handdator

Visa fullständig version : 15 s intervaller


Fors
2003-07-23, 22:02
För det första: hur långa intervaller kör ni hiit med?

Min idrottsbok säger att man ska ligga på 140-160 i puls under dessa intervaller - innebär det att man bara ska halvspringa? Jag hade för mig att man skulle springa max hela tiden.

shirunai
2003-07-23, 22:14
MAX

edit: man ska ju uppnå maxpuls

Fors
2003-07-23, 22:19
De skriver något om att man uppnår mjölksyra då och att det är negativt.

Everest
2003-07-23, 23:08
Idrottsböcker är inget att lita på iaf inte skolans, läste lite om styrketräning och de var ju rena skämtet :nono:

Joachim B
2003-07-24, 06:42
Några bra riktlinjer:

1) Använd 1:3 proportion mellan träning och vila (för varje sekund du sprintar, bör du "vila" 3 sekunder).

2) För att aktivera det anaerobiska glykogena systemet maximalt bör varje sprint ligga mellan 30 till 60 sekunder. Den aktiva vilan blir därmed mellan 90 till 180 sekunder.

3) Intensitet är a och o! Är den för låg blir träningsstimulansen för liten. Är den för hög kommer du inte orka genomföra hela passet. Prova dig fram till du får det rätt.

4) Din träningsintensitet bör vara dubbel i förhållande till din intensitet under vila om du sprintar i 60 sekunder och tre gånger så stor om du sprintar i 30 sekunder. Springer du i 20 kmh i 60 s ska du sedan springa i 10 kmh i 180 s. Likadant om du skulle cykla med en belastning på 300 w i 30 s så följer du upp med 100 w i 90 s.

5) När du ökar intensiteten från ett pass till ett annat, se till att öka träningsmängden eller intensiteten. Öka inte längden på sprinten eller vilan så att du frångår förhållandet 1:3, då blir övningen aerobisk istället.

Fors
2003-07-24, 14:39
Så man ska alltså inte springa maxhastighet?
Är det inte en aerobisk övning man genomför?

z_bumbi
2003-07-24, 15:14
Fors: Nja.. det beror ju på vad du vill uppnå, springer du för fullt bränner du mycket energi och lär dig springa snabbt.
Springer du som din bok anger så får du bättre syreupptagningsförmåga mm.

Bäst är nog att variera så att man använder sig av olika metoder för att konditionsträna/bränna energi eller vad man nu vill kalla det.
Ett passsom man kör väldigt korta intervall och springer som en tok.
Ett som man kör lite längre intervall, fartlek eller springer en kortare distans med högt tempo.
Ett som man springer lite längre i jämn fart.

Sträckor och tider får man anpassa efter sina egna förutsättningar, att springa intervall så hårt att man bara orkar i 10 minuter tror jag inte är det smartaste i längden t ex.

Fors
2003-07-24, 15:16
För att återigen dra upp snacket om muskelnedbrytning...

Skulle 1-2 längre löppass i veckan i konditionssyfte, där förbrukad energi ersätts, bryta ned någon muskelmassa?

Eller på något sätt hämma min muskelutveckling?

Joachim B
2003-07-24, 15:37
Originally posted by Fors
För att återigen dra upp snacket om muskelnedbrytning...

Skulle 1-2 längre löppass i veckan i konditionssyfte, där förbrukad energi ersätts, bryta ned någon muskelmassa?

Eller på något sätt hämma min muskelutveckling?

Inte om du sköter återhämtningen på rätt sätt samt separerar dem ordentligt från benträningen.

Ang. mitt upplägg ovan så lovar jag att det ger kondition! Dock är det utformat för att maximera energiåtgången och hormonutsöndringen. Hastigheten ska vara så hög att du precis orkar genomföra passet. Man får prova sig fram. Lättast är att använda löpband (mäta hastigheten) eller motionscykel/roddmaskin. Det bästa för allroundträning är att variera mellan de tre.

Fors
2003-07-24, 16:00
Hur sköter jag lämpligen återhämtningen?
Hur lång vila ska det vara mellan passen?

Jag ska börja med ditt upplägg redan idag tror jag, det verkar bra mycket roligare än att springa sig fördärvad med kort-korta intervaller.

Är det antalet intervaller jag ska addera efterhand?
Hur vet jag om jag lyckas genomföra ett pass? Ska jag sätta upp ett mål innan varje pass eller ska jag springa tills jag inte orkar längre? Om man gör det sistnämnda är det svårt att veta om man har sprungit för fort eller inte.

DrP
2003-07-24, 16:18
Alltså varför kör du intervaller? För kondisen främst, eller för att bränna fett? HIIT funkar att köra 30 max (nästan) och 30 återhämtning oí 30 sek. Köra detta i 16 minuter. Ger en fin förbränning hela dan sen. Men är du ute efter kondis så kan man göra ett mer seriöst upplägg och köra längre.

Fors
2003-07-24, 19:11
Det är kondititionen detta gäller.

Jag är tacksam för alla råd angående träning av denna.

DrP
2003-07-24, 23:02
Här är lite om intervaller. Mest för cykel men intressant.

När italienaren Francesco Moser 1984 vid 33 års ålder beslöt sig för att försöka slå Eddy Merckx då tolvåriga timrekord var det många som öppet hånade honom.

Hur skulle han, en 33-årig cyklist som de flesta ansåg vara i karriärens utförsbacke, kunna slå Merckx ”omöjliga” rekord?

http://www.velomag.se/article.php3?entryno=49