handdator

Visa fullständig version : Leucin, Fenylalanin och Tryptofan (konkurrens)


Racso
2009-02-09, 20:09
Saxat från wiki:

"Serotonin levels may be increased by supplement of tryptophan. However, increasing foods rich in tryptophan (eg, meats, proteins) do not increase serotonin levels, due to competition with other amino acids.[41] What is required to increase serotonin production is an increase in the ratio of tryptophan to phenylalanine and leucine."

Som jag förstått det, så är tryptofan läkemedelsklassat varför detta inte får förekomma i kosttillskott i Sverige.

Så jag kan tänka mig att jag får i mig "för mycket" leucin och fenylalanin i förhållande till mängden tryptofan... (Tex genom tillskott av EsaPro)

Min fråga är om detta i längden är något som jag kan komma att märka av, exempelvis kanske bli hängig eller vilken effekt en minskad serotonin-mängd nu kan tänkas ha?

Scratch89
2009-02-09, 20:13
Tänker du inte tvärtom nu? Det är ju förhållandet mellan tryptofan och fenylalanin+leucin som måste öka, antingen genom att öka tryptofanet eller genom att minska den andra delen, eller en kombination. Vad jag vet innehåller t.ex EsaPro alla tre aminosyror, så det borde inte bli någon praktiskt skillnad.

Racso
2009-02-09, 20:15
Tänker du inte tvärtom nu? Det är ju förhållandet mellan tryptofan och fenylalanin+leucin som måste öka, antingen genom att öka tryptofanet eller genom att minska den andra delen, eller en kombination. Vad jag vet innehåller t.ex EsaPro alla tre aminosyror, så det borde inte bli någon praktiskt skillnad.

EsaPro innehåller som sagt inte tryptofan, vilket medför att förhållandet mellan tryptofan och leucin samt fenylalanin blir ogynnsamt med hänsyn till serotoninproduktionen.

Sverker
2009-02-09, 20:26
Vill du ha tryptofan - serotonin - melatonin ?

Är det sömnproblem så blir det bättre ifall du tar tag i din livssituation.

Scratch89
2009-02-09, 20:29
Där ser man. Jag trodde att Esa Pro innehöll alla essentiella aminosyror. Är det inte bara så att det är en omgjord variant av tryptofan?

Racso
2009-02-09, 20:34
Vill du ha tryptofan - serotonin - melatonin ?

Är det sömnproblem så blir det bättre ifall du tar tag i din livssituation.

Tvärtom, verkar ju inte så gynsamt att få serotoninet ombildat till melatonin. (om man inte vill bli sömning)

"It is also believed that muscles use many of the amino acids except tryptophan, allowing men to have more serotonin than women.[44] Bright light therapy is another popular method which prevents the conversion of serotonin to melatonin.[45] A similar effect is obtained by spending more time in natural sunlight."


Har inga besvär alls, utan tänkte mer i förebyggande syfte, då man häller i sig massa skit utan att egentligen veta hur man påverkas.