handdator

Visa fullständig version : Era erfarenheter om tele 2 och mobilt bredband


Xealswe
2009-02-09, 20:12
Hej!

En god vän till mig har haft stora problem med sitt mobila bredband maxi från tele 2. Med jämna intervall går det sämre än modemhastighet. Fick göra lite uppdateringar på modemets firmware och dylikt utan resultat :/

Efter att ha ringt tele 2 nämner de en spärr på 5gb. Jag blir totalt förvånad över att man idag faktiskt fortfarande kör med spärrar på ett bredband. Jag frågar varför de har en sådan när tre har det helt fritt för samma månadskostnad. Svaret jag får är att tre har en spärr med, fast på 10gb!

Tre i sin tur nekar detta och säger att de ej har någon spärr.

Vad tror ni? Kör tele 2 med att låsa upp så många människor som möjligt i dylika avtal? 5gb spärren står ej med i några papper över denna tjänst eller förut på deras websida

Baan
2009-02-09, 20:20
Den är väl rätt känd? Spärren alltså. Har sett den förut när jag kollat mobilt bredband etc

Xealswe
2009-02-09, 20:37
Jag var helt oviss om den förrän jag väl började söka på forum om långsamt mobilt bredband. Jag trodde helt o hållet att allt berodde på någon utebliven firmware uppgradering eftersom den ej var inställd på turbo 3g

Efter ännu mer sökande, ser jag att många t o m fått brev i årsskiftet 2007-2008 om att de inför denna spärr

Baan
2009-02-09, 21:12
Jag var helt oviss om den förrän jag väl började söka på forum om långsamt mobilt bredband. Jag trodde helt o hållet att allt berodde på någon utebliven firmware uppgradering eftersom den ej var inställd på turbo 3g

Efter ännu mer sökande, ser jag att många t o m fått brev i årsskiftet 2007-2008 om att de inför denna spärr

Jag vet inte hur det var innan (det är möjligt att jag blev tillsagd att tele2 är kass) men nu står det relativt tydligt här i mitten http://www.tele2.se/mobilt-bredband-maxi.html

Jazen
2009-02-09, 21:15
Hade precis samma problem, gick in till phone house och ville ha mobilt bredband, det snabbaste dom har och obegränsad surfning till fast pris. Absolut säger han, får tele2 och han nämner inget om 5gb spärr. den 19 jan börjar nätet gå sjukt segt, tog verkligen 3-4min o öppna en sida. ringer tele2´s support och han säger att dom satt en hastighetsgräns på mig för jag har överstigit 5gb på en månad. Jaha, det nämnde inte säljaren i butiken, har man rätt att häva köpet då fast man tecknat avtal i 12 mån ?

Baan
2009-02-09, 21:19
Hade precis samma problem, gick in till phone house och ville ha mobilt bredband, det snabbaste dom har och obegränsad surfning till fast pris. Absolut säger han, får tele2 och han nämner inget om 5gb spärr. den 19 jan börjar nätet gå sjukt segt, tog verkligen 3-4min o öppna en sida. ringer tele2´s support och han säger att dom satt en hastighetsgräns på mig för jag har överstigit 5gb på en månad. Jaha, det nämnde inte säljaren i butiken, har man rätt att häva köpet då fast man tecknat avtal i 12 mån ?

Det låter inte omöjligt, maila Konsumentverket direkt. Tror allt sånt måste nämnas eller åtminstone stå i ett papper du skriver på. Hastigheten du har då är 30 kBit/s, dvs knappt dugligt för surfande ens.

Jazen
2009-02-09, 21:21
Det låter inte omöjligt, maila Konsumentverket direkt. Tror allt sånt måste nämnas eller åtminstone stå i ett papper du skriver på. Hastigheten du har då är 30 kBit/s, dvs knappt dugligt för surfande ens.

ja precis, jag fick vänta till den 1a feb för att få tillbaka hastigheten som jag egentligen betalar för, så jävla skandal! sen sägger muppen i tele2s support att dom ska införa ett system att när man överstigit 5gb så kan man betala 30:- för att få 5gb till den månaden. Vilka jävla muppar*grr27*

rQx
2009-02-09, 21:25
Alla mobila bredband suger faktiskt och deras support är ännu värre. Både jag och min syster har 3Bredband och mitt fungerade till och från i lumpen. Det lade ner med 2-5 minuters mellanrum hela tiden. Min syster kommer inte ens in på Internet med sitt längre, hon ringde till 3 och sa att det fungerar inte enligt överens kommit. Hon blev erbjuden tre månader gratis och 3 månader till 99kr istället för 199kr. Hon fick en orderbekräftelse på nio månaders förlängning, tre månader till 0 kr (eller om det var 99kr) och sex månader till 199kr. Skandal!

ryssen
2009-02-09, 22:22
telenor har fri mängd för 199kr. inte krabbat en enda gång för mig.

dom enda som inte har säljargument 7,2 utan 3,6 för att dom inte vill ha klagomål om nån inte skulle ha fullt så mycket som 7,2.

mitt ger 7,2 och funkar klockrent.

Xealswe
2009-02-10, 01:30
Hur gör man om man har ett abbonemang och vill häva detta? Min vän har inte fått reda på något varken från försäljaren eller i hans papper om att det finns en 5b gräns.
Denna fanns ej heller med på deras websida tidigare utan är något de lagt upp nyligen.
Det är ju inte kul att betala 189:-/mån för en tjänst man bara kan använda i en vecka, 30kbit/s är ett skämt

Fick inte tag på dem idag eftersom de hade 30min kö till sin uppsägningsavdelning, men har skickat ett mail och beskrivit problemet samt frågat vad som gäller. Kul ifall man får betala resterande månadsbelopp för att häva avtalet :/

hertzman
2009-02-10, 10:57
Hur gör man om man har ett abbonemang och vill häva detta? Min vän har inte fått reda på något varken från försäljaren eller i hans papper om att det finns en 5b gräns.
Denna fanns ej heller med på deras websida tidigare utan är något de lagt upp nyligen.
Det är ju inte kul att betala 189:-/mån för en tjänst man bara kan använda i en vecka, 30kbit/s är ett skämt

Fick inte tag på dem idag eftersom de hade 30min kö till sin uppsägningsavdelning, men har skickat ett mail och beskrivit problemet samt frågat vad som gäller. Kul ifall man får betala resterande månadsbelopp för att häva avtalet :/

Du bör läsa igenom det avtal som medföljde. Finns det ingenting skrivet om 5GB gränsen är det avtalsbrott att helt plötsligt införa den. Då måste Tele 2 ta bort spärren alternativt låta dig häva avtalet.

Finns det i skrift med din underskift på går det inte att göra mycket om du inte kan bevisa att säljaren av abonnemanget gett dig felaktig information.

stargate
2009-02-10, 13:30
Jag har mobilt bredband (3) och det fungerar hur bra som helst, jag har kopplat det till en trådlös router så att jag slipper ha dongeln i datorn. Funkar även perfekt till mitt xbox 360.

JustinCredible
2009-02-10, 14:12
Denna månad fick jag 57kb/s av nån anledning när jag nyss överskred gränsen.

Men ja det suger.

saab900
2009-02-10, 14:20
Hej!

En god vän till mig har haft stora problem med sitt mobila bredband maxi från tele 2. Med jämna intervall går det sämre än modemhastighet. Fick göra lite uppdateringar på modemets firmware och dylikt utan resultat :/

Efter att ha ringt tele 2 nämner de en spärr på 5gb. Jag blir totalt förvånad över att man idag faktiskt fortfarande kör med spärrar på ett bredband. Jag frågar varför de har en sådan när tre har det helt fritt för samma månadskostnad. Svaret jag får är att tre har en spärr med, fast på 10gb!

Tre i sin tur nekar detta och säger att de ej har någon spärr.

Vad tror ni? Kör tele 2 med att låsa upp så många människor som möjligt i dylika avtal? 5gb spärren står ej med i några papper över denna tjänst eller förut på deras websida

Farsan har 3 mobilt bredband eftersom det är enda sättet att få bredband med hyffsad mottagning ute i bushen. Kan bekräfta att 3 har en hastighetsspärr efter 5 eller 10 Gb, den senare kostar extra om man vill ha. Om gränsen överskrids under en månad sjunker hastigheten till 30 kb/s tills nästa månad påbörjas. Värt att notera är att det inte är någon bra ide att använda fildelningsprogram som t ex BitComet med mobilt bredband med spärr, eftersom nedladdad och uppladdad data båda räknas mot spärren. Laddar du ned 500 mb hinner lätt 1 Gb laddas upp samtidigt.

EDIT: Information om spärren är tydlig, och man får även ett meddelande om den uppnås.

saab900
2009-02-10, 14:28
Hur gör man om man har ett abbonemang och vill häva detta? Min vän har inte fått reda på något varken från försäljaren eller i hans papper om att det finns en 5b gräns.
Denna fanns ej heller med på deras websida tidigare utan är något de lagt upp nyligen.
Det är ju inte kul att betala 189:-/mån för en tjänst man bara kan använda i en vecka, 30kbit/s är ett skämt

Fick inte tag på dem idag eftersom de hade 30min kö till sin uppsägningsavdelning, men har skickat ett mail och beskrivit problemet samt frågat vad som gäller. Kul ifall man får betala resterande månadsbelopp för att häva avtalet :/

Står det finstilt någonstans i avtalet har han skitit i det blå skåpet. Står det inte i avtalet undrar jag om det inte tyvärr kan vara lagligt i alla fall. Din mobiloperatör får t ex ändra minuttaxor eller abbonemangspriser om de meddelar dig en tid i förväg, likaså kan din hyra höjas högre än den nivå den låg på när du skrev kontraktet. Men det är en fråga för kommunens konsumentvägledare.

Spärren har jag läst någonstans var något de kände sig tvungna att införa när tjänsten ökade i popularitet eftersom bandbredden inte är obegränsad. Att Nisse tankar filmer på 500 Gb per månad så att Johan får surfa frustrerande sakta för att Nisse stjäl bandbredden är ju inte så rättvist om båda betalar 199 :- per månad.

Bönne
2009-02-10, 16:55
Har inte märkt av någon spärr med Tre?

rQx
2009-02-10, 17:12
Har inte märkt av någon spärr med Tre?

För den finns inte :)

Frantic
2009-02-10, 17:14
För den finns inte :)

Jag fick brev från 3 där de varnade mig eftersom jag gått över gränsen på 10 GB och om det upprepades så skulle de sänka min hastighet. Varför skulle de göra så om det inte fanns någon gräns?

Kimball
2009-02-10, 17:44
För den finns inte :)

Nu för tiden gör det. Vet inte hur det var, om de skulle sänka den ytterligare dock.

Xealswe
2009-02-10, 18:05
Nu blir jag förvirrad. Finns det en spärr eller ej för tre? Jag har pratat med 3 idag och de hävdar bestämt att det är fritt och ingen gräns alls för just 7.2mbit/s 199:-mån. Den tjänst som kostar 299:- har däremot en högre upstream.

Ni som pratar om spärrar och 3, vilket typ av abbonemang har ni?

Frantic
2009-02-10, 18:10
Ni som pratar om spärrar och 3, vilket typ av abbonemang har ni?

Jag har den förstnämnda för 199:-/mån. Visste inte om att jag hade en spärr förrän de skickade brevet till mig

Xealswe
2009-02-10, 18:28
Vilket betyder att de är selektiva med informationen de ger? Tankade du mycket från torrentsidor eller var det enbart att du nådde 5gb? Vad skrev de i deras brev?

rQx
2009-02-10, 18:46
Jag fick brev från 3 där de varnade mig eftersom jag gått över gränsen på 10 GB och om det upprepades så skulle de sänka min hastighet. Varför skulle de göra så om det inte fanns någon gräns?

Okej, har aldrig hänt mig. Gå till ARN, de har inte gett dig all information, de säger att det är fri surf o.s.v.

JustinCredible
2009-02-10, 18:48
Du har överskridit gränsen 5 GB datatrafik för denna månad. Resten av månaden får du högst en hastighet på 30 kbit/s. Hälsningar Telia

Jag gick till Telia och frågade om man kunde betala extra för att få mer men icke.

Frantic
2009-02-10, 19:30
Tankade du mycket från torrentsidor eller var det enbart att du nådde 5gb?

De skrev inte hur jag nått upp till gränsen. Tankade en del ja. Inte mycket men däremot ganska stora filer. En film i 720p är ganska så stor;)