handdator

Visa fullständig version : Marklyft, ont i sidan av ryggen


StarkeMats
2009-02-09, 20:12
Jess, klart man blir orolig. Ryggen är känslig.
Det som hände var att jag lyfte halvtungt och jag tyckte att jag hade ryggen rak. Bad min polare kolla också.
Sen gjorde jag 1 rep och fick ont i högersida av ryggen, mitten ungefär.
Fråga nu för att kolla om det är något allvarligt.
Kan jag göra något för att "känna efter"? Som lyfta knä osv, brukar finnas sånna trix.
Jag hoppas för guds skull att det är en sträckning.
Tack för svar.

ceejay
2009-02-09, 20:14
Fick något liknande förut, var typ en sträckning/överansträngning. Jag fick det alltså när jag körde marklyft, precis på det området du beskriver.

Det gick över på ett par dagar

StarkeMats
2009-02-09, 20:18
Fick något liknande förut, var typ en sträckning/överansträngning. Jag fick det alltså när jag körde marklyft, precis på det området du beskriver.

Det gick över på ett par dagar

Jag läste en del om det när jag googlade på "Skador Marklyft" och det verkar vara ganska vanligt med sträckningar och ont relaterat till marklyft. Den vikten jag körde på nu ikväll kan ha varit för tung. Eller så var jag inte uppvärm tillräckligt. Man blir endå orolig för att det ska bestå.
110kg e nog inte mycket för dom flesta men för mig e de relativt tungt.

ceejay
2009-02-09, 20:22
jo, jag lyckades sträcka mig som sagt 1 gång, sedan dess har jag inte gjort det :) förmodligen för tung vikt!

StarkeMats
2009-02-09, 20:25
jo, jag lyckades sträcka mig som sagt 1 gång, sedan dess har jag inte gjort det :) förmodligen för tung vikt!

Stämmer säker för mig med.
Ska vila imorgon och sedan nästa gång jag kör marklyft ska jag satsa betydligt mer på tekniken.
Har en polare som tränat taekwondo flertalet år som idag inte kan sparka eftersom han sabbade ryggen pga marklyft.
Fruktansvärt bra övning men gör man fel kan de gå käpp rätt åt h....:smash:

willis
2009-02-09, 20:31
Kollade du i en spegel på höger/vänster sida samtidigt?

StarkeMats
2009-02-10, 17:21
Kollade du i en spegel på höger/vänster sida samtidigt?

Nej det gjorde jag inte.

StarkeMats
2009-02-10, 17:24
Ska bara uppdatera lite här.
Det släppte i ryggen igår. Nu har det istället gått över till höger sida. Känns som en rejäl sträckning men det går mer framåt magen/revbenen nu.
Tar jag upp armarna så får jag känning i högersida.
Skumt detta men jag har inte direkt svårigheter att sitta eller eller ligga. Dock bara vid vissa vridningar.. Sova igår va mindre kul..