handdator

Visa fullständig version : Ultimate Chili

TSullivanM
2009-02-09, 18:28
Chili är ju en krydda/frukt som vi alla vet är bra på många sätt (fettförbrännande, stärker immunförsvaret etc). Vad jag förstått så har det gjorts vetenskapliga studier som påvisat detta. Min fråga då:
Hur mycket chili bör man äta, dagligen/per måltid, för att få fram dessa positiva effekter?

Om man köper chilifrukt i grönsaksdisken så ligger dem på ca 10-15gram styck. Spelar det nån roll om det är grön eller röd?

Exhale_
2009-02-09, 18:51
Nu tänker jag vara tråkig nog att gå OT. Käka chili för att du tycker om det i maten. De fettförbrännande egenskaperna lär nog inte överstiga det kcal-antal den extra chilin innehåller skulle jag tro.

TSullivanM
2009-02-09, 18:53
Nu tänker jag vara tråkig nog att gå OT. Käka chili för att du tycker om det i maten. De fettförbrännande egenskaperna lär nog inte överstiga det kcal-antal den extra chilin innehåller skulle jag tro.

Hmm ja lite OT:smash: Men visst stämmer nog det. Dock är jag själv inte ute efter den fettförbrännande delen i huvudsak utan mer den rörande immunförsvaret och chili'ns förmåga att hålla borta sjukdomar.

KaptenKnäsvag
2009-02-09, 18:54
Du kommer inte märka någon skillnad i praktiken.

Handcuff
2009-02-09, 18:55
Dock är jag själv inte ute efter den fettförbrännande delen i huvudsak utan mer den rörande immunförsvaret och chili'ns förmåga att hålla borta sjukdomar.

Finns det belägg för detta? Att immunförsvaret skulle påverkas?

TSullivanM
2009-02-09, 19:17
Finns det belägg för detta? Att immunförsvaret skulle påverkas?

Det är det jag inte vet med säkerhet men jag har läst om det mycket, i diverse tidskrifter, så jag undrar ifall någon har data på det.

Mind-Games
2009-02-09, 22:01
Det här hittade jag när jag googla lite :D

"Riktigt mogna och starkt färgade frukter är mycket rika på C-vitamin, dessutom innehåller alla chilifrukter rikligt med atioxidanter som skyddar mot sjukdomar och förbättrar immunförsvaret, framför allt skyddar antioxidanterna mot vissa cancertyper och hjärt- och kärlsjukdomar."

"Chilin är också nyttig på andra områden. Den gör människan piggare och har en positiv inverkan på aptiten och sänker hdl-kolestrolvärden. Det finns även studier på att att chilin kulle öka fettförbränningen och lindrar smärta. Att chilin skulle kunna lindra smärta kan ha sin förklaring i chilins smakämne. Smakämnet är capsaicin, och det är ett mycket starkt ämne."

Det här hitta jag på, http://www.nyttigmat.com/2008/09/12/chilins-positiva-effekter/

"Så brännande het som chilifrukten är så är det tur att det inte behövs så mycket för god effekt. Röd chili innehåller betakaroten och A-vitamin som kan förebygga cancer och för tidigt åldrande. Dessutom funkar växtämnet capsaicin i chilin smärtlindrande både invärtes och utvärtes mot bland annat huvudvärk och bihåleinflammation.
Näringsämnen: C-vitamin, betakaroten, capsaicin, fibrer."

Det här hitta jag på, http://www.cosmopolitan.se/egokick/traninghalsa/2008/09/03/stark-immunforsvaret

:) :D

Eddie Vedder
2009-02-10, 06:34

Kryddar man rejält med chili är jag övertygad att den ökade ämnesomsättningen är högre än chilins energiinnehåll.

TSullivanM
2009-02-10, 12:51
Kryddar man rejält med chili är jag övertygad att den ökade ämnesomsättningen är högre än chilins energiinnehåll.

Det är ju ganska intressant om så är fallet. En positiv effekt men inte gärna säger nej till.
Men måste det vara starkt? En del chilikryddor är ju inte särskilt starka. Medans den färska frukten alltid är hyfsat stark.

Rahf
2009-02-10, 13:15
Vi snackar om att du måste få en rejäl bränna i käften från varje måltid innan det börjar bli märkbart (mätbart?). Ju starkare chili, desto större termogenes?

Toby Asp
2009-02-10, 13:25
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50320&highlight=chili

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102981&highlight=chili

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:30
Det är ju ganska intressant om så är fallet. En positiv effekt men inte gärna säger nej till.
Men måste det vara starkt? En del chilikryddor är ju inte särskilt starka. Medans den färska frukten alltid är hyfsat stark.

Vi snackar om att du måste få en rejäl bränna i käften från varje måltid innan det börjar bli märkbart (mätbart?). Ju starkare chili, desto större termogenes?

Om styrkan i sig är det väsentliga det vet jag faktiskt inte. I just chili är det ämnet capsaicin som har den termogena effekten, vill man plåga sig maximalt är det kärnorna man skall äta.:D

Ju mindre frukt desto starkare oftast, jämför en paprika med en sån där liten liten chilipepparfrukt. De är besläktade men styrkan är ju inte i närheten.

Sedan finns ju fler kryddor som inte har capsaicin men som ändå har en effekt på ämnesomsättningen, ingefär och kanel t.ex.

Men om man väljer chilin i form av just starka kryddor (om vi nu förutsätter att även maten skall vara god då ätandet av kärnor utesluts som exempel även om den termogena effekten lär bli högst då) så lär i alla fall den äkade termogenesen överstiga intaget. Jämfört med om du väljer en stark chilisås t.ex.

Wain
2009-02-10, 13:46
Medans den färska frukten alltid är hyfsat stark.

Nej.:smash:

z_bumbi
2009-02-10, 14:47
Jag har inte sett några siffror (och sitter på en begränsad uppkoppling) men jag gissar att mängderna man behöver äta är ganska stora för att det ska märkas någon praktiskt skillnad. Det gäller dessutom för de flesta exemplen med starka kryddor och i många fall blir sådana mängder istället skadliga på andra sätt.