handdator

Visa fullständig version : Aftonbladets träningsexpertis(?)


Bergtronic
2009-02-09, 19:38
Läsarfråga:

Kan en otränad 35-åring springa milen på 40 min?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt efter 40 min.

Hur många här (där väl de flesta iaf inte är att betrakta som otränade) klarar milen på 40 min? Själv tränar jag löpning rätt ofta men har svårt att göra bättre tider än 45 min på milen. Då är jag kille + att jag inte skulle betrakta mig som otränad.

Ännu ett kvitto på att kvalitén på kvällstidningarnas träningskunskaper är ett STORT SKÄMT!

WHITEFOLKS
2009-02-09, 19:41
40min på milen är en tid man "måste" träna för att komma ner i om man inte har superanlag för löpning och kondition.

Random otränad nisse klarar inte av det.

rQx
2009-02-09, 19:51
Jag är glad under 60 ! :)

ceejay
2009-02-09, 19:53
haha, jag är glad om jag ens kommer 1 mil innan jag dör av utmattning:E aftonbladet är sämsta skiten som finns när det gäller saker.

PowPow
2009-02-09, 19:54
Men sluta läsa aftonbladet för helvete.

Pepparkakssmurfen
2009-02-09, 19:56
"Men du kommer nog må väldigt dåligt efter 40 min"

:)

LadyG
2009-02-09, 19:58
"Random soffpotatis" ska alltså hålla 4:00 min/km i 40 minuter? Jag ställer mig tvivlande, men det vore ju intressant att haffa någon som är 35 och otränad och försöka få dem att klara det utan att dö på kuppen, bara för att se om det går. Med tanke på att frågeställaren var en kvinna bör då random soffpotatis också vara det, antar jag. Bara för skojs skull kollade jag topplistan på Tjejmilen, och sub40 på milen ger en topp 37-placering åtminstone.

plattenbullen
2009-02-09, 20:01
Hade en vän i det militära som hållt på med orientering, men nu tränade han bara fotboll och lite lätt orientering. Jag tyckte han hade grym kondition och han sprang milen på 43 minuter.

Pudzianovski
2009-02-09, 20:03
Det var ett märkligt svar. 40 min är otroligt bra. Har svårt att tro att många skulle klara av det ens om de tränade 1 år och sprang på platt bana.

Xealswe
2009-02-09, 20:23
Läsarfråga:

Kan en otränad 35-åring springa milen på 40 min?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt efter 40 min.

Hur många här (där väl de flesta iaf inte är att betrakta som otränade) klarar milen på 40 min? Själv tränar jag löpning rätt ofta men har svårt att göra bättre tider än 45 min på milen. Då är jag kille + att jag inte skulle betrakta mig som otränad.

Ännu ett kvitto på att kvalitén på kvällstidningarnas träningskunskaper är ett STORT SKÄMT!

Jag har många år av löpträning bakom mig. Just nu ligger jag på runt 45min milen off season. Inför större evenemang ligger jag på runt 40. En otränad person skulle aldrig klara milen på 40 ens i närheten. Faktum är att en otränad person inte ens skulle klara 3km i det tempot ( 12min)

Mourten
2009-02-09, 20:28
Hahah vilka nötter, när jag hade som bäst kondis sprang jag 5an på 18:28 å milen på 41-42 å då ansåg jag mig ha riktigt bra löpfart för att inte tävla, å jag är kille å va då 19-20 typ. Troligen att random kvinna gör de :)

MasterChief
2009-02-09, 20:36
Länk?

LoTiX
2009-02-09, 20:51
Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

ceejay
2009-02-09, 20:53
i lol'd lotix :D

Ostknäcket
2009-02-09, 20:53
Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

Hahaha. :P

Bergtronic
2009-02-09, 21:03
Länk?

Tyvärr inte, men sidan 23 i dagens pappersvariant.

ceejay
2009-02-09, 21:27
läste precis artikeln


Kan inte vi maila henne och fråga hur man kan vara så dum i huvet?

fragacoachen@aftonbladet.se

ManuelIT
2009-02-09, 21:30
Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

:laugh::laugh:

hahavaffan
2009-02-09, 21:39
Lotix + ceejay :laugh:

ceejay
2009-02-09, 21:40
ska nog maila det lotix skrev :)

ceejay
2009-02-09, 21:42
skickade:

"Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

respons på artikeln från idag"

joriice
2009-02-09, 21:46
"Kan en otränad 35-åring ...
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:


Ja, det borde du kunna. ...


Spinn vidare på! :D

LadyG
2009-02-09, 21:47
Hon kanske var ironisk, i stil med att "som 35-åring borde du kunna det, men nu kommer du bara att må dåligt om du försöker"? Ironi fungerar synnerligen illa i tryck, fast det kanske hon inte vet?

Eller menar hon det verkligen som det stod i första posten, ni som läst orginalartikeln?

Trance
2009-02-09, 21:48
Antingen är personen helt borta eller så missade hon "milen"-delen och svarade bara om en otränad person skulle kunna springa i 40 minuter.

ceejay
2009-02-09, 21:49
Hon kanske var ironisk, i stil med att "som 35-åring borde du kunna det, men nu kommer du bara att må dåligt om du försöker"? Ironi fungerar synnerligen illa i tryck, fast det kanske hon inte vet?

Eller menar hon det verkligen som det stod i första posten, ni som läst orginalartikeln?

Japp jag har tidningen och kan skriva av exakt vad som stod, kmr strax

ceejay
2009-02-09, 21:51
Klarar jag en mil?

Kan man springa milen, som otränad 35-åring, på 40minuter?
/Sofia

Shirin: Ja det borde du kunna. Men du kommer nog att må väldigt dåligt efter 40min. Träna istället upp dig successivt och sätt rimliga mål. Det är viktigt att träna regelbundet. Bäst är at varva intervall med långa pass.


1. Jag tror till stor del på vad trance säger. "Antingen är personen helt borta eller så missade hon "milen"-delen och svarade bara om en otränad person skulle kunna springa i 40 minuter. "

2. Jag tvivlar fortfarande på att en otränad 35-åring skulle orka springa i 40minuter.

palme
2009-02-09, 21:52
haha, jag är glad om jag ens kommer 1 mil innan jag dör av utmattning:E aftonbladet är sämsta skiten som finns när det gäller saker.

Men hon sa ju att han skulle må dåligt sen...fan läser ni inte vad de skriver?

Trance
2009-02-09, 21:53
Men hon sa ju att han skulle må dåligt sen...fan läser ni inte vad de skriver?

Lika dåligt som efter personen bänkat 200 kilo.

joriice
2009-02-09, 22:11
En gubbe med noll träning kan troligtvis inte springa 1 mil under 40 minuter.
Möjligtvis om han var Egyptier och hade 1000 mannars styrka och 170 hästkrafter eller vad det var...

Kross
2009-02-09, 22:14
En gubbe med noll träning kan troligtvis inte springa 1 mil under 40 minuter.
Möjligtvis om han var Egyptier och hade 1000 mannars styrka och 170 hästkrafter eller vad det var...

Eller helt enkelt är från Kenya

Handcuff
2009-02-09, 22:14
Men sluta läsa aftonbladet för helvete.

Kan bara instämma. Sluta läs all kvällspress...bara svammel och påhitt. *grr*

LadyG
2009-02-09, 22:18
Klarar jag en mil?

Kan man springa milen, som otränad 35-åring, på 40minuter?
/Sofia

Shirin: Ja det borde du kunna. Men du kommer nog att må väldigt dåligt efter 40min. Träna istället upp dig successivt och sätt rimliga mål. Det är viktigt att träna regelbundet. Bäst är at varva intervall med långa pass.


1. Jag tror till stor del på vad trance säger. "Antingen är personen helt borta eller så missade hon "milen"-delen och svarade bara om en otränad person skulle kunna springa i 40 minuter. "

2. Jag tvivlar fortfarande på att en otränad 35-åring skulle orka springa i 40minuter.

Tack, ja onekligen är det något som inte stämmer med svaret. Antingen var coachen ouppmärksam när hon svarade eller så har korrläsaren "rättat" texten (ändrat, kortat ner eller bytt ut ord så att hela meningens betydelse förändrats. Det är inte så vanligt iofs, de flesta korrläsare är kompetenta och duktiga.)

Jag tror inte ett ögonblick att en 35-åring av något kön kan dra ut och köra milen i 4-minuterstempo. Men jag tror det är ännu mindre risk att en otränad 35-årig kvinna gör det.

Ostknäcket
2009-02-09, 22:18
skickade:

"Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

respons på artikeln från idag"

Fan vad häftigt ifall du skulle gjort det. :P

tjabon
2009-02-09, 23:06
För oss som inte är självutnämnda experter, men tränat löpning i många
år, så är det ett välkänt faktum att man måste träna Saatan för att gå
under 40 min. på milen.

Har man extrem talang, så räcker det med löprundor 7-12 km, 3 ggr/veckan. Är man "normalbegåvad" löpare, så krävs det 4-5 pass i veckan där 2 av dessa pass är hårda intervaller/snabbdistans. - Repetera i ca: 6 mån om du är grundtränad.

Bahir
2009-02-09, 23:16
Jag skickade:

Kan en otränad 35-åring bänkpressa 150 kg, utan att det gör ont efteråt?
/Sofia

LoTiX
2009-02-09, 23:18
Jag skickade:

Kan en otränad 35-åring bänkpressa 150 kg, utan att det gör ont efteråt?
/Sofia

Självklart inte dummer, du kommer må väldigt dåligt efteråt.

ceejay
2009-02-09, 23:21
xD

stevebc
2009-02-09, 23:36
Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.AHAHahahah :D

Eddie Vedder
2009-02-10, 07:04
Men hon sa ju att han skulle må dåligt sen...fan läser ni inte vad de skriver?

Precis, efter 40 minuter kommer personen må dåligt när det gått upp för vederbörande att han/hon står och fåsar utmattat samtidigt som bara 6 km avverkats under dessa 40 minuter.:D

Juliette
2009-02-10, 11:14
Det låter ju onekligen som att hon inte läst frågan ordentligt.

När jag har sprungit tjejmilen så har jag varit i hyfsad kondition och då sprungit den på ganska precis en timma. Visserligen springer jag ju inte så snabbt, samt att jag brukar få skockvis med tjocka tanter i armkrok framför mig som promenerar i långsamt mak, som sinkar mig..

Men ändå en mil på 40 min låter inte så rimligt för en otränad 35-årig tjej.

LadyG, haha, det vore ju nästan lite roligt om hon var ironisk, nån skriver in till en "expert" för att få hjälp, så blir man hånad tillbaka :D Kan ju vara så som du skrev sen att korrläsaren ändrat om i texten. Eller att hon inte uppfattat frågan.

Kan en otränad 35-åring knäböja 170kg?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt i bottenläget.

LOL

jwzrd
2009-02-10, 11:17
Det enda som är värre än Aftonbladet är de som fortsätter läsa och blir förbannade.

Juliette
2009-02-10, 11:20
Det enda som är värre än Aftonbladet är de som fortsätter läsa och blir förbannade.

Eller de som fortsätter läsa och blir förbannade för att de inte kan springa en mil på 40 min :)

jwzrd
2009-02-10, 11:21
Eller de som fortsätter läsa och blir förbannade för att de inte kan springa en mil på 40 min :)

Det finns ingen som är så dum. Inte ens bland de som insisterar på att fortsätta läsa Aftonbladet trots att de påstår att de hatar blaskan.

Juliette
2009-02-10, 11:27
Det finns ingen som är så dum. Inte ens bland de som insisterar på att fortsätta läsa Aftonbladet trots att de påstår att de hatar blaskan.

Jodå, det finns faktiskt de som tror att allt som står i tidningen är sant. Samt att allt är sant som sägs på TV. Samt att allt på internet är sant. :)

Tur att vi på Kolo vet bättre :D

Prankie
2009-02-10, 12:14
Självklart är Aftonbladet lite efter och inte insett Sverige använder metrisk enhet än... :D

saab900
2009-02-10, 13:42
Läsarfråga:

Kan en otränad 35-åring springa milen på 40 min?
/Sofia

Svar av aftonbladets träningscoach Shirin Djavidi:

Ja, det borde du kunna. Men du kommer nog må väldigt dåligt efter 40 min.

Hur många här (där väl de flesta iaf inte är att betrakta som otränade) klarar milen på 40 min? Själv tränar jag löpning rätt ofta men har svårt att göra bättre tider än 45 min på milen. Då är jag kille + att jag inte skulle betrakta mig som otränad.

Ännu ett kvitto på att kvalitén på kvällstidningarnas träningskunskaper är ett STORT SKÄMT!


Jag har klarat slätmilen på 39,47 :hbang:
Det tog dock ca 4 år av löpning varannan dag, varav två år även på vintern för att nå dit. Vissa har ju helt sjuk grundkondiotion, men jag undrar om sofia 35 hör till de extremfall som gör detta spontant och otränade.

LadyG
2009-02-10, 13:46
Självklart är Aftonbladet lite efter och inte insett Sverige använder metrisk enhet än... :D

1 mile på 40 minuter vore också ett slags rekord :)

saab900
2009-02-10, 13:51
1 mile på 40 minuter vore också ett slags rekord :)

:laugh: Nästan så siste man i ett rullatorrejs på åldershemmet slår den tiden

Jorgen
2009-02-10, 16:52
aftonbladet är sämsta skiten som finns när det gäller saker.

Genialiskt. :thumbup:

Bergtronic
2009-03-03, 16:08
Bumpdags!

I samband med trådskapandet skickade jag en liten fråga till denna självutnämnda träningscoach. Som ni ser kröp hon till korset.

Lite förvånad blev jag dock över att det inte låg något misstag bakom, utan att det helt enkelt var "träningscoachens" egen mycket felaktiga uppskattning som gick i tryck. Nåja, ett slags facit på tråden blir ju detta iaf.

Mailkonversation:

Hej bästa coach!
Läser att du svarar en läsare att Hon som otränad skulle kunna göra milen på 40 min om hon tar ut max. Vill bara försäkra mig om att det föranleddes av något skrivfel och att du inte tror detta på riktigt. Det ger ett km-tempo på 4 min. Själv är jag 192 lång, 75 kg, tränar löpning 3 ggr i veckan sedan länge och är glad efter ett pass i detta tempo. Men du menar alltså att random soffpotatis också skulle klara det??? Klarar du själv det? 40 min/10 km ger för övrigt en topp 40 placering på tjejmilen...
Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
/Bergtronic


hej bergtronic,
tack för din kommentar. jag kan erkänna att jag nog varlite väl positiv när jag svarade denna kvinna. jag ber omursäkt för detta fel.
mvh // shirin

kaer
2009-03-03, 16:36
Herregud, hur kan man kalla sig träningscoach och ha så otroligt lite koll på en sån elementär sak på vad som är en rimlig tid för att löpa 10km.

hahavaffan
2009-03-03, 16:41
Herregud, hur kan man kalla sig träningscoach och ha så otroligt lite koll på en sån elementär sak på vad som är en rimlig tid för att löpa 10km.Svar: Aftonbladet.

kaer
2009-03-03, 16:43
Svar: Aftonbladet.

Jo, jag vet, men jag blir lixom aldrig immun mot dem. Jag är väl lite korkad på det viset.

LoTiX
2009-03-03, 17:35
"hej bergtronic,
tack för din kommentar. jag kan erkänna att jag nog varlite väl positiv när jag svarade denna kvinna. jag ber omursäkt för detta fel.
mvh // shirin "

Hur i hela friden skriver människan?

L-Sami
2009-03-03, 17:42
Antar han ville bara peppa, gjorde det kanske inte på bra sätt dock. Han får fela som vi alla andra. Med tanke på vilken skit tidning AB är så kan man inte förvänta sig att det är någon King Grub eller liknande som skriver om träning och kost i en sån tidning.

ceejay
2009-03-03, 17:44
"hej bergtronic,
tack för din kommentar. jag kan erkänna att jag nog varlite väl positiv när jag svarade denna kvinna. jag ber omursäkt för detta fel.
mvh // shirin "

Hur i hela friden skriver människan?

hahahahaHAHAH!!!!!!!! Fucking seriös med?

Bones
2009-03-03, 17:44
"hej bergtronic,
tack för din kommentar. jag kan erkänna att jag nog varlite väl positiv när jag svarade denna kvinna. jag ber omursäkt för detta fel.
mvh // shirin "

Hur i hela friden skriver människan?

DI: Inga varsel att vänta bland korrekturläsarna på Aftonbladet.

mini
2009-03-03, 17:46
Antar han ville bara peppa, gjorde det kanske inte på bra sätt dock. Han får fela som vi alla andra. Med tanke på vilken skit tidning AB är så kan man inte förvänta sig att det är någon King Grub eller liknande som skriver om träning och kost i en sån tidning.

Nej, när man sätter sig som expert på en av Sveriges största tidningar får man inte fela så grovt som h*n (trodde Shirin var ett tjejnamn?) gjort, och man kan heller inte påstå att man har rätt att göra det för att AB är en dålig tidning.

L-Sami
2009-03-03, 17:59
Nej, när man sätter sig som expert på en av Sveriges största tidningar får man inte fela så grovt som h*n (trodde Shirin var ett tjejnamn?) gjort, och man kan heller inte påstå att man har rätt att göra det för att AB är en dålig tidning.

Okej, h*n (hon?) verkar inte ha nån koll, men aftonbladet förutom att den är dålig, är väldigt oseriös så jag förväntar mig inte hitta några seriösa träningstips i den tidningen. Varför ens bry sig? Tråkigt bara att den är så stor som den är och större massa människor blir lurade när det kommer till träning och mycket annat trams.

Om hon inte har rätt att fela så gör någonting åt det istället. Jag accepterar att hon felade i det här fallet.

mini
2009-03-03, 18:07
Okej, h*n (hon?) verkar inte ha nån koll, men aftonbladet förutom att den är dålig, är väldigt oseriös så jag förväntar mig inte hitta några seriösa träningstips i den tidningen. Varför ens bry sig? Tråkigt bara att den är så stor som den är och större massa människor blir lurade när det kommer till träning och mycket annat trams.

Om hon inte har rätt att fela så gör någonting åt det istället. Jag accepterar att hon felade i det här fallet.

bara för att du är källkritisk till dumhet så är inte alla andra det. Jag tycker att inkompetens är beklämmande, och när den utövas av personer i maktställning (som man faktiskt befinner sig i som träningsexpert på en av Sveriges största tidningar) så är det extra tråkigt.

Gör något åt det? Vad föreslår du? Någon har mailat. Ska jag gå ut och kräva dementi?

L-Sami
2009-03-03, 18:21
bara för att du är källkritisk till dumhet så är inte alla andra det. Jag tycker att inkompetens är beklämmande, och när den utövas av personer i maktställning (som man faktiskt befinner sig i som träningsexpert på en av Sveriges största tidningar) så är det extra tråkigt.

Gör något åt det? Vad föreslår du? Någon har mailat. Ska jag gå ut och kräva dementi?

Fler mejl borde väl påverka en person mer, om hon får återkommande mejl som ifrågasätter hennes kompetens så kanske hon börjar tänka om och kliver av tronen som Aftonbladets träningsexpert. Men om folk tillåter henne att skriva som hon gör så kommer hon fortsätta göra det. En tanke bara, eftersom folk verkar vara så upprörda. Jag själv skickade klagomejl till den här snubben som skrev om träning på Metro förut, varför? För att jag läser metro och den är allmänt en bra tidning och ogillade det han skrev för att det var felaktigt oftast. Kan inte ni som läser AB regelbundet göra det också?

mini
2009-03-03, 18:25
Fler mejl borde väl påverka en person mer, om hon får återkommande mejl som ifrågasätter hennes kompetens så kanske hon börjar tänka om och kliver av tronen som Aftonbladets träningsexpert. Men om folk tillåter henne att skriva som hon gör så kommer hon fortsätta göra det. En tanke bara, eftersom folk verkar vara så upprörda. Jag själv skickade klagomejl till den här snubben som skrev om träning på Metro förut, varför? För att jag läser metro och den är allmänt en bra tidning och ogillade det han skrev för att det var felaktigt oftast. Kan inte ni som läser AB regelbundet göra det också?

Fast nu läser inte jag AB. Jag läste om det här.

Modde
2009-03-03, 18:34
Har svårt att tro att hon skulle klara det om hon så tog ut sig så att hon dog på mål-linjen.

LadyG
2009-03-03, 20:18
"hej bergtronic,
tack för din kommentar. jag kan erkänna att jag nog varlite väl positiv när jag svarade denna kvinna. jag ber omursäkt för detta fel.
mvh // shirin "

Hur i hela friden skriver människan?

:laugh: Ja, jag tänkte detsamma :laugh:

Lyset
2009-03-03, 22:46
Läsarfråga:

Kan en otränad 35-åring springa milen på 40 min?
/Sofia


Evy Palm kanske gjorde det.