillräckligt att äta det han gör?

:hbang:

Rahf
2009-02-09, 21:01
Man kan ju komplettera blodpuddingen med någonting också. Jag skulle inte tacka nej till en sån måltid efteråt, även om det är en förjävla massa blodpudding. Det är gott och funkar helt ok efter ett pass. Bra mängd protein och kolhydrat är det inblandat också, sen hur det ser ut rent näringsmässigt är en annan femma.

King Grub
2009-02-09, 21:04
Det är absolut helt okej, så länge det inte är det enda han äter på hela dagen.

Proteinet i blodpudding är inte det bästa, men tillsammans med ostkakans blir det säkert helt okej, särskilt med mängden det handlar om.

Och äter man blodpudding för ofta kanske man får för mycket järn.

andnel
2009-02-09, 21:12
Han äter ju detta efter varenda träning..
Men wow. Detta trodde jag aldrig. Jag får erkänna mig besegrad av min yngre broder, gaaah!

brobban
2009-02-09, 21:19
Är ostkaka och blodpudding gott att blanda? Låter lite skumt.

andnel
2009-02-09, 21:22
Inte en aning om det är gott, haha. Min bror är en Ostkakegalning så han äter det jämt.

Har i övrigt en följdfråga... funkar denna mat lika bra vid Kardioträning?

King Grub
2009-02-09, 21:30
Ja då.

Det är klart det inte är det nyttigaste eller det "bästa", men det kommer inte att begränsa träningsresultaten, om man inte är på riktig elitnivå, kanske. Den mängden protein, fett och kolhydrat efter ansträngning ger kroppen vad den behöver för både uppbyggnad och återhämtning.

Han behöver dock äta lite en lite mer varierad blandkost övriga mål för att få i sig allt han behöver.

Black Star Abyss
2009-02-09, 21:34
Han äter ju detta efter varenda träning..
Men wow. Detta trodde jag aldrig. Jag får erkänna mig besegrad av min yngre broder, gaaah!

Förklara varför det inte skulle fungera, dvs varför du trodde att det skulle vara dåligt? Och berätta gärna vad du själv äter efter träning.

andnel
2009-02-09, 22:36
Förklara varför det inte skulle fungera, dvs varför du trodde att det skulle vara dåligt? Och berätta gärna vad du själv äter efter träning.

Jag måste erkänna att min största tvivlan låg i ostkakan. Jag menar, ostkaka? Det låter ju inte precis som någon bra efter-tränings-mat, känns som om det borde innehålla en del mättat fett och massa socker. men men...

Själv äter jag vanlig husmanskost efter träning. Kyckling, ris, potatis, biff, köttfärs, pasta, lasagne m.m.

brobban
2009-02-10, 00:18
Jag måste erkänna att min största tvivlan låg i ostkakan. Jag menar, ostkaka? Det låter ju inte precis som någon bra efter-tränings-mat, känns som om det borde innehålla en del mättat fett och massa socker. men men...

Själv äter jag vanlig husmanskost efter träning. Kyckling, ris, potatis, biff, köttfärs, pasta, lasagne m.m.Nu vill jag inte vara dryg men räknas verkligen pasta, ris, lasagne till husmanskost? För mig är husmanskost traditionell svensk mat, ja givetvis har vi slevat spaghetti bra länge och det är något alla äter men jag räknar det fortfarande inte som husmanskost.

Ludenhud
2009-02-10, 02:43
Nu vill jag inte vara dryg men räknas verkligen pasta, ris, lasagne till husmanskost? För mig är husmanskost traditionell svensk mat, ja givetvis har vi slevat spaghetti bra länge och det är något alla äter men jag räknar det fortfarande inte som husmanskost.
Frågan vad han äter är besvarad och definitionen av husmanskost kanske kan tas i en separat tråd.

1684_
2009-02-10, 06:41
e väl bara på äta keso till, hur jävla gött som helst.

Pompere
2009-02-10, 13:36
Är det inte bäst att undvika fett så mycket som möjligt i sin eftertränings-måltid? (opti-fråga såklart)

villefille
2009-02-10, 14:11

Ostkaka är rätt bra efter träningen, vassle o socker gör susen för hypertrofin :) Ingen deffarmat kanske.

Eddie Vedder
2009-02-10, 14:16
Ostkaka är rätt bra efter träningen, vassle o socker gör susen för hypertrofin :) Ingen deffarmat kanske.

Men man skall inte blanda ihop vasslemassa och vassleprotein.;) Vasslemassan är nästan enbart laktos. Dock håller jag med om att ostkaka är en helt okej måltid efter träning. Allt behöver inte vara opti och om jag visste att blodpudding och ostkaka väntar hemma på mig så nog f*n hjälper det mig att prestera bättre.*drool**drool*

Pompere: En förhållandevis fettsnål måltid med mer inriktning på protein och kolhydrater är en fördel ja. Likaså en relativt fiberfattig. Men fettfri bör den inte vara så att sträva efter så lite fett som möjligt är nog inte så bra (tänk på fettlösliga vitaminer och inlagring av intramuskulära tiglycerider t.ex.). Men visst är det som du säger att man ur återhämtningssyfte kan vinna på att göra just den måltiden lite "extra snedfördelad".:)

mikaelj
2009-02-10, 14:41
Likaså en relativt fiberfattig. Men fettfri bör den inte vara så att sträva efter så lite fett som möjligt är nog inte så bra (tänk på fettlösliga vitaminer och inlagring av intramuskulära tiglycerider t.ex.).

Hur används intramuskulära triglycerider (finns det något kortare namn?) som energikälla senare? Allt under VO2max, eller även över? (hur det nu går ihop)

Gör det någon skillnad på vilken fettkälla som "bäst" (snabbast?) lagras i musklerna?

Scratch89
2009-02-10, 15:37
Jag kan väl bara tillägga att ostkaka och blodpudding tillsammans är väldigt, väldigt gott. Med lingon- eller hallonsylt och ett glas mjölk till är det i det närmaste optimalt.

Pompere
2009-02-11, 12:45
Pompere: En förhållandevis fettsnål måltid med mer inriktning på protein och kolhydrater är en fördel ja. Likaså en relativt fiberfattig. Men fettfri bör den inte vara så att sträva efter så lite fett som möjligt är nog inte så bra (tänk på fettlösliga vitaminer och inlagring av intramuskulära tiglycerider t.ex.). Men visst är det som du säger att man ur återhämtningssyfte kan vinna på att göra just den måltiden lite "extra snedfördelad".:)

Jag som trodde långsamma kolhydrater/protein är mest optimalt för återhämtningen efter ett träningspass (om man tar en gainer direkt efter styrkepasset, sedan äter sin långsamma kolhydrat/protein-måltid 1 timme efter gainern) :o
Kanske är helt ute och cycklar när jag säger att långsamma kolhydrater vanligtvisst brukar innehålla mycket fibrer (tex alla fullkorns produkter)..
:confused:

King Grub
2009-02-11, 12:47
Det är tvärtom mot vad du trodde var optimalt. Men det är inte av avgörande betydelse; mängderna är viktigare än snabbheten.

Runner Guy
2009-02-11, 17:07
Eddie och King Grub,

allmänt anses väl kolhydrater vara bra i återhämtningssyfte - att ätas efter träning.

Sedan några månader äter jag betydligt mindre kolhydrater då jag tror hälsan allmänt sett främjas av mer fett och protein på bekostnad av kolhydrater. Jag ägnar mig mest åt konditionsträning och har upplevt att min återhämtning påverkats positivt och framför allt mindre träningsvärk och ledont (löptränar). Faktum är att den mesta löpningen sker innan frukost och att frukosten många gånger är helt fri från kolhydrater. Däremot har jag ganska sent på kvällen ätit en del kolhydrater.

På vad baserar sig uppfattningen att kolhydrater främjar en god återhämtning?

Jag kanske ska vända på ordningen - äta en del kolhydrater i anslutning till träning. Men jag har tänkt att fettfbränningsprocessen borde tjäna på att vänta med kolhydrater samt att jag då upplevt en bättre återhämtning har jag velat prioritera fettet och proteinet.

cosmic_dancer
2009-02-11, 20:24
blir kanske lite ostkaka som en del av åter hämtingsmåltiden imorgon då efter box passet.

Eddie Vedder
2009-02-11, 20:27
allmänt anses väl kolhydrater vara bra i återhämtningssyfte - att ätas efter träning.

Du hittar nog ingen vetenskaplig litteratur som INTE tyder på positiva effekter på återhämtning av kolhydratintag.

Dock är det inget absolut krav och har du hittat en form av kost som du upplever bättre skall du förstås fortsätta med det. Fett och protein är de enda essentiella makronutrienterna och om du upplever träningsresultaten lika bra eller t.o.m. bättre med minimalt kolhydratintag är det ju bara att köra på!:thumbup:

Los
2009-02-11, 20:44
Runner Guy: Hur mycket springer du per vecka och vilken intensitet?

Äta skippa kolisarna efter konditionsträning går enligt mig fint så länge man ligger på låg mängd och/eller låg intensitet (60-70% av max). Tränar man på lite högre nivå så hindras man att träna intensivt på grund av (ständigt) låga glykogennivåer. Har själv testat detta och har även läst studier som visar det.

Går dock alldeles utmärkt att lalla på i 60-70% av max enbart på "fettdrift".

OskarD
2009-02-11, 21:19
Rune Larsson springer långt på ostkaka och blodpudding:
http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

Innan mitt bästa 100-kilometerslopp smällde jag i mig ett halvt kilo ostkaka med två deciliter vispad grädde och en massa blåbärssylt en timma innan starten. Innan loppet i Hultsfred 1998 åt jag en rejäl laddning blodpudding.

andnel
2009-02-11, 21:28
Rune Larsson springer långt på ostkaka och blodpudding:
http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

haha!

Los
2009-02-11, 22:15
Rune Larsson är grym :)

Ultralöpning är visserligen lågintensivt så där är det fettladdning som gäller!
Han har svenskt rekord på 100km, 6:43 => Strax över 4 min/km i nästan sju timmar är galet!!

Han var också duglig marathonlöpare, gjorde tider omkring 2.20. Men då tror jag inte han laddade med 2dl vispgrädde :)

Runner Guy
2009-02-12, 09:47
Los; jag håller med dig. Mer högintensiv träning som intervaller främjas av/kräver kolisar.

Min fråga rörde kolhydraters roll i återhämtningen, alltså omedelbart efter/nära inpå träning. Jag ställer mig undrande eftersom jag upplevt en allmänt bättre återhämtning med mer fett och mindre kolisar.

Sedan äter jag en del kolhydrater på annan tid för att ha för den högintensiva delen.

Vem f*n är Rune Larsson? ;-)

Los
2009-02-12, 10:06
Jag ställer mig undrande eftersom jag upplevt en allmänt bättre återhämtning med mer fett och mindre kolisar.

Åter igen, hur ofta tränar du?

Jag menar att om man bara tränar 3-4 gånger i veckan så återhämtar man sig tillräckligt oavsett hur man äter, inom rimliga gränser så klart.

När man tränar större mängd (ett eller flera pass om dan) och högre intensitet (längre pass i >80% av max) så finns det inget (vad jag känner till) som tyder på kolhydratrestriktion i samband med träning är bättre för återhämtning. Det grundar jag på egna och andras erfarenheter och på forskning. Äter själv en variant av lowcarb, laddar med kolisar i efter träning (100-200 gram), beroende på passets längd. I övrigt mycket fett och protein.

Om man vill köra lowcarb och tränar stor mängd så kan jag rekommendera att läsa här (man måste regga sig först):
http://www.lowcarbmuscle.com/forums/showthread.php?t=7

Vem f*n är Rune Larsson? ;-)
Kolla hans hemsida vettja ;)

Runner Guy
2009-02-12, 10:47
Los; jag tränar 4 pass i veckan varav åtminstone ett är mer kvalitativt. Jag är på motionsnivå och klipper milen på 45 min. Men längre lopp lockar.

Jag håller med dig igen; detta är lite överkurs för min del. jag tyckte bara frågan var intressant.

Jag ska prova med mer kolhydrater direkt efter träning och se om det märks ngt på min nivå.

Jag vet vem Rune är - otrolig människa.

Tack för länken - ska kolla.